szerző:
Vitéz F. Ibolya

A legpatinásabb magyar magasépítő céget, a Magyar Építő Zrt.-t kebelezi be a Duna Aszfalt egyik érdekeltsége. A kormányközeli potentátok köréhez sorolt, egyes hírek szerint a miniszterelnök pártfogását is élvező Duna Aszfalt ezzel nemcsak a Közgépet ugorhatja át, hanem az éllovas Strabaghoz is közel kerülhet.

Az Orbán Viktor kormányfővel a minap cifra jelzők kíséretében összevesző Simicska Lajos Közgépénél is gyorsabban növekvő társaság, a Duna Aszfalt Kft. érdekeltségébe kerül a legpatinásabb magyar magasépítő cég, a Magyar Építő Zrt., értesült a HVG. Hetek óta keringett a hír, hogy a vevő a miniszterelnök földije, Mészáros Lőrinc érdekeltsége, a közpénzes megrendelések segedelmével fénysebességgel 10 milliárdos építőipari vállalkozássá nőtt Mészáros és Mészáros Kft. lesz, de végül a tiszakécskei társaság futott be. Pontosabban a csoport egyik tagja, a Körösaszfalt Zrt. kötött adásvételi szerződést a Magyar Építőt közvetlenül tulajdonló Érték Kft.-vel, valamint a cég magánszemély tulajdonosaival a minősített többség megszerzéséről.

Jól fialó céget vettek

Építőipari berkekben csaknem akkora talányként kezelik a Magyar Építő eladását, mint amikor a Wallis-csoport túladott a Market Zrt.-n. Utóbbiról azt gondolták, semmi ok megszabadulni a 38 milliárd forintos árbevételű, az elmúlt években stabilan 600 millió és 2 milliárd forint közötti nyereséget hozó cégtől. Amely ráadásul a további megrendelésekhez bőséges referenciákkal rendelkezett, köztük a 14 milliárdos beruházásban épült Fradi-stadionéval. Ugyanezekért volt persze kívánatos falat a vevőnek, akinek képében az építőiparban addig ismeretlen, de ugyancsak a miniszterelnök közeli barátjaként számon tartott Garancsi István által hirtelen gründolt Garhartt Invest Zrt. jelent meg.

©

A Magyar Építő ugyan egy számmal kisebb, mint a Market: 2013-ban 5,6 milliárd forgalmat mondhatott magáénak, de korábban – mikor az építkezések gesztortársaságainak mérlegében jelent meg a teljes bevétel – 16 milliárd forintra is felfutott ez a mutató. Nyereséget viszont szépen termelt a társaság, évi fél-egymilliárd forint profittal kalkulálhattak a tulajdonosok. Köztük Tolnay Tibor, akiről korábban azt tartották építőipari körökben, hogy az élete a cég, és ilyen alapon elképzelhetetlennek gondolták, hogy megválik tőle. Ezt a hitet az sem ingatta meg, hogy a 2013-as év után – hasonlóan az állami kivásárlás előtt a Nemzedékek Tudása és az Apáczai Kiadónál történtekhez – a tulajdonosok az abban az évben megtermelt nyereségnél jóval nagyobb osztalékot vettek ki a cégből. Az 558 milliós nyereséget bő egymilliárddal toldották meg az eredménytartalékból. A Magyar Építő vonzerejét növeli, hogy a legpatinásabb magyarországi magasépítő vállalat, amely a pedigréjét – a kevéssé romantikus 21. Számú Állami Építőipari Vállalaton keresztül a M.É.R.T.-ig – egészen 1886-ig tudja visszavezetni.

Legnagyobb értékét azonban nem a történelmi múltja, hanem a hosszú fennállása alatt összehozott referenciái és szakembergárdája jelentik. A versenytársak által „nagy túlélőnek” tartott Tolnay cége az elmúlt hónapokban ugyan óriás megrendelésekkel nem hallatott magáról, de az előző évtizedben komoly munkákat szerzett meg. Olyanokat, mint a Mátyás-templom felújítása, a ferihegyi 1-es terminál átépítése, de részt vett a Zsolnay kulturális negyed építkezésén, a Rác Fürdő reinkarnálásában, nem beszélve a kórházak, rendőrségi és egyéb középületek építkezéseiről. Hasonló referenciák pedig jól jöhetnek a beharangozott állami nagyberuházásokra, például a Népstadion vagy a tervezett múzeumi negyed építkezésére aspirálóknak.

Célba vehették, hogy elsők lesznek

A Duna Aszfaltnak is elkelnének ezek a referenciák a következő nagy ugráshoz. Eddig ugyanis mélyépítőként, út- és közműépítőként döntögetett csúcsokat, sokmilliárdos magasépítő-megrendelésekhez ez pedig nem elegendő. A bevásárlás célja pedig éppen ez: „az alapvetően mélyépítéssel foglalkozó cégcsoport tevékenységi körének bővítése a magasépítés irányába” – válaszolta a HVG-nek a Duna Aszfalt.

©

A tiszakécskei cég felfutása a felcsúti polgármester vállalkozásáéhoz foghatóan látványos volt eddig: 2013-ban csaknem megduplázta, 54 milliárd forintra növelte az árbevételét, és ezzel megközelítette a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó, a közpénzes közbeszerzéseken akkor még taroló Közgép Zrt.-t. Az új szerzeménnyel megerősítve az éllovas Strabag is elérhető közelbe kerülhet, amelynek mélyépítő társasága, a Strabag Általános Építő Kft. közel 60 milliárd, a magasépítő Strabag MML Kft. 65 milliárd forgalmat produkált 2013-ban.

Kicsiből gyorsan nőttek

A korábban főleg önkormányzati megrendelésekre dolgozó, az 1991-ben a kicsiny Vakond Kft.-vel indult, de azóta csoporttá terebélyesedett Duna Aszfalt nagy kiugrása az volt, hogy 2012-ben megnyerte a Makótól a román határig terjedő sztrádaszakasz építését. Az elnyert munka értéke a 2011-es, 22 milliárd forintos árbevételénél jóval nagyobb, 46,5 milliárd forint volt, ráadásul az állami tenderen az egyik riválisa a Közgép volt. Ha bárki azt gondolta, hogy a méretes sztrádamegrendeléssel a tiszakécskeiek kapacitása kifulladt, tévedett, a Duna Aszfalt nyerőszériája azóta sem akadt meg.

Egyre-másra nyeri az állami útfelújításokat; legutóbb a 47-es főút Algyő–Szeged szakaszának a burkolatmegerősítésére kapott megbízást a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-től közel 8 milliárd forintért, ugyanennyit kóstál ennek az útnak egy másik Csongrád megyei és csaknem 9 milliárdot a Békés megyei szakasza. Igaz, utóbbi két munkán osztoznia kell a Soltút Kft.-vel és az EuroAszfalt Kft.-vel, illetve a Colas Út Zrt.-vel. Egyedül vihette viszont az 55-ös főút Kelebia–Tataháza közötti szakaszát 11 milliárdért. Nagyokat haraphatott az egyik legnagyobb futó országos mélyépítő programból, a tavaly felpörgetett, uniós támogatású ivóvízminőség-javító beruházásokból is. Övé lett az összesen 34 milliárdos Békés megyei projekt, amelyen a Békés Drén Kft.-vel és a miniszterelnök barátjaként számon tartott Mészáros Lőrinc érdekeltségével, a Mészáros és Mészáros Kft.-vel közösen nyert. Az eddig jobbára az Alföldön ténykedő cég a fővárosba is betört: ugyancsak a Mészáros-céggel (és a Colasszal) közösen nyerte el több fővárosi kerület csatornázási munkálatait, összesen 9,5 milliárdért.

Már a makói diadalnál megindultak a találgatások, miként nyomhatta le a Simicska-céget a jóval kisebb súlycsoportba tartozó Duna Aszfalt. Az egyik verzió szerint, ha a cégnyilvántartásból nem látszik is, a tiszakécskei vállalkozás valójában a Közgép holdudvarához tartozik. A másik szerint éppen ellenkezőleg, a Simicska-dominanciát ellensúlyozandó élvezi a miniszterelnök pártfogását. Megint más változat azzal hozza kapcsolatba a cég felívelését, hogy az uniós forrásokat kezelő egykori közgépes Petykó Zoltántól Lázár János vette át az EU-pénzek menedzselését.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Négy autó ütközött össze a Kerepesi úton

Négy autó ütközött össze a Kerepesi úton

Jennifer Lawrence férjhez ment

Jennifer Lawrence férjhez ment

Ment a feljelentés: Kábítószerért vehettek szavazatot a zalai Szentpéterúron

Ment a feljelentés: Kábítószerért vehettek szavazatot a zalai Szentpéterúron

Hárman meghaltak a tűzben, miután tüntetők kifosztottak egy bevásárlóközpontot Chilében

Hárman meghaltak a tűzben, miután tüntetők kifosztottak egy bevásárlóközpontot Chilében

5200 éves sírrendszert tártak fel Németországban

5200 éves sírrendszert tártak fel Németországban

Átlagosan másfél hónapnyi túlórája volt egy rendőrnek tavaly

Átlagosan másfél hónapnyi túlórája volt egy rendőrnek tavaly