szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyar külügyminiszter az európai autógyártók érdekeire hivatkozva, illetve a kínai ellenlépésektől tartva jelentette be, hogy Magyarország nem támogatja a kínai elektromos autókra kivetendő differenciált védővámot.

Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Geszten.

A miniszter által elővezetett érvelés szerint az európai autóipari vállalatoknak rendkívül szoros az együttműködése a kínai autóipari vállalatokkal. Illetve a nagy európai autógyártó vállalatok jelentős része Kínát egy nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekeik fűzik őket. Ráadásul több európai autógyártó vállalatnak gyára, telephelye is van Kínában. Szijjártó Péter ezért kiemelte, hogy a tervezett EU-s büntetővámok ellentétesek az európai autógyártók érdekeivel, kockázatosak és veszélyesek számukra.

Öngólt rúghat az EU a kínai e-autók áradata ellen épülő nagy vámfallal

Az olcsó kínai elektromos autók elé útakadályokat állított az EU, ám azokat az unión belüli gyártással ki lehet kerülni, ahogy a BYD is teszi.

Ráadásul a célba vett ország minden hasonló esetben válaszintézkedésekkel él. “Ennek előszelét már tapasztalhattuk, mikor is bizonyos élelmiszeripari, mezőgazdasági termékekre jelentettek be vizsgálatokat, szigorításokat a kínai hatóságok” – mondta. “Több száz milliárd eurónyi exportot hoznak össze a nyugat-európai országok évente Kína irányába, és nyilvánvaló, hogy ezen exportteljesítmény egy része veszélybe kerülhet, ha a kínaiak válaszlépésekkel élnek” – tette hozzá.

Szijjártó Péternek részben igaza van, legalábbis néhány európai autógyártó ellenzi a védővámok állandósítását, és valóban, a miniszter által említett okokból.

Ugyanakkor a miniszter nem említette, hogy az EU azért vezette be – első körben ideiglenes jelleggel – a védővámot, mert Peking bizonyíthatóan jelentős állami támogatásokkal erősítette meg saját gyártóit, amelyek így versenyelőnyben vannak európai társaikkal szemben, amelyek nem részesültek ilyen támogatásokban. Különösen azok a kínai cégek vannak előnyben, amelyek nem európai gyáregységekben termelnek, tehát alacsonyabb költségszinten tudnak dolgozni. Erről itt írtunk bővebben:

Így fordított Kína több mint másfél Marshall-segélynyi pénzt a világ villanyautó-piacának leuralására

Egy friss számítás szerint Peking tizenöt év alatt 230,8 milliárd dollárt pumpált a saját villanyautó-iparába. Ez elég volt arra, hogy megtörténjen a nagy váltás, és immár a nagy nyugati gyártók járulnak a kínai társaságok elé, hogy ellessék a szakmai fortélyokat. A pénzözön azonban bődületes túltermelést okozott, miközben közeleg a kereskedelmi háború a Nyugattal.

A védővám ennek megfelelően differenciált.

Mivel a kínai gyártók az állami hátszélnek köszönhetően versenyelőnyben vannak, félő, hogy letarolják az európai piacot.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!