Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"86b03366-af84-48dc-9d47-abac6372230c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hogy pontosan milyen információk kerülhettek a birtokukba, arról nem árult el részleteket. ","shortLead":"Hogy pontosan milyen információk kerülhettek a birtokukba, arról nem árult el részleteket. ","id":"20250505_magyar-peter-ruszin-szendi-romulusz-bodis-kriszta-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b03366-af84-48dc-9d47-abac6372230c.jpg","index":0,"item":"a7438c56-26ea-4343-83e1-fff96d58902c","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_magyar-peter-ruszin-szendi-romulusz-bodis-kriszta-tisza-part","timestamp":"2025. május. 05. 20:55","title":"Magyar Péter olyan dokumentumot hozna nyilvánosságra, ami szerinte az Orbán-kormány őszödi beszéde lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b940a394-e258-4cba-a13e-6f0889bb3203","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az uniós támogatások elmaradásáról, az újdörögdi gránátbalesetről, valamint arról is kérdezték Orbán Viktort miniszterelnököt az Országgyűlés azonnali kérdések órájában, hogy megvan-e még az ország aranytartaléka. A kormányfő állította, saját szemével látta a készletet, és nemrég még megvolt. ","shortLead":"Az uniós támogatások elmaradásáról, az újdörögdi gránátbalesetről, valamint arról is kérdezték Orbán Viktort...","id":"20250505_Orban-Viktor-parlament-azonnali-kerdesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b940a394-e258-4cba-a13e-6f0889bb3203.jpg","index":0,"item":"e59b50c6-6f82-47e8-967d-5fd687c7cb8b","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_Orban-Viktor-parlament-azonnali-kerdesek","timestamp":"2025. május. 05. 14:07","title":"Orbán Viktor a Parlamentben az újdörögdi gránátbalesetről: Ez a hölgy a mi hősünk, nem akarom, hogy ön áldozatot csináljon belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2718d80f-dc0a-457a-9ca5-8db81a773028","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Fabrizio Romano szerint a jobbhátvéd a Real Madridhoz igazol.","shortLead":"Fabrizio Romano szerint a jobbhátvéd a Real Madridhoz igazol.","id":"20250505_labdarugas-liverpool-trent-alexander-arnold-klubvaltas-atigazolas-real-madrid-fabrizio-romano","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2718d80f-dc0a-457a-9ca5-8db81a773028.jpg","index":0,"item":"1aa1e765-eff6-407a-a961-fbc7ec7d87d0","keywords":null,"link":"/sport/20250505_labdarugas-liverpool-trent-alexander-arnold-klubvaltas-atigazolas-real-madrid-fabrizio-romano","timestamp":"2025. május. 05. 14:05","title":"Alexander-Arnold bejelentette, hogy elhagyja a Liverpoolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad811f26-ae6d-44df-8184-ee199b6a78f4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia átalakítja azt, ahogyan jelenleg vásárolunk és fizetünk. Ez az állítás nem újdonság, de erőt ad neki, hogy most a Visa mondja. A fizetéstechnológiai vállalat San Franciscóban mutatta be a Visa Intelligent Commerce nevű platformját, amely lehetővé teszi, hogy az MI felkutassa és megvásárolja a kívánt termékeket.","shortLead":"A mesterséges intelligencia átalakítja azt, ahogyan jelenleg vásárolunk és fizetünk. Ez az állítás nem újdonság, de...","id":"20250506_visa-intelligent-commerce-mesterseges-intelligencia-mi-alapu-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad811f26-ae6d-44df-8184-ee199b6a78f4.jpg","index":0,"item":"2d5f42f6-81cb-4f00-ad03-3131371a4633","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_visa-intelligent-commerce-mesterseges-intelligencia-mi-alapu-vasarlas","timestamp":"2025. május. 06. 22:03","title":"Feje tetejére állhat a vásárlás: a Visa szerint most jön az, hogy a keresés, a vásárlás és a fizetés is automatikusan történik majd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71c19cc4-2774-40cf-9182-b85560368348","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekesnő a hétfői Met-gálán egy pazar ruhakölteményben és gömbölyödő hassal jelent meg. ","shortLead":"Az énekesnő a hétfői Met-gálán egy pazar ruhakölteményben és gömbölyödő hassal jelent meg. ","id":"20250506_Rihanna-harmadik-gyerek-terhes-Met-gala-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71c19cc4-2774-40cf-9182-b85560368348.jpg","index":0,"item":"46be4ec8-2683-431f-98df-4f1f82ee8450","keywords":null,"link":"/elet/20250506_Rihanna-harmadik-gyerek-terhes-Met-gala-foto","timestamp":"2025. május. 06. 08:27","title":"Harmadik gyerekét várja Rihanna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70188314-8318-4803-bee3-dce9fe8f1f59","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ezért az összegért nemcsak a látványosságot, hanem az előkészítést és a tájékoztatási feladatokat is meg kell valósítani. ","shortLead":"Ezért az összegért nemcsak a látványosságot, hanem az előkészítést és a tájékoztatási feladatokat is meg kell...","id":"20250505_Tobb-mint-3-milliard-forintot-koltenek-az-augusztus-20-i-tuzijatek-szervezesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70188314-8318-4803-bee3-dce9fe8f1f59.jpg","index":0,"item":"0979de02-fd39-4982-ba7e-68216a65b2ec","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_Tobb-mint-3-milliard-forintot-koltenek-az-augusztus-20-i-tuzijatek-szervezesere","timestamp":"2025. május. 05. 08:34","title":"Több mint 3 milliárd forintot költenek az augusztus 20-i tűzijáték szervezésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"028cd03f-53da-4c4a-b2d5-684e55d70082","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Ford Mustang GTD a Nordschleife valaha készült leggyorsabb sorozatgyártású amerikai autója, de a Porsche 911 GT3 RS azért még mindig gyorsabb nála.","shortLead":"A Ford Mustang GTD a Nordschleife valaha készült leggyorsabb sorozatgyártású amerikai autója, de a Porsche 911 GT3 RS...","id":"20250505_uj-rekordido-a-160-millio-forintos-mustang-gtd-de-a-sokkal-olcsobb-porsche-911-gt3-rs-meg-mindig-veri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/028cd03f-53da-4c4a-b2d5-684e55d70082.jpg","index":0,"item":"129d9d35-1fb4-4c52-8ed7-bff683eac702","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_uj-rekordido-a-160-millio-forintos-mustang-gtd-de-a-sokkal-olcsobb-porsche-911-gt3-rs-meg-mindig-veri","timestamp":"2025. május. 05. 07:59","title":"Új rekordidő a 160 millió forintos Mustangtól, de a sokkal olcsóbb Porsche még mindig veri","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX központja működik. Ez jóval többről szól, mint egyszerű közigazgatási szójátékról.","shortLead":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX...","id":"20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0.jpg","index":0,"item":"af8a3d1f-e369-4a5a-9e8a-892ab97a588f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","timestamp":"2025. május. 05. 20:14","title":"Saját városa lett Elon Musknak. Mi lehet a „texasi utópia” célja? Mi lesz Csillagvárosból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egészen sárga, egészen hasonlít a Boltra, mégis forradalmat hozhat a fővárosi taxispiacon a személyszállítás újkori szinonimájaként emlegetett platform.
Nyolc év hosszú idő: ennyi idő alatt egy gyerek eljut a második osztályig, egy dolgozó a kiégésig, egy fa gyümölcsöt hoz. Az Ubernek pedig csaknem nyolc év kellett ahhoz, hogy, miután a taxislobbi nyomására kiszorították a budapesti piacról, visszatérjen a magyar fővárosba.
Ahogy annak idején az Uber lelépése, úgy jó eséllyel a visszatérése is emlékezetes lesz, még ha nem is taxisfelvonulások miatt. Sokkal inkább a visszatérése módja okán: a legismertebb utazásszervező applikáció ugyanis a legismertebb fővárosi taxistársasággal együttműködve kezdte meg csütörtökön második működését Budapesten.
Amint azt még februárban bejelentették: a Főtaxi leányvállalata, az F-Mobilitás együttműködő partnereként jelenhetnek meg újra a fekete emblémák – szigorúan a sárga taxikon. Okulva a 2016-os botrányból – és az amiatt elfogadott jogszabálymódosítás miatt is – ugyanis nálunk nem magánszemélyek magánautói ubereznek, hanem bejegyzett taxisszolgáltatók, diszpécserengedéllyel tehetik azt. Pontosabban valami hasonlót, hiszen az árak sem változnak a kereslet/kínálattól függően dinamikusan, és árkategóriák sem lesznek: azok pontosan követik a BKK által megszabott tarifákat. (Az alkalmazásban a máshol ismert Uber X helyett Uber XL-t találhatunk, ami semmi másra nem utal, mint nagyobb méretű autóra.)
Az idelátogató turisták lehetnek a célpont, de a Boltnak is komoly konkurenciát támaszthat a Főtaxi.
Hogy akkor mi értelme az egésznek? Az Uber itteni vezetői szerint az egyszerűség, a biztonság és a gyorsaság, vagyis, hogy a mobiltelefonos applikációból egyszerűen lehet fuvart rendelni, és ugyanitt könnyen követhető is – ráadásul az árat már az út elején fixálja az app –, mellesleg nem kell rá sokat várni. Ehhez persze sok Uber-sofőrre is szükség van – aligha véletlen, hogy a szolgáltató bemutatkozó sajtótájékoztatóján róluk szinte több szó esett, mint az utasokról (akiket első körben három 5000 forint alatt ingyen fuvarral csábítja a cég).
De a taxisoknak mi is lehet az üzlet abban, hogy az autójukra az Uber matricáját ragasztják? Hát a név maga.
Túlzás nélkül lehet azt állítani, hogy az Uber az alapítása óta eltelt másfél évtizedben a 21. századi személyszállítás (akár a „taxizást” kiváltó) szinonimájává vált – függetlenül attól, hogy azt magánszemély végzi a saját autójával, netán taxiként üzemel vagy taxis partnercég jelenik meg az ajánlatok között. Az Uber applikáció ráadásul globális, vagyis mindenhol ugyanazon a felületen lehet fuvart rendelni vele, egy regisztrált bankkártyával elméletben mindenhol ugyanúgy megy a fizetés is, az előre lefixált ár nem függ attól, hogy mondjuk egy dugóban pöfög az autó.
Uber
Tudják ezt a turisták is, azok meg különösen, akik olvastak már a budapesti taxishiénákról – erről nyilván több bejegyzés pörög az interneten, mint arról, a világ 11 ezer városától eltérően miért nem volt nálunk eddig Uber. Olyannyira, hogy a cég szerint tavaly több mint százezren nyitották meg itt az appot, csak hogy rájöjjenek, nem találnak rajta fuvart – aligha tévedünk nagyot azzal az állítással, hogy a sikeres keresés növelheti a megtekintések számát is. És valószínűleg akkor sem tévedünk, ha a turistaforgalom növekedéséből indulunk ki: 2015-ben, az Uber utolsó teljes évében a külföldiek 8,7 millió vendégéjszakát töltöttek Budapesten, 2023-ban már 11,7 milliót, a Liszt Ferenc reptér forgalma is nagyjából hasonló arányban nőtt.
Az Uber 2016-os távozásakor 160 ezer utasról, amelyek 40 százaléka volt külföldi, mellesleg 1200 fuvarozó partnerrel állt kapcsolatban. Arra a kérdésünkre, hogy most mekkora flottával indul újra a cég, nem kaptunk választ, azt viszont közölte Kardos Eszter, az Uber magyarországi vezetője, hogy már háromezer sofőr kezdte meg náluk a regisztrációt. Ahhoz, hogy ez a regisztráció számukra kedvező módon fejeződjön be, a cég komoly motivációt alkalmaz: az első három hónapban a sofőröknek – akik, ahogy korábban is, független vállalkozásként szállnak be, az Uber hivatalosan a platformot adja nekik – nem kell jutalékot fizetniük a cég számára.
Reich Ádám és Kardos Eszter
Uber
Hogy a számok nagyságrendjét érzékeljük: Budapesten jelenleg 6500 a kiadott taxiengedélyek száma, ez eddig nyolc társaság között oszlott meg, kilencedik belépőként jelent meg az Uber. Vagyis ha az Uber ebből elcsábít háromezret, az alapjaiban rengeti meg a piacot. A kép persze ennél árnyaltabb: Reich Ádám, az F-Mobilitás ügyvezető igazgatója elmondta, a náluk jelentkezők között vannak jelenleg is taxisként működő sofőrök, de vannak újak és visszatérők is. Ő maga enyhe felfutás után arra számít, hogy konszolidálódik a piac: „a piacnak van egy önszabályozó hatása, vagyis annyi sofőr lesz, amennyi utas” – fogalmazott.
Nem nehéz azonban belátni, hogy az Uber megjelenése komoly versenyt generál, amiben még saját együttműködő partnerének anyavállalata, a Főtaxi is konkurenciává válik. (Annyira azért nem, hogy a reptéri droszton is megjelenjen az Uber: azt, ahogy a többi taxistársaságot onnan és oda is lehet hívni, de továbbra is a Főtaxié a bent állás kizárólagos joga – erősítették meg.)
A célpont azonban alighanem nem annyira ez a cég, sokkal inkább az applikáció alapú (P2P) személyszállítás másik jelenlévő szereplője, a Bolt. Az a Bolt, amelyik az elmúlt években szép csendben átvette az első helyet a budapesti taxispiacon a Főtaxitól: 2023-as beszámolója szerint már 4,11 milliárdos (jobbára exportként elkönyvelt) nettó árbevételt ért el a márka mögött álló Bolt HTX, szemben a Főtaxi 3,16 milliárdos árbevételével. Sőt, tavaly még a taxisparadicsomnak számító mogyoródi Forma-1 futam fuvarszervezői megbízását is elcsaklizták a Főtaxi elől, nem véletlen, hogy valódi taxisháború robbant ki a hagyományos fuvarszervezők és az Észtországból érkezett startup között. A jelek szerint most eljött az idő, hogy a Főtaxi ne háborúzzon, hanem megtörje a Bolt hegemóniáját: ha kell, visszaszerezve a Forma-1-es fuvarokat, ha kell, együttműködve az ősi ellenséggel, az Uberrel.
A piacvezető Bolt Taxi ellehetetlenítését célzó kísérlet bár hivatalosan a taxik logójáról szólt, ennél sokkal mélyebb problémákra utal, amelynek a vége akár törvénymódosítás is lehet, de az is, hogy tömegesen teszik át külföldre a székhelyüket a magyar taxistársaságok.
Nagy Elek, a Főtaxi tulajdonosa az indulás alkalmából rendezett sajtótájékoztatón természetesen nem említette meg a legfőbb versenytárs nevét, az üzletember inkább arról beszélt, hogy cége, amely (vagy jogelődje, az Autótaxi) több mint száz éve, egészen pontosan 1913 óta rója a budapesti utakat, és mindig is úgy tartották, hogy „a legjobb stratégia, ha mi állunk a változások élére, mi diktáljuk a trendeket”. Az üzletember azt is hozzátette: „ma kell megalapozni, hol leszünk 5-10 év múlva”. Vagy legalábbis nyolc év szünet után újra neki kell futni.
A taxis fuvarszervező applikációkon rendelt fuvar esetében könnyen visszakereshető, hogy ki és milyen útvonalon szállította az utasát, így nehezebb csalni is. Az Uber visszatérésével és a Gett megjelenésével pedig valószínű, hogy jelentősen nő az applikációban rendelt autók aránya, azaz várhatóan kevesebb lesz a visszaélés, és biztonságosabb lehet az utazás is.
Két góllal is vezettek az olaszok az első félidő után, a rendes játékidő utolsó perceiben fordított a Barcelona, majd az Inter hosszabbításra mentette a meccset, és végül meg is nyerte azt.