Újabb dízelbotrány érik, a Suzuki esztergomi gyárában is jártak a nyomozók

A gyanú szerint a motorokba beépített eszközzel hamisították meg a kibocsátási értékeket.

  • hvg.hu hvg.hu
Újabb dízelbotrány érik, a Suzuki esztergomi gyárában is jártak a nyomozók

Német, olasz és magyar helyszíneken folytattak házkutatásokat, miután felmerült a gyanú, hogy a Suzuki dízeljárműveibe a nitrogén-oxidok kibocsátási szintjét meghamisító eszközt építhettek be – számolt be a nyomozást támogató Eurojust.

Az eszközöket a frankfurti ügyészség gyanúja szerint Olaszországban készült dízelmotorokba szerelték be, amelyek aztán – mint a közlemény fogalmaz – „egy japán autógyártó” magyarországi üzemében összeszerelt, különböző típusú gépkocsikba kerültek bele.

A frankfurti ügyészség azt gyanítja, hogy a gyártó – amelynek európai központja Németországban található – tudatában volt annak, hogy 2018-ban ezeket az eszközöket szerelték be dízelmotorjaiba. A valósnál alacsonyabb – az uniós normáknak megfelelő – nitrogén-oxid-értékeket mutató eszközöket a közlemény szerint egy olasz beszállítótól szerezte a Stellantis csoporthoz tartozó olasz motorgyártó, az FCA (az autógyártó óriáscég olaszországi vállalatcsoportja a Fiat-Chrysler).

A Reuters megszólaltatta a Suzuki németországi szóvivőjét, aki azt közölte, együttműködnek a hatóságokkal, hasonlóan nyilatkozott a Stellantis.

A Magyar Suzuki Zrt. a hvg.hu megkeresésére megerősítette, hogy az általa korábban gyártott dízel járművekkel kapcsolatban vizsgálat kezdődött. Jelezték: "Vállalatunk mindenben együttműködik az illetékes külföldi és magyar hatóságokkal. Folyamatban lévő ügyben további információkat nem áll módunkban megosztani. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a Magyar Suzuki Zrt. minden esetben betartja az aktuális jogszabályokat, és ezeknek megfelelően folytatja működését."

A dízelmotorok kibocsátásának meghamisításával kapcsolatos legnagyobb ügy a Volkswagen csoportot érintette. A németországi cég a botrány 2015-ös kirobbanása után elismerte: világszerte 11 millió dízelüzemű járműbe építettek be olyan szerkezetet, amely utcai használat idején is a valósnál alacsonyabb kibcsátási értékeket mutatta. A Reuters emlékeztet: az autógyártónak eddig 40 milliárd dolláros költsége keletkezett a kártérítések, perköltségek és a járművek átalakítása miatt.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.