szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A súlyos égési sérülést szenvedett betegek fájdalmait egy speciális virtuális valóság program segítségével hatékonyan enyhíthetik.

Az Ars Technica értesülései szerint a Snow World nevű játékot olyan háborús veteránok terápiája során használják fel, akik a harctéren szenvedetek égési sérülést. Az ilyen típusú sebesülések rendkívül fájdalmasak ám sokszor a hónapokig tartó kezelés maga nagyobb kínokat jelent. A rendszer fejlesztői szerint az úgynevezett „teljes elmerülést” (full immersion) biztosító virtuális világ használatával el lehet vonni a páciensek figyelmét a sebek tisztítása, vagy a fizikoterápiás kezelés közben.

A kínzó fájdalom kényelmetlenséggé változik a játék használata során
© arstechnica.com

A virtuális világot Hunter Hoffman, a University of Washington virtuális valósággal foglalkozó kutatóintézetének igazgatója fejlesztette ki David Patterson pszichológussal együtt. Utóbbi a Harborview égési sérülteket ápoló központ rehabilitációs vezetője. A szoftvert eredetileg megégett gyerekek számára tervezték, azonban most sérült katonákon tesztelik a módszert, eddig a kutatók várakozásait felülmúló eredményekkel.

Bár a szerkezet ijesztően néz ki, lehetővé teszi a katonák számára, hogy fekve maradjanak a kezelés során.

Az égési sérülések csaknem folyamatos fájdalmat jelentenek a sérült számára, akiknek sokszor a végtagok átmozgatásával járó fizikoterápia még intenzívebb kínokat okoz. Azok a páciensek azonban, akiket a Snow World használata során kezeltek, kevesebb fájdalomról számoltak be, valamint arról, hogy izmaik ellazultak ezért könnyebben tudták mozgatni végtagjaikat. Ezen kívül kevesebb fájdalomcsillapítóra volt szükségük, ezért hosszabb ideig voltak éber állapotban.

„Érdemes tovább vizsgálni az égési sérült katonák efféle kezelésének kiterjesztését, mivel sok esetben az ő esetükben annyi fájdalomcsillapítót kell alkalmazni, hogy akár napokon keresztül nincsenek maguknál” – magyarázta Christopher Maani az amerikai hadsereg Sebészeti Kutatóintézetének vezető aneszteziológusa. „Emiatt kevésbé hatékonyan lehet velük kommunikálni.”

A Snow World lényege, hogy egy három dimenzióban megjelenített havas ösvényen kell haladnia a játékosoknak, ahol hógolyókkal kell dobálniuk a célpontokat. A virtuális valóságot előidéző sisaknak köszönhetően nem látják magát a kezelést és a célzásra koncentrálnak a fizikai kényelmetlenség helyett. A hideg környezet ábrázolása pedig elvonja a figyelmüket az égető fájdalomról. A fejlesztők szerint ez a technológia nem csak a pácienseknek, de a velük dolgozó orvosoknak is nagy segítséget jelent.

„A betegek sokszor sírnak, sikítanak, vagy könyörögnek azért, hogy hagyjuk abba amit cisnálunk” – magyarázta egy klinikai ápoló. Maani hozzátette, az betegek és az ápolók között is szorosabb kapcsolat alakult ki, mivel a kevesebb fájdalomcsillapító miatt többet tudnak kommunikálni egymással.

Az egyik páciens szerint – aki másod-, és harmadfokú égési sérüléseket szenvedett Irakban, amikor páncélozott járművét telibe találta egy rakéta – a virtuális valóság nélkül a kezelések során kizárólag a kínzó fájdalomra tudott koncentrálni, azonban a Snow World használata közben szinte egyáltalán nem érezte, hogy tisztítják a sebeit. Egy 1-10-es skálán az előbbi esetben 8-assal értékelte a fájdalom szintjét, míg a játék használata során ugyanez jóval enyhébb, 2-es besorolást kapott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Rasszizmus pusztít a virtuális világokban

Semmi viselkedésbeli különbség sincs a valós és a virtuális világ között, olvasható a there.com weboldalon publikált tanulmány szerint. A There virtuális világban végzett kísérletekből az derül ki: a külsőségekből fakadó előítéletek ugyanúgy pusztítanak a Second Life-szerű világokban, mint ahogyan az utcán is.

hvg.hu Tech

Semmit sem értenek a cégek a virtuális világokhoz

Az üzleti indíttatású virtuális világok 90 százaléka másfél éven belül kudarcba fullad, hiába köszönhető számos ígéretes technikai előrelépés ezen fejlesztéseknek köszönhetően, írja a Gartner piackutató cég.

hvg.hu Tech

Ahol megfér egymással feudalizmus és kapitalizmus: virtuális gazdaság

Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő virtuális világok a kapcsolattartás és a játék lehetőségén túlnőve ma már emberek ezreinek nyújtanak biztos megélhetést. Emellett azonban komoly gazdasági viszonyok alakulnak ki a virtuális térben, amelyek akár a való világ pénzmozgásait is befolyásolhatják. Hogy milyen módon, az cikkünkből kiderül.

Bari Máriusz Tech

Terrorizmus 2.0: működik a virtuális valóság

Az amerikai Kongresszusi Kutatószolgálat (CSR) közelmúltban publikált jelentése szerint Amerika nincs egyedül a világhálón - az általa katonai tréningre és hírszerzésre használt web 2.0-s technológiák ugyanis más nemzeteknél is ugyanúgy megtalálhatóak. A Scientific American híradása mégis csak az amerikai oldal eredményeit taglalja.

Bari Máriusz Tech

Hamarosan érezhetünk is a virtuális valóságban

A tapintás és a számítástechnika összekapcsolódása nem feltétlenül az iPhone-hoz hasonló érintőfelületekben merül ki: a koreai Sungkyunkwan és a Nevadai Egyetem kutatói ugyanis összetekerhető tapintófelületet mutattak be, amely számos futurisztikus felhasználási lehetőséget nyit meg.

hvg.hu Tech

Peresztegi: készül az új virtuális világ

Együttműködhetne-e az Ügyfélkapu a Google egészségügyi rendszerével? Felválthatják-e a magyar bloggerek a csekkbeváltásokat a hőn áhított banki átutalással? Mit érdemes tudni az AdSense/AdWords hirdetőrendszerek hazai helyzetéről? Peresztegi Zoltánnal, a Google magyarországi képviselőjével beszélgettünk.

Bari Máriusz Tech

Virtuális lélektároló fiataloknak

A virtuális személyiségek egyfajta dossziéja az újonnan figyelmet kapott közösségi portál, a Koinup. Ennek felhasználói virtuális életeik legjobb pillanatait tölthetik fel az oldalra.

Bari Máriusz Tech

Szagokkal látták el a virtuális valóságot

Az alkoholistákon is segíthet a virtuális valóság, derül ki az Addictive Behaviours szakfolyóirat júniusi számából. A University of Houston kutatói ugyanis úgy gondolják, ha sikerül megtanítani a rászorulóknak a virtuális térben, hogy hogyan kell visszaszorítani az ivási kényszert, azt a szokást a valós életbe is át tudják majd emelni.