szerző:
Hárs Géza
Tetszett a cikk?

Egyesek szerint károkozás, mások szerint utcaművészet. Az biztos, hogy a graffiti, a stencilezett, matricázott ábrák - ha virtuózok csinálják - nem azonosak a műemlékházakon, falakon megjelenő firkákkal. A Millenáris kiállítása most megpróbálja tisztázni a műfaji különbségeket.

Tér-visszafoglalás?
Matricák egy városi postaládán
© Millenáris
Letörném a kezét annak, aki... - hallani lépten-nyomon a gyorsított eljárásban kimondott verdiktet a városokban  a falakon, telefonfülkéken megjelenő firkák láttán. A dühödt városlakó nemigen látja a különbséget a graffiti és a tag (ejtsd: teg) között; ez utóbbi afféle hevenyészett szignó, amelyet tulajdonosai sokszor tényleg minden fantázia nélkül bárhova odafújnak, ha kell, ha nem.

A graffiti és az utóbbi időben elterjedt matricák, stencilezett, fújt ábrák, üzenetek azonban nem intézhetők el azzal, hogy rájuk ütjük a vizuális szennyezés címkéjét.

Ahogy Bencsik Barnabás, a Millenárison most nyíló Street Art kiállítás kurátora írja a rendezvényhez fűzött szövegében: "A különböző eljárások, műfajok, tematikák természetesen más és más szándékot, motivációt és kulturális hátteret képviselnek. A grafittik, a spray-vel vagy filccel firkált feliratok, a stencillel falra tett emblematikus képek, a matricák, a ragasztások, az átfirkált, manipulált plakátok vagy reklámok, mind egy olyan, a legális és az illegális határán egyensúlyozó, de kirobbanó kreatív energiákkal teli világról tudósítanak, amely a nagyközönség számára csak kevéssé ismert belső

A részvétel a fontos
A Street Art kiállítás résztvevői:
Jamie Reid (UK), Peter Kennard (UK), Cat Picton Phillipps (UK), Antony Micallef (UK) Gerilla propaganda (H), Huszár Kata (H), OBIE (H), SINE (H), INF (H), BORG (H), THE RANDOMROUTINES(H), 1000%(H), INDIVISUAL(H), SWATCH THIS(H), INCONU (H), Bernáth Zsiga (H), DTM MINDBOMB(Ro), 2020 Romanian Stencil Archive (Ro), m-city.org (Pl), vlepvnet.bzzz.net (Pl) Žiga Aljaž (Slo) és más szlovén, német, román, lengyel, illetve magyar streetartosok.
törvényszerűségek szerint működik és hierarchzálódik, s amelynek tagadhatatlan értékeit a közvélemény eddig nem igazán volt hajlandó elfogadni és tolerálni. A kiállítás legfontosabb célja, hogy a mindannyiunk által ismert, és sokszor, sokak negatív ítéleteit, olykor retorziókat is kiváltó jelenséghalmazt úgy tárja a nagyközönség elé, hogy érthetővé váljanak a résztvevők kulturális és művészi motivációi, a művek szociológiai és esztétikai összefüggései, a jelenség történeti és művészettörténeti háttere."

Nos, ezt a kiállítást nemigen lehet másképp szemlélni, minthogy odakint hagyjuk az előítéleteinket. Talán a graffiti-mozgalom (tényleg, van ilyen?) belső tisztulási folyamata kellene ahhoz, hogy a street art művelői kiszűrjék maguk közül, ha úgy tetszik, kizárják a céhből a csak balhéból firkálókat, ám ettől a kiállítástól mindez nem várható el. Legfeljebb annyi, hogy elválik az esztétikailag és tartalmilag izgalmas utcaművészet a vizuális vandalizmustól.

Ami azonban ez utóbbi fogalmat illeti: vizuális környezetszennyezésként felfogható a reklámok egy része is. S az utcai reklámokon belül is van esztétikailag érdekes éppúgy, mint képi szemét. A kézletöréssel fenyegető mondat azonban nemigen hangzik el a mégoly ostoba óriásplakátok, metróhirdetések, a förtelmes üzletportálok láttán sem. Vajon miért? Miközben egyre kevesebb körülöttünk a reklámmentes tér, az olyan hely, ahol éppen senki sem akar  semmit eladni nekünk, miközben ránk kényszeríti ízlését és világlátását, azokra vagyunk dühösek, akik valamennyit visszafoglalnak a reklám uralta a térből? Ez csak akkor lehetséges, hogy a reklám már a szellemi terünket is uralja, nem csak a fizikait. A street art pusztán felhívja a figyelmet arra, hol élünk. Már, ha jól csinálják.

A részletes program:

Street Art kiállítás és akciók
Millenáris Park, Fény u. 20-22.

Július 14. csütörtök:
12.30-tól graffitisek a parkban DJ IQ és DJ Higany zenéjére
18.00 megnyitó – Bencsik Barnabás művészettörténész
18.30 Cie 2 in 1: Kalkulált rizikó –graffiti projekt, Szabadtéri színpad
19.00 Akkezdet Phiai együttes koncertje – Fogadó
20.00 DJ Györemix – Fogadó

Július 15. péntek:
15.00 Beatbox verseny – első díj 50.000.- Ft
16.00 Breakdance verseny - első díj 50.000.- Ft
17.00 Freestyle rap verseny – első díj 50.000.- Ft
18.00 Style Battle – DJ Koolkasko zenéjére
Park: 15.00 – 19.00 Red Bull MTB freestyle és trial show
Fogadó: 20.00 Hiperkarma koncert

Július 16. szombat
Fogadó: 20.00 Dopeman koncert

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Földes András Kult

Válságban az utca vandáljai?

A street art, az utcák vizuális képét szorgos aknamunkával átformáló underground művészeti ág nemcsak Magyarországon, de a világban is friss műfajnak számít. A matricázást, sablonozást és plakátkészítést magában foglaló és az illegális akcióktól sem idegenkedő forma nagyjából 15 éves múltra tekint vissza. Budapesten azonban csak néhány éve jelentek meg az első ideológiailag és művészetileg is tudatos falragaszok. Míg azonban a street art a világ nagyvárosaiban virágzik, itthon a látványos felfutást követően válságba került a műfaj -- állítja az illegális művészet egyik mozgalmára. A probléma több hazai alkotó szerint a párbeszéd hiányában keresendő.

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

Párhuzamos Budapestek

A hétvégi Critical Mass (Kritikus Tömeg) kerékpáros demonstráció tízezres létszáma megmutatta, egyre többen gondolkodnak eltérően a városról, mint az utcákat jelenleg uraló autósok. Számukra mást jelent a köztér, az útvonal, a városhasználat. Budapest ezekben az években arra kényszerül, hogy újrafogalmazza önmagát. Ehhez a művészet felől érkezhet izgalmas vizsgálati módszer.