Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"25f0f0cd-6941-44c3-99c1-0b4cb89509c0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ez rövid időn belül a második hasonló támadás a francia fővárosban.","shortLead":"Ez rövid időn belül a második hasonló támadás a francia fővárosban.","id":"20250514_franciaorszag-parizs-emberrablas-paymium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25f0f0cd-6941-44c3-99c1-0b4cb89509c0.jpg","index":0,"item":"56c69d63-5608-4e62-b054-69a2a64f75f4","keywords":null,"link":"/vilag/20250514_franciaorszag-parizs-emberrablas-paymium","timestamp":"2025. május. 14. 19:56","title":"Fényes nappal akarták elrabolni egy francia kriptomágnás lányát Párizsban, de hamar feladták – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. május. 14. 07:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar? Májusban választ kaphat rá!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aaa1808d-a87d-4553-b236-edfd8bc47a3c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A zenész, médiaszemélyiség a sajtószabadság mellett kiálló szerkesztőségek műsorában beszélt.","shortLead":"A zenész, médiaszemélyiség a sajtószabadság mellett kiálló szerkesztőségek műsorában beszélt.","id":"20250515_Hajos-Andras-Egyedul-Orban-Viktor-erdeke-a-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aaa1808d-a87d-4553-b236-edfd8bc47a3c.jpg","index":0,"item":"758c5fa1-40ef-4010-8bb3-d1db109bb9ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Hajos-Andras-Egyedul-Orban-Viktor-erdeke-a-haboru","timestamp":"2025. május. 15. 09:56","title":"Hajós András: Egyedül Orbán Viktor érdeke a háború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Keno Verseck a kémügy nyomán úgy értékeli, hogy túl a szalagcímekbe kínálkozó szenzáción, most dőlhet el: merre mennek a magyarok. Tehát hogy vissza tudnak-e térni a szabadsághoz és a demokráciához, vagy pedig az orosz típusú diktatúrát választják, Orbán Viktorral az élen.","shortLead":"Keno Verseck a kémügy nyomán úgy értékeli, hogy túl a szalagcímekbe kínálkozó szenzáción, most dőlhet el: merre mennek...","id":"20250514_Deutsche-Welle-Keno-Verseck-Magyarorszag-Ukrajna-kembotrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"015a6323-d93a-45af-8323-618e62c6fbb7","keywords":null,"link":"/360/20250514_Deutsche-Welle-Keno-Verseck-Magyarorszag-Ukrajna-kembotrany","timestamp":"2025. május. 14. 15:30","title":"Deutsche Welle-kommentár: Orbán a Navalnij ellen bevetett orosz módszereket átvéve lép fel Magyar Péter ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82f5bdc9-94ce-4adc-88e5-56d2da29fc26","c_author":"Riba István","category":"360","description":"A határon túli kisebbség bőrére alkudozik Orbán Viktor, amikor a fejük felett egyezkedik – most például a szélsőséges román elnökjelölttel.","shortLead":"A határon túli kisebbség bőrére alkudozik Orbán Viktor, amikor a fejük felett egyezkedik – most például a szélsőséges...","id":"20250514_Romania-Magyarorszag-George-Simion-Orban-Viktor-romaniai-magyarok-elnokvalasztas-szelsojobb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82f5bdc9-94ce-4adc-88e5-56d2da29fc26.jpg","index":0,"item":"742049b3-2ff2-4a7c-85ce-39d6e0a4eda0","keywords":null,"link":"/360/20250514_Romania-Magyarorszag-George-Simion-Orban-Viktor-romaniai-magyarok-elnokvalasztas-szelsojobb","timestamp":"2025. május. 14. 06:30","title":"Kiből lesz „magyar disznó” Romániában? Kétségbeesve nézik Orbán ámokfutását az erdélyi magyarok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b88424ee-3f4e-4a04-a196-0d160d6f574c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Casandra „Cassie” Ventura énekesnő részletes tanúvallomást tett Sean „Diddy” Combs bírósági tárgyalásán, amely többek között nemi erőszak és emberkereskedelem vádjairól szól. A rapper exbarátnője súlyos részleteket osztott meg a sztárról.","shortLead":"Casandra „Cassie” Ventura énekesnő részletes tanúvallomást tett Sean „Diddy” Combs bírósági tárgyalásán, amely többek...","id":"20250515_Megeroszakolta-tobbszor-bantalmazta-es-szexvideokkal-zsarolta-Diddy-exbaratnojet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b88424ee-3f4e-4a04-a196-0d160d6f574c.jpg","index":0,"item":"d3fb9169-ad22-4f20-a472-6a1dfa600d34","keywords":null,"link":"/kultura/20250515_Megeroszakolta-tobbszor-bantalmazta-es-szexvideokkal-zsarolta-Diddy-exbaratnojet","timestamp":"2025. május. 15. 10:47","title":"Megerőszakolta, többször bántalmazta és szexvideókkal zsarolta Diddy az exbarátnőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a30176-48b2-4da1-b343-cb3d23955e47","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Egy német nő állapota súlyos.","shortLead":"Egy német nő állapota súlyos.","id":"20250514_franciaorszag-allatkert-villamcsapas-serultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a30176-48b2-4da1-b343-cb3d23955e47.jpg","index":0,"item":"abc2ff81-7e92-45c0-bb1a-0c118992b604","keywords":null,"link":"/elet/20250514_franciaorszag-allatkert-villamcsapas-serultek","timestamp":"2025. május. 14. 21:04","title":"Villám csapott egy franciaországi állatkertbe, tizenhárman megsérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b580a1ce-17b3-443c-b855-04cf1bf48c3e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A világ hetedik Disneylandje Abu-Dzabiban nyílt meg, az eseményre pedig egy dubaji cég készült látványos műsorral.","shortLead":"A világ hetedik Disneylandje Abu-Dzabiban nyílt meg, az eseményre pedig egy dubaji cég készült látványos műsorral.","id":"20250513_abu-dzabi-disneyland-dron-show","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b580a1ce-17b3-443c-b855-04cf1bf48c3e.jpg","index":0,"item":"bb97b6da-d517-48cd-bfd4-159df1d0cc50","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_abu-dzabi-disneyland-dron-show","timestamp":"2025. május. 13. 18:03","title":"9000+ drón emelkedett a magasba Abu-Dzabiban, a látvány magáért beszél – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint egy évvel az után, hogy Palkovics László bejelentette, elkezdődött a fejlesztés, eljutottak a Budapest–Belgrád vasútvonal alapkőletételéig. A vonal becslések szerint legkorábban 130, legkésőbb 2400 év múlva termelhetné vissza a felújítás költségeit.
A jelképes alapkőletétellel hivatalosan elkezdődött az ország jelenleg folyamatban lévő legnagyobb építési beruházása, a Budapest–Belgrád vasútvonal Soroksár és Kelebia (vagyis az országhatár) közti felújítása. Az eseményre Kiskunhalason, vagyis a vonal déli végén kerítettek sort, részt vett Palkovics László innovációs miniszter, egyben a felújításért felelős kormánybiztos, Tomislav Momirović szerb közlekedési miniszter, Homolya Róbert, a MÁV–Volán-csoport elnök-vezérigazgatója, Bányai Gábor országgyűlési képviselő és videokapcsolaton keresztül Ning Jizhe, a kínai Fejlesztési és Reform Bizottság alelnöke.
Palkovics László arról beszélt az alapkőletételnél: a magyar közlekedésfejlesztési erőfeszítések középpontjában a következő 10-15 évben egyértelműen a vasút áll, ezen belül pedig az egyik legfontosabb beruházás a Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A szerb kollégája sem óvatoskodott a nagy szavakkal, Tomislav Momirović azt mondta, a térség legmodernebb vasútjának megépítésével együtt még jobb kapcsolatokat teremtenek a két nemzet között. Számokat Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója tett hozzá mindehhez: a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam.
Túry Gergely
A voltaképpeni felújítás igazából még nem kezdődik el, az alapkőletétel az „előkészítő munkavégzés” kezdetét hivatott jelezni. Palkovics László 2020 júliusában jelentette be, hogy „elkezdődött” a Budapest–Belgrád vasútvonal hazai szakaszának fejlesztése, és 2025-ös céldátumot említett. Ebből már akkor következtetni lehetett rá, hogy a felújítás kivitelezése majd csak 2022-ben, de inkább 2023-ban kezdődik.
A tervezésre és a kivitelezésre kiírt közbeszerzést 2019-ben nyerte meg a CRE Konzorcium (tagjai: Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt., a China Railway Electrification Engineering Group Kft. és a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.). A tervezést továbbpasszolták a Kontúr Csoport Kft. és a China Railway Design Corporation konzorciumának. Utóbbi szintén ahhoz a kínai állami cégcsoporthoz tartozik, mint a fővállalkozók, előbbi egy független hazai vasúti tervezőcég.
Túry Gergely
A 2019-ben aláírt kivitelezési szerződés azért csak 2020 közepén lépett hatályba, mert addigra sikerült tető alá hozni a kínai Eximbank és a magyar állam közti hitelszerződést. A hitel minden részletét nem ismerni, Varga Mihály pénzügyminiszter annyit árult el róla, hogy fix, 2,5 százalékos kamatozású, és a projekt körülbelül 700 milliárd forintos összköltségének 85 százalékát fedezi – vagyis megelőlegezi, hiszen hitelről van szó. Tulajdonképpen az egész projektről nagyon keveset lehet tudni, miután az Országgyűlés törvényileg titkosított minden, a felújítással kapcsolatos szerződést, iratot, adatot.
A központi költségvetésben a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítása is áldozatul esett annak az újításnak, hogy az áttekinthetőségre hivatkozva a semmitmondó főcímek alá söpörtek össze korábban nevesített sorokat. A 2021-es büdzsében így a felújítás már nem szerepel önálló címsorként, a vonatkozó mellékletből lehet tudni, hogy a kormány 132 milliárd forintot szánt rá.
Mivel a beruházás részletei titkosak, nehéz megmondani, megéri-e a magyar államnak és a magyar adófizetőknek. Kína aligha veszíthet, hiszen a felújítást végső soron a magyar adófizetők finanszírozzák, Peking csak hitelt ad. És az építkezés által az abban részt vevő kínai cégek nagyon fontos uniós referenciát szereznek esetleges jövőbeli munkákhoz. A szerződések titkosításáról szóló törvény értelmében egyébként minden, dollárban történő kifizetést a Bank of China magyarországi leányánál vezetett számlán kell kezelni.
Túry Gergely
A valóban leromlott állapotú Budapest-Kelebia vasútvonal felújítása és fejlesztése nagyon drága lesz, de a kormány indoklása szerint megéri, mert a görögországi Pireusz kikötőjéből rengeteg kínai áru jön majd rajta, Magyarország lesz Kína logisztikai és vámközpontja Európában. Utóbbinak köszönhetően a költségvetés jelentős vámbevételekre számíthat. Az unióba érkező árukat bármelyik tagállamban el lehet vámolni, viszont a vámbevételek négyötöde a közös kasszát illeti. Ezt és a reálisan várható forgalmat szem előtt tartva a vonal becslések szerint 130-2400 év alatt termelheti vissza a felújítás költségeit. De persze a vonalnak üzemeltetési és fenntartási költségei is lesznek, és azt sem tudni, mekkora kamatra adja a kínai eximbank a hitelt.