szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A General Motors a tegnap kiszivárogtatott hírek szerint ötszázalékos − más források szerint hétszázalékos − részesedést vásárolna a PSA-ban, amivel demonstrálnák a Peugeot-Citroën és az Opel szoros szövetségét, ám a Detroit Free Pressnek nyilatkozó elemzők szerint az összefonódás aligha teheti nyereségessé a GM 12 éve veszteséges európai leányvállalatát.

A PSA piaci kapitalizációját alapul véve az ötszázalékos tulajdonrész 240 millió dollárjába kerülne az amerikai vállalatnak, amit gond nélkül ki tud fizetni, csakhogy a jelképes részesedés éppen ennyit is ér: A GM ennek birtokában nem tudna beleszólni a francia cég irányításába − hívták fel a figyelmet elemzők.

Becslések szerint Európában évi hárommillió autó gyártására alkalmas felesleges kapacitás van, ami pont megegyezik a Peugeot-Citroën és az Opel együttes termelésével – írja a Napi Gazdaság. Ugyanakkor mindkét vállalat vezetőségének azzal kell szembenéznie, hogy a szakszervezetek és az üzemeiknek otthont adó országok kormányai hallani sem akarnak újabb gyárbezárásokról. Nagy kérdés ennek tükrében, hogy együttműködésükkel hogyan csökkenthetnék a kapacitásfelesleget és a magas munkaerőköltségeket. Rövid távon valószínűleg sehogy − mondja Michael Robinet, az amerikai IHS Automotive Consulting elemzője.

AP / Bernd Kammerer

Az alapanyag- és alkatrészbeszerzéseket gyorsan összehangolhatják, de három-négy évre van szükség ahhoz, hogy közös alapokra épülő autókat gyártsanak. A GM dízelmotorokat vehet át a PSA-tól, miután a FIAT-tal tervezett hasonló együttműködése összeomlott. Az amerikai cég a crossover kategóriába tartozó autókat szállíthat partnerének, mivel kifut az utóbbi és a Mitsubishi e téren kötött megállapodása. Elemzők összességében a lehető legkevésbé vonzó partnernek tartják a PSA-t, amelynek irányítását nem akarja kiengedni a kezéből a fő tulajdonos Peugeot család, és amelynek bármilyen átszervezésébe mélyen belefolyna a francia kormány.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!