szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A taxisok rémeként elhíresült Uber szerint nem veszik el a taxisok munkáját, sőt ha a törvényi szabályozás lehetővé teszi akár Magyarországon is bevezethetik a kizárólag taxisofőrök számára indított szolgáltatásukat. Ennek érdekében cég a minisztérium számára el is küldte azokat a pontokat, amelyeket szerintük mindenképpen érdemes lenne bevenni a várva-várt taxisrendeletbe, például bevezetnék a sofőrök interaktív értékelését.

Eddig nem voltak pontos információk arról, hány felhasználója van Budapesten a közösségi taxiszolgáltatást nyújtó Ubernek, de Fekete Zoltántól a cég itteni operatív tevékenységéért felelős vezetőjétől megtudtuk, hogy a magyarországi héthónapos működésük során eddig 40 ezren regisztráltak utasként rendszerükbe.

A taxisok körében nem nagy elismerésnek örvendő Uber és a hagyományos taxistársaságok között Fekete szerint nem a legális és a nem legális tevékenység szembenállásáról van szó, inkább az új technológiák és a hagyományos megoldások közti különbségekből fakad az ellentét. Fekete hangsúlyozta, hogy ők is szorgalmazzák a taxisrendelet megreformálását és ez ügyben tárgyalnak is a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, bár legutóbbi egyeztetésük hónapokkal ezelőtt volt, azóta nem kaptak választ megkereséseikre. Mindeközben egy nemzetközi adótanácsadó cégen keresztül folyamatos tárgyalásokat folytatnak az adóhatósággal is, és Fekete állítása szerint eddig még egyetlen sofőrjüket sem büntették meg, csak ellenőrizték őket és az ezzel kapcsolatos eljárások még folyamatban vannak.

A taxis rendelet megalkotásakor a cég által fontosnak tartott javaslatokat öt pontba gyűjtötték, amit el is küldtek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. Ezek közül az első az autómegosztó szolgáltatások engedélyezése, amely a megfelelő szabályozás esetén szerintük teljes mértékben integrálható lenne Budapest közlekedési vérkeringésébe, adóbevételeket generálva az államkasszába.

A második a személyszállítási szolgáltatók piacának liberalizálása lenne, melynek megvalósulása esetén a cég elindítaná további szolgáltatásait is, például a kizárólag taxisofőröknek munkát biztosító – több országban már működő - Uber taxi szolgáltatását. „Egy ilyen irányú szabályozás elfogadása esetén az Uber 2000 ember számára kíván munkalehetőséget teremteni Budapesten 2016 végéig.” – állítja Fekete, bár az nem teljesen világos, hogy ezek mennyire teljes illetve részmunkaidős munkával egyenértékű elfoglaltságok lennének, de a jelenlegi tendenciából kiindulva inkább utóbbi.

Harmadik javaslati pontjuk az idejétmúlt piacra lépési korlátok eltávolítása: „Olyan elvárások mint például a városismereti teszt a valós idejű és a forgalmi helyzet alakulását is figyelembe vevő navigációs rendszerek korában okafogyottak és használatuk a személyszállítói vizsgaanyagban nem szolgál felhasználói érdeket, hanem a protekcionizmust erősíti.” – véli Fekete.

Továbbá fontosnak tartanák egy egyszerű és átlátható adózási modell megalkotását a sofőrök számára, amely érdekében a cég tárgyalásokat folytat az adóhatósággal, illetve szerepel a javaslatok között az is, hogy bevezetnék a sofőrök interaktív értékelését. „Több százezer budapesti Uber- utazás során a kölcsönös értékelés rendszerének használatával az okostelefonos alkalmazáson keresztül 98 százalékos felhasználói elégedettséget értünk el. Az elektronikus visszajelzések szavatolják a beazonosítás és a számonkérhetőség lehetőségét.” – érvel Fekete, aki hozzáteszi, hogy az Uber fizetési rendszere is 100 százalékban átlátható, hiszen online történik, így minden tranzakció pontosan nyomon követhető.

Az kérdéses, hogy a taxisok mennyire szeretnének alacsonyabb díjért fuvarozni, de Fekete erre azt mondja, hogy azokban az országokban, ahol az uber taxi szolgáltatása elérhető, ott ezek más tarifával is működnek, mint az alapszolgáltatás. Megtudtuk azt is, hogy jelenleg is sofőrködnek az Ubernél taxisok, csak éppen nem sárga taxijukkal, hanem privát autójukkal.

Ezt onnan tudják, hogy minden sofőrrel van egy személyes találkozás, amikor megvizsgálják, hogy a jelentkező és autója megfelel-e szükséges kritériumoknak, és ekkor derült ki több esetben is, hogy taxisok is beálltak Uber-sofőrnek, méghozzá azért mert a hagyományos társaságoknál elég magas tagsági díjat kell fizetniük, plusz más egyéb díjakat is, ezért ki akarták próbálni, hogy boldogulnak az Ubernél, ahol ugyan nincs költsége a belépésnek, azonban kisebb tarifával tudnak dolgozni. Arról, hogy ők még mindig ubereznek-e, nincs információjuk.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!