Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Minimálisan erősödött hétfő este óta a forint, de nincs ok nagy örömre, ez csak azt jelenti, hogy most épp nem a kétéves mélypontján áll.","shortLead":"Minimálisan erősödött hétfő este óta a forint, de nincs ok nagy örömre, ez csak azt jelenti, hogy most épp nem...","id":"20250107_forint-euro-arfolyam-melypont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"ef7d272a-f9da-4540-89f3-8924335192f3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_forint-euro-arfolyam-melypont","timestamp":"2025. január. 07. 15:21","title":"Kétéves mélypont közelében, 415-nél ingadozik a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Tajvan olyan hiperszonikus rakétát fejlesztett, ami a támadás utolsó pillanatáig észrevételen maradhat a radarok és a légvédelem számára.","shortLead":"Tajvan olyan hiperszonikus rakétát fejlesztett, ami a támadás utolsó pillanatáig észrevételen maradhat a radarok és...","id":"20250107_tajvan-kina-peking-hiperszonikus-raketa-fegyver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"00300edc-72cd-4f98-8e2d-ecce91344ff3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_tajvan-kina-peking-hiperszonikus-raketa-fegyver","timestamp":"2025. január. 07. 17:03","title":"Hatszor gyorsabb a hangnál, és Pekinget is könnyen elérheti Tajvan új rakétája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42c1a96d-c3c2-4e1d-9ad2-d96481cf1bb4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Duplájára nő az adatátvitel sebessége a HDMI 2.2-vel, ami a kép- és hangminőségben is érezteti majd a hatását. Ehhez azonban új tévé és kábel is kell majd, de egy kicsit még várni kell a megjelenésükre.","shortLead":"Duplájára nő az adatátvitel sebessége a HDMI 2.2-vel, ami a kép- és hangminőségben is érezteti majd a hatását. Ehhez...","id":"20250107_uj-hdmi-2-2-szabvany-bemutatas-csatlakozo-kabel-ces-2025-kepatvitel-hangatvitel-96-gbps","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42c1a96d-c3c2-4e1d-9ad2-d96481cf1bb4.jpg","index":0,"item":"401c6a4c-5b6d-461d-96b9-a0c29f5bed98","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_uj-hdmi-2-2-szabvany-bemutatas-csatlakozo-kabel-ces-2025-kepatvitel-hangatvitel-96-gbps","timestamp":"2025. január. 07. 09:03","title":"Új kábel kell majd a tévékhez: bemutatkozott a HDMI 2.2, hatalmas előrelépést hoz az új szabvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7878b4b-4c3c-4867-a4c3-6aace0459324","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Száz forintot emeltek az óránkénti díjon. ","shortLead":"Száz forintot emeltek az óránkénti díjon. ","id":"20250108_ppluszr-parkolo-dijszabas-emelkedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7878b4b-4c3c-4867-a4c3-6aace0459324.jpg","index":0,"item":"bcbbdd48-5c56-4f10-a87a-54c5892a0855","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_ppluszr-parkolo-dijszabas-emelkedes","timestamp":"2025. január. 08. 13:15","title":"Megugrott a P+R parkolók díjszabása Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b812b65e-98f9-48b2-90bd-b5afc61a9d33","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfit életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba.","shortLead":"A férfit életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba.","id":"20250106_leugrott-ferfi-ferihegyi-repter-galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b812b65e-98f9-48b2-90bd-b5afc61a9d33.jpg","index":0,"item":"99ee4e7a-1225-4ff6-89bb-1a44cefb6844","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_leugrott-ferfi-ferihegyi-repter-galeria","timestamp":"2025. január. 06. 20:46","title":"Leugrott egy férfi a ferihegyi reptér galériájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e9c56a6-b23a-4925-8124-03c320914d7d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az autós a közútkezelő furgonjának is nekicsapódott. ","shortLead":"Az autós a közútkezelő furgonjának is nekicsapódott. ","id":"20250107_Helyszineles-rendor-figyelmetlen-autos-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e9c56a6-b23a-4925-8124-03c320914d7d.jpg","index":0,"item":"a717064b-557a-46dc-9205-1b5adf81f03f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Helyszineles-rendor-figyelmetlen-autos-gazolas","timestamp":"2025. január. 07. 08:22","title":"Helyszínelő rendőrt ütött el egy figyelmetlen autós – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dd4be1d-fa46-4b41-9d34-a08c3d9021a0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kilencszeresére nőtt a számuk 2020 óta. ","shortLead":"Kilencszeresére nőtt a számuk 2020 óta. ","id":"20250106_villanyautok-szama-nott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dd4be1d-fa46-4b41-9d34-a08c3d9021a0.jpg","index":0,"item":"053fe0a1-0ba8-42cc-a69b-2b38c25988af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_villanyautok-szama-nott","timestamp":"2025. január. 06. 15:14","title":"Már több, mint 70 ezer villanyautó van Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2025. január. 07. 10:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"c5551a2f-f095-4389-9a27-544a500cfee1","c_partnertag":""}]
160 éve adta át a forgalomnak a Széchenyi lánchidat a szabadságharc utáni terror vezéralakja, Julius Haynau táborszernagy. Az aktus fagyos hangulata épp ellentétes volt a hét évvel korábbi alapkőletétel légkörével.
Illusztris társaság gyűlt össze Pesten, öt méterrel a Duna szintje alatt 1842. augusztus 24-én délután 5-kor a Lánchíd alapkőletételére. Itt volt az ország, a megye és a város összes számba jöhető egyházi és világi vezetője, élükön Habsburg Károly főherceggel, aki unokaöccse, V. Ferdinánd magyar király képviseletében érkezett Bécsből. Az alapkőletétel kis híján botrányba fulladt, mivel – mint Kossuth Lajos lapja, a Pesti Hírlap beszámolt róla – „tömérdek nép lepé el az utcákat és az úton lévő házak ablakait és karzatait”. A hídépítés személyzete és a városi rendőrség igyekezete ellenére „a tolás, rúgás, taszigálás a bemenetnél valóban betű szerint irgalmatlan vala, és nem egy úri asszonyságot láték feldúlt fejdísszel és össze-vissza tépett öltözettel visszatérni, csak hogy legalább lélegzetét megmenthesse” – folytatódik a tudósítás. A belépti jeggyel rendelkezők egy része mégiscsak bejutott, majd miközben a „katonai hangászkar” az „»Isten tartsd meg« népdal melódiáját” (értsd: a Gotterhaltét, a császári himnuszt) játszotta, a mai Vörösmarty térig álló díszruhás katonák kettős sorfala között feltűntek az előkelőségek, és lépcsőn leereszkedtek a zárógát belsejébe. Az ünnepélyes aktus helyszínéül szolgáló pesti hídfő alapját hatalmas körgát védte a hömpölygő folyamtól, amely három, koncentrikus körben levert cölöpfalból állt (közöttük agyaggal), és amelyeket az ünneplők feje felett öles gerendák támasztottak meg a Duna nyomásával szemben.
Odalenn – mint azt a hídépítési munkálatokat 28 éves korától, 1839-től vezető skót Adam Clark az apjának írta – „körülbelül kétezren lehettek (...) mindannyian teljes díszben”. A notabilitások meghallgatták a híd történetének összefoglalóját, amit az ő aláírásukkal, illetve pár értékes pénzérmével együtt egy tokban elhelyeztek az alapkő üregébe. Erre – James Teasdale, az építkezés Angliából érkezett főmunkavezetője intésére – egy gőzgép hajtotta láncon 130 mázsás kőtömb ereszkedett. Ezután Károly főherceg a „ragaszhányó kanállal a kőre ragaszt” vetett, és egy fakalapáccsal hármat ütött rá, majd ugyanazt megtette egymás után nyolc férfiú. Sorrendben: József nádor főherceg (Károly testvére, az egyetlen kormányférfi, aki támogatta a hídépítést), az országbíró, az esztergomi érsek, a főtárnok, majd báró Sina György, a Lánchíd Rt. elnöke, gróf Széchenyi István, a híd építésének kezdeményezője, továbbá az angol tervező, William Tierney Clark és névrokona, Adam, az említett építkezésvezető.
Nem véletlenül csöppent a ma már elfeledett Sina az országnagyok és Széchenyi közé. A cincár (vagyis elgörögösödött szerbiai román) bankár, egyszersmind magyar földesúr, a Habsburg Birodalom leggazdagabb embere, Magyarország legnagyobb földbirtokosa volt, aki Széchenyi rábeszélésére lett a Lánchíd-építkezés fő finanszírozója és szervezője (lásd Árral szemben című írásunkat). Az ünnepi emelkedettség rövid időre elfeledtette, milyen ellentmondásosan alakult a viszonya a „ragaszhányásban” utána következő Széchenyivel. Bár a szangvinikus gróf Sinát időnként „egyenes szálfának”, „sasnak”, a hidat pedig többször kettejük gyermekének, „jó házasságban elsőszülöttjüknek” nevezte, ám a lelkesedés és udvariasság pillanatai között folyamatosan háborgott, mert a báró „igazán smucig ember”, aki filléres megtakarításokért alkudozik el méregdrága hónapokat. Fél évvel e fényes ünnepség előtt már azzal is megvádolta Sinát, hogy májbeteggé teszi, és csak abban reménykedhet, hogy „saját költségén kezeltet engem”, két év múlva pedig majd megfenyegeti, hogy ha továbbra is akadályokat gördít elé, akkor „nem marad más választásom, mint fölakasztani magamat vagy Önt agyonlőni”.
Az ünnepség a minderről mit sem sejtő „jelenlévők »éljen«-eivel és az építés körül foglalkozó angolok »hurrahh«-ival kisértetvén” zajlott le. Az említett három briten kívül ugyanis még több tucat angol érkezett ide családostul, hogy előmunkásokként dolgozzanak. Még búvár is volt köztük, ellenőrizendő a cölöpök víz alatti állapotát. De dolgoztak a kőfaragási munkálatokon itáliaiak és németek is.
Bár este fél hét után a díszes sokaság szétoszlott, Széchenyi még aznap – miután Károllyal és más vendégekkel együtt megnézte a Nemzeti Színház előadását – sajátos körülmények között tért vissza. Előző nap ugyanis értesült arról, hogy a pesti fiatalság este fáklyás zenével szeretne neki az építkezéssel szemben (a mai Belügyminisztérium helyén álló házban) található lakása alatt kedveskedni, ő azonban nem érezvén kedvet hozzá, elment otthonról, és naplójából sejthetően a hídfőnél lapult meg. A fáklyások azután elvonultak Kossuth lakásához – mert éppen Lajos-nap volt –, aki jobban értvén a politikai marketinghez, nemcsak fogadta őket, de a Jelenkor tudósítása szerint – „a napi eseményre irányozva válaszolt a neki fölolvasott beszédre, 's inditványozá, hogy az ifjúság az állóhidat Széchenyi hídjának nevezze”. A megemlített pedig – akinek 1915 óta a híd valóban a nevét viseli – így zárta a nevezetes napról szóló lakonikus naplóbejegyzést: „Éjfél után hazasompolygok.”
Míg az 1842-es ünnepségen semmit sem lehetett érzékelni abból, hogy az ünnepelt kezdeményezés anyagilag mennyire ingatag lábakon áll, és mennyi gáncsolója akad (feltehetően a magukat díszbe vágó megjelentek között is), addig a híd 160 évvel ezelőtti, 1849. november 20-án délben lezajlott átadási aktusán éppen a sok nehézség után révbe jutott vállalkozás feletti öröm és felhajtás hiányzott. Habsburg főhercegeknek, érseknek és országnagyoknak nyoma sem volt; a hatóságok részéről megjelentek inkább ártottak az eseménynek. Ott volt ugyanis a magyarországi polgári ügyekért felelős császári biztos, Karl von Geringer, akit a köznyelv Geringsternek, vagyis legcsekélyebbnek, Széchenyi pedig Silányinak gúnyolt, valamint báró Julius Jacob von Haynau táborszernagy, a magyarországi császári hadsereg parancsnoka. Ők – mint előző nap egy újsághirdetmény beharangozta – a hídtársaság „alázatos meghívására a lánczhíd-vállalatot azzal méltóztatnak kegyesen megtisztelni, hogy a megnyitandó hídon elsők[ént] menendnek keresztül”.
Az avatáson nem volt semmilyen műsor, az átadás mindössze annyiból állt, hogy a katonazenekar ezúttal is eljátszotta a császárhimnuszt, majd a két előkelőség „fényes generalitás [tábornoki kar] kíséretében” átsétált a hídon Budára. A visszafogottság magyarázata, hogy másfél hónap telt csak el a 13 tábornok és Batthyány Lajos miniszterelnök kivégzése óta, és a lapok még azokban a napokban is sorra hozták az újabb elítéltek nevét, így nem meglepő, hogy – mint arról a volt 1848-as huszár, Waltherr Imre naplójában beszámolt – Pesten „Haynaut az összesereglett tömeg némán, hidegen fogadta”. Annál kínosabb olvasni azt, amit keserű gúnnyal rögtön hozzátett: „Buda város jó érzelmű polgárai azonban nagyszerű ovációkkal tanúsíták hálaérzelmeiket”. Mindezt azon hadsereg képviselői iránt, amelynek vezetése az építést meg akarta akadályozni, majd 1849 májusában, a Budát ostromló honvédek pesti erősítését hátráltatandó, megpróbálta felrobbantatni az akkor már ideiglenesen használható építményt.
A hídért talán a legtöbbet tévő öt személy közül három ott sem volt. József nádor nem élt, a tervező mérnök, W. T. Clark úgy érezte, a kifizetéskor vele „a legszégyenletesebb” módon elbántak, Széchenyit pedig ekkor már a döblingi magánklinikán ápolták. Utóbbi egyébként sohasem sétálhatott a hídon olyan kényelmesen, mint Haynau: készen nem is látta. Igaz, korábban, egy szeles 1848 nyári napon a fiával, az akkor 11 éves Bélával átmászott egyszer a frissen kifeszített láncokon Budára, amiről egy emberének utóbb azt mondta, hogy „ez lehet a legbiztosabb menekülési utam, ahová tudom, senki sem követ”. Sina György és Adam Clark ott volt a ceremónián, de utóbbi a gigászi munka sikeres befejezése után sem volt felhőtlenül boldog. Mint a hidat tervező honfitársnak levélben bevallotta: „elszorult a szívem, amint végignéztem a csupa idegen arcon, és arra gondoltam, mennyire másképp alakultak volna a dolgok, ha a mi jó és nemes barátunk, Széchenyi gróf részese lehetett volna az eseményeknek.”