Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4fda3145-95c8-4f14-87c0-c8ab7f4244b5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss tanulmány arra figyelmeztet, hogy még a mesterséges intelligencia fejlett modelljei is hajlamosak furcsaságokra, például térdröntgenből következtetni a páciens sörivási szokásaira.","shortLead":"Egy friss tanulmány arra figyelmeztet, hogy még a mesterséges intelligencia fejlett modelljei is hajlamosak...","id":"20250101_shortcut-learning-mesterseges-intelligencia-tevesztes-irrelevans-adatok-hasznalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fda3145-95c8-4f14-87c0-c8ab7f4244b5.jpg","index":0,"item":"7cfdf518-e7ca-4717-ac6f-33cb724922ed","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_shortcut-learning-mesterseges-intelligencia-tevesztes-irrelevans-adatok-hasznalata","timestamp":"2025. január. 01. 12:03","title":"Térdröntgenből meg lehet mondani, hogy ivott-e valaki sört","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Tudjuk, hogy hiányoznak az adóbevételek, ezeket újra kell teremtenünk – mondta a miniszter 14 év Fidesz-kormányzás után.","shortLead":"Tudjuk, hogy hiányoznak az adóbevételek, ezeket újra kell teremtenünk – mondta a miniszter 14 év Fidesz-kormányzás után.","id":"20241231_Nagy-Marton-financial-times-nyilatkozat-unios-forrasok-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"f5a41871-3d27-40c7-9b48-3384a7266465","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241231_Nagy-Marton-financial-times-nyilatkozat-unios-forrasok-gazdasag","timestamp":"2024. december. 31. 14:54","title":"Nagy Márton a Financial Timesnak: „Rendbe kell tennünk a gazdaságot”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7204547c-bab0-4cb4-8bcc-b4bca2fc878a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kevesen tudják, hogy a bajor gyártó legnagyobb luxusmodelljéből a 80-as évek elején kombi változat is készült.","shortLead":"Kevesen tudják, hogy a bajor gyártó legnagyobb luxusmodelljéből a 80-as évek elején kombi változat is készült.","id":"20241231_elado-egy-szinte-nem-is-letezo-43-eves-kombi-7-es-bmw-735i-touring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7204547c-bab0-4cb4-8bcc-b4bca2fc878a.jpg","index":0,"item":"01c4ecf6-3e6e-4c75-8047-da5896ee60f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20241231_elado-egy-szinte-nem-is-letezo-43-eves-kombi-7-es-bmw-735i-touring","timestamp":"2024. december. 31. 07:21","title":"Eladó egy szinte nem is létező 43 éves kombi 7-es BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be13fe4f-cdc3-436c-82d0-84a6a33eac61","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A humorista Barbárglamour című műsorából az is kiderül, hogy az Európai Unió magyar soros elnöksége olyan volt, mintha Ganxsta Zolee lenne az esztergomi érsek egy évig.","shortLead":"A humorista Barbárglamour című műsorából az is kiderül, hogy az Európai Unió magyar soros elnöksége olyan volt, mintha...","id":"20241231_bodocs-barbarglamour-eloadas-szoke-torgyan-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be13fe4f-cdc3-436c-82d0-84a6a33eac61.jpg","index":0,"item":"adec63b2-54b5-4412-a8c4-7ad4593aae90","keywords":null,"link":"/elet/20241231_bodocs-barbarglamour-eloadas-szoke-torgyan-video","timestamp":"2024. december. 31. 09:57","title":"Bödőcs: A szőke Torgyán és a türk basa megbeszélték Amerikában, hogy a migráció rossz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Európai Unióval folytatott jogállami vitában nem történt kézzelfogható előrelépés, így Orbán Viktor kormánya 2025. január 1-jétől már nem lesz képes lehívni a korábban befagyasztott pénzeknek ezt a részét. ","shortLead":"Az Európai Unióval folytatott jogállami vitában nem történt kézzelfogható előrelépés, így Orbán Viktor kormánya 2025...","id":"20250101_Le-Monde-Magyarorszag-EU-egymilliard-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cc35717-9265-44ac-a717-5b1291796cd8.jpg","index":0,"item":"347877ad-7cff-4049-9ada-89c404c0b800","keywords":null,"link":"/360/20250101_Le-Monde-Magyarorszag-EU-egymilliard-euro","timestamp":"2025. január. 01. 09:15","title":"Le Monde-elemzés: Magyarország éppen most veszít el egymilliárd eurót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6517552-fecf-46e8-9ac6-1f353c436b7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az időjárás közbeszólt.","shortLead":"Az időjárás közbeszólt.","id":"20241231_Elmarad-a-tuzijatek-az-egyik-videki-varosban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6517552-fecf-46e8-9ac6-1f353c436b7e.jpg","index":0,"item":"635ebdb1-7482-4da2-ac6d-e01c67a5c5d5","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_Elmarad-a-tuzijatek-az-egyik-videki-varosban","timestamp":"2024. december. 31. 16:51","title":"Elmarad a tűzijáték Pápán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48009400-4663-45ed-81ca-ea8259d457ca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több Chrome-bővítményt is rosszindulatú kóddal módosítottak a hackerek decemberben, miután egy adathalász kampány során több adminisztrátori fiókhoz is hozzáférést szereztek.","shortLead":"Több Chrome-bővítményt is rosszindulatú kóddal módosítottak a hackerek decemberben, miután egy adathalász kampány során...","id":"20241230_google-chrome-bovitmenyek-fertozes-elterites-jelszavak-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48009400-4663-45ed-81ca-ea8259d457ca.jpg","index":0,"item":"14154691-7c6c-410f-a6d3-e12bf504b315","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_google-chrome-bovitmenyek-fertozes-elterites-jelszavak-ellopasa","timestamp":"2024. december. 30. 19:03","title":"Veszélyben lehetnek a jelszavai, ha ezeket a Chrome-bővítményeket használja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Barbalics Bence, Bessenyey Péter, Bódi Zoltán, Cseh Gábor, Csikós Zsolt, Eckhardt Balázs, Göbölyös Zsolt, Kiss Anna, Klug Lajos, Migleci Tanja, Pere László, Sallós-Kovács Péter, Vályi István és Véner Miklós is távozik.","shortLead":"Barbalics Bence, Bessenyey Péter, Bódi Zoltán, Cseh Gábor, Csikós Zsolt, Eckhardt Balázs, Göbölyös Zsolt, Kiss Anna...","id":"20241231_speedzone-tavozas-stab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73.jpg","index":0,"item":"f5863082-451e-4580-82bc-95379d8c8ab2","keywords":null,"link":"/kkv/20241231_speedzone-tavozas-stab","timestamp":"2024. december. 31. 13:30","title":"Kiszáll a Speedzone-ból a jelenlegi stáb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Simicska Közgépének egyik fő riválisa koronagyémántot vett
szerző:
Vitéz F. Ibolya
Tetszett a cikk?
A legpatinásabb magyar magasépítő céget, a Magyar Építő Zrt.-t kebelezi be a Duna Aszfalt egyik érdekeltsége. A kormányközeli potentátok köréhez sorolt, egyes hírek szerint a miniszterelnök pártfogását is élvező Duna Aszfalt ezzel nemcsak a Közgépet ugorhatja át, hanem az éllovas Strabaghoz is közel kerülhet.
Az Orbán Viktor kormányfővel a minap cifra jelzők kíséretében összevesző Simicska Lajos Közgépénél is gyorsabban növekvő társaság, a Duna Aszfalt Kft. érdekeltségébe kerül a legpatinásabb magyar magasépítő cég, a Magyar Építő Zrt., értesült a HVG. Hetek óta keringett a hír, hogy a vevő a miniszterelnök földije, Mészáros Lőrinc érdekeltsége, a közpénzes megrendelések segedelmével fénysebességgel 10 milliárdos építőipari vállalkozássá nőtt Mészáros és Mészáros Kft. lesz, de végül a tiszakécskei társaság futott be. Pontosabban a csoport egyik tagja, a Körösaszfalt Zrt. kötött adásvételi szerződést a Magyar Építőt közvetlenül tulajdonló Érték Kft.-vel, valamint a cég magánszemély tulajdonosaival a minősített többség megszerzéséről.
Jól fialó céget vettek
Építőipari berkekben csaknem akkora talányként kezelik a Magyar Építő eladását, mint amikor a Wallis-csoport túladott a Market Zrt.-n. Utóbbiról azt gondolták, semmi ok megszabadulni a 38 milliárd forintos árbevételű, az elmúlt években stabilan 600 millió és 2 milliárd forint közötti nyereséget hozó cégtől. Amely ráadásul a további megrendelésekhez bőséges referenciákkal rendelkezett, köztük a 14 milliárdos beruházásban épült Fradi-stadionéval. Ugyanezekért volt persze kívánatos falat a vevőnek, akinek képében az építőiparban addig ismeretlen, de ugyancsak a miniszterelnök közeli barátjaként számon tartott Garancsi István által hirtelen gründolt Garhartt Invest Zrt. jelent meg.
Stiller Ákos
A Magyar Építő ugyan egy számmal kisebb, mint a Market: 2013-ban 5,6 milliárd forgalmat mondhatott magáénak, de korábban – mikor az építkezések gesztortársaságainak mérlegében jelent meg a teljes bevétel – 16 milliárd forintra is felfutott ez a mutató. Nyereséget viszont szépen termelt a társaság, évi fél-egymilliárd forint profittal kalkulálhattak a tulajdonosok. Köztük Tolnay Tibor, akiről korábban azt tartották építőipari körökben, hogy az élete a cég, és ilyen alapon elképzelhetetlennek gondolták, hogy megválik tőle. Ezt a hitet az sem ingatta meg, hogy a 2013-as év után – hasonlóan az állami kivásárlás előtt a Nemzedékek Tudása és az Apáczai Kiadónál történtekhez – a tulajdonosok az abban az évben megtermelt nyereségnél jóval nagyobb osztalékot vettek ki a cégből. Az 558 milliós nyereséget bő egymilliárddal toldották meg az eredménytartalékból. A Magyar Építő vonzerejét növeli, hogy a legpatinásabb magyarországi magasépítő vállalat, amely a pedigréjét – a kevéssé romantikus 21. Számú Állami Építőipari Vállalaton keresztül a M.É.R.T.-ig – egészen 1886-ig tudja visszavezetni.
Legnagyobb értékét azonban nem a történelmi múltja, hanem a hosszú fennállása alatt összehozott referenciái és szakembergárdája jelentik. A versenytársak által „nagy túlélőnek” tartott Tolnay cége az elmúlt hónapokban ugyan óriás megrendelésekkel nem hallatott magáról, de az előző évtizedben komoly munkákat szerzett meg. Olyanokat, mint a Mátyás-templom felújítása, a ferihegyi 1-es terminál átépítése, de részt vett a Zsolnay kulturális negyed építkezésén, a Rác Fürdő reinkarnálásában, nem beszélve a kórházak, rendőrségi és egyéb középületek építkezéseiről. Hasonló referenciák pedig jól jöhetnek a beharangozott állami nagyberuházásokra, például a Népstadion vagy a tervezett múzeumi negyed építkezésére aspirálóknak.
Célba vehették, hogy elsők lesznek
A Duna Aszfaltnak is elkelnének ezek a referenciák a következő nagy ugráshoz. Eddig ugyanis mélyépítőként, út- és közműépítőként döntögetett csúcsokat, sokmilliárdos magasépítő-megrendelésekhez ez pedig nem elegendő. A bevásárlás célja pedig éppen ez: „az alapvetően mélyépítéssel foglalkozó cégcsoport tevékenységi körének bővítése a magasépítés irányába” – válaszolta a HVG-nek a Duna Aszfalt.
Túry Gergely
A tiszakécskei cég felfutása a felcsúti polgármester vállalkozásáéhoz foghatóan látványos volt eddig: 2013-ban csaknem megduplázta, 54 milliárd forintra növelte az árbevételét, és ezzel megközelítette a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó, a közpénzes közbeszerzéseken akkor még taroló Közgép Zrt.-t. Az új szerzeménnyel megerősítve az éllovas Strabag is elérhető közelbe kerülhet, amelynek mélyépítő társasága, a Strabag Általános Építő Kft. közel 60 milliárd, a magasépítő Strabag MML Kft. 65 milliárd forgalmat produkált 2013-ban.
Kicsiből gyorsan nőttek
A korábban főleg önkormányzati megrendelésekre dolgozó, az 1991-ben a kicsiny Vakond Kft.-vel indult, de azóta csoporttá terebélyesedett Duna Aszfalt nagy kiugrása az volt, hogy 2012-ben megnyerte a Makótól a román határig terjedő sztrádaszakasz építését. Az elnyert munka értéke a 2011-es, 22 milliárd forintos árbevételénél jóval nagyobb, 46,5 milliárd forint volt, ráadásul az állami tenderen az egyik riválisa a Közgép volt. Ha bárki azt gondolta, hogy a méretes sztrádamegrendeléssel a tiszakécskeiek kapacitása kifulladt, tévedett, a Duna Aszfalt nyerőszériája azóta sem akadt meg.
Egyre-másra nyeri az állami útfelújításokat; legutóbb a 47-es főút Algyő–Szeged szakaszának a burkolatmegerősítésére kapott megbízást a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-től közel 8 milliárd forintért, ugyanennyit kóstál ennek az útnak egy másik Csongrád megyei és csaknem 9 milliárdot a Békés megyei szakasza. Igaz, utóbbi két munkán osztoznia kell a Soltút Kft.-vel és az EuroAszfalt Kft.-vel, illetve a Colas Út Zrt.-vel. Egyedül vihette viszont az 55-ös főút Kelebia–Tataháza közötti szakaszát 11 milliárdért. Nagyokat haraphatott az egyik legnagyobb futó országos mélyépítő programból, a tavaly felpörgetett, uniós támogatású ivóvízminőség-javító beruházásokból is. Övé lett az összesen 34 milliárdos Békés megyei projekt, amelyen a Békés Drén Kft.-vel és a miniszterelnök barátjaként számon tartott Mészáros Lőrinc érdekeltségével, a Mészáros és Mészáros Kft.-vel közösen nyert. Az eddig jobbára az Alföldön ténykedő cég a fővárosba is betört: ugyancsak a Mészáros-céggel (és a Colasszal) közösen nyerte el több fővárosi kerület csatornázási munkálatait, összesen 9,5 milliárdért.
Már a makói diadalnál megindultak a találgatások, miként nyomhatta le a Simicska-céget a jóval kisebb súlycsoportba tartozó Duna Aszfalt. Az egyik verzió szerint, ha a cégnyilvántartásból nem látszik is, a tiszakécskei vállalkozás valójában a Közgép holdudvarához tartozik. A másik szerint éppen ellenkezőleg, a Simicska-dominanciát ellensúlyozandó élvezi a miniszterelnök pártfogását. Megint más változat azzal hozza kapcsolatba a cég felívelését, hogy az uniós forrásokat kezelő egykori közgépes Petykó Zoltántól Lázár János vette át az EU-pénzek menedzselését.