szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az biztos, hogy sokkal több zeneszerzőnő volt annál, mint ahányról hallottunk.

Miért nincsenek női zeneszerzők a klasszikus kánonban? Vajon hallani-e egy zeneműn, hogy nő vagy férfi komponálta? Ilyen és hasonló kérdéseket boncolgat a MusicaFemina International szimpózium, amelyet a MusicaFemina program részeként, Magyarországon először rendeznek meg 2020 januárjában, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében. A kérdések létjogosultságát alátámasztja például az a statisztika, hogy a leggyakrabban játszott száz klasszikus zeneszerző között egyetlen nő sincs.

A MusicaFemina International egy határokon átnyúló kezdeményezés, amelyet Ausztria, Szlovénia, Magyarország és Németország különböző szervezetei hoztak létre a Kreatív Európa Program égisze alatt annak érdekében, hogy felhívják a figyelmet a zeneiparban szereplő női és férfi nemek arányára, a tehetséges női alkotók munkásságára, és elősegítsék új alkotásaik létrejöttét, illetve a nemzetközi mobilitást.

A fesztivál művészeti vezetője, Gryllus Samu elismeri, hogy rengeteg igazságtalanság történt, és ha visszamegyünk a történelemben, sokkal több zeneszerzőnő volt annál, mint ahányról hallottunk. Ezért kritikus például a zenei oktatás, hiszen gyakran már az eldönt sok mindent, hogy az ember találkozik-e zeneszerzőnőkkel a komolyzenei oktatásban, ami alapvetően a régi művekre specializálódott, tehát arra a kánonra, ahol gyakorlatilag nincsenek nők.

A MusicaFemina International kétnapos – angol és magyar nyelven zajló – eseménysorozatának fontos része a Gender and Creativity in Music Worlds konferencia – 14 ország tudósaival és szakembereivel. A szimpózium másik hangsúlyos eseménye a Hang-nem-váltás? magyar nyelvű, közösségi kerekasztal-beszélgetés: a zenei élet szereplőit – többek közt Palya Bea énekesnőt, dalszerzőt, Vajda Gergely és Varga Judit zeneszerzőket, Süveg Saiid Márk producert – kérték fel arra, hogy a nemek zenei színtereken megjelenő szerepéről és tendenciáiról beszélgessenek. A szimpózium különlegessége a magyar underground női fesztivál, a Ladyfest Budapest különkiadása, melyen német, lengyel és magyar előadók adnak koncertet.

Hogy mi a fontosabb: több lehetőségük legyen a nőknek, vagy több fényt kapjon, amit csinálnak? Gryllus Samu szerint két nagy irányzat van. Az egyik szerint elég, ha mindenkinek azonos lehetőségeket biztosítunk, a másik szerint ezen túl, ellenőrizni is kell ennek érvényesülését: „Erre volt az osztrák parlamentben nyáron egy nagyon szép példa: amikor a kormánykoalíció bukását követően, a köztársasági elnök felkért egy ideiglenes szakértői kormányt, fele-fele gender aránnyal. Azt mondta, nem azért, mert ezt így kötelező csinálni, hanem csak azért, hogy ezentúl senki ne mondhassa: ez lehetetlen. Én is megpróbáltam úgy összerakni az Átlátszó Hang előadásait, hogy a szerzők esetében ehhez az arányhoz közelítsünk. Ez mai zeneszerzőknél azért nem akkora probléma, mint a klasszikus repertoárnál. A történelem sajnos tényleg nagyon féloldalas.”

A rendezvényről további információk itt olvashatók.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!