Gyükeri Mercédesz
Gyükeri Mercédesz

Már a rendőrségre is érkezett feljelentés amiatt, hogy a Fashion Days késve kezeli egyes ügyfelei reklamációit. Az internetes divatüzlet szerint átmeneti hiba okoz fennakadást, a vásárlók ezt nem hiszik el.

Nem fizeti vissza a visszavett áruk korábban átutalt vételárát a Fashion Days, az ezzel kapcsolatos panaszokra késve vagy egyáltalán nem reagál – ezzel kereste meg az internetes divatkereskedés csalódott ügyfele a hvg.hu-t. Olvasónk arra is felhívta a figyelmünket, hogy nincs egyedül a problémájával. Valóban, a Fashion Days Facebook-oldalán sorjáznak a különböző hangnemben megfogalmazott, ám egytől egyig panaszos kommentek.

Néhány kiragadott példa:

"Felháborító ez az üzleti magatartás és az meg pláne, hogy amit lassan egy hónapja fizettem ki, mert használnám, nem kaptam meg, de semmi féle válaszra sem méltatnak. A telefon esélytelen, azt hiába próbálom."

"Ne rendeljen senki! Több mint 2 hónapja nem kapom vissza a pénzem! Szemét csaló banda!"

A Fashion Days számos konkrét panaszra reagál is a közösségi oldalon keresztül, elnézést kérve jelzik, hogy ügyfélszolgálatuk jelenleg rendkívül túlterhelt. Július végén pedig egy posztban is igyekeztek megnyugtatni vásárlóikat.


Van, aki június eleje óta várja a pénzét – akár több tízezer forintot is. A hvg.hu-nak nyilatkozó vásárló 70 ezer forintját várja vissza – hiába. Annak ellenére, hogy a Fashion Days ügyfélszolgálata vele azt közölte, hogy átutalta számára a visszaküldött termékek árát.

Eltűnt a futár

Nem ez az egyetlen probléma. A portál új szolgáltatása az, hogy a nem tetsző árucikkeket saját költségén szállítja vissza, a vásárlónak csak jeleznie kell ezt az oldalon megtalálható internetes formanyomtatvány segítségével. Beszéltünk azonban olyan csalódott vevővel, aki hiába tette ezt meg, soha nem érkezett futár, hogy elvigye a visszárut.

Egy olvasónk feljelentést is tett már az ügyben a rendőrségen és az illetékes fogyasztóvédelmi szervnél, a VII. kerületi kormányhivatalban a Fashion Days tulajdonosa, a romániai bejegyzésű Dante International ellen.

A Fashion Days egyébként nem szerepel a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisában, amelyet éppen ettől az évtől a kormány alá rendelt fogyasztóvédelmi hatóság tesz közzé.

©

Az áruház a hvg.hu kérdésére megerősítette, hogy valóban megkeresték őket a hatóságok részéről. Azt is elismerték, hogy a kiszállításoknál, a számlázásban, a visszaküldésnél és a visszáru utalásnál is történtek hibák, de azt ígérték, a komplex hálózatot érintő hibák javítása folyamatos, maguk a hibák pedig átmenetiek.

A cég szerint a fogyasztókat érintő problémák hátterében a vásárlást megkönnyítő fejlesztések vannak, amelyek új rendszereket, illetve azok összekapcsolását igényelték. Például újabb futárszolgálatokat, postapontokat vontak be, illetve bővült a termékek köre is.

Az átmeneti időszakban hibaforrásként említik még az ingyenes és az online igényelhető visszaküldést is. Kiemelik ugyanakkor, hogy

nincs operatív vagy pénzügyi válság a hibák mögött, pusztán technikai okai vannak.

Ez azért lehet fontos, mivel maga a cég masszívan veszteségesen működik: beszámolói alapján a Fashion Days Zrt. az utóbbi években kétmilliárd forint körüli nettó árbevétel mellett 600 millió forintot meghaladó veszteséget halmozott fel. (A cég pénzügyi éve március 31-ig tart, így a legfrissebb adatok 2015 április-2016 március közötti időszakra vonatkoznak.) A cég mögött álló Dante International magyarországi leányvállalata viszont nyereséges, a legutóbbi – ugyancsak 2016. március 31-én lezárt – mérleg esetükben 100 milliós profitot mutat.

A cég azt, hogy az ügyfélszolgálat lassabban tud reagálni a panaszokra, azzal magyarázta lapunknak, hogy

negyvenszer annyi a megkeresés, mint általában.

Arra a kérdésünkre viszont nem kaptunk választ, hogy hány ügyfelet érinthetnek a problémák, a Fashion Days azt közölte: „azok a rendelések, melyekkel kapcsolatban ügyfeleink valamilyen problémát észleltek, elenyésző számúak az összes megrendeléshez képest”.

Olvasóink azt is felvetették, hogy a rendelések teljesítésénél különbséget tapasztalnak az interneten keresztül előre kifizetett tételek, illetve az utánvéttel, vagyis a kézbesítéskor fizetendő áruk között. A Fashion Days erre úgy reagált: "Nincs megkülönböztetés a kétféle fizetési móddal rendelt termékek kiszállítása között. Az ebben tapasztalt nehézségek is pusztán az összekapcsolt rendszerek miatt léptek fel. A Fashion Days rendszereinek komplexitása miatt a technikai fejlesztések minden folyamatot érintettek."

©

A Fashion Days 2015-ben került az eMag csoporthoz. A román alapítású, 2013-ban indult webpláza a GKI Digital júniusban kiadott, a hazai webáruházakat forgalmuk alapján rangsoroló listáján a második helyet érte el, egyben ez a legnagyobb bővülést felmutató e-shop. 

A három országban – Magyarország, Románia, Bulgária – jelen lévő Fashion Days tavalyi bevétele 17 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és 50,15 millió eurót (15,3 milliárd forintot) ért el. Június végén a Fashion Days azt közölte, hogy idén 50 százalékos forgalomnövekedésre számít. A növekedés forrásaként pedig részben éppen azokat a fejlesztéseket nevezték meg, amelyeknek a bevezetése most fennakadásokat okoz a webshopnál.

Gyilkos árverseny a bővülő piacon

Amíg a kiskereskedelmi forgalom nagyjából 6 százalékkal növekedett tavaly, az online piac 18 százalékkal tudott bővülni – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu 2016-os e-kiskereskedelmi indexéből. A teljes magyarországi forgalom 3,9 százaléka már az interneten zajlott tavaly, az összforgalom euróban meghaladta az egymilliárdot. Az internetes vásárlás egyelőre nem feltétlenül jelent internetes fizetést is: a vásárlások 61 százalékát személyesen fizetik ki az ügyfelek (a boltban vagy a futárnak).

A vásárlókat elsősorban rendszeres és kellően hangos akciókkal lehet a virtuális kosarakhoz csábítani, amire tömegesen leginkább már csak a piacvezető szereplők képesek – állapítja meg a jelentés. Ugyancsak torzíthatja a piacot az, hogy – bár ez nem kötelező – egyre többen ajánlanak ingyenes kiszállítást vagy a nem tetsző áruk ingyenes visszaszállítását, holott erre semmi nem kötelezi őket.

A GKI Digital egy másik kutatása szerint ez gyilkos árversenyt idézhet elő a kereskedőknél – különösen, hogy a kiszállításoknak csupán 8 százalékát végzik saját futárok, a többit külső cégektől rendelik meg –, így a kereskedők az árrés csökkentésével akár nyereségességüket kockáztatják. Ezért ők az ingyenesség korlátozására számítanak (például bizonyos összeghatár felett). Egy másik folyamatra is felhívták a figyelmet: egyre több üzlet számít fel díjat az utánvétre, ezzel is arra sarkallva vevőit, hogy a megvásárolt áru ellenértékét előre egyenlítsék ki. Ez nem csak a likviditást javíthatja, de tapasztalatok szerint ebben az esetben a lemondások és elállások aránya is kisebb.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Egy szuper megoldást máris találtak az iPhone 11 Prón

Egy szuper megoldást máris találtak az iPhone 11 Prón

Tony Stark még egy film erejéig visszatér

Tony Stark még egy film erejéig visszatér

Szolidaritásból egy órás késéssel kezdik el a MÁV elleni tüntetést

Szolidaritásból egy órás késéssel kezdik el a MÁV elleni tüntetést

Videóra vették, ahogyan kétszer csap ugyanabba a Toyotába a villám

Videóra vették, ahogyan kétszer csap ugyanabba a Toyotába a villám

A magyar cégek jól teljesítenek – bár jórészt nem magyarok, és nem versenyben küzdenek

A magyar cégek jól teljesítenek – bár jórészt nem magyarok, és nem versenyben küzdenek

Hatalmasat repült az elektromos rolleres, akit egy taxis ütött el Budapesten

Hatalmasat repült az elektromos rolleres, akit egy taxis ütött el Budapesten