szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A hidrogéncellás gépkocsik egy tankolással több, mint 500 kilométert is megtehetnek, ami egy új tárolási eljárásnak köszönhető. Az új eljárás még kísérleti stádiumban van, ennek ellenére brit kutatók szerint tíz év múlva már sorozatban gyárthatják ezeket a kocsikat - írja a Der Spiegel című német hetilap online kiadása.

A hidrogénmeghajtás óriási fejlődés előtt áll
A hidrogénmeghajtás nagy reményeket kelt, hiszen megvan az az előnye, hogy a benzinmotorokkal ellentétben itt nem képződik széndioxid az égés során, csak ártalmatlan vízgőz. A technikának, amelyet buszokban és hajókon már használnak, a hátulütője, a robbanékony gáz tárolása. A hidrogént magas nyomáson nagy tartályokba lehet szorítani, vagy alacsony hőmérsékleten cseppfolyósítani, de mindkét esetben igen sok energiát használnak fel a tárolásra. A kutatók ezért olyan eljárást keresnek, amelynek révén a gázt szilárd anyagba vezetik, amely szivacsként "felszívja" a hidrogént.
 
Peter Edwards és kollégái az oxfordi egyetemről ebben értek el áttörést. Egy lítium-kötést használtak tárolónak, és ennek köszönhetően a cellás autók több mint 500 kilométert tudtak megtenni egy tankolással. Ez a hatótávolság mindenképp kell ahhoz, hogy az ilyen gépkocsik elterjedjenek, ugyanis eddig legfeljebb 300 kilométert tudtak megtenni. "Ez az egyik legfontosabb lépés, amire cellagyártók és az autóipar vártak", - nyilatkozta Edwards.
 
A fejlesztés elősegítheti azt, hogy a cellás autókat tíz éven belül sorozatban gyártsák. A brit tudósok által alkalmazott lítium kötést már korábban is ismerték - állítja Andreas Züttel, a svájci Empa Intézet kutatója. Korábban olyan 500 kilogramm önsúlyú tartályokban tároltak 4 kilogramm hidrogént, míg mostanra a gáz az egész tartály önsúlyának már 11 százalékát teheti ki, vagyis a tartály súlya a tizedére csökkent.
 
A brit kutatók arra hívják fel a figyelmet, hogy a hidrogéntechnika még csak a kezdeteknél tart, tehát az igazi meglepetések most következnek - írja a Spiegel Online.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

V10-es hidrogénmotor a Fordtól még az idén

A Ford amerikai autógyártó cég hétfőn bejelentette, hogy az év végéig forgalomba hozza új, hidrogénnel működő motorjait, amelyeket mikrobuszokba szerelnek majd.

Gazdaság

"Sok busz hamarosan hidrogénnel fog közlekedni"

A tegnapi napon tartotta alakuló ülését az Első Magyar Alternatív Energia Klaszter. Az alternatív energiafelhasználással foglalkozó cégek egy szervezetbe tömörülésének célja, hogy a zöld energiával kapcsolatos ismereteket elterjesszék, és elősegítsék azok minél szélesebb körű használatát.

Autó

Hidrogénautó-gyártók versenye

Több nagy autógyártónál is készülnek már kis szériában hidrogénhajtású autók, ám a vízgőzt kipufogó négykerekűek még drágák, és tankolni sem könnyű velük.

hvg.hu Autó

Hidrogén hajtja a luxus BMW-ét

Megkezdte a BMW a hetes sorozat hidrogénnel hajtott változatának gyártását. Az autót a közönség és a szakma először november 28-án a Los Angeles-i autószalonon láthatja.

euractiv.hu Tech

Brüsszel támogatja a hidrogén-meghajtású járműveket

Új szakaszba léphet Európában a hidrogén-meghajtású járművek elterjesztésének folyamata. Az Európai Bizottság régóta szorgalmazza a jóval kevésbé környezetszennyező megoldás tömeges alkalmazását, eddig azonban részben gazdaságossági okok, részben a biztonság szigorú követelményei, részben pedig az egységes szabályozás hiánya miatt a váltás nagyon távolinak tűnt.