Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Ha anakronizmusnak is tűnik elsőre, közel egytucatnyi németországi városban komolyan gondolják, hogy új típusú "autópálya" épüljön a települések között – de az kizárólag kerékpárosok számára. Az út használatához még nem biztos, hogy kell majd pályadíjat fizetni, de a tervek szerint – a projeknek hála – napi 50 ezer ingázó autóst drótszamárra ültethetnek.
Mintegy 100 km hosszúra tervezik Németországban az első "kerékpáros autópályát" – vagyis építenek egy olyan, városok közti, zárt szelvényes útszakaszt, ahol dedikáltan, csak bringákkal lehet majd közlekedni. Ha elkészül – írja a Gas2 –, a Ruhr-vidéken az útvonal érinteni fogja többek között Duisburgot, Bochumot, és Hammot – illetve azok egyetemi városrészeit, és naponta akár 50 ezer, eddig autóval ingázót szólít majd nyeregbe.
Martin Toennes, a regionális fejlesztési csoport (RVR) vezetője szerint csaknem kétmillió ember él a tervezett nyomvonal közelében, és ez reményt ad arra, hogy a "kerékpár-autópálya" egyes szakaszai akár a mindennapos munkába járáshoz is segítséget nyújtanak. A Németországban egyre népszerűbbé vált elektromos kerékpárok segíthetik a domborzati viszonyok leküzdését is.
A "bringa-autópálya" ötlete nem a németek fejéből pattant ki először; Hollandiában és Dániában, sőt, Londonban is előkerült az elképzelés. Minden projekt középpontjában a közlekedési dugók leküzdése áll – Frankfurtban is, ahol egy közel 30 kilométeres utat terveztek meg Darmstadt felé; Münchenben is, ahol egy 15 kilométeres útról szólnak a friss víziók, mely a város északi, külvárosi részét kötné be így a városi vérkeringésbe. De Nürnberg és Berlin is megvalósíthatósági tanulmányok készítésébe kezdett – ugyancsak "kerékpár-autópályák" építésére került hangsúllyal.
Azt, hogy a németek nem csupán az utak szélére felfestett kerékpársávokban gondolkodnak – mint ahogy a legtöbb esetben eddig például Budapesten történt –, jelzi, hogy a standard minimum méreteket is megadták a pályákhoz – elkerülendő, hogy túl szűkre szabhassák azt a városok, vagy hogy azok például hirtelen egy buszsávban folytatódjanak – ahogyan arra azért Németországban is akad példa. A bringás "highway" ezek alapján több mint 3,5 méter szélesre épül, kap majd "előzési sávokat" és a kereszteződésekre pedig az válik az általános szabállyá, hogy – az ütközések elkerülése érdekében – az ilyen szakaszokon felül-, vagy aluljárók épülnek.
A most megszellőztetett 100 kilométeres "autópálya" megépítése még sok egyeztetést kíván a helyi, a szövetségi és az állami szervektől (mert például rendezni kell a többnyire elhagyott vasúti pályákra tervezett kerékpárpálya tulajdonviszonyait is), de a költségmegosztásra már megszületett egy észszerű elképzelés. E pilot szerint (és ezt az első 5 kilométeres szakaszon tesztelik): a beruházás felét az EU, 30 százalékot az állam által nyújtott keretből biztosítja Észak-Rajna–Vesztfália, a fennmaradó részt pedig az RVR finanszírozza. Ha ez a konstrukció beválik, ez lehet a követendő modell – ami alapján akár egy éven belül megépülhet majd az útvonal egész hosszában.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Mutatunk újabb hét könyvet, amit nyugodt szívvel ajánlunk a nyárra.
A borbár üzletvezetője szerint a szóváltás nemi irányultságtól független volt.