Tetszett a cikk?

Miközben itthon az iWiW kapcsán napvilágot látott pletykák, világszinten pedig a Google nyílt mobilplatformja borzolja a kedélyeket, Berlint az európai webes piacot megszállni kívánó vállalkozók lepték el egy konferencia erejéig. Helyszíni tudósítás.

A Tim O'Reilly nevével fémjelzett O'Reilly Media több mint három éve, 2004 októberében rendezte meg először a Web 2.0 konferenciát San Franciscóban, amivel kezdetét vette az évezred elején, a dotkom lufi kidurranása után elhatalmasodott pesszimizmusból való kilábalás – a Web 2.0 zászlaja alatt. Idén a rendezvény átlépett az óceánokon, és Németország (Uniting the European web community felcímmel) mellett Japán is otthont ad a konferenciának.

A CMP Media által Berlinben közösen megrendezett, négynapos esemény hétfőn vette kezdetét. A konferencia látogatóinak nagy részét az induló webes vállalkozásokban érintett emberek – fejlesztők, dizájnerek – adták, marketingesek hozzájuk képest elenyésző számban voltak.

Hasznos tanulsággal szolgált a több Venture Capital és üzleti angyal által idén létrehozott SeedCamp program öt döntősének beszámolója. A projektbe olyan vállalkozó kedvű fiatalokat vártak, akik a webes érában szeretnének valami újdonságot felmutatni, de ehhez segítségre van szükségük. A győztesek egyenként ötvenezer fontot kaptak, 10 százalékos részesedésért cserében, de képviselőik szerint igazából nem is a pénz volt a nagy segítség számukra. Az augusztusban kiválasztott öt csoportot – köztük egy online éttermi helyfoglalási oldalt és egy közösségre építő oktatás kialakítását megcélzó projektet – a mentorok  összehozták különböző szakértőkkel, akikkel az elmúlt hónapokban szinte minden nap konzultálhattak.

A közönség soraiból többen kétségüket fejezték ki az általuk egyszerűen cápáknak nevezett befektetők bevonásával kapcsolatban, de azzal mindenkinek tisztában kell lennie, hogy – a hozzáadott tudáson és kapcsolatrendszeren kívül – az olyan webes vállalkozásoknak, amelyek nagyobb léptékben gondolkodnak, az elvárt rendelkezésre állásért igen magas árat kell fizetni. Persze, mint ahogy azt Cal Henderson, a Flickr vezető fejlesztője hosszú előadásában kifejtette, a technikai korlátok leküzdésére már minden eszköz adott. Mint azt az ő példájuk is megmutatja, ingyenesen hozzáférhető szoftverek tucatja áll rendelkezésre, és maguk is szívesen teszik közzé bizonyos korlátok között a tapasztalataikat. Ha valaki veszi a fáradságot ezeknek az áttanulmányozására, akkor láthatja, hogy igen alapos és gondos technológiai tervezésnek kell megelőznie a fejlesztést. Természetesen az ezzel járó, nem alacsony költségek megtérülhetnek a hardverbeszerzések és a sikeres, folyamatos üzemelés során. Az azonban kérdéses, hogy ilyen szintre hány új vállalkozás jut el, és ennek eléréséig mennyit tud invesztálni saját erőből. A már említett rendelkezésre állás mérőszámában ugyanis a 99 százalékot követő tizedes jegyekkel hatványozottan jelentkeznek a költségek is – a pénzügyi befektetők szerepe tehát megkérdőjelezhetetlen.


A sikerességhez persze szükség van a felhasználókra illetve az ő motivációjuk fenntartására is. Kathy Sierra szerint a webes üzletben utazó vállalkozók számára útmutatóak lehetnek a játékfejlesztések, náluk ezt senki nem csinálja jobban. Elég csak a játékok élettartamát kinyújtó különböző szintekre gondolni, vagyis az ezeken osztogatott extra képességek, tudás ígéretére. (Érdekes különbség van a nemek között: míg a férfiak körében a következő szintre való jutás a legfontosabb, addig a nőket a következő szintben elrejtett dolog hajtja előre.) Ehhez hasonlóan a webes felhasználókra is „hősként” kell tekinteni, éreztetve velük, hogy az életük megváltozott azáltal, hogy kaptak valamit. E folyamat tökéletesen nyomon követhető a különböző blogszolgáltatók és a hozzájuk kapcsolódó médiumok esetén, ahol az új bloggerek „felemelésével” mindenki számára megadatik az a bizonyos tizenöt perc hírnév. Magának a terméknek a népszerűsítésében is egyre inkább a felhasználókra helyeződik a hangsúly, legyen az egy iPod, amivel ők fényképezkednek, vagy éppen valamilyen „bennfentes” információ, amiről mesélhetnek egymásnak. Egyvalamit soha nem szabad elfelejteni: a felhasználók, akik az élményeket kapják a szolgáltatásoktól, emberek, akiknek érzéseik vannak és boldogságra vágynak.

A nulladik nap végére került Tim O'Reilly konferencianyitó beszéde, amelyen a guru az eddigi konferenciákhoz hasonlóan most is elmondta, hogy az új web nem a technológiai változásról szól, hanem az adatok forradalmáról, tulajdonlásukról, felhasználásukról és a platformok háborújáról. Előadásában külön kitért a mobiltelefonok világára – nyilvánvalóan a Google Phone körül eddig folyt pletykák miatt –, amivel kapcsolatban az üzletág szereplőit kritizálta finoman. Szóba került az Apple hatása is a zenei iparágra, példaként a mobilpiaci szereplők számára.

Ha valaki kedvet kapott a konferencia követésére, egyszerűen megteheti blogokon, fotókon, prezentációkon vagy éppen a twitter segítségével.

Séra László

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bari Máriusz Tech

A web 2.0 tizenöt legcsábítóbb ígérete

Gyorsan röppent fel a "web 2.0", a következő generációs világháló ígérete, és éppolyan hamar vált elcsépeltté a kifejezés. Nincs rá általánosan elfogadott definíció, de a "webkettes" oldalak mindig az együttműködés és a felhasználók által gyártott tartalmak, az adatgyűjtés és -szűrés jegyében születnek. Összeállításunkban a Business 2.0 magazin válogatása alapján mutatjuk be a hazai internetezőket leginkább érintő tizenöt webkettes oldalt.

hvg.hu Tech

Kik használják ki a Web 2.0 szolgáltatásait?

A cégeknek (köztük a médiacégeknek) nem elég belépniük a Second Life-ba, vagy saját profilt létrehozni a MySpace-en, vagy a Facebookon (nálunk leginkább az iWiWen) és várni a csodát. Azok se számítsanak gyors változásra, akik figyelik a megmondóembereket és minden új webkettes holmit kipróbálnak.