szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Bevásárlás előtt jobb, ha nem nassolunk csokoládét vagy más édességet, mert ilyenkor hajlamosabbak vagyunk magasabb árat fizetni - ezt első ízben sikerült bizonyítani német kutatóknak.

A friedrichshaveni egyetem marketingkutatói vizsgálatukat egy láncreakcióra alapozták, amelyet glükóz - szőlőcukor - indít el. A glükóz inzulintermeléshez vezet, amely a triptofán nevű hírvivő molekulát aktiválja. Ez az agy jutalomközpontjában szerotonin, az úgynevezett boldogsághormon elválasztásához vezet.

A kísérlet során a résztvevőknek 80 gramm glükózt tartalmazó vizet kellett inniuk. Az egyik kontrollcsoport csak vizet kapott, a másik semmit. Ezt követően alapvető fogyasztási cikkeket tettek eléjük. Meg kellett mondaniuk, mennyire tartják reálisnak az azokon szereplő árakat. Amennyiben nem voltak elégedettek az árral, javasolniuk kellett egy számukra megfelelő árat.

A pénztárca ellensége?
© Dripnet

A cukros vizet ivó csoport sokkal gyakrabban találta reálisnak a javasolt árat. Ezen felül árjavaslatai is felülmúlták a kontrollcsoportokéit. Világosan látszott tehát, hogy a kísérleti csoport másképp ítélte meg az árakat, mint a másik két csoport. Még a kutatókat is meglepte, hogy sejtésük ilyen egyértelműen beigazolódott - írja a Die Welt című német lap internetes kiadása.

Még korai lenne azonban olyan következtetéseket levonni, hogy egy jó cukros kávé elfogyasztása egy ártárgyalás során, vagy a szupermarket bejáratánál elhelyezett ingyenes csokiszeletek rábeszélik a vásárlót a drágább termékekre. A pontos hatásmechanizmusok megismerése még egy darabig foglalkoztatni fogja a tudományt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Melyik autóval a legelégedettebbek a vásárlók?

Ki hitte volna, hogy nem a Mercedes, a BMW, vagy az Audi márkák vásárlói, hanem a japán Daihatsu márka tulajdonosai a legelégedettebb vevők Németországban. A J. D. Power internetes felméréséből ez derült ki.

hvg.hu Plázs

Alattomos cukorbetegség: mikor gyanakodjunk?

Magyarországon megközelítőleg félmillió cukorbeteg él, de duplájára tehető a még nem diagnosztizált betegek száma. A diabétesz becslések szerint néhány évtizeden belül a világ lakosságának tíz százalékát is érintheti. Alattomos betegség, mely, ha nem kezelik, súlyos, visszafordíthatatlan szövődményekkel jár.

MTI Plázs

Minőségi édességet vásárolnak a magyarok

Évente négy kilogramm édességet fogyasztanak a magyarok fejenként, ami messze elmarad az európai hét kilogrammos átlagtól, viszont a csokoládé-nagyhatalomnak számító országokénál is magasabb a kereslet a karácsonyi figurás édességek és szaloncukrok iránt.