Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1babf521-d9e8-46a6-adb0-538004934b75","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Félnapos program volt, nettó hat óra tekeréssel.","shortLead":"Félnapos program volt, nettó hat óra tekeréssel.","id":"20241126_Semmi-sem-lehetetlen-Bubi-bringaval-tekert-fel-a-Kekestetore-a-21-eves-egyetemistavideo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1babf521-d9e8-46a6-adb0-538004934b75.jpg","index":0,"item":"ed4b2656-caa7-4a47-96cb-1eaaeb7e1fe1","keywords":null,"link":"/elet/20241126_Semmi-sem-lehetetlen-Bubi-bringaval-tekert-fel-a-Kekestetore-a-21-eves-egyetemistavideo","timestamp":"2024. november. 26. 13:50","title":"Egy Bubi-bringával tekert fel a Kékestetőre egy 21 éves egyetemista – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6ad9db2-0dc2-4f8d-8b03-01b9d2e80a15","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezők egyebek mellett arra keresik majd a választ, hogy milyen hatása van az egyház és a politika összefonódásának.","shortLead":"A szervezők egyebek mellett arra keresik majd a választ, hogy milyen hatása van az egyház és a politika...","id":"20241126_reformatus-egyhaz-konferencia-kegyelmi-ugy-balog-zoltan-steinbach-jozsef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6ad9db2-0dc2-4f8d-8b03-01b9d2e80a15.jpg","index":0,"item":"65952ddb-4921-4bad-aa41-8c822f19aaa8","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_reformatus-egyhaz-konferencia-kegyelmi-ugy-balog-zoltan-steinbach-jozsef","timestamp":"2024. november. 26. 19:48","title":"Konferenciát szerveznek a kegyelmi botrány feldolgozására a reformátusok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","shortLead":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","id":"20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9.jpg","index":0,"item":"11722b9f-9a50-4076-88d3-9e2fcba02a1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","timestamp":"2024. november. 26. 18:19","title":"Felrobbant és kigyulladt a japánok új rakétája, megszakították a tesztelést – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"187517e8-3016-4aec-aeeb-f620c80a78f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között nem járnak a szerelvények műszaki hiba miatt. A pótlóbuszok nem érintenek minden állomást. ","shortLead":"Az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között nem járnak a szerelvények műszaki hiba miatt. A pótlóbuszok nem érintenek...","id":"20241128_Leallt-a-teljes-vonalon-a-2-es-metro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/187517e8-3016-4aec-aeeb-f620c80a78f5.jpg","index":0,"item":"0b092e45-f54a-4529-a5ed-b47c92f658a3","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Leallt-a-teljes-vonalon-a-2-es-metro","timestamp":"2024. november. 28. 08:22","title":"Leállt a teljes vonalon az M2-es metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Egy év alatt dolgozói 20 százalékát rúgta ki a Jabil.","shortLead":"Egy év alatt dolgozói 20 százalékát rúgta ki a Jabil.","id":"20241126_jabil-elbocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f.jpg","index":0,"item":"24618a2a-b59e-4411-a11f-537c6017b832","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_jabil-elbocsatas","timestamp":"2024. november. 26. 08:45","title":"Óriási elbocsátásokba kezdett Kelet-Magyarország egyik legnagyobb munkaadója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3264f227-3735-4e58-af65-9e8e44d71343","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jim Carrey a 150. fickó volt, akinek felajánlották a Dumb és Dumber főszerepét. ","shortLead":"Jim Carrey a 150. fickó volt, akinek felajánlották a Dumb és Dumber főszerepét. ","id":"20241127_Dumb-es-Dumber-3-Farrelly-testverek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3264f227-3735-4e58-af65-9e8e44d71343.jpg","index":0,"item":"88438643-8d5e-4023-a541-920c8805041c","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Dumb-es-Dumber-3-Farrelly-testverek","timestamp":"2024. november. 27. 13:25","title":"Már csak tíz évet kell aludnunk, és elkészülhet a Dumb és Dumber 3.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7095b8a-06f8-4845-9ce8-a517d179a93c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A Madách-kapu műemléki védelem alatt áll, az alatta lévő járda pedig közterület.","shortLead":"A Madách-kapu műemléki védelem alatt áll, az alatta lévő járda pedig közterület.","id":"20241127_madach-ter-jarda-terasz-elbontas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7095b8a-06f8-4845-9ce8-a517d179a93c.jpg","index":0,"item":"e28d08c4-fd88-4082-b1d4-3af42c37acf7","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_madach-ter-jarda-terasz-elbontas","timestamp":"2024. november. 27. 11:25","title":"Elbontották a járdákat elfoglaló teraszokat a Madách téren, de maradtak kérdőjelek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5f91541-bb62-489c-8328-46fe8b1d4066","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A videó tele van szimbólumokkal. ","shortLead":"A videó tele van szimbólumokkal. ","id":"20241126_rev-marcell-kendrick-lamar-squabble-up-videoklip","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5f91541-bb62-489c-8328-46fe8b1d4066.jpg","index":0,"item":"dfaf55f0-b2e3-40b3-98ea-96f757068c1c","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_rev-marcell-kendrick-lamar-squabble-up-videoklip","timestamp":"2024. november. 26. 20:49","title":"Rév Marcell fényképezte Kendrick Lamar új klipjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elektronikus reflexekkel ruházná fel a jövő autóit az IBM
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az IBM Research kutatói azon fáradoznak, hogy a járművek információt cseréljenek az utakkal, más autókkal és a vezetőkkel, hogy csökkentsék a forgalmi dugókat és megelőzzék a baleseteket
A kék óriás bejelentette, hogy kutatást indított annak érdekében, hogy az autókat a forgalmat csökkentő és a baleseteket megelőző technológiákkal lehessen felszerelni.
Az IBM szakértői a járműbiztonsági és a vezetőt segítő technológiák terén kutakodnak. Ezek a technológiák képesek egymással és az úthálózattal információt cserélni, megfelelő korrekciós műveleteket végezni szükség esetén, és alapvető fontosságú visszajelzéseket biztosítani a vezetők számára, hogy segítsenek megelőzni a veszélyes helyzeteket.
Hasonlóan az automatikus váltókhoz, blokkolásgátló és sebességszabályozó rendszerekhez, a speciális járművezető-segítő technológiák is a vezető dolgát könnyítik meg azáltal, hogy elvégeznek egyes manuális műveleteket a bonyolult vezetési helyzetekben. Az intelligens jármű a környezetétől kapott információ alapján képes lesz reagálni a gyorsan változó helyzetekre, csakúgy, mintha „reflexei” lennének.
Az ilyen elektronikus „reflexek” gyorsabbak az emberi reakcióknál, és lehetővé teszik, hogy a járművek egymáshoz közelebb haladjanak az úton, javítsák a forgalmat, de a biztonság veszélyeztetése nélkül. Az emberek persze továbbra is jobbak maradnak a gépeknél az összetett helyzetek elemzésekor.
„Az elv az, hogy mindig a vezető az úr, de további információt kap a helyzetek megítéléséhez” – nyilatkozta az IBM haifai kutatólaborjában Dan Chevion a kísérleti kutatási projekt kezdeményezője.
Amikor az autó korrigáló műveletet hajt végre, a vezető kaphat visszajelzést, például megváltozik a gázpedál nyomása, vagy valamilyen erő-visszacsatolás jelentkezik a kormányon. A vezető ezen felül hallható és látható figyelmeztetéseket is kaphat. A járművek egymással és az úthálózattal is kommunikálnak, információt nyújtanak saját helyzetükről, műveleteikről, valamint a változó környezetről, tehát ha például csúszós utat vagy hirtelen torlódást észlelnek.
„Csak a nyugati világban félmilliárd autó van az utakon: nagyszerű lehetőség áll előttünk a forgalom jobb szabályozására és a torlódások csökkentésére” – jegyezte meg Chevion.
Az Egyesült Államokban az autóbalesetek költsége évi 230 milliárd dollárra, Európában pedig 160 milliárd euróra rúg – nem szólva a kórházi kezelések és halálesetek miatti traumákról. A közlekedési minisztériumok a világ minden országában szeretnék javítani ezeket a statisztikákat, ebben segíthetnek a reflexekkel felszerelt autók.
Az autóban ülők biztonságát hamarosan intelligens hálózatok komplex rendszere szavatolja. Az autógyártók úttörő fejlesztései ellenére ma a legtöbb életet a biztonsági övek mentik meg.
A Toyota luxusmárkájának autóiban nemsokára egy új típusú biztonsági berendezés vigyáz majd az utasok és nem utolsósorban a gyalogosok testi épségére. Az elektronikus szemek akár az autó előtt átszaladó állatokat is érzékelni tudják.
Bátonyi Péter műemlékes szakember és kormányfőtanácsos a Partizán műsorában bizonyítékokkal támasztotta alá, hogyan minősítenek át jogszerűtlenül műemlékeket.
A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi a magas eladósodás és az abból eredő kamatterhek.