 A hidrogénmeghajtás óriási fejlődés előtt áll |
A hidrogénmeghajtás nagy reményeket kelt, hiszen megvan az az előnye, hogy a benzinmotorokkal ellentétben itt nem képződik széndioxid az égés során, csak ártalmatlan vízgőz. A technikának, amelyet buszokban és hajókon már használnak, a hátulütője, a robbanékony gáz tárolása. A hidrogént magas nyomáson nagy tartályokba lehet szorítani, vagy alacsony hőmérsékleten cseppfolyósítani, de mindkét esetben igen sok energiát használnak fel a tárolásra. A kutatók ezért olyan eljárást keresnek, amelynek révén a gázt szilárd anyagba vezetik, amely szivacsként "felszívja" a hidrogént.
Peter Edwards és kollégái az oxfordi egyetemről ebben értek el áttörést. Egy lítium-kötést használtak tárolónak, és ennek köszönhetően a cellás autók több mint 500 kilométert tudtak megtenni egy tankolással. Ez a hatótávolság mindenképp kell ahhoz, hogy az ilyen gépkocsik elterjedjenek, ugyanis eddig legfeljebb 300 kilométert tudtak megtenni. "Ez az egyik legfontosabb lépés, amire cellagyártók és az autóipar vártak", - nyilatkozta Edwards.
A fejlesztés elősegítheti azt, hogy a cellás autókat tíz éven belül sorozatban gyártsák. A brit tudósok által alkalmazott lítium kötést már korábban is ismerték - állítja Andreas Züttel, a svájci Empa Intézet kutatója. Korábban olyan 500 kilogramm önsúlyú tartályokban tároltak 4 kilogramm hidrogént, míg mostanra a gáz az egész tartály önsúlyának már 11 százalékát teheti ki, vagyis a tartály súlya a tizedére csökkent.
A brit kutatók arra hívják fel a figyelmet, hogy a hidrogéntechnika még csak a kezdeteknél tart, tehát az igazi meglepetések most következnek - írja a Spiegel Online.