Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3d97187c-c57a-4fbf-b1b6-c1d415263e3a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Habony Árpád egyik vagyonkezelő cége továbbra is veszteséges, a másik nyeresége egy év alatt a tizedére esett. A nagy profit, a 7 milliárdos osztalék máshonnan, a kaszinóbizniszből folyt be. Habony brit cégének tavalyi gazdálkodása egyelőre nem ismert.","shortLead":"Habony Árpád egyik vagyonkezelő cége továbbra is veszteséges, a másik nyeresége egy év alatt a tizedére esett. A nagy...","id":"20250602_Hiaba-van-ket-vagyonkezelo-cege-Habony-Arpadnak-tavaly-egyikre-sem-lehetett-buszke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d97187c-c57a-4fbf-b1b6-c1d415263e3a.jpg","index":0,"item":"d5084b56-35e7-4765-a5d9-5690d565da5e","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Hiaba-van-ket-vagyonkezelo-cege-Habony-Arpadnak-tavaly-egyikre-sem-lehetett-buszke","timestamp":"2025. június. 02. 12:01","title":"Hiába van két vagyonkezelő cége Habony Árpádnak, most egyikre sem lehet túl büszke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dd58b21-d152-443b-a8d1-71a3d179b5a6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ezzel csökkenne az USA Vietnámmal szemben fennálló kereskedelmi deficitje, de még mindig nem eléggé.","shortLead":"Ezzel csökkenne az USA Vietnámmal szemben fennálló kereskedelmi deficitje, de még mindig nem eléggé.","id":"20250603_Trump-USA-Vietnam-2-milliard-dollar-vasarlas-amerikai-termenyek-viszontvamok-kereskedelmi-deficit-szandeknyilatkozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dd58b21-d152-443b-a8d1-71a3d179b5a6.jpg","index":0,"item":"200391e0-9a6f-4499-9870-25e33524a141","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_Trump-USA-Vietnam-2-milliard-dollar-vasarlas-amerikai-termenyek-viszontvamok-kereskedelmi-deficit-szandeknyilatkozat","timestamp":"2025. június. 03. 10:32","title":"Trump lenyomja Vietnámot, az ország 2 milliárd dolláros nagybevásárlást vállal amerikai terményekből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97a014f0-b4bb-42a8-b6ff-92dc3a6e9e10","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az igazságügyi miniszter szerint ott is lehet a gyülekezési joggal élni.","shortLead":"Az igazságügyi miniszter szerint ott is lehet a gyülekezési joggal élni.","id":"20250603_tuzson-bence-pride-kincsem-park","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97a014f0-b4bb-42a8-b6ff-92dc3a6e9e10.jpg","index":0,"item":"0fdd71fc-0ea4-4b2a-99dd-cd273bf2feed","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_tuzson-bence-pride-kincsem-park","timestamp":"2025. június. 03. 16:57","title":"Tuzson Bencének megtetszett az ötlet, hogy lóversenypályán tartsák a Pride-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfa2dcdc-2cf0-4819-85c9-89b850fec8c2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A társaság megegyezett a befektetőkkel, szigorú feltételek mellett megmenekült a műtrágyagyártó.","shortLead":"A társaság megegyezett a befektetőkkel, szigorú feltételek mellett megmenekült a műtrágyagyártó.","id":"20250602_Bige-Laszlo-Nitrogenmuvek-elzalogositas-csod-megmenekules-mutragyagyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfa2dcdc-2cf0-4819-85c9-89b850fec8c2.jpg","index":0,"item":"b3c92847-3f22-45b5-a146-58fc6f2fa6d7","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Bige-Laszlo-Nitrogenmuvek-elzalogositas-csod-megmenekules-mutragyagyar","timestamp":"2025. június. 02. 07:55","title":"Bige László mindent elzálogosított, de sikerült életben tartania a Nitrogénműveket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb8896a1-85e6-4219-a4e6-ebc5a253ee1f","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Dibusz Dénes arra számított, hogy a világbajnokságot „még megcsináljuk együtt”.","shortLead":"Dibusz Dénes arra számított, hogy a világbajnokságot „még megcsináljuk együtt”.","id":"20250603_gulacsi-peter-dibusz-denes-magyar-labdarugo-valogatott-lemondas-meglepetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb8896a1-85e6-4219-a4e6-ebc5a253ee1f.jpg","index":0,"item":"8bf01287-5425-4664-84a4-07aa189ca087","keywords":null,"link":"/sport/20250603_gulacsi-peter-dibusz-denes-magyar-labdarugo-valogatott-lemondas-meglepetes","timestamp":"2025. június. 03. 12:52","title":"Dibuszt meglepte Gulácsi döntése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc7564d-d811-423b-9192-7cbf492ac68d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az osztálytársak kedd reggel iskolába indultak, de nem érkeztek meg oda.","shortLead":"Az osztálytársak kedd reggel iskolába indultak, de nem érkeztek meg oda.","id":"20250603_rendorseg-eger-eltunes-kereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc7564d-d811-423b-9192-7cbf492ac68d.jpg","index":0,"item":"8b334b2c-06a8-4912-9e22-b6a2d93e2f07","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_rendorseg-eger-eltunes-kereses","timestamp":"2025. június. 03. 20:16","title":"Eltűnt két tizenéves fiú Egerben, a vasútállomáson látták őket utoljára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e7206b0-ea3f-462d-a8ad-8acbee694c79","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Magyarországon is megtelepedő, elektromos autókat gyártó cég olyan durva árháborúba kezdett, aminek nagyon rossz vége is lehet.","shortLead":"A Magyarországon is megtelepedő, elektromos autókat gyártó cég olyan durva árháborúba kezdett, aminek nagyon rossz vége...","id":"20250603_A-kinai-ingatlanpiachoz-hasonlo-lufit-fuj-eppen-a-BYD-a-hazai-versenytarsak-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e7206b0-ea3f-462d-a8ad-8acbee694c79.jpg","index":0,"item":"f11d5c5e-fbb5-45dc-aefb-2ea7ac43ffdf","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_A-kinai-ingatlanpiachoz-hasonlo-lufit-fuj-eppen-a-BYD-a-hazai-versenytarsak-szerint","timestamp":"2025. június. 03. 15:14","title":"A kínai ingatlanpiachoz hasonló lufit fúj éppen a BYD a hazai versenytársak szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c86f0d21-3e3c-4a6a-8234-bc79a47a4839","c_author":"Méltányosság Politikaelemző Központ","category":"360","description":"Hat tényezőre van szükség ahhoz, hogy egy hosszú ideje kormányzó erő politikailag degenerálódjon. A hasonló dél-afrikai, japán és olasz kormánybukások példáit a Méltányosság Politikaelemző Központ foglalta össze.","shortLead":"Hat tényezőre van szükség ahhoz, hogy egy hosszú ideje kormányzó erő politikailag degenerálódjon. A hasonló...","id":"20250603_Meltanyossag-Politikaelemzo-Kozpont-Hogyan-erhet-veget-a-hosszu-kormanyzas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c86f0d21-3e3c-4a6a-8234-bc79a47a4839.jpg","index":0,"item":"13bc706d-ac52-4f97-8449-fd9bf24048f6","keywords":null,"link":"/360/20250603_Meltanyossag-Politikaelemzo-Kozpont-Hogyan-erhet-veget-a-hosszu-kormanyzas","timestamp":"2025. június. 03. 12:03","title":"Hogyan érhet véget a hosszú kormányzás? És a Fideszé?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az utas nem számít? Ahol csak lehet, csökkentené vagy drágítaná szolgáltatásait a MÁV
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Ahol csak tud, nekiesik a MÁV-Start az általa nyújtott szolgáltatásoknak – legyen szó a nemzetközi vonatok ritkításáról, az étkezőkocsik, vagy a törzsutaskártyák elvételéről. A nemzetközi és az intercity vonatokkal is jelentős változások várhatók, és aki mindig rosszul jár, az az utas.
Jelentősen megnyirbálja szolgáltatásait a MÁV-Start a decemberben életbe lépő jövő évi vasúti menetrendben, a hvg.hu értesülése szerint jóformán megszüntetik a Budapest–Berlin közvetlen járatot. De búcsút mondhatunk az étkezőkocsiknak is, és a sokak által használt Start-klubkártyához kapcsolódó szolgáltatásokat is megnyirbálnák úgy, hogy az utasoknak nem éri majd meg megvenni azt.
Kezdjük az utóbbival: a Regionalbahn vasúti szakmai lap szerint a Start-törzsutaskártyát úgy alakítanák át, hogy vagy a duplájára, 30-ról 60 ezerre dráguljon, vagy 100 km alatti utazásokra ne legyen érvényes. A portál szerint ezzel azt szeretné elérni a vasút, hogy azok az ingázók, akiknek nem fizeti vasúti bérletüket a munkahelyük, de a klubkártya birtokában 50%-kal olcsóbban megvehették a bérletüket, ezután már ne érje meg.
Arról, hogy a MÁV-Start az étkezőkocsikat lekapcsolta, már mi is írtunk korábban. (A vasúttársaság állítja, a korábbi hírekkel ellentétben a szolgáltatás megszüntetését nem követik majd létszámleépítések.)
Fülöp Máté
Mint megírtuk, a belföldi intercity-rendszert is átszabná a MÁV-Start. A vasút helyzetére rálátó szakértőnk elmagyarázta, az átalakítás alapját a társaság nemsokára elkészülő IC+ kocsijai alkotják. Ezek nem lesznek ahhoz elegendő számúak, hogy a teljes hazai IC-forgalmat ellássák, azt pedig nem szeretné a vezetőség, hogy ugyanazért az árért néha régi, néha új intercity járjon, ezért inkább két csoportra bontanák a meglevő IC-ket: gyakrabban megálló régi, illetve ritkábban megálló új kocsikkal közlekedőkre. Ez pedig azzal járna, hogy a régieket az eddigi áron lehetne használni, az újakért pedig további plusz felárat kérne a vasút. Szakértőnk szerint a módosításhoz szét kellene zilálni a teljes meglevő és jól működő ütemes vasúti menetrendet, ezért bízik benne, hogy a vezetőség végül eláll a tervektől.
Berlinbe megszűnik a gondtalan utazás
Búcsút mondhatunk annak is, hogy Berlinbe kényelmesen, egy éjszaka alatt eljussunk vonattal. Már olyan tervek is voltak, hogy a cseh fővárost is érintő berlini Metropol Euronightot teljesen kihúzták volna a menetrendből – erről itt írtunk korábban –, azonban úgy tudjuk, végül csak Budapesttől Prágáig fogják rövidíteni a következő évi menetrend életbelépésével. Prágában, aki szeretne, átszállhat majd a Berlinbe tovább közlekedő nappali vonatra. Talán nem kell részletezni, miért kellemetlen hajnalban egy hálókocsis vonatról átszállni és az utat ülve befejezni. A másik hátránya a nyirbálásnak, hogy külön kell majd jegyet venni a két vonatra, ami így még drágább lesz.
Korábbi cikkünkben azt is megírtuk, hogy éppen itt, a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin vonalon egyre nagyobb a verseny a közlekedési szolgáltatók között. Már Prágába és Berlinbe is repülnek fapados járatok Budapestről, és a diszkont busztársaságok, mint pl. a Flixbus is olcsó és gyakori indulásokat kínálnak. A vasútnak a kényelem volt a legfőbb vonzereje a többiekkel szemben – az étkező- és hálókocsik kihúzásával és az átszállással azonban ez az előny megszűnni látszik.
Fülöp Máté
Rémálom lett a berlini út
Úgy tűnik, már neki is állt a MÁV-Start az általa üzemeltetett berlini Metropol vonatok tönkretételének. A rendszeresen Berlinbe utazó Polyák Levente mesélt szeptember végi oda-vissza útjának tapasztalatairól a hvg.hu-nak. Levente az esti, Keleti pályaudvari indulás előtt szembesült csak azzal, hogy hiába lobogtatja kezében a kusettkocsiba megvett jegyét, a vonaton nem közlekedik ilyen, ezért választhat: ülve teszi meg a 13 órás éjszakai utat Berlinig, vagy visszakéri a pénzt. Utóbbi mellett döntött, de az sem ment egyszerűen: a kalauz az ügyfélszolgálathoz küldte, az ügyfélszolgálatos pedig vissza a kalauzhoz. Fél órába telt, mire megkapta az igazolást arról, hogy jegyét nem használja fel. Szerencséjére sikerült nagyjából ugyanennyiért jegyet vennie a másnap hajnali repülőre, és azzal utazott Berlinbe. Visszafelé sem járt sokkal jobban: a berlini főpályaudvaron közölték vele, hogy ugyan van fekvőkocsi a budapesti vonaton, de abban nem működik a fűtés, ezért abba nem engedélyezhetik a felszállást. Van ugyan másik hálókocsi, amiben utazhatna, arra viszont a kalauznak nincs jogosultsága jegyet eladni. Van egy harmadik fekvőkocsi is, ami csak Breclavig közlekedik, onnantól Varsó felé továbbítják, de addig utazhat benne, a hátralevő öt órát viszont ülve kell megtennie. Lévén, hogy nem volt kedve késő este ismét rapid repülőjegy-vásárláshoz és reptéri taxizáshoz, Levente az utóbbi lehetőséget választotta.
Évek óta járok a Metropollal, nagyon jó kis járat volt, de most már elment tőle a kedvem
– tette hozzá Levente.
Még több ritkítást szerettek volna
Korábban úgy volt, hogy még sokkal jobban visszavágja a nemzetközi vasúti kínálatát a MÁV-Start. Ettől azonban a társvasutak tiltakozása miatt nagyrészt el kellett állnia. Tervben volt, hogy a jövő évi új menetrendben már a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin vonatok egy részét teljesen megszüntetik, a magyarországi szakaszon pedig Szob és Vác között mindenhol megállítják, illetve a határon kicserélik a mozdonyt – ezzel a megmaradó vonatok menetidejét is jelentősen megnövelték volna.
Ettől a tervtől végül elálltak, sőt a vonatok a nemzetközi járatoknál szokásos Keleti helyett a Nyugatiba érkeznek majd, ennek köszönhetően még majdnem 20 perccel csökken is a menetidejük, és valamelyest tehermentesítik majd a váci zónázókat – ennek a történetnek tehát jó vége lett.
MTI / Bruzák Noémi
Arról is folytak azonban tárgyalások, hogy a Magyarországon található legjobb vonatok, az osztrák vasúttársaság által fenntartott Budapest–Bécs között járó Railjetek országon belül – tehát pl. Budapest és Győr között ne legyenek igénybe vehetők. Nemzetközi nyomásra végül ettől is elálltak.
A tervezett nyirbálások oka, hogy a MÁV-Startnak térítést kell fizetnie a külföldi vasúttársaságok által üzemeltetett, de Magyarországon közlekedő nemzetközi vonatokért, és ezeknek a költségeknek egy részétől szerettek volna szabadulni. A színvonal csökkentése – legyen ez az étkezőkocsik, vagy a közvetlen hálókocsis vonatok kiiktatása – aligha szolgálja azt a célt, hogy az utasokat vonatozásra csábítsa a vasúttársaság.