Ha életbe lép a kormány által tervezett sztrájkkorlátozás, a MÁV szakszervezetei az Alkotmánybíróságra mennek

Az érdekképviseletek a munkáltató által jóváhagyandó sztrájkmenetrend miatt fordulhatnak az Ab-hoz.

  • hvg.hu hvg.hu
Ha életbe lép a kormány által tervezett sztrájkkorlátozás, a MÁV szakszervezetei az Alkotmánybíróságra mennek

A Mozdonyvezetők Szakszervezete és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet tagsága nem kíván lemondani a sztrájkhoz fűződő alkotmányos jogról, ezért a jogszabály hatályba lépése esetén a két szakszervezet az Alkotmánybírósághoz fordul – közölte a két érdekképviselet hétfőn. A személyszállítási törvény tervezett módosítása miatt lengették be ezt a lépést.

A közleményükben azt írták, hogy a jogszabály módosítása az országos, elővárosi és regionális személyszállítási közszolgáltatások esetében szigorítaná tovább a szabályozást azzal, hogy a közlekedési cégnek minden menetrendi évben sztrájkmenetrendet kell készítenie, amelyet a megrendelő hagy jóvá. Úgy vélik, vitatható annak az alkotmányossága, hogy az elégséges szolgáltatás meghatározását (vagyis az, hogy hány járatnak kell közlekednie munkabeszüntetés esetén) egyoldalúan átengedjék a munkáltatónak.

A szakszervezetek szerint az a sztrájk, amelynek nincs érdemi hatása a munkáltató működésére, amelynek során nem észlelhető a munkáltató működésében gyakorlatilag semmiféle változás, az nem tölti be funkcióját.

A múlt héten derült ki, hogy a kormány átírná a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt is egy nagy salátatörvénnyel. Ha elfogadják, akkor gyakorlatilag a kormány határozhatná meg, hogyan lehet sztrájkolni ellene.

Közlekedő Tömeg: Járatritkítást és mellékvonal-bezárásokat készíthet elő a kormány

Nem kell ezután konzultálni az érintettekkel a vonalbezárások előtt, a vonat- és buszjáratok párhuzamosságainak felszámolásánál pedig beleférne, hogy másfélszeresére nőjön a menetidő.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.