Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Forradalmasíthatja az útépítést a Mol és a Pannon Egyetem által kifejlesztett gumibitumen, amelynek élettartama duplája, karbantartási költsége pedig jóval kevesebb, mint a most használt hagyományos bitumennek. Eközben ökotudatos megoldást is kínál a kiszolgált gumiabroncsok újrahasznosítására.
Sokféle módszer létezik a gumiabroncsok újrahasznosítására, de mint arról korábban beszámoltunk, a Mol Nyrt. megoldása ver minden eddig ismert elképzelést. Az energiaipari vállalat a Pannon Egyetemmel közösen végzett kutatás-fejlesztés eredményeképpen, olyan szabadalommal állt elő, amely leválthatja az eddig használt útburkoló anyagokat egy költséghatékonyabb és tartósabb megoldással, amelynek egyik alapanyagát a használt gumiabroncsok adják. Ilyen, gumibitumenes aszfaltszőnyeg borítja már a 3121-es közutat 8,4 kilométeres távon, Jánoshida és Jászboldogháza között. A közelmúltban elkészült beruházás az első az országban, amelynél ilyen nagyságban került az útra gumi alapanyagú kopóréteg.
„Az újonnan kifejlesztett találmánynak sokkal hosszabb az élettartama, nagyobb a teherbírása, nyáron kevésbé hajlamos a nyomvályúsodásra, télen pedig a repedésre, kátyúsodásra. Tehát a gumibitumennel készült utak fenntartása így lényegesen kevesebbe kerül" – összegzi az előnyöket Sziráki Károly, a beruházásban részt vett Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa.
Nem a gumibitumen az újdonság, hanem az előállítási technológia
A gumibitument már évtizedek óta használják világszerte, előállításának és felhasználási lehetőségeinek azonban mostanáig jelentős korlátai voltak. Útépítésre először az Egyesült Államokban alkalmazták, de Ázsiában és Európában – elsősorban Spanyolországban és Portugáliában – is felismerték már előnyeit. Portugáliában például 2007 óta kormányrendelettel támogatják a gumiőrlemények gumibitumenként alkalmazását. Azonban annak ellenére, hogy a legtöbb európai országban már vannak tapasztalatok útépítési felhasználására, általános elterjedésük még váratott magára.
A Mol több mint tíz éve kezdett el dolgozni a külföldön már bevált útépítő anyag gyártásán, hogy mára egy olyan megoldással álljon elő, amely széles körben elérhetővé teheti a technológiát. Az eddig ismert eljárás szerint ugyanis a gumibitument az építés helyszínén készítik, ami azzal jár, hogy néhány órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiülepedése miatt. A Pannon Egyetemmel közös kutatás révén erre a problémára sikerült megoldást találni úgy, hogy egy speciális kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, ami lehetővé tette a korábban helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását is.
A XXI. század útburkolata? |
A gumibitumen 2008-ban Építőipari Műszaki Engedélyt kapott közlekedésépítési célú felhasználásra (ÉME 13/2008). A termék és az előállítási eljárás 2009-ben szabadalmi oltalmat nyert. A gumibitumen előnyei: - lényegesen kisebb menetzaj, - alacsonyabb fenntartási költségek, - alacsonyabb vízfelhasználás a gyártás során.
|
„A 420 millió forint összköltségű projekt, amelyhez 128 millió forint támogatást nyertünk a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében, új fejezetet nyithat az útépítésben. A program célja az volt, hogy saját szabadalom alapján felépüljön egy gumibitumen-üzem, optimalizáljuk a gyártást, és bevezessük az új terméket” – mondta korábban Holló András projektvezető. Tavaly elkészült a Mol zalai finomítójában a gumibitumen-gyártó részleg, ahol évi 5 ezer tonna útburkoló anyagot tudnak előállítani, ami 100-150 kilométer, 6 méter széles és 5 centiméter kopóréteggel rendelkező út felépítéséhez elegendő, mintegy 100-150 ezer gumiabroncs környezetbarát újrahasznosításával.
A gumibitumen gyártása megoldást kínál a hulladék gumiabroncsok környezetbarát feldolgozására és hasznosítására. „Egy kilométer út burkolásához elegendő gumibitumenhez ezer kidobott személygépkocsi-gumiabroncsot használunk fel” – közölte Holló András. Emellett közlekedésbiztonsági haszna is van az új terméknek, a jobb tapadóképességnek köszönhetően az autók féktávolságát 5-10 százalékkal lerövidíti.
Már használják
"A gumibitumenes technológiát az Új Széchenyi Terv Regionális Operatív Programok teljes körű útfelújítási projektjeinél már több helyen is alkalmazták" – mondta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának vezetője. A kivitelezők a Királyegyháza-Sellye összekötő út 0,65, a Cigánd-Pácin összekötő út 3,95 és az Újszilvás–Tápiógyörgye–Jánoshida összekötő út 8,4 kilométeres szakaszánál gumibitumenes technológiát használtak, illetve más program keretében a 81-es főút mintegy 0,9 kilométeres szakaszán.
„A technológiai leírás alapján ez az új kötőanyag jelentősen hozzájárulhat a használt abroncsokból származó gumiőrlemény révén a közlekedésből származó menetzaj csökkentéséhez is, így az életminőség javításához. A termék jelentős nemzetgazdasági értéket képviselhet, hiszen a használt gumiabroncsok környezetbarát újrahasznosítása valósul meg értékteremtő módon” – teszi hozzá Pécsi. A termék megfelel a ma érvényben lévő magyar útépítési szabványoknak. A kommunikációs osztályvezető szerint azonban még évekbe telhet, amíg széles körűen alkalmazzák a megoldást, hiszen mint ahogy mondja, „előbb ki kell várni, hogy miként reagálnak az idő múlására az eddig felépült útszakaszok, aztán ha beigazolódik a minőségi különbség, akkor érdemes százmilliárdokat belefektetni”. Ez a tesztidőszak a kommunikációs vezető szerint évekbe is telhet.
Abroncs lenne bőven |
Tavaly a Magyar Gumiabroncs Szövetség tagvállalatai összesen 42 ezer tonna abroncsot értékesítettek a magyar piacon, a szabályozás szerint ennek 75 százalékát kell visszagyűjteniük – mondta a hvg.hu-nak Morent Péter, a szövetség (HTA) ügyvezető elnöke. A visszagyűjtött mennyiség egynegyedét az energetikában használják fel – jellemzően cementgyárakban elégetik, a fennmaradó részből készülhet gumibitumen. A szövetség tagvállalatai a teljes magyar forgalom 80-83 százalékát fedik le, a fennmaradó értékesítés megoszlik a nem tag kereskedők, valamint a szürke és feketekereskedelem között, amelynek mértékét nagyon nehéz akár csak megbecsülni is. A szövetség várakozásai szerint 2013-ban nő a felhasználható abroncsmennyiség, az első tíz havi adatok alapján a haszomgépjűtmű abroncs eladások 10, a személygépkocsikra valóké pedig 3 százalékkal nőtt a tavalyi év hasonló időszakához képest. |
Sziráki Károly, a beruházásban részt vett Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa ugyanakkor megerősítette, hogy az év végéig birtokában lesznek minden szükséges engedélynek, így már alkalmazzák majd a technológiát a Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár által közelmúltban bejelentett 33 milliárd forintos útfelújítási programban, amelynek keretében országszerte több mint 520 kilométeren 287 kritikus állapotú szakaszon javítják majd fő- és mellékutak hibáit. Sziráki szerint ennél jobb referencia nem kell, és szakmailag nem tartja elfogadhatónak a Magyar Közút reakcióját, miszerint többéves tesztidőszakra lenne szükség, hiszen véleménye szerint az már megtörtént az egyetemi fejlesztés időszakában, „ráadásul a gumibitumenes technológiát már évtizedek óta használják külföldön, most csak annak további fejlesztése történt, ami széles körben elérhetővé teszi a már bevált megoldást.”
Majdnem mindenki örül a kátyúmentes utaknak
Az Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa felhívja a figyelmet, hogy nemcsak a használtgumi-felhasználás és zajcsökkentés szempontjából környezetbarát az előállított termék, hanem a gyártás során a vízfelhasználás is 1/24-e a korábbi technológiáénak. Sziráki szerint egyedüli nehézség a termék szakmával való elfogadtatása lesz, hiszen a gumibitumen felhasználásával létrejövő utak jobb minőségűek lesznek, a kátyúzás is tartósabb, így egyre ritkábban lesz rá szükség. „Ez azt jelenti, hogy szűkülni fog a piac, és kevesebb szereplőre lesz szükség” – mondja, majd hozzáteszi, hogy becslései szerint ez akár 8 éven belül harmadára olvaszthatja a piaci szereplők számát. Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy termék előnyei csak a megfelelő kivitelezés mellett garantálhatóak, tehát ha a kátyúzás nem történik szakszerűen, akkor az élettartam sem az elvárások szerint fog alakulni.
Fényvisszaverő út |
Hollandiában más előnyét is felfedezték a gumi kopórétegnek, mégpedig, hogy foszforeszkáló elemek bekeverésével fényt is tud biztosítani az aszfalt. A 2014-ben induló beruházás keretében egy autópálya-szakaszt dinamikus, a hőmérsékleti viszonyokra reagáló aszfaltréteggel látnak el. Egyrészt világítanak majd rajta az útburkolati jelek, másrészt az úttest sötétben halványan „derengeni” kezd, amennyiben a hőmérséklet nulla Celsius fokra vagy az alá csökken, a csúszós útviszonyokra figyelmeztető ábrákat megjelenítve. Az út anyagába kevert, fényre reagáló por a nappali világosságból szerzi energiáját az éjszakai aktivitáshoz, és tíz órán keresztül képes fényt kibocsátani. A tervező, Daan Roosegaarde cége első lépésben egy néhány száz méteres szakaszon fekteti le az úttörő aszfaltot, a szélesebb körű alkalmazás a következő öt évben várható.
Egy brit vállalat aszfaltra felhordható bevonata is hasonlókra képes, amivel a közlekedés biztonságának javítása a cél. A mindössze 4 óra alatt megszáradó felület szintén a nap fényét gyűjti magába, és éjszaka több órán keresztül is képes halványan derengeni. A Pro-Teq nevű angol vállalat találmánya ellenáll a kopásnak és az időjárás különböző viszontagságainak, ugyanolyan tapadást biztosít azonban, mint a normál aszfalt, miközben képes arra, hogy nappal magába gyűjtse a napfény energiáját, aminek köszönhetően éjszaka világítani tud. Ha beválik az ötlet, népszerű lehet például Belgiumban, ahol az egész autópálya-hálózat ki van világítva. Ezzel a megoldással a drága villamos energiát a nap energiájára cserélhetnék. A brit cég bevonata csak halványan derengővé tenné az útburkolatot, tehát semmiképpen nem lenne zavaró a ragyogás mértéke, ráadásul így elég sokáig, akár 10 óráig is képes lehet világítani. |
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Látszólag barátságos egyeztetés folyt Bukarestben a magyar és a román kormányfő között, a színfalak mögött azonban sokan a moszkvai befolyásolás erősödéstől és a magyar kormány ukránellenes kampányától tartanak.
A miniszterelnök beszélt Majkáról és Azahriah-ról is.
Nemrég egy koncertfelvétel miatt derült ki, hogy egy amerikai techvállalat igazgatója és egy vezetője viszonyt folytatott egymással. Előbbi már múlt héten lemondott posztjáról.
Ma Magyarországon nem látszik az alagút vége.
A jogszabályok megszegése miatt egy teljes ukrán család magyar állampolgárságát vonta vissza a köztársasági elnök.
Száznyolcvanegy napig kell majd iskolába járni.