szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A több átkeresztelés után most Hungary Airlines néven futó cég 2021-ben indult, eddig csak teherszállítmányokat reptetett, elsősorban Csengcsou és Budapest között. Magyar ügyvezetője szerint már ők a legnagyobbak a Ferihegyen tevékenykedő cargocégek közt.

Új magyar légitársaság indulhat decemberben, írja a BudFlyer a Cargo Facts fuvarozási oldal értesülései alapján. Eszerint a Budapest Nemzetközi Repülőtér vecsési Cargo Cityjébe bejegyzett Hungary Airlines hamarosan megkapja a magyar hatóságoktól a kereskedelmi légi jármű üzemeltetéséhez szükséges engedélyét (AOC), és megkapja a kormány tulajdonában lévő, A330-200F repülőgéppel történő járat üzemeltetését, melyet most a Wizz Air üzemeltet.

A Hungary Airlines nevében teljesen, de céges hátterében csak részben magyar. A tulajdonosokat tekintve mondjuk még abban sem, a cégben az 50 százalékot meghaladó részesedés egy Wu Jiang nevű – már évtizedek óta Magyarországon élő – kínai üzletemberé, aki a társaság ügyvezetője is egyben. A másik résztulajdonos pedig a szintén kínai Universal Translink Airlines Co. Ltd. társaság, mely a Csengcsou Reptéri Gazdasági Kísérleti Zónába van bejegyezve. A Hungary Airlines ügyvezetője a szintén kínai üzletember, a korábban szintén itt élő, de már Kínába visszaköltözött Duan Bo. A vezetőségben van két magyar is, Varga Gábor és Talabos Gábor.

Varga még 2022 novemberében nyilatkozott a Közlekedésvilág.hu-nak, akkor arról beszélt, legfontosabb céljuk a Kína–Európa közötti legstabilabb és legmegbízhatóbb légihíd biztosítása folyamatosan bővülő légi kapacitásokkal. Az akkori tevékenységükről azt mondta, heti 8 járatuk van Csengcsou és Budapest között, ebből négy Budapest–Csengcsou–Budapest körjáratot a magyar kormány Wizz Air üzemeltetésű A330-200F cargogépével teljesítettek. Ez gépenként 60 tonna import- és 50 tonna exportvolument jelentett, azaz havi szinten 1700 tonna árumennyiséget mozgattak meg.

A másik járat, szintén heti négyszer, az ATC-F5 charterjárat 747F chartergéppel, 1 gépen 110 tonna import- és 80 tonna exportmennyiséggel, azaz havonta 3000 tonna árumozgással. Más menetrend szerinti járatokon és közúti előfutással (Road Feeder Service, RFS) érkező árukkal kiegészülve a havi mennyiség több mint 5 ezer tonna Ferihegyen, amivel Varga szerint a BUD Airporton tevékenykedő cargocégek legnagyobbjává nőttek.

A heti 8 BUD–CGO–BUD körjáraton kívül hetente 4 alkalommal körjáratot üzemeltetnek 747F géppel a Csengcsou–Lipcse–Csengcsou (CGO–LEJ–CGO) desztinációban, ezenkívül heti 5-ször 330-200F géppel Csengcsou–Mexikóváros–Csengcsou (CGO–MEX–CGO) között, mondta még el Varga a 2022 végi interjúban.

A Hungary Airlines nem a társaság eredeti neve. 2021 tavaszán alakultak, eredetileg Universal Translink Airlines Hungary Kft. néven, majd átkeresztelték magukat Hungary Cargo Airlinesra, mielőtt idén májusban megállapodtak volna a most hatályos névben. Főtevékenységük a légi áruszállítás, de az optenes cégprofiljuk szerint foglalkozhatnak még légi szállítóeszköz kölcsönzésével, és tevékenységi körükbe tartozik pl. a minden egyéb – már közúti – járművek kölcsönzése is az építőipari járművekkel együtt. Ezenfelül sporteszközkölcsönözéssel, ingatlankezeléssel és -bérbeadással, raktározással, költöztetéssel is foglalkozhatnának a tevékenységi köreik szerint, ahogy szoftvernagykereskedéssel is.

A társaság eredeti jegyzett tőkéje 50 millió forint volt, de ezt 2023-ban 10 millióra leszállították, hogy rendezzék a veszteségeiket. Volt mit: az alapítás évében 10 millió forintos mínusz jött össze (induló cégnél természetes, hogy ráfizetéses az első év), egy évvel később pedig 24 milliós. 2023-ban már 421 ezres nyereség keletkezett. A cég Tiborcz István Gránit Bankjánál vezet számlát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!