Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0d5c97c8-fc5f-497c-8cce-243f350798c7","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Sanjay Roy azt állítja, hogy ártatlan, és hamisan vádolták meg.","shortLead":"Sanjay Roy azt állítja, hogy ártatlan, és hamisan vádolták meg.","id":"20250120_india-eroszak-gyilkossag-onkentes-rendor-doktorno","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d5c97c8-fc5f-497c-8cce-243f350798c7.jpg","index":0,"item":"4dea8e3e-a46b-47b3-9de5-6d681bafcc08","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_india-eroszak-gyilkossag-onkentes-rendor-doktorno","timestamp":"2025. január. 20. 12:59","title":"Önkéntes rendőr erőszakolt és ölt meg egy doktornőt Indiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4e7e6cc-efbe-45e0-920d-26f9fd40f3a4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Legalább öt és fél órányi késést szedtek össze a vonatok egyetlen délelőtt alatt.","shortLead":"Legalább öt és fél órányi késést szedtek össze a vonatok egyetlen délelőtt alatt.","id":"20250120_MAV-hetfo-reggel-kesesek-jarmuhiba-szarvas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4e7e6cc-efbe-45e0-920d-26f9fd40f3a4.jpg","index":0,"item":"1892a1e6-5d0c-4b93-ad42-09ffd3b8ccdf","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_MAV-hetfo-reggel-kesesek-jarmuhiba-szarvas","timestamp":"2025. január. 20. 13:12","title":"Nehezen indult a hétfő reggele? Fogadjunk, hogy a MÁV-nak rosszabb volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"405eaed8-264e-4d4b-97b7-cdbba2a2804a","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A légitársaság szerint az utasok leghatékonyabban a cég honlapján vagy mobilalkalmazásán keresztül intézhetik ügyeiket.","shortLead":"A légitársaság szerint az utasok leghatékonyabban a cég honlapján vagy mobilalkalmazásán keresztül intézhetik ügyeiket.","id":"20250121_wizzair-ugyfelszolgalat-emelt-dijas-telefonszam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/405eaed8-264e-4d4b-97b7-cdbba2a2804a.jpg","index":0,"item":"3a01276d-af7a-48b1-b801-4c25d16fdc6f","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_wizzair-ugyfelszolgalat-emelt-dijas-telefonszam","timestamp":"2025. január. 21. 10:36","title":"A Wizz Air megszünteti az emelt díjas telefonszámát és bővíti az ügyfélszolgálati lehetőségeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Arab Emirátusok és a magyar kormány támogatásával indulhat majd a Grand Budapestnek nevezett rákosrendezői fejlesztés, a terület most került az új tulajdonosához.","shortLead":"Az Arab Emirátusok és a magyar kormány támogatásával indulhat majd a Grand Budapestnek nevezett rákosrendezői...","id":"20250120_Mini-Dubaj-ingatlanvasarlasi-szerzodes-alairas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0.jpg","index":0,"item":"8b162e8b-b18c-4969-86c2-06d69b9ab0b3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Mini-Dubaj-ingatlanvasarlasi-szerzodes-alairas-ebx","timestamp":"2025. január. 20. 08:58","title":"Aláírták a Mini-Dubaj ingatlanvásárlási szerződését, az arab befektetőké lett a terület","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a8d0fa5-004a-411a-8f34-d0adc231b64d","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Liverpoolnak egy döntetlen is elég ahhoz, hogy bebiztosítja a helyét a legjobb 16 között. Nagy esélylatolgatás következik.","shortLead":"A Liverpoolnak egy döntetlen is elég ahhoz, hogy bebiztosítja a helyét a legjobb 16 között. Nagy esélylatolgatás...","id":"20250121_BL-Real-Madrid-Manchester-City-kieses-PSG-Liverpool-Barcelona-tovabbjutas-eselyek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a8d0fa5-004a-411a-8f34-d0adc231b64d.jpg","index":0,"item":"6a7407d9-55cc-4be8-9391-74215e246124","keywords":null,"link":"/sport/20250121_BL-Real-Madrid-Manchester-City-kieses-PSG-Liverpool-Barcelona-tovabbjutas-eselyek-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 06:46","title":"Csillaghullás lesz a BL-ben? A kiesés szélén táncol a Real Madrid, a Manchester City és a PSG","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a751fc80-fba6-4bf8-99c4-d955bf905e87","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Évente nagyjából 412 millió forintnyi kárt okoznak a müncheni vasútnak azok a vandálok, akik graffitivel fújják le a vonatokat. A Deutsche Bahn most a technológiával válaszolna erre a problémára.","shortLead":"Évente nagyjából 412 millió forintnyi kárt okoznak a müncheni vasútnak azok a vandálok, akik graffitivel fújják le...","id":"20250121_nemet-vasut-munchen-robotkutya-spot-graffiti-rongalas-vandalizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a751fc80-fba6-4bf8-99c4-d955bf905e87.jpg","index":0,"item":"b482632c-90ea-46b1-b5bc-d1eebbf1f182","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_nemet-vasut-munchen-robotkutya-spot-graffiti-rongalas-vandalizmus","timestamp":"2025. január. 21. 13:03","title":"Robotkutyát alkalmaz a német vasút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"201a65d4-3e68-4740-b0fc-3db2715323e9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ott dolgozók nem mindennapi módszert alkalmazva gyógyították meg a gyengélkedő állatot.","shortLead":"Az ott dolgozók nem mindennapi módszert alkalmazva gyógyították meg a gyengélkedő állatot.","id":"20250121_Igy-viditjak-fel-a-maganyos-holdhalat-a-felujitas-alatt-bezart-japan-akvariumban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/201a65d4-3e68-4740-b0fc-3db2715323e9.jpg","index":0,"item":"16b8946f-3003-47b7-8a86-9455e4ead5ad","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Igy-viditjak-fel-a-maganyos-holdhalat-a-felujitas-alatt-bezart-japan-akvariumban","timestamp":"2025. január. 21. 11:14","title":"Hogyan lehet felvidítani egy magányos halat? – nem várt feladatot kellett megoldaniuk egy bezárt japán akvárium gondozóinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f83f431a-4d71-4e19-a32d-fab5574ebf14","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A bejelentést a gázai tűzszünet első napján tették.","shortLead":"A bejelentést a gázai tűzszünet első napján tették.","id":"20250120_jemen-huszik-tuzszunet-izraeli-hajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f83f431a-4d71-4e19-a32d-fab5574ebf14.jpg","index":0,"item":"572bb05b-a263-4c20-ae00-c79554ac71bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_jemen-huszik-tuzszunet-izraeli-hajok","timestamp":"2025. január. 20. 15:50","title":"A jemeni húszik bejelentették, hogy mostantól a Vörös-tengeren csak az izraeli hajókat támadják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egészen sárga, egészen hasonlít a Boltra, mégis forradalmat hozhat a fővárosi taxispiacon a személyszállítás újkori szinonimájaként emlegetett platform.
Nyolc év hosszú idő: ennyi idő alatt egy gyerek eljut a második osztályig, egy dolgozó a kiégésig, egy fa gyümölcsöt hoz. Az Ubernek pedig csaknem nyolc év kellett ahhoz, hogy, miután a taxislobbi nyomására kiszorították a budapesti piacról, visszatérjen a magyar fővárosba.
Ahogy annak idején az Uber lelépése, úgy jó eséllyel a visszatérése is emlékezetes lesz, még ha nem is taxisfelvonulások miatt. Sokkal inkább a visszatérése módja okán: a legismertebb utazásszervező applikáció ugyanis a legismertebb fővárosi taxistársasággal együttműködve kezdte meg csütörtökön második működését Budapesten.
Amint azt még februárban bejelentették: a Főtaxi leányvállalata, az F-Mobilitás együttműködő partnereként jelenhetnek meg újra a fekete emblémák – szigorúan a sárga taxikon. Okulva a 2016-os botrányból – és az amiatt elfogadott jogszabálymódosítás miatt is – ugyanis nálunk nem magánszemélyek magánautói ubereznek, hanem bejegyzett taxisszolgáltatók, diszpécserengedéllyel tehetik azt. Pontosabban valami hasonlót, hiszen az árak sem változnak a kereslet/kínálattól függően dinamikusan, és árkategóriák sem lesznek: azok pontosan követik a BKK által megszabott tarifákat. (Az alkalmazásban a máshol ismert Uber X helyett Uber XL-t találhatunk, ami semmi másra nem utal, mint nagyobb méretű autóra.)
Hogy akkor mi értelme az egésznek? Az Uber itteni vezetői szerint az egyszerűség, a biztonság és a gyorsaság, vagyis, hogy a mobiltelefonos applikációból egyszerűen lehet fuvart rendelni, és ugyanitt könnyen követhető is – ráadásul az árat már az út elején fixálja az app –, mellesleg nem kell rá sokat várni. Ehhez persze sok Uber-sofőrre is szükség van – aligha véletlen, hogy a szolgáltató bemutatkozó sajtótájékoztatóján róluk szinte több szó esett, mint az utasokról (akiket első körben három 5000 forint alatt ingyen fuvarral csábítja a cég).
De a taxisoknak mi is lehet az üzlet abban, hogy az autójukra az Uber matricáját ragasztják? Hát a név maga.
Túlzás nélkül lehet azt állítani, hogy az Uber az alapítása óta eltelt másfél évtizedben a 21. századi személyszállítás (akár a „taxizást” kiváltó) szinonimájává vált – függetlenül attól, hogy azt magánszemély végzi a saját autójával, netán taxiként üzemel vagy taxis partnercég jelenik meg az ajánlatok között. Az Uber applikáció ráadásul globális, vagyis mindenhol ugyanazon a felületen lehet fuvart rendelni vele, egy regisztrált bankkártyával elméletben mindenhol ugyanúgy megy a fizetés is, az előre lefixált ár nem függ attól, hogy mondjuk egy dugóban pöfög az autó.
Uber
Tudják ezt a turisták is, azok meg különösen, akik olvastak már a budapesti taxishiénákról – erről nyilván több bejegyzés pörög az interneten, mint arról, a világ 11 ezer városától eltérően miért nem volt nálunk eddig Uber. Olyannyira, hogy a cég szerint tavaly több mint százezren nyitották meg itt az appot, csak hogy rájöjjenek, nem találnak rajta fuvart – aligha tévedünk nagyot azzal az állítással, hogy a sikeres keresés növelheti a megtekintések számát is. És valószínűleg akkor sem tévedünk, ha a turistaforgalom növekedéséből indulunk ki: 2015-ben, az Uber utolsó teljes évében a külföldiek 8,7 millió vendégéjszakát töltöttek Budapesten, 2023-ban már 11,7 milliót, a Liszt Ferenc reptér forgalma is nagyjából hasonló arányban nőtt.
Az Uber 2016-os távozásakor 160 ezer utasról, amelyek 40 százaléka volt külföldi, mellesleg 1200 fuvarozó partnerrel állt kapcsolatban. Arra a kérdésünkre, hogy most mekkora flottával indul újra a cég, nem kaptunk választ, azt viszont közölte Kardos Eszter, az Uber magyarországi vezetője, hogy már háromezer sofőr kezdte meg náluk a regisztrációt. Ahhoz, hogy ez a regisztráció számukra kedvező módon fejeződjön be, a cég komoly motivációt alkalmaz: az első három hónapban a sofőröknek – akik, ahogy korábban is, független vállalkozásként szállnak be, az Uber hivatalosan a platformot adja nekik – nem kell jutalékot fizetniük a cég számára.
Reich Ádám és Kardos Eszter
Uber
Hogy a számok nagyságrendjét érzékeljük: Budapesten jelenleg 6500 a kiadott taxiengedélyek száma, ez eddig nyolc társaság között oszlott meg, kilencedik belépőként jelent meg az Uber. Vagyis ha az Uber ebből elcsábít háromezret, az alapjaiban rengeti meg a piacot. A kép persze ennél árnyaltabb: Reich Ádám, az F-Mobilitás ügyvezető igazgatója elmondta, a náluk jelentkezők között vannak jelenleg is taxisként működő sofőrök, de vannak újak és visszatérők is. Ő maga enyhe felfutás után arra számít, hogy konszolidálódik a piac: „a piacnak van egy önszabályozó hatása, vagyis annyi sofőr lesz, amennyi utas” – fogalmazott.
Nem nehéz azonban belátni, hogy az Uber megjelenése komoly versenyt generál, amiben még saját együttműködő partnerének anyavállalata, a Főtaxi is konkurenciává válik. (Annyira azért nem, hogy a reptéri droszton is megjelenjen az Uber: azt, ahogy a többi taxistársaságot onnan és oda is lehet hívni, de továbbra is a Főtaxié a bent állás kizárólagos joga – erősítették meg.)
A célpont azonban alighanem nem annyira ez a cég, sokkal inkább az applikáció alapú (P2P) személyszállítás másik jelenlévő szereplője, a Bolt. Az a Bolt, amelyik az elmúlt években szép csendben átvette az első helyet a budapesti taxispiacon a Főtaxitól: 2023-as beszámolója szerint már 4,11 milliárdos (jobbára exportként elkönyvelt) nettó árbevételt ért el a márka mögött álló Bolt HTX, szemben a Főtaxi 3,16 milliárdos árbevételével. Sőt, tavaly még a taxisparadicsomnak számító mogyoródi Forma-1 futam fuvarszervezői megbízását is elcsaklizták a Főtaxi elől, nem véletlen, hogy valódi taxisháború robbant ki a hagyományos fuvarszervezők és az Észtországból érkezett startup között. A jelek szerint most eljött az idő, hogy a Főtaxi ne háborúzzon, hanem megtörje a Bolt hegemóniáját: ha kell, visszaszerezve a Forma-1-es fuvarokat, ha kell, együttműködve az ősi ellenséggel, az Uberrel.
Nagy Elek, a Főtaxi tulajdonosa az indulás alkalmából rendezett sajtótájékoztatón természetesen nem említette meg a legfőbb versenytárs nevét, az üzletember inkább arról beszélt, hogy cége, amely (vagy jogelődje, az Autótaxi) több mint száz éve, egészen pontosan 1913 óta rója a budapesti utakat, és mindig is úgy tartották, hogy „a legjobb stratégia, ha mi állunk a változások élére, mi diktáljuk a trendeket”. Az üzletember azt is hozzátette: „ma kell megalapozni, hol leszünk 5-10 év múlva”. Vagy legalábbis nyolc év szünet után újra neki kell futni.
A műsorvezető azt mondta, nem beszélt Rogán Antallal a Varga Judit-interjú előtt. Hajdú a Fidesszel szimpatizál, de vannak témák, amikben nem ért egyet a párttal.