szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Szigliget: magyar színmű ősbemutatója a Nemzetiben. Jelszó: a papír kékre vált - filmdráma az 1989-es Romániáról. Fotók Mauthausenből; először Magyarországon. Szimbiózis: kulturális antropológiai fesztivál a KÉK-ben. Csak hang legyen és tér: Hortobágyi László a MOME-n. Egy új képregényelméleti kötet. Hi tech barkácsolás: internetről vezérelhető tárgyak egy workshop-on. Ha mindenből elég volt: talicskatoló verseny Hosszúhetényben.


A múlt hosszúra nyúlt
Jelszó: A papír kékre vált

A közelmúlt történelme nem csak nálunk jelenti a drámák és témák hihetetlen tárházát; egész térségünkben akad még felderíteni, ki- és megbeszélni való. Ezt a filmet egy, az 1989-es román forradalom idején megtörtént drámai eset inspirálta. A forradalmi zavargásokban a belügyminisztérium két felfegyverzett szakasza, melyek feladata egy egység védelme volt, véres leszámolás áldozata lett. Az esetre a média mindenkinek a figyelmét ráirányította. A Ceausescu kivégzése utáni időszakban, amikor az embereknek már nem volt kézzelfogható ellenségük, aki ellen harcolni kellett volna, több mint ezren haltak meg hasonló értelmetlen és céltalan bosszú következtében.

Hârtia va fi albastră -  román filmdráma, 95 perc, 2006; R.: Radu Muntean


Talán igaz se volt
Fedőneve: Pipő

Hát már semmi se szent? A gyerekmesék figuráis és motívumai remixelve egy új animációs filmben.  Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy Meseország, ahol minden klappolt: Hamupipőke a bálban ropta, Piroska a kosárkáját markolta, Csipkerózsika meg készült a kiadós szunyára. Akár ide is biggyeszthetnénk, hogy "Itt a vége, fuss el véle!", igen ám, de Meseország nagy varázslója szabadságra megy, s két helyettesére, Munkra és Mambóra bízza a Jó és Rossz örök egyensúlyának betartását, a két ügyefogyott segéd pedig elkövet egy óriási bakit, aminek az lesz a vége, hogy Haumpipőke gonosz mostohája, Frieda átveszi az irányítást. Nem kisebb dolgot akar, mint meghódítani Meseországot, s átírni az összes sztori végét: győzzenek a rosszak! Hamupipőke (barátainak csak Pipő) ezt nem nézheti tétlenül, hisz hiába is várná, hogy a szép szőke herceg eljöjjön érte fehér lován, ha Friedának más tervei vannak. Felkerekedik hát és barátjával, Rickkel, valamint törpékből és tündérekből álló szokatlan kompániájával szembeszáll Friedával, hogy visszaállítsa az egyensúlyt a Rossz és Jó között.

Happily N'Ever After - amerikai-német animációs film, 87 perc, 2007;
R.: Paul J. Bolger, Yvette Kaplan

Filmkockák és képkockák
Varró Attila: Kult-Comics


Örvendezzünk a képregénykultúra hazai újjáéledésén? Lassan már örvendezni sincs idő: új és új füzetek jelennek meg. De már nem csak füzeteke, hanem toretikus munkák is. Egy filmkritikus képregénykönyve a legújabb ebben a sorban.

Varró Attila, akinek nevét filmes tárgyú írásaiból ismerhetjük, bevezetőjében most így ír:  "A képregény megkülönböztetés nélküli alábecsülése, miként valamennyi előítélet a társadalomban, ezúttal is tudatlanságból fakad: ez a tudatlanság azonban két igen különböző téren nyilvánul meg. Egyfelől minden képregényismerő számára ordas közhelynek számító tény, hogy ennek a médiumnak is megvannak a maga szerzői alkotói, akik nem csupán kimagasló szakmai tudásuk, igényes kivitelezésű, mélyen rétegzett műveik jogán érdemlik ki a művész nevet, de azért is, mert munkájukat elsősorban az önkifejezés igénye motiválja — márpedig ettől a szándéktól válhat haikuvá bármelyik tűzfalra szórt graffiti vagy balladává egy heavy metal nóta."

A képregény és a film között nem nehéz analógiákat találni: vizuális médiumok, többnyire történetközpontúak, és mindkettőnek keményen meg kellett küzdenie azért, hogy művészetként ismerjék el — hazánkban a képregény küzdelme éppen csak elkezdődött.

A Kult-comics nemcsak történeti, de elméleti munka is, cikkeit böngészve kirajzolódhat az olvasó előtt egy művészeti ág működése és fejlődése, a grafikai megoldások és a narratív sémák változása. Nem utolsósorban pedig talán közelebb hoz annak megfejtéséhez, hogy Hollywood miért nyúl egyre gyakrabban egy-egy rajzolt történethez, ha vizuálisan forradalmit akar a vászonra varázsolni.

Nemzeti, MHM (Oldaltörés)


Böszmeség és balmorál
Hamvai Kornél: Szigliget
Nemzeti Színház

© nemzetiszinhaz.hu
Ősbemutatóra készül a Nemzeti Színház: a Szigliget című bohózatot pénteken láthatja először a közönség.  Hamvai Kornél egy angol darab alapján írta a vígjátékot. Az eredeti, Balmoral című Michael Frayn-mű azzal a gondolattal játszik el: mi lett volna, ha az 1917-es forradalom nem Oroszországban, hanem Angliában játszódik le. 

Hamvai Kornél átiratában a történet a Szigligeti Alkotóházban játszódik 1953-ban, amikor is Rákosi elvtárs nagyon helyesen úgy határoz, hogy kedvenc költőjét, Sass Tibort felterjeszti Moszkvába Sztálin-díjra.  "Személyesen intézkedik, hogy ehhez nemzetközi támogatást kapjon: a költővel egy idelátogató olasz riporter készít interjút. Ezen a napon mindennek hiba nélkül, terv szerint kell mennie. Csakhogy ellopták a kapucsengőt, rossz helyre kézbesítették a besúgó-jelentést, az államvédelmi kísérő elkallódott útközben, és Sass Tibor halott" - olvasható a darabról szóló ismertetőben.
 
Babarczy László, a komédia rendezője szerint az előadás tulajdonképpen arról szól: milyen képtelenül tudnak viselkedni azok, akik hazugságra kényszerülnek.  "A hazugságok, sőt a hazugságok orgiájának hihetetlen következményei azok, amiket ábrázol ez a vígjáték. Ez egy igazi sűrű groteszk (...), teljesen új hangvételű a darab, nem hasonlít semmire, amivel találkoztam vagy dolgoztam" - nyilatkozta Babarczy a műről.
 
A darab eredeti címe, a 'Balmoral' Hamvai Kornél darabjában műfaji megjelöléssé vált: balmorál két részben. Ez azonban - mint írják - nem az egyetlen szóvicc, amellyel az előadás során találkozhat a néző. A rendező szerint "a humor forrása többek között Hamvai ördögi verbális humora".
 
Az előadás főbb szerepeiben Udvaros Dorottya, Garas Dezső, Gazsó György, Blaskó Péter, Rátóti Zoltán, Marton Róbert és Mertz Tibor látható. A díszlet Bátonyi György, a jelmez Cselényi Nóra munkája.
 
Bp. Nemzeti Színház

Csupa hasznos holmi
Interactive Recycling Workshop


© sxc.hu
A workshop egy nap alatt elsajátítható eszközöket mutat be a mindennapi elektromos tárgyak, és az internet valós idejű összekötésére. Gondoltál már arra, hogy jó lenne, ha felkapcsolódna a villany a kedvenc website-od megnyitásánál, vagy például ha a blogod minden új kommentjénél megszólalna az ajtócsengőd?

Pénteken és szombaton egy 2 napos workshop keretében Massimo Banzi (www.tinker.it) és Somlai-Fischer Szabolcs (www.kitchenbudapest.org) koordinálásában. Szombat este apró kiállítás keretében megmutatjuk a nagyvilágnak is, mit érdemes még az internettel összedrótozni, amire sohasem gondoltak volna.

Igaz, pályázni már nem lehet, de ha benéznél, biztosan nem fognak elhajtani a szervezők.  Aki úgy érzi, tud egy picit is scriptelni, és szeretne egy-két új dolgot tanulni az interaktív tárgyak - terek világából, megtanulhat egy-két dolgot. Például, hogy tud egyszerűen kis interaktív tárgyakat, „kütyüket” építeni, ezeket
számítógépekkel összekötni és az internetre kapcsolni, amely egyrészt nagyon egyszerű tárgyi tudást jelent, alapvető elektronikai és algoritmusírási ismereteket. Valamint „think outside the box” hozzáállást, azaz, a meglévő technológiákat hogyan lehet  újszerűen saját ötleteitek alapján felhasználni

május 11-12.; Bp. MHM Computer Hungária Székház, 1062 Budapest, Aradi utca 48.

 

Holokauszt Emlékközpont, MODEM (Oldaltörés)


Képek a halál kapujából
Mauthausen

© hdke.hu
A látható felfoghatatlan címmel a mauthauseni koncentrációs tábor történetét bemutató fotókiállítás látható Budapesten. A Holokauszt Dokumentációs Központban látható vándorkiállítás kettős nézőpontból, az SS-katonák és az elhurcoltak szemszögéből mutatja be a láger létrehozását, életét és felszabadítását.
 
Az osztrák vándorkiállítás első alkalommal mutatja be Magyarországon azt a mintegy 450 korabeli fényképeket, amelyeket Franciaországban, Spanyolországban, Ausztriában, Csehországban és az Egyesült Államokban gyűjtöttek össze.
 
"A kiállítás tablói az elvadult eszme szolgálójává tett tömegembert, az ember elleni példátlan merényletét bizonyítják, arra intenek, hogy időben és határozottan lépjünk fel a kirekesztés, az ordas eszmék ellen" - hangsúlyozta a keddi megnyitón Szita Szabolcs, a Holokauszt Központ vezető történésze. Úgy vélte: "ha nem ezt tesszük, sajnos nem zárható ki az újabb rettenetes táborok felállítása, még modernebb megsemmisítő módszerek alkalmazása, az unikális merénylet és gyalázat megismétlődése."
 
A Linz mellett fekvő, néhány ezer lelkes kisváros lágerének 1945. május 8-i felszabadulásáig csak az SS megbízásából készülhettek felvételek a táborban. Túlnyomó többségük így az SS szemszögéből ábrázolja a táborban történteket, a tábori élet mindennapjait is sajátos módon mutatja be - olvasható a tárlatról szóló ismertetőben.
 
Az összegzés szerint a képek bepillantást engednek az SS-tagok életének kettősségébe is: egymás mellett mutatják be a kegyetlen katonát és a szolgálatot követően magánéletet élő kispolgárt.
 
Bár a képek megsemmisítését az SS elrendelte, a foglyok egy csoportja életét kockáztatva a negatívok százait mentette meg, így a felvételeket a háborús bűntettek tárgyalásakor bizonyítékként is felhasználhatták.
 
Az amerikai csapatok megérkezését követően számos felvétel készült a lágerről, amelyeken egyaránt szerepeltek az egykori foglyok, civilek, amerikai katonák és a titkosszolgálatok tagjai.
 
A mauthauseni koncentrációs tábor kiépítését 1938-ban kezdték meg. Bár a kezdeti időszakban kisebb létszámban osztrák foglyokat őriztek itt, később lengyelek, holland zsidók, romák, a polgári köztársaság védelméért harcoló spanyolok és szovjet hadifoglyok egyaránt megtalálhatóak voltak az áldozatok között - emlékeztet a kiállításhoz kapcsolódó ismertető.
 
Mauthausen végül egy több mint 40 altáborból álló komplexum központja lett. A főtáborban 1944 végén körülbelül tízezer, Gusenben és más altáborokban együttesen több mint hatvanezer fogoly raboskodott. Az ide deportált mintegy kétszázezer emberből százezer lelte halálát.
 
A mauthauseni táborban raboskodott többek között Peyer Károly szociáldemokrata politikus, Andorka Rudolf diplomata, Gratz Gusztáv egykori külügyminiszter, Aschner Lipót, az Egyesült Izzó elnök-vezérigazgatója, Lajos Iván legitimista történész, Gál Benő szociológus valamint Rátkai Károly, az Esti Kurír főszerkesztője.
 

Június 8-ig; Bp., Holokauszt Emlékközpont 


A hétvégén még...
André Kertész képei a MODEM-ben

Vasárnap este bezár André Kertész: Torzulások című kiállítása a MODEM-ben. Az eltorzított aktmodelleket ábrázoló fotósorozat a világhírű magyar származású fotóművész leghíresebb műve. A francia állam tulajdonában lévő képeket teljes egészében most először láthatják Magyarországon. Aki eddig nem jutott el a kiállításra, annak már csak három napja maradt, hogy megnézze az 1933-ban készült, klasszikus fotókat – a tárlat ugyanis május 13-án bezár.

Debrecen, MODEM

Szimbiózis2, GUO-MOME, Talicskafeszt (Oldaltörés)


Amit tudni szeretnél a kulturális antropológiáról
Szimbiózis2

© Kudász Gábor Arion - kek.org.hu
A Szimbiózis2 elnevezésű kulturális antropológiai fesztivál immár második alkalommal kerül megrendezésre. A 2007. május 11-12-én a Kortárs Építészeti Központban zajló rendezvény a szélesebb közönség számára is betekintést enged a kulturális antropológia – mint viszonylag új tudásterület – kortárs kutatási irányainak világába, láttatva annak százféle arculatát, társadalmi hasznát, alkalmazását is. Az antropológusok munkájának sokfélesége látható lesz az előadásokon, vitákon, filmvetítéseken, könyvbemutatón. Témáink között szerepel a másság-idegenség, a szomszédság és békesség kérdése, a város, a városi lét, valamint Dél-Amerika és Tibet, az ökofalvak élete, az iszlám világa, a ghánai divat, a fejlődés fenntarthatóságának kérdése. Mindeközben megismerkedhetünk távoli népek és közelünkben élő közösségek tárgyi és szellemi kultúrájával: életmódjával, tudáskincsével, meséivel, játékaival. Az Élőkönyvtárban személyes találkozásra is alkalom nyílik.


A fesztivál bevonja a határ- és rokon tudományterületek, valamint a civil szféra képviselőit is, hogy találkozási lehetőséget biztosítson számukra, és a különböző megközelítések bemutatásával, az azokra való reflektálással valami több szülessen meg. A szekcióprogramok résztvevői között találjuk az MTA, az ELTE, a Pécsi Tudományegyetem, a Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem számos kutatóját és oktatóját, szociológusokat, építészeket, továbbá humánetológust, művészettörténészt, galeristát, civil aktivistát, múzeumi szakembert.

május 11-12., Bp. Kortárs Építészeti Központ  

Tér - zene - zen
GUO és MOME

© guo.hu
Hortobágyi László az egyik legizgalmasabb hazai zenekreátor; aki élő alőadással elég ritkán örvendezteti meg közönségét. Most egy különleges estre készül. Zenekara, a Gáyan Uttejak Orchestra a MOME, azaz a Moholy Nagy Művészeti Egyetem Vizuális Kommunikáció Tanszékével rendez közös eseményt.

A program alapvető célja Hortobágyi László zenéjének térbeli leképezése volt. Erről szólt a MOME harmadéves Építész Tanszék diákjainak rendhagyó vizsgafeladata. A feladat egy speciális tér vizuális eszközökkel való megtervezése volt.

A projekthez csatlakozott Szirtes János a Vizuális Kommunikáció Tanszék diákjaival. Számos zenei jelzővel illették már Hortobágyi László, és az általa létrehozott, illetve feltámasztott Gáyan Uttejak Orchestra műveit (indiai raga, kortárs zene, dub, kísérleti elektronika), de a legtalálóbb talán a 21. századi kamarazene fogalma lenne.

Egy olyan zene fogalma, amely az Európán kívüli magas kultúrák zenei hagyományait ötvözi egy lehetséges, de eddig még nem valósult igazi világzene megteremtésének céljával.

Az együttes futurisztikus zenei kompozíciói – több mint 50 kiadott lemez/CD – holland, német, amerikai, görög, indiai, francia, angol és magyar kiadók gondozásában kerültek publikálásra és nyerik világszerte a díjakat. Előadásaikon a tradicionális hindu-mohamedán és a klasszikus észak-indiai zenei világok eredeti hangszereléssel és élő elektronikai vezérléssel, érdekes hangszintézisben szólalnak meg.

május 11., 20:00; Bp. MOME

 

Ha mindenből elég volt
Nemzetközi Talicskatoló Verseny Hosszúhetényben 
 
Elképesztő mutatványok, igazi rekordkísérletek várhatók az immár hetedik alkalommal megrendezendő Nemzetközi Talicskatoló Versenyen, a hétvégén a baranyai Hosszúhetényben.
 
A meghirdetett egyéni és meghívásos csapatversenyre mintegy száz résztvevőt várnak. Az utóbbi versenyszámban a Határőrség, a Vöröskereszt megyei ifjúsági válogatottja, a nagycsaládosok, a hosszúhetényiek, valamint Erdélyből, Kárpátaljáról és a Vajdaságból érkezett együttesek mérik össze tudásukat.
 
A versenyre szombaton, a településen kialakított pályán kerül sor. A bátor jelentkezőkre különböző gyorsasági, ügyességi és erőnléti feladatok várnak, a bírálók ezek eredményei alapján hirdetnek győzteseket és ítélik oda a jutalmakat.
 
A közönségnek már pénteken, este hat órától kínálnak programot. A helybéliek közül negyvennyolcan ugyanis arra vállalkoznak, hogy egymást fél óránként váltva, kijelölt útvonalon, huszonnégy órán át tolnak talicskát.
 
Egy férfi másnap pedig egyedül, tizenkét órán keresztül teszi ugyanezt. Bár óránként öt, három óránként tíz percet pihen, a tervek szerint legalább a maratoni futók negyvenkét kilométeres távját teljesíti.
 
A nézők szórakoztatásáról azonban nem csak a versenyzők, hanem nép- és hastáncosok, aerobikosok gondoskodnak. A sportpályán lesznek küzdősport bemutatók és koncertek is, a rendezvény szombaton este utcabállal zárul.

 május 12., Hosszúhetény


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!