Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Megugrott a hazai vállalkozások beruházási kedve, jelenleg a cégvezetők közel kétharmada tervez valamilyen fejlesztést. A középvállalkozások esetében még ennél is jobb a helyzet, mivel közel tízből kilenc vállalkozás gondolkodik beruházásban. Továbbra is az informatikai fejlesztések a legnépszerűbbek a kkv-k körében, de nőtt a gépjárműpark korszerűsítésével kacérkodó vállalkozások aránya is.
A tavaly év végi enyhe csökkenést követően idén megugrott a vállalkozások beruházási hajlandósága, jelenleg 64 százalékuk tervez valamilyen fejlesztést a következő egy év során – derül ki a legutóbbi, félezer hazai kkv vezető megkérdezésével történt K&H kkv bizalmi index kutatásból. „Ez az érték ugyan még mindig elmarad a válság előtti 70-80 százalékos aránytól, de jelentős előrelépés az előző negyedévhez (58 százalék) képest. Ráadásul ilyen magas beruházási kedvre legutóbb három éve volt példa” – részletezte az eredményeket Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
„Az információtechnológiai beruházási szándék terén jelentős növekedés tapasztalható, legnagyobb arányban továbbra is erre készülnek (38 százalék) a cégek. Ezt követi a gépekre, berendezésekre irányuló beruházási szándék, ami változatlanul közel minden negyedik vállalkozásra jellemző (23 százalék), míg a gépjárműpark korszerűsítésében jelenleg a vállalkozások 17 százaléka gondolkodik” – tette hozzá a szakértő.
A cég mérete azonban nagymértékben meghatározza a beruházási hajlandóságot. Míg a mikrovállalkozások és a kisvállalkozások közel azonos arányban – 62 és 66 százalék – készülnek fejleszteni, addig a középvállalkozásoknál jelentősen megnőtt a beruházásban gondolkodó vállalkozások aránya. Jelenleg tízből közel kilenc középvállalkozás (87 százalék) tervez valamilyen fejlesztést, ami 21 százalékpontos ugrás az előző negyedévhez képest, és jelentős előrelépés az előző évekre jellemző 60-75 százalékos arányhoz viszonyítva.
A cégméret mellett a tevékenységi kör is nagyban befolyásolja a beruházási kedvet. A különböző szektorokat tekintve a kereskedelmi cégeknél figyelhető meg nagyobb mértékű növekedés. Jelenleg kétharmaduk tervez valamilyen beruházást, szemben az előző negyedévi 53 százalékkal. Eközben a mezőgazdasági vállalkozásoknál 64-ről 57 százalékra csökkent a beruházási kedv.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.