szerző:
Ember Zoltán

Az online pénzügyi szolgáltatásokat fejlesztő IND néhány év alatt vált miskolci garázscégből vezető európai középvállalattá. Ráadásul minden esélyük megvan, hogy ők legyenek a következő magyar gyökerű, multinacionális technológiai nagyvállalat. Vinnai Balázzsal, a cég alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk cégvezetésről, víziókról, banki jövőről, sárga csekkekről.

A miskolci IND Group tíz év alatt vált a digitális banki felületek vezető európai specialistájává. Idén 4 milliárd forint feletti árbevételt várnak, aminek 80 százaléka exportból jön. Saját fejlesztésű online banki megoldásaikat az egész világon ismerik. Ők azok, akik a világon elsőként facebookos banki utalási rendszert készítettek egy lengyel banknak. Máltára olyan okostelefon-applikációt fejlesztettek, amely telefonszám megadásával képes pénzt utalni és fogadni.

Vinnai Balázs, az IND társalapítója-ügyvezetője
©

A kezdetek

A miskolci Vinnai Balázs (36), az IND társalapítója-ügyvezetője egyszerre testesíti meg a konzervatív üzletember és a laza, internetes guru képét. Nyakkendő nélkül, sötétkék halszálkás öltönyben érkezik az interjúra. Bár az üzletembernek van autója, városon belül tömegközlekedést használ, a két város között pedig vonatozik. „A vonatozás nekem egyszerre kikapcsolódás és munka. Szeretek az IC-n dolgozni, mert ehhez minden feltétel adott. Még a feleségemmel is a vonaton ismerkedtem meg” – mondja. A cégvezető egyébként nagy lokálpatrióta, nem véletlen, hogy sem a cége, sem ő nem költözött el Miskolcról. Pontosabban szólva, családjával kétlaki életet élnek, keddtől péntek reggelig Budapesten, péntektől hétfőig Miskolcon tartózkodnak.

Vinnai még másodéves jogi egyetemistaként alapította az IND-t, 1997-ben, három gimnáziumi osztálytársával együtt. Kezdetben weblapok fejlesztésével, dizájnnal foglalkoztak. Első kereskedelmileg sikeres terméküket egy német informatikai cég beszállítójaként állították elő: bankiszerver-szoftvereket fejlesztettek a német Brokatnak. A kapcsolatot Pecsenye Roland társalapító hozta, aki akkor már Németországban élt. „Húszévesen, érettségi öltönyben mentünk tárgyalni, amin mindenki jól szórakozott, magunkat is beleértve” – mondja Vinnai. Mivel ő tárgyalt a legjobban, és volt affinitása a stratégiához, menedzsmenthez, ő lett a cég „arca”. Amikor a Brokat a 2003-as internetlufi miatt csődbe ment, az IND felvásárolta korábbi fő partnerét. A vételár nagyjából a Brokatban ragadt IND-követelés értékével volt egyenértékű.

©

Gyors növekedés

Az IND kezdettől fogva globális piacra szállít egy speciális tudást igénylő, pénzügyi-informatikai területen. „Pontosan tudtuk, hogy ha az eredeti koncepciónk bejön, akkor nagyon gyorsan el fogjuk érni a középvállalati, majd a nagyvállalati méretet. Így minden üzleti-szervezetfejlesztési lépésünket is ennek rendeltünk alá” – mondja Balázs. Úgy tűnik, sikeresen. A cégbe kétszer szállt be kockázati tőke, összesen 4,4 millió euró (1,3 milliárd forint) erejéig. Cserébe 28 százalékos tulajdoni részesedést szereztek, hogy néhány év után – várhatóan szép haszonnal – kiszálljanak a cégből.

A technológiai szektorban a siker egyik fokmérője a gyors növekedés. Az IND ennek is maradéktalanul eleget tesz. A cég 2000 és 2003 között 2300 (!) százalékkal növelte az árbevételét. Létszámuk most is negyedévente 20 fővel bővül, jelenleg közel 250 alkalmazottjuk van, így minden esélyük megvan, hogy ők legyenek a következő hazai gyökerű multinacionális nagyvállalat. Bár a kívülről érkezett topmenedzserek sikeresen átformálták a garázscéget közepes vállalattá, legnagyobb kihívásuk most éppen az, hogy miként tegyék alkalmassá a céget a nagyvállalati működésre.

Az IND-nek jelenleg 8 saját irodája és több képviselete van világszerte, többek között Londonban, Bukarestben, Münchenben, Pozsonyban, Budapesten és Miskolcon. Vinnai szerint az IND abban kiemelkedő, hogy „képesek vagyunk a legmodernebb online csúcstechnológiát beilleszteni egy alapvetően konzervatív banki ökoszisztémába”. Nem véletlen, hogy a cég teljes tevékenységének 70 százaléka fejlesztés. Budapesti főhadiszállásukon három szobát foglal el a szupertitkos fejlesztési labor, amelyet még mi sem nézhettünk meg. A cég különösen fontosnak tartja a munkaerő-utánpótlást. Még a mikrovállalati időszakban létrehozott HR-osztályuk folyamatosan kutatja az IT-szakembereket. Mivel nem csak Magyarországról toboroznak, rendszeresen szemlézik a LinkedIn-t.

Az IND és Vinnai Balázs elismerései, díjai
Az IND több mint 16 éves működése során több díjat is nyert (Deloitte Technology Fast 50 díj, Miskolc Város Nívódíj, Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület: „Év vállalata 2007” és Technológiai Innovációs Díj a Magyar Innovációs Szövetségtől). November végén a pénzügyi szektor technológiai beszállítóit rangsoroló nemzetközi FinTech100-as listára került fel a cég. Vinnai Balázs maga is számos személyes elismeréssel rendelkezik. Az Ernst&Young „Az év legsikeresebb ict-menedzsere” díjat nyerte el 2002-ben, illetve idén novemberben „Az Év Üzletembere” díjat. Balázs Tokaj város önkormányzatával együttműködve megalapította a Tokaj.hu Kft.-t, illetve 2007-től az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) elnökségi tagja. Két gyermeke van, akik 1,5 és 3 évesek.

Az online bankolásé a jövő

Az IND sikerének egyik titka az ügyfélélmény alapú megközelítés. Fejlesztéseik azt mutatják meg, hogy unalomig ismert banki megoldásokat miként lehet vonzóvá, élményszerűvé, így tömegesen elérhetővé tenni. És alighanem ez a jövő. Hiszen néhány év múlva ugyanúgy fogunk majd bankolni, mint ahogy a barátainkkal tartjuk a kapcsolatot a Facebookon, vásárolunk az Amazonon, vagy fotókat osztunk meg az Instagramon és a Pinteresten. Vinnai szerint ezt az élményt várjuk el mindenhol, így a pénzügyeink digitális kezelésében is.

A cég alighanem azért lehet ennyire sikeres, mert mindezt már tíz éve felismerte és alkalmazza is. Vinnai erről szerényen azt mondja: ők elsődlegesen nem banki szakemberek, hanem egyszerű userek, akik kényelmesen szeretnék a pénzügyeiket kezelni, és ebből a hozzáállásból, az ügyfelek szemszögéből fejlesztik a termékeiket. A cégvezető egyébként azt tanácsolja a hazai mikrovállalkozások tulajdonosainak, hogy kizárólag a globális piacot célozzák meg, tanuljanak meg rendesen angolul, és lebegjen az a szemük előtt, hogy mindent lehet még jobban csinálni, mint mások.

Vinnai szerint a hazai tranzakciós adó jelentősen növeli a banki költségeket, de még mindig a digitális csatornák maradnak a legolcsóbbak. Szerinte ezért a közeljövő online banki forradalmát nem lehet megállítani, csak lassítani. Nyugaton éppen ellenkező a helyzet: a piac az online banki megoldások felé terelik az embereket, amit a kormányok még segítenek is. „A fejlett világban a készpénzhasználat egyre inkább visszaszorul. És azt is el kell fogadni, hogy a sárga csekkek korszakának előbb-utóbb vége lesz, akármilyen népszerű ez most itthon” – mondja Vinnai.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Fotó: Ezt az autószállítmányt próbálja meg valaki felülmúlni

Fotó: Ezt az autószállítmányt próbálja meg valaki felülmúlni

Az izlandi kormányfő nem fogadja az amerikai alelnököt, mert nem ér rá

Az izlandi kormányfő nem fogadja az amerikai alelnököt, mert nem ér rá

Mi lesz, ha nagyot koppan a magyar gazdaság?

Mi lesz, ha nagyot koppan a magyar gazdaság?

Idén is kapós "bármely szakos" tanár, csak legyen, aki matekot, magyart, angolt tanít

Idén is kapós "bármely szakos" tanár, csak legyen, aki matekot, magyart, angolt tanít

Robotok harcáról készült videókat távolított el a YouTube, mert állatkínzásnak vette azokat

Robotok harcáról készült videókat távolított el a YouTube, mert állatkínzásnak vette azokat

Gyanúsítottként hallgatták ki Demeter Mártát

Gyanúsítottként hallgatták ki Demeter Mártát