Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az új járatok nyáron indulnak, de a jegyek már kaphatók.","shortLead":"Az új járatok nyáron indulnak, de a jegyek már kaphatók.","id":"20250325_wizz-air-jaratinditas-budapest-bilbao-wroclaw-gdansk-vilnius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"2b858874-d85d-4024-99fd-52c18f20adf1","keywords":null,"link":"/kkv/20250325_wizz-air-jaratinditas-budapest-bilbao-wroclaw-gdansk-vilnius","timestamp":"2025. március. 25. 11:56","title":"Négy új járatot jelentett be a Wizz Air Budapestről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A rendőrség vizsgálja a tragédia körülményeit.","shortLead":"A rendőrség vizsgálja a tragédia körülményeit.","id":"20250324_emberoles-ongyilkossag-battonya-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"290807a4-5091-4d62-81b6-58daf90d7313","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_emberoles-ongyilkossag-battonya-rendorseg","timestamp":"2025. március. 24. 21:25","title":"Emberölés történt Battonyán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d0773b3-190b-49a2-8ed0-5b063c26b6dc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A teljes ráfordítás a Bankmonitor számításai szerint akár 10 milliárd forint is lehet, ami, hacsak nem tiltják, könnyen megjelenhet a számladíjakban is.","shortLead":"A teljes ráfordítás a Bankmonitor számításai szerint akár 10 milliárd forint is lehet, ami, hacsak nem tiltják, könnyen...","id":"20250325_uj-atm-terkep-bankszovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d0773b3-190b-49a2-8ed0-5b063c26b6dc.jpg","index":0,"item":"d18f52f9-d408-437d-b138-077a660642ac","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250325_uj-atm-terkep-bankszovetseg","timestamp":"2025. március. 25. 16:13","title":"Térképre rakták, hol lehetnek új ATM-ek az országban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77f99781-4805-4e79-84e3-95bf97c09fe1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Farkas Dezső a Tisza-szigetek koordinációjáért felelt.","shortLead":"Farkas Dezső a Tisza-szigetek koordinációjáért felelt.","id":"20250324_Farkas-Dezso-Magyar-Peter-Tisza-Part-tavozas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77f99781-4805-4e79-84e3-95bf97c09fe1.jpg","index":0,"item":"30132f16-e293-44d7-b73e-62e9753d4321","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_Farkas-Dezso-Magyar-Peter-Tisza-Part-tavozas-ebx","timestamp":"2025. március. 24. 12:14","title":"Alig tért vissza, ismét távozik a Tisza egyik kulcsembere a pártból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bb45e75-36bd-48f3-9308-d704474af96a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kérdés, meddig tartják majd az árakat. ","shortLead":"Kérdés, meddig tartják majd az árakat. ","id":"20250324_uzemanyag-ar-emelkedes-benzinkutak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bb45e75-36bd-48f3-9308-d704474af96a.jpg","index":0,"item":"f46bc666-37fc-4f17-8b39-f58841c0cf2a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_uzemanyag-ar-emelkedes-benzinkutak","timestamp":"2025. március. 24. 10:50","title":"Megint emelkedik az üzemanyagok nagykerára, de a kutak eddig nem emeltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A gazdaságban élő 1400 állat mindegyikét le kellett ölni, a kár milliárdos.","shortLead":"A gazdaságban élő 1400 állat mindegyikét le kellett ölni, a kár milliárdos.","id":"20250325_kisbajcs-marhatelep-kirugas-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"22bc6391-4429-4cd0-b878-b19dde7ddea7","keywords":null,"link":"/kkv/20250325_kisbajcs-marhatelep-kirugas-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. március. 25. 13:16","title":"Kirúgják a dolgozók felét a kisbajcsi marhatelepről, ahol megjelent a száj- és körömfájás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1c3f90f-0670-4e34-ac9e-c08dc679aa99","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péterék feljelentést tettek.","shortLead":"Magyar Péterék feljelentést tettek.","id":"20250324_Reszeg-ferfi-Tisza-nepszavazas-pult-Eger-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1c3f90f-0670-4e34-ac9e-c08dc679aa99.jpg","index":0,"item":"941c0392-7779-4c49-a5a3-50ce62ecfaf8","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_Reszeg-ferfi-Tisza-nepszavazas-pult-Eger-video-ebx","timestamp":"2025. március. 24. 14:21","title":"Részeg férfi verte szét a Tisza népszavazásos pultját Egerben – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A torlódás 2 kilométeres.","shortLead":"A torlódás 2 kilométeres.","id":"20250325_m3-karambol-gorbehaza-torlodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"35304ace-ffa0-488e-af5e-aaa7d2500216","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_m3-karambol-gorbehaza-torlodas","timestamp":"2025. március. 25. 07:21","title":"Több jármű ütközött az M3-ason Görbeháza térségében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egészen sárga, egészen hasonlít a Boltra, mégis forradalmat hozhat a fővárosi taxispiacon a személyszállítás újkori szinonimájaként emlegetett platform.
Nyolc év hosszú idő: ennyi idő alatt egy gyerek eljut a második osztályig, egy dolgozó a kiégésig, egy fa gyümölcsöt hoz. Az Ubernek pedig csaknem nyolc év kellett ahhoz, hogy, miután a taxislobbi nyomására kiszorították a budapesti piacról, visszatérjen a magyar fővárosba.
Ahogy annak idején az Uber lelépése, úgy jó eséllyel a visszatérése is emlékezetes lesz, még ha nem is taxisfelvonulások miatt. Sokkal inkább a visszatérése módja okán: a legismertebb utazásszervező applikáció ugyanis a legismertebb fővárosi taxistársasággal együttműködve kezdte meg csütörtökön második működését Budapesten.
Amint azt még februárban bejelentették: a Főtaxi leányvállalata, az F-Mobilitás együttműködő partnereként jelenhetnek meg újra a fekete emblémák – szigorúan a sárga taxikon. Okulva a 2016-os botrányból – és az amiatt elfogadott jogszabálymódosítás miatt is – ugyanis nálunk nem magánszemélyek magánautói ubereznek, hanem bejegyzett taxisszolgáltatók, diszpécserengedéllyel tehetik azt. Pontosabban valami hasonlót, hiszen az árak sem változnak a kereslet/kínálattól függően dinamikusan, és árkategóriák sem lesznek: azok pontosan követik a BKK által megszabott tarifákat. (Az alkalmazásban a máshol ismert Uber X helyett Uber XL-t találhatunk, ami semmi másra nem utal, mint nagyobb méretű autóra.)
Az idelátogató turisták lehetnek a célpont, de a Boltnak is komoly konkurenciát támaszthat a Főtaxi.
Hogy akkor mi értelme az egésznek? Az Uber itteni vezetői szerint az egyszerűség, a biztonság és a gyorsaság, vagyis, hogy a mobiltelefonos applikációból egyszerűen lehet fuvart rendelni, és ugyanitt könnyen követhető is – ráadásul az árat már az út elején fixálja az app –, mellesleg nem kell rá sokat várni. Ehhez persze sok Uber-sofőrre is szükség van – aligha véletlen, hogy a szolgáltató bemutatkozó sajtótájékoztatóján róluk szinte több szó esett, mint az utasokról (akiket első körben három 5000 forint alatt ingyen fuvarral csábítja a cég).
De a taxisoknak mi is lehet az üzlet abban, hogy az autójukra az Uber matricáját ragasztják? Hát a név maga.
Túlzás nélkül lehet azt állítani, hogy az Uber az alapítása óta eltelt másfél évtizedben a 21. századi személyszállítás (akár a „taxizást” kiváltó) szinonimájává vált – függetlenül attól, hogy azt magánszemély végzi a saját autójával, netán taxiként üzemel vagy taxis partnercég jelenik meg az ajánlatok között. Az Uber applikáció ráadásul globális, vagyis mindenhol ugyanazon a felületen lehet fuvart rendelni vele, egy regisztrált bankkártyával elméletben mindenhol ugyanúgy megy a fizetés is, az előre lefixált ár nem függ attól, hogy mondjuk egy dugóban pöfög az autó.
Uber
Tudják ezt a turisták is, azok meg különösen, akik olvastak már a budapesti taxishiénákról – erről nyilván több bejegyzés pörög az interneten, mint arról, a világ 11 ezer városától eltérően miért nem volt nálunk eddig Uber. Olyannyira, hogy a cég szerint tavaly több mint százezren nyitották meg itt az appot, csak hogy rájöjjenek, nem találnak rajta fuvart – aligha tévedünk nagyot azzal az állítással, hogy a sikeres keresés növelheti a megtekintések számát is. És valószínűleg akkor sem tévedünk, ha a turistaforgalom növekedéséből indulunk ki: 2015-ben, az Uber utolsó teljes évében a külföldiek 8,7 millió vendégéjszakát töltöttek Budapesten, 2023-ban már 11,7 milliót, a Liszt Ferenc reptér forgalma is nagyjából hasonló arányban nőtt.
Az Uber 2016-os távozásakor 160 ezer utasról, amelyek 40 százaléka volt külföldi, mellesleg 1200 fuvarozó partnerrel állt kapcsolatban. Arra a kérdésünkre, hogy most mekkora flottával indul újra a cég, nem kaptunk választ, azt viszont közölte Kardos Eszter, az Uber magyarországi vezetője, hogy már háromezer sofőr kezdte meg náluk a regisztrációt. Ahhoz, hogy ez a regisztráció számukra kedvező módon fejeződjön be, a cég komoly motivációt alkalmaz: az első három hónapban a sofőröknek – akik, ahogy korábban is, független vállalkozásként szállnak be, az Uber hivatalosan a platformot adja nekik – nem kell jutalékot fizetniük a cég számára.
Reich Ádám és Kardos Eszter
Uber
Hogy a számok nagyságrendjét érzékeljük: Budapesten jelenleg 6500 a kiadott taxiengedélyek száma, ez eddig nyolc társaság között oszlott meg, kilencedik belépőként jelent meg az Uber. Vagyis ha az Uber ebből elcsábít háromezret, az alapjaiban rengeti meg a piacot. A kép persze ennél árnyaltabb: Reich Ádám, az F-Mobilitás ügyvezető igazgatója elmondta, a náluk jelentkezők között vannak jelenleg is taxisként működő sofőrök, de vannak újak és visszatérők is. Ő maga enyhe felfutás után arra számít, hogy konszolidálódik a piac: „a piacnak van egy önszabályozó hatása, vagyis annyi sofőr lesz, amennyi utas” – fogalmazott.
Nem nehéz azonban belátni, hogy az Uber megjelenése komoly versenyt generál, amiben még saját együttműködő partnerének anyavállalata, a Főtaxi is konkurenciává válik. (Annyira azért nem, hogy a reptéri droszton is megjelenjen az Uber: azt, ahogy a többi taxistársaságot onnan és oda is lehet hívni, de továbbra is a Főtaxié a bent állás kizárólagos joga – erősítették meg.)
A célpont azonban alighanem nem annyira ez a cég, sokkal inkább az applikáció alapú (P2P) személyszállítás másik jelenlévő szereplője, a Bolt. Az a Bolt, amelyik az elmúlt években szép csendben átvette az első helyet a budapesti taxispiacon a Főtaxitól: 2023-as beszámolója szerint már 4,11 milliárdos (jobbára exportként elkönyvelt) nettó árbevételt ért el a márka mögött álló Bolt HTX, szemben a Főtaxi 3,16 milliárdos árbevételével. Sőt, tavaly még a taxisparadicsomnak számító mogyoródi Forma-1 futam fuvarszervezői megbízását is elcsaklizták a Főtaxi elől, nem véletlen, hogy valódi taxisháború robbant ki a hagyományos fuvarszervezők és az Észtországból érkezett startup között. A jelek szerint most eljött az idő, hogy a Főtaxi ne háborúzzon, hanem megtörje a Bolt hegemóniáját: ha kell, visszaszerezve a Forma-1-es fuvarokat, ha kell, együttműködve az ősi ellenséggel, az Uberrel.
A piacvezető Bolt Taxi ellehetetlenítését célzó kísérlet bár hivatalosan a taxik logójáról szólt, ennél sokkal mélyebb problémákra utal, amelynek a vége akár törvénymódosítás is lehet, de az is, hogy tömegesen teszik át külföldre a székhelyüket a magyar taxistársaságok.
Nagy Elek, a Főtaxi tulajdonosa az indulás alkalmából rendezett sajtótájékoztatón természetesen nem említette meg a legfőbb versenytárs nevét, az üzletember inkább arról beszélt, hogy cége, amely (vagy jogelődje, az Autótaxi) több mint száz éve, egészen pontosan 1913 óta rója a budapesti utakat, és mindig is úgy tartották, hogy „a legjobb stratégia, ha mi állunk a változások élére, mi diktáljuk a trendeket”. Az üzletember azt is hozzátette: „ma kell megalapozni, hol leszünk 5-10 év múlva”. Vagy legalábbis nyolc év szünet után újra neki kell futni.
A taxis fuvarszervező applikációkon rendelt fuvar esetében könnyen visszakereshető, hogy ki és milyen útvonalon szállította az utasát, így nehezebb csalni is. Az Uber visszatérésével és a Gett megjelenésével pedig valószínű, hogy jelentősen nő az applikációban rendelt autók aránya, azaz várhatóan kevesebb lesz a visszaélés, és biztonságosabb lehet az utazás is.