szerző:
Torontáli Zoltán

Miközben nagyban zajlik a klímaszerelők piacán a játékszabályok átírása, és egy új bürokratikus, széles jogkörrel felvértezett hivatal jöhet létre, a felcsúti polgármester személyesen is bevásárolta magát az egyik legjobb piaci szereplőbe. Mellette jön a Közgép-pótlóként számon tartott Duna Aszfalt is.

Nincs megállás, Mészáros Lőrinc egykori gázszerelő, felcsúti polgármester birodalma tovább bővül. Orbán Viktor miniszterelnök földije a cégbírósági adatok szerint ezúttal a hűtés- és klímatechnikában lát fantáziát, nemrég ugyanis személyesen vásárolta be magát a piac egyik legjobb cégébe, a debreceni CLH Kft.-be.

A tulajdonosi szerkezet változása az adatok szerint bejegyzés alatt áll. Ugyanitt látszik az is, hogy a polgármester mellett megjelent a társaságban a Körösaszfalt Zrt., illetve Szíj László és Varga Károly is. A Gazdasági Versenyhivatal még június közepén adott hírt arról, hogy engedélyezi Szíj és Varga beszállását különböző cégekbe (köztük a CLH-ba is), ám abból még nem derült ki, hogy Mészáros Lőrinc is az új tulajdonosok között lesz. A polgármester magánemberkénti tulajdonszerzése a GVH-vizsgálatról szóló közleményben nem szerepel. Csak Szíj és Varga megjelenésével kapcsolatban állapítja meg a hivatal, hogy az érintett cégek piaci részesedése az épületgépészeti piacon nem éri el a 30 százalékot, és így portfólióhatással nem kell számolni.

©

A Közgép-pótló felemelkedése

A CLH-ban Mészárossal közösen megjelenő Körösaszfaltnak részben szintén Szíj László a tulajdonosa, részben pedig a tiszakécskei bejegyzésű Duna Aszfalt Kft., amely azután került előtérbe, hogy a nagy Orbán–Simicska-összeütközés következtében a Közgép az állami tenderekről nagyrészt kiszorult. A Duna Aszfalt az utóbbi időben sorra nyeri a közbeszerzéseket, legutóbb például az M0-s autópálya zajvédő falának kiépítését vitte el 1,76 milliárd forintért, annak ellenére is, hogy a Simicska Lajos érdekkörébe tartozó Közgép 700 millió forinttal alákínált.

A Körösaszfalt Zrt., vezére tavaly november óta Pálffy Balázs, Mészáros Lőrinc vőjelöltje. A Körösaszfalt Zrt. pár hónapja fontos szerepet kapott: ez a cég kebelezte be a legpatinásabb magyar magasépítő céget, a Magyar Építő Zrt.-t, és ezzel a Duna Aszfaltnak már minden esélye megvan arra, hogy az új Közgéppé váljon.

A vőjelölt május óta a Magyar Építő Zrt. igazgatósági tagja is. A Magyar Építő igazgatóságában májusban feltűnt Csík Zoltán is, aki tavaly fél évre a Mészáros család érdekeltségébe tartozó Aranykorona Zrt. vezető tisztségviselője volt.

Rendesen termeli a milliókat

A CLH Kft. a hazai klímapiac egyik ismert szereplője, egykor állami vállalat volt, amelyet 1994-ben privatizáltak. A mostani tranzakció előtt négy magánszemély tulajdonában volt, akik a cég honlapjának adatai szerint a társaság vezetésében is részt vesznek. A cég a hvg.hu megkeresésére cikkünk megjelenéséig nem reagált, így azt sem tudni például, hogy Mészáros Lőrinc mekkora részt vásárolt a vállalatból. A CLH az elmúlt három évben 6,5-6,8 milliárd forintos bevétel mellett 70-100 millió forint üzemi szintű nyereséget termelt, egészséges, jól működő társaság képét mutatja, igaz mérleg szerinti eredménye tavaly erősen leromlott, már csak 6,8 millió forint volt.

©

Épül a mindenható hivatal is

Mindeközben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium éppen azon dolgozik, hogy a klímaszerelők piacán átszabja a játékszabályokat. Egy uniós direktívára hivatkozva alaposan bekeményítenek a hatóságok; felállították a Nemzeti Klímavédelmi Hivatalt (NKVH), amely ugyan valójában még csak formálisan létezőnek tűnik (hiszen nem ismert sem a vezetője, sem pedig a valódi tevékenysége), viszont szegről-végről azt a piacot is ellenőrzi majd, amelybe Mészárosék épp most beszálltak.

Az új rendszerben így például majd csak az juthat és foglalkozhat a hűtő- és klímaberendezésekben használatos gázokkal, aki regisztrálja magát az újdonsült hivatalnál, és azokkal az újonnan akreditált képesítésekkel is rendelkezik, amit épp a napokban írt meg rendeletében Seszták Miklós fejlesztési miniszter.

Az NKVH működését nagyrészt az biztosítaná, hogy az iparág, vagyis a forgalmazók, az üzembehelyezők és a szerelők az adatbázisban való ingyenes regisztráció után „annak hatósági felügyeletéért” díjat fizetnének be. De az iparági szereplőknek fizetniük kell majd az új klímaszerelői tanfolyamok és vizsgák után is, sőt, a hivatal – mely megkapta a rendszer ellenőrzésének jogát is – bevételhez juthatna a bírságokból is. Mert ha az NKVH valahol majd hiányosságot lát, százezertől ötmillió forintig terjedő bírságot vethet majd az adott cégre, szerelőre.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Összeütközhet két műhold, és ha megtörténik, abból csak nagyobb baj lesz

Összeütközhet két műhold, és ha megtörténik, abból csak nagyobb baj lesz

Megvan, melyik lesz az első londoni repülőtér, ahol arcfelismeréssel dolgoznak majd

Megvan, melyik lesz az első londoni repülőtér, ahol arcfelismeréssel dolgoznak majd

Jó hírt kapott az Apple, rákattantak a kínaiak az iPhone 11-ekre

Jó hírt kapott az Apple, rákattantak a kínaiak az iPhone 11-ekre

Likvidálja a PET-et a PTE: nem vesz többé műanyag palackos vizet a pécsi egyetem

Likvidálja a PET-et a PTE: nem vesz többé műanyag palackos vizet a pécsi egyetem

Greta Thunberg ökölpacsizott egyet Barack Obamával

Greta Thunberg ökölpacsizott egyet Barack Obamával

Üres terekkel is tudott sokat mondani – Rajk László építészöröksége

Üres terekkel is tudott sokat mondani – Rajk László építészöröksége