Nagy Gábor
Nagy Gábor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Már nemcsak Mészáros Lőrinc tett túl gazdagodásának sebességével a Facebook-alapító Mark Zuckerbergen, hanem Kylie Jenner is, aki a magyar oligarchával egyszerre került föl friss dollármilliárdosként a Forbes gazdasági magazin listájára. A 21 éves Jenner egyben a legfiatalabbként lett önerőből (self made) milliárdos, mert ugyanez az eddigi csúcstartónak, Zuckerbergnek csak 23 éves korában sikerült.

A vállalkozása alapját Jenner 2015 novemberében tette le, amikor piacra dobta a rúzsból és szájceruzából álló, 29 dolláros ajakápoló készletét, amiből a 15 ezer darabos indulókészletet egy percen belül elkapkodták, majd néhány példányt rögvest ezer dollárért kínáltak az eBay online bolhapiacon. 2016 februárjában kezdett hivatalosan is működni a Kylie Cosmetics nevű cég, amely abban az évben 307 millió dollár bevételt ért el. A kínálat a kezdeti többszörösére bővült, a Kylie Cosmetics már több tucat színben forgalmaz az eredetileg három változatban értékesített ajakápoló készletből, de árul szájfényt, szemhéjpúdert, sminkecsetet, szemceruzát, pirosítót, bronzosítót vagy korrektort is.

Önerőből

Azonnal megszólalt a fanyalgók kórusa, ahogyan a Forbes az önerőből legfiatalabbként milliárdossá lett vállalkozónak minősítette Kylie Jennert, aki a kritikák szerint nem érhette volna el ezt a mérföldkövet ilyen gyorsan, ha nincs mögötte az anyja vezérelte Kardashian-klán. Az amerikai gazdasági magazin arra hivatkozik, hogy 2014-ben készített egy tízes pontlistát, amelynek alapján eldönti, ki is a self made milliárdos, és ebbe a kategóriába belefér a 21 éves Jenner.

A teljesen önerőből való meggazdagodás 10-es osztályzatát az kaphatja meg, aki valóban a semmiből építette fel a vagyonát. A Forbesnál ebbe tartozik a magyar származású amerikai milliárdos, Soros György éppúgy, mint Oprah Winfrey, aki mélyszegénységből, afroamerikai leányanya gyermekéből lett talkshow-királynő. A skála túlsó végén vannak azok, akik a milliárdjaikat örökölték, és semmit nem tettek azért, hogy a pénzt gyarapítsák: ilyen Alice Walton, a Wal-Mart áruházláncot létrehozó Sam Walton lánya, vagy Laurene Powell Jobs, az Apple-alapító Steve Jobs özvegye. 8-as osztályzat birtokosa Zuckerberg, az Amazon online áruházat elindító Jeff Bezos – a világ jelenlegi leggazdagabb embere –, valamint a befektetőguru Warren Buffett.

Jenner egy 7-est érdemelt ki, mint aki gazdag családba született ugyan, de a saját ismertségét váltotta sok pénzre. Ez a Forbes szerint nagyobb önerő, mint Meg Whitmané vagy Sheryl Sandbergé (6-os osztályzat), akik elit egyetemeket elvégezve kerültek az eBay és a Hewlett-Packard, illetve a Facebook irányítói pozíciójába. Sőt Jenner többet tett a meggazdagodása érdekében, mint Donald Trump, akit a Forbes, a szintén ingatlanban utazó apja segítségét figyelembe véve, csak a 4-es kategóriába sorol.

Vagyis mindazokat a termékeket kínálja, amelyeket a Z generációnak nevezett, az 1990-es évek közepétől született lányok és nők lelkesen keresnek. Az évi több mint 530 milliárd dolláros forgalmat lebonyolító kozmetikai piacon ez a korosztály már nem a nagy márkákat keresi, hanem az általa csodált hírességekre, a saját brandet kiépítő influencerekre hallgat, őket követi az interneten. Ennek a kategóriának a királynője Jenner, akinek a bejegyzéseit az Instagramon 129 millióan (rekorder posztját csak egy különleges tojás tudta lenyomni), a többi közösségi platformon további több tízmillióan figyelik. A Kylie Cosmetics a termékei hagyományos marketingjére szinte semmit nem költ, elég, ha Jenner egy posztban vagy egy videóban felhívja a figyelmet a legújabb termékre. Befolyására az is jellemző, hogy amikor 2018 elején egy Twitter-üzenetében azt írta, nem tetszik neki a Snapchat frissítése, és lehet, hogy kevesebbet fogja használni ezt a csevegőszolgáltatást, másnap a cég részvényének árfolyama 6 százalékkal zuhant a tőzsdén. Ha pedig az Instagramon reklámoz egy terméket, azért egymillió dollár kerül a számlájára.

A Kylie Cosmeticsnek csupán hét főállású és öt részmunkaidős alkalmazottja van, Jenner pedig kaliforniai álomotthonából irányítja a száz százalékig a birtokában lévő céget, amelynek a vezérigazgatója és a kreatív igazgatója is. A kozmetikai cikkek gyártását a saját márkás termékekre szakosodott kaliforniai Spatz Laboratories végzi, annak anyavállalata, a Seed Beauty postázza a megrendeléseket, és ezért a Forbes becslése alapján a bevétel nagyjából 55 százalékát kapják meg. Az online értékesítés a kanadai Shopify e-kereskedelmi platform feladata, amelynek az amerikai gazdasági magazin tudomása szerint évi 480 ezer dollár, valamint a bevétel 0,15 százaléka a jussa.

Indulótőkeként Jenner a családi üzleti birodalomban szerzett 250 ezer dollárt használta föl. Ezt az anyja, Kris Jenner építette fel egy valóságshow-ra alapozva. Az 1955-ben, Kristen Mary Houghton néven született nő 17 évesen ismerte meg a nála 11 évvel idősebb, örmény származású neves ügyvédet, a később O. J. Simpsonnal is dolgozó Robert Kardashiant, aki rögvest belehabarodott. Házasságkötésük után három lányuk (Kourtney, Kim és Khloé), valamint egy fiuk (Rob) született. Kris Kardashian 1991-ben elvált a férjétől, s még abban az évben feleségül ment Bruce Jennerhez, aki az 1976-os montreali nyári olimpián aranyérmet szerzett tízpróbában. Kris a lerobbant anyagi helyzetben lévő volt sportolóból motivációs előadót faragott, és a nevével táplálékkiegészítőket, vitaminokat és fitneszprogramot adott el. Két lányuk született, Kendall és Kylie.

Az újabb nagy dobást az jelentette, amikor Kris Jenner meggyőzte a műsorvezető-producer Ryan Seacrestet, hogy a család életéről szóló valóságshow sikert hozhatna. A Keeping Up With the Kardashians címet viselő műsor 2007 őszén indult az E! nevű szórakoztató kábelcsatornán, és tavaly sugározták a 15. szezonját. A 2015-ös szerződéshosszabbításkor a família állítólag négy évre százmillió dollárt kapott azért, hogy a kamerák előtt élje a mindennapjait.

A nem is túl légből kapott vádak szerint Kris Jenner mindent a nézettség s vele a bevétel érdekében tesz. Már a valóságshow iránt az korbácsolta fel az érdeklődést, hogy 2007 februárjában felkerült az internetre az addig ismeretlen Kim Kardashian házi szexvideója, aminek kiszivárogtatása mögött az anyját sejtik. De Kris Jenner rendezte meg kamerabarátra a Kylie Jenner berobbanásáig a leggazdagabb s egyben leghíresebb lányának számító Kim két esküvőjét is. A machinációi nélkül nem hozott volna rekordnagy közönséget, amikor Bruce Jenner – akitől 2014-ben elvált – négy éve egy tévéműsorban vallotta be, hogy transznemű, és a nemátalakító műtétek után (amiket valóságshow-ban követtek) nőként, Caitlyn Jennerként él tovább.

Amikor a Forbes 2016-ban elkészítette a valóságshow-sztárok fizetési listáját, az első hat helyen a Kardashian-klán tagjai szerepeltek, az élen Kimmel, aki Paris Hilton asszisztenséből lett saját jogú celeb. Khloénak jutott a fitneszüzlet, a háromgyerekes Kourtney a mamabizniszt viszi, Kendall Jenner topmodell, és még a legkevésbé marketingelhető Robnak is jutott a nevével eladott zokni. A gyerekek üzletében egyvalami közös: az anyjuk 10 százalékos jutalékért felügyeli azokat.

NAGY GÁBOR

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!