Tetszett a cikk?

Több vonal is lassabbá válik néhány perccel, a mellékvonalak közül akad nem egy, ahol tíz percnél is nagyobb változáshoz kell hozzászokni, a pótlóbuszok közül pedig sokkal kevesebb fog elindulni, mint eddig – így néz ki a MÁV új, december 15-től érvényes menetrendje.

Elkészült a MÁV az új, 2024. december 15-től érvényes menetrendjével. Hegyi Zsolt, a vasúttársaság vezérigazgatója korábban azt mondta, nem lesznek nagy változások, és valóban van sok olyan fontos vonal, ahol nem, vagy csak minimálisan módosul a menetrend. Több helyen azonban lassabb lesz a vonat, néhány olyan is akad, ahol sikerült úgy átszervezni, hogy gyorsabbá váljon, a pótlóbusszal járók pedig nem örülhetnek. A teljes, 670 oldalas listát itt tudják elérni, mi pedig mutatjuk a fontos részleteket.

Dunántúl

Van, ami nem változik, és ezek közül a legtöbbeket érintő mindenképp az, hogy a balatoni vonalon nem módosul a menetrend. Sok másban viszont újat kell tanulni.

Az ország egyik legfontosabb vonalán, a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon lesz néhány vonat, amely 2 perccel lassabban megy – az eddig minden óra 15 perckor indulók két perccel korábban gurulnak ki a Keleti pályaudvarról, a Keleti-Kelenföld távot teszik meg ennyivel lassabban, onnan már az eddigi menetrend szerint mennek. A többi vonat, így a railjetek menetrendje nem változik.

Új helyzethez szokhatnak hozzá a pécsiek is: a fővárosból Pécsre 5 perccel gyorsabb lesz az út, Pécsről Budapest felé ugyanannyival lassabb. A budapesti végállomáson ugyanakkor lesz ott a vonat, mint eddig, Pécsett kell korábbi indulásra, illetve későbbi érkezésre készülni. Pécs egyébként is az ország egyik legrosszabb helyzetű nagyvárosa abból a szempontból, hogy mennyire korán elmegy az utolsó vonat Budapestre. Pedig az elmúlt évek fejlesztései közül az egyik legfontosabb épp az volt, hogy sok városból már késő esti vonatokat is indítottak Budapest felé, de Pécs ebből kimaradt. Most már aki este utazna, annak 19:19 helyett 19:14-re kell kiérnie a vasúthoz.

MÁV-vezérigazgató: 2025-ben gyakorlatilag nem kell új menetrendet megtanulni

Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató posztolt a Facebook-oldalán.

Bezzeg, aki Kaposvár fele fordulna, az csak lassulással találkozhat, Budapest felől 3, a fővárosba tartva 2 perccel lesz hosszabb az út.

Minimális változás, hogy Szombathelyről Budapestre egy perccel lassabb lesz eljutni, visszafelé marad a menetrend.

Ami a Dunántúl kisebb vonalait illeti, ott aztán lesz lassulás, nem is kevés. A Pápa-Csorna vonalon a 6 perccel hosszabb menetidőre kell készülni, a Kaposvár-Siófok vonalon 3-11 perccel lesz lassabb a legtöbb vonat, de akad olyan is, amely a 100 kilométeres távot az eddigi 3 óra 22 perc helyett 3 óra 43 perc alatt teszi meg – ez 26,9-es átlag, egy közepesen edzett kerékpárosnak simán megvan ennyi idő alatt. A környék másik elhanyagolt mellékvonalán a Kaposvár és Tab közötti 69 km 2:08 helyett 2 óra 25 perc lesz. Kaposvárról Siófokra a legtöbb vonat 6-9 perccel lesz lassabb, de akad egy olyan is, amely egy teljes perccel gyorsabban robog végig ezen az úton – van, ahol a menet közbeni álldogáláson lehet időt megfogni, ha egy kicsit jobban megszervezik, hol találkozzanak az egyvágányú pályán a vonatok.

Ezzel a módszerrel oldották meg azt, hogy a Nagykanizsa-Pécs táv 6 perccel gyorsabb legyen: Gyékényesen 7 helyett 1 percet áll, Barcson és Szigetváron 5 helyett kettőt, Szentlőrincen 8 helyett kettőt. Ez 18 perc spórolás, minden másban viszont tizenkettőt veszít. Ennek a böjtje a vissza irányban van meg, a Pécs-Nagykanizsa irány 6 perccel lassabb.

A Zalaegerszeg-Rédics vonal odafele 2 perccel gyorsabb lesz, vissza eggyel lassabb. Székesfehérvár és Sárbogárd között 3-5 perccel nő a menetidő, Dombóvár és Baja között pedig 3-7 perccel. Ellenben Bajáról Dombóvárra 2 perccel gyorsabb lesz az út.

Dombóvárról korábban volt vonat Komlóra is, ott nemrég vezettek be pótlóbuszt. Ez most ütemessé válik, de az eddigi 41-49 helyett 50 perc lesz az útja – persze a közúti forgalomtól függően. Szintén lassabb lesz egy perccel a Nagyatád-Somogyszob közötti, a forgalomból kivont vonat helyett beállított busz, ráadásul ott az utolsó, késő estit már el sem indítják.

Kelet-Magyarország

Kezdjük azzal, ami egyszerű: a váci vonalon a G70-esek új indulási időpontja lesz az egyetlen változás, Budapestről Szob felé minden megállóban egy perccel később lesznek ott, mint eddig – emiatt sokan nem fognak reklamálni. A keleti jó hírek közé tartozik az is, hogy a Balassagyarmat-Ipolytarnóc pótlóbusz 5 perccel gyorsabb lesz mindkét irányban, és akkor innen jöhetnek a kellemetlenebb részek.

A Hatvan-Miskolc vonalon mostanában voltak és vannak nagy felújítások, ehhez képest az InterRégiók a fővárosból vidékre lassabbak lesznek: Gyöngyösre 1, Egerbe 4 perccel. Visszafele az egriek egy percet tudnak gyorsulni. Miskolcra az InterCity Budapestről ugyanúgy ér el, mint eddig, onnan viszont Szerencsre 2, Nyíregyházára vagy Sátoraljaújhelyre 1 perccel később. A felújítás eredménye az, hogy a Miskolc-Budapest út 4 percet rövidül, ami persze csak ahhoz képest jó hír, hogy még így is öt perccel lassabb marad, mint mielőtt nekiálltak a munkáknak.

És ez még mindig sokkal jobb, mint az, hogy Miskolc és Hidasnémeti között a személyvonatok 5, az InterCityk 7 perccel lassabbá válnak. Még jó, hogy Hidasnémetiből Miskolcra a személyvonat 1 perccel gyorsabb lesz. Az egyik irányban egy perccel gyorsabb, a másikban 2-vel lassabb lesz a Miskolc-Nyíregyháza, a Miskolc-Ózd és a Miskolc-Tornanádaska vonal is, bezzeg a Szerencs-Abaújszántó és az Eger-Szilvásvárad vonal mindkét irányban lassabb lesz 1-3 perccel.

Az ország legforgalmasabb vonalán, Budapest-Debrecen-Záhony között a Cívis InterRégiók az eddiginél egy perccel gyorsabban érnek el Szolnokra. Az InterCityk viszont Debrecen felé 2-3 perccel lassabbak lesznek, Nyíregyházáról a fővárosba pedig eggyel (ott már tavaly is lassulás volt).

A főváros egyik legrosszabb helyzetű elővárosi vonala a Budapest-Lajosmizse szakasz. Ennek a Budapesten belüli része most nem változik, kifelé viszont még az eddiginél is két perccel később ér Lajosmizsére.

Aki a debreceni vonalról szeretne átszállni, annak lehet új dolgokhoz hozzászoknia. Az Alföldön keresztbe Kál-Kápolna és Kisújszállás között 7-9, Szolnok és Vámosgyörk között 2-3 perccel lassabb lesz a vonat (utóbbi 1 óra 41 perc 78 kilométerre).

Debrecen és Nyíregyháza környékén a fővonal változásaihoz alakították az indulást és érkezést – a Debrecen-Nagykereki, a Nyíregyháza-Vásárosnamény, a Vásárosnamény-Záhony és a Nyíregyháza-Mátészalka-Zajta vonalakon leginkább, de Püspökladány és Biharkeresztes között majdnem negyedórával korábban indul, mint eddig. Pár perces lassulások erre is vannak, a legnagyobb vesztes a Debrecen-Nagykereki vonal, ott lesz olyan járat, amely az eddigi 1 óra 26 perc helyett 1 óra 48 perc alatt halad végig.

A Dél-Alföld legfontosabb vonalán Budapestről Békéscsabára ugyanannyi idő alatt ér el a vonat, mint eddig, ott áll majd a korábbinál 3 perccel többet, amelyik Lőkösházáig vagy tovább Romániába megy át. Annak a környéknek a komoly vesztese a Békéscsaba-Mezőhegyes vonal, ott az egyik irányban 75-ről 85 percre nő a menetidő, a másikban 73-ról 89-re. A Kiskunfélegyháza-Szentes út 56 perc helyett 1:06 lesz, visszafelé 55 perc helyett 1:01.

Püspökladány és Szeghalom között 17 perccel lesz lassabb az út (a másik irányban csak néggyel), ehhez képest már-már idilli, hogy Gyomáról Vésztőre a forgalomszervezésnek köszönhetően nyolc perccel gyorsabban lehet eljutni. Vagy hogy egy kicsit arrébb Lakitelek és Kecskemét, illetve Szolnok között csak 2-6 perccel lesznek lassabbak a vonatok, sőt, Kecskemétről Lakitelekre két percet le is faragnak.

Pusztítás a helyettesítő buszoknál

A mellékvonalak bezárásainál az egyik komoly ígéret az volt, hogy majd a buszok átveszik a forgalmat. Ehhez képest sok vonalon úgy megritkítják ezeket, hogy szinte minden értelmét elveszti ez a fajta közlekedés. Karcag és Tiszafüred között az eddigi napi 4 pár busz helyett 2 jár majd, és ez még a jobb helyzet. Mátészalkát és Csengert eddig naponta 5 busz közötte össze oda-vissza, ezek helyett mostantól naponta 1 lesz, és ráadásul az is elindul délelőtt 9-kor, Csengerről az érkezés után pedig azonnal fordul vissza, úgyhogy aki ezzel szeretne átugrani és visszamenni, az nem fogja tudni használni. Ennél csak egy kicsivel lesz jobb a Mezőhegyes és Újszeged közötti, a korábbi kettő helyett egyetlen megmaradó busz, mert az 45 percet áll a fordulóban. Mezőhegyes és Battonya között eddig 2-2 busz járt, mostantól Battonyáról egy fog menni, Mezőhegyesről pedig egy sem, a Lakitelek és Kunszentmárton közötti 2, illetve másik irányban 3 busz helyett pedig marad Kunszentmártonról egyetlen egy (hajnal 5:20-kor az is), Lakitelekről egy sem.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!