szerző:
hvg.hu

Ha anakronizmusnak is tűnik elsőre, közel egytucatnyi németországi városban komolyan gondolják, hogy új típusú "autópálya" épüljön a települések között – de az kizárólag kerékpárosok számára. Az út használatához még nem biztos, hogy kell majd pályadíjat fizetni, de a tervek szerint – a projeknek hála – napi 50 ezer ingázó autóst drótszamárra ültethetnek.

Mintegy 100 km hosszúra tervezik Németországban az első "kerékpáros autópályát" – vagyis építenek egy olyan, városok közti, zárt szelvényes útszakaszt, ahol dedikáltan, csak bringákkal lehet majd közlekedni. Ha elkészül – írja a Gas2 –, a Ruhr-vidéken az útvonal érinteni fogja többek között Duisburgot, Bochumot, és Hammot – illetve azok egyetemi városrészeit, és naponta akár 50 ezer, eddig autóval ingázót szólít majd nyeregbe.

Martin Toennes, a regionális fejlesztési csoport (RVR) vezetője szerint csaknem kétmillió ember él a tervezett nyomvonal közelében, és ez reményt ad arra, hogy a "kerékpár-autópálya" egyes szakaszai akár a mindennapos munkába járáshoz is segítséget nyújtanak. A Németországban egyre népszerűbbé vált elektromos kerékpárok segíthetik a domborzati viszonyok leküzdését is.

A "bringa-autópálya" ötlete nem a németek fejéből pattant ki először; Hollandiában és Dániában, sőt, Londonban is előkerült az elképzelés. Minden projekt középpontjában a közlekedési dugók leküzdése áll – Frankfurtban is, ahol egy közel 30 kilométeres utat terveztek meg Darmstadt felé; Münchenben is, ahol egy 15 kilométeres útról szólnak a friss víziók, mely a város északi, külvárosi részét kötné be így a városi vérkeringésbe. De Nürnberg és Berlin is megvalósíthatósági tanulmányok készítésébe kezdett – ugyancsak "kerékpár-autópályák" építésére került hangsúllyal.

Koppenhága
©

Azt, hogy a németek nem csupán az utak szélére felfestett kerékpársávokban gondolkodnak – mint ahogy a legtöbb esetben eddig például Budapesten történt –, jelzi, hogy a standard minimum méreteket is megadták a pályákhoz – elkerülendő, hogy túl szűkre szabhassák azt a városok, vagy hogy azok például hirtelen egy buszsávban folytatódjanak – ahogyan arra azért Németországban is akad példa. A bringás "highway"  ezek alapján több mint 3,5 méter szélesre épül, kap majd "előzési sávokat" és a kereszteződésekre pedig az válik az általános szabállyá, hogy – az ütközések elkerülése érdekében – az ilyen szakaszokon felül-, vagy aluljárók épülnek.

A most megszellőztetett 100 kilométeres "autópálya" megépítése még sok egyeztetést kíván a helyi, a szövetségi és az állami szervektől  (mert például rendezni kell a többnyire elhagyott vasúti pályákra tervezett kerékpárpálya tulajdonviszonyait is), de a költségmegosztásra már megszületett egy észszerű elképzelés. E pilot szerint (és ezt az első 5 kilométeres szakaszon tesztelik): a beruházás felét az EU, 30 százalékot az állam által nyújtott keretből biztosítja Észak-Rajna–Vesztfália, a fennmaradó részt pedig az RVR finanszírozza. Ha ez a konstrukció beválik, ez lehet a követendő modell – ami alapján akár egy éven belül megépülhet majd az útvonal egész hosszában.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Az olcsóbb üzemanyag- és ruhaárak nyomták le az inflációt

Az olcsóbb üzemanyag- és ruhaárak nyomták le az inflációt

Tudományos mérföldkő: kikeltek a növényi magok a Hold "sötét oldalán"

Tudományos mérföldkő: kikeltek a növényi magok a Hold "sötét oldalán"

Elveszítheti leggólerősebb játékosát a kézilabda-válogatott

Elveszítheti leggólerősebb játékosát a kézilabda-válogatott

Meghosszabbították a csengeri örökösnő letartóztatását, és újabb házkutatást tartottak nála

Meghosszabbították a csengeri örökösnő letartóztatását, és újabb házkutatást tartottak nála

Egyre több város vezette be a plakátadót

Egyre több város vezette be a plakátadót

Erről vajon tud az Apple? Mások is lehallgathatók vezeték nélküli fülhallgatójával

Erről vajon tud az Apple? Mások is lehallgathatók vezeték nélküli fülhallgatójával