Öngólt rúghat az EU a kínai e-autók áradata ellen épülő nagy vámfallal
Az olcsó kínai elektromos autók elé útakadályokat állított az EU, ám azokat az unión belüli gyártással ki lehet kerülni, ahogy a BYD is teszi.
A most zajló németországi labdarúgó-Európa-bajnokságon változás történt az UEFA partnerei alkotta csapatban az autógyáraknak járó poszton: a Volkswagen helyét a BYD vette át. A kínai cég az amerikai Teslával verseng a világ legnagyobb villanyautó-gyártói pozíciójáért, s Európában 2030-ra piacvezetővé válna. Világhódító terveihez a 2023. végi, 2,9 millió darabos kapacitását 2026-ra 6,6 millióra növeli, ám ennyi autó eladásához szüksége van az export felfuttatására, mert a kínai piac nem képes ekkora mennyiséget felvenni. Bár az értékesített új gépkocsik 40 százaléka már elektromos, a növekedés lassul.
Logikus célpont az EU, amely Kína után a világ második legnagyobb piaca a tisztán akkumulátorról működő elektromos autók (EV) számára, és Brüsszel előírta, hogy 2035-től nem lehet robbanómotoros új személygépkocsikat értékesíteni. A terjeszkedés útjába azonban az Európai Bizottság (EB) akadályt állít. A múlt héten jelentették be, hogy a jelenleg az EV-modellekre kiszabott 10 százalékos vámon felül a BYD 17,4, a Geely 20, a Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) – amely az EU-ban elektromosautó-gyártóként sikeres brit MG tulajdonosa – pedig 38,1 százalékos kiegyenlítő vámot fizet majd.
Az EU még tárgyal Kínával, mielőtt július 4-én ideiglenesen bevezetné a büntetővámot.