Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2a8c450e-485a-4e34-9b80-3829b33d7ccc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A tüntetők kedden az Erzsébet hídon kezdenek, majd felvonulnak a Várba, ahonnan másnap visszamennek a hídra.","shortLead":"A tüntetők kedden az Erzsébet hídon kezdenek, majd felvonulnak a Várba, ahonnan másnap visszamennek a hídra.","id":"20250411_hadhazy-erzsebet-hid-var-vonulas-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a8c450e-485a-4e34-9b80-3829b33d7ccc.jpg","index":0,"item":"e8ed4b8c-25f5-4db1-9bc1-78f0318a12f0","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_hadhazy-erzsebet-hid-var-vonulas-tuntetes","timestamp":"2025. április. 11. 11:49","title":"Hadházyék a jövő héten az Erzsébet híd után a Várba vonulnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","shortLead":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","id":"20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25.jpg","index":0,"item":"c0d3ebce-c12a-48b5-a8f8-686656fd1332","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","timestamp":"2025. április. 10. 07:34","title":"Máris megbukott a Stellantis európai gyártású kínai autója: kibabráltak vele a franciák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A pilóta felkészültsége és a repülőgép állapota mellett a cégvezetés minősége is számít, ha csökkenteni akarja a repülőgép-balesetek valószínűségét – állapítja meg egy friss, a Corvinus Egyetem részvételével zajlott nemzetközi kutatás, amelyben több száz légitársaságot vizsgáltak.","shortLead":"A pilóta felkészültsége és a repülőgép állapota mellett a cégvezetés minősége is számít, ha csökkenteni akarja...","id":"20250411_biztonsagos-repules-legitarsasagok-vallalatiranyitas-penzugyi-szemelyi-jellemzok-vizsgalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5.jpg","index":0,"item":"b37eb53e-2674-4870-969b-c64e347a3ef0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250411_biztonsagos-repules-legitarsasagok-vallalatiranyitas-penzugyi-szemelyi-jellemzok-vizsgalata","timestamp":"2025. április. 11. 11:03","title":"Szeretné elkerülni a repülőbaleseteket? Érdemes figyelni a jelekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7b305fc-bda4-42c0-ac53-71ec3a41693e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A vámháború továbbra is hatással van a piacokra, az USA–Kína kölcsönös emelés hírére jelentősen estek az európai tőzsdék.","shortLead":"A vámháború továbbra is hatással van a piacokra, az USA–Kína kölcsönös emelés hírére jelentősen estek az európai...","id":"20250409_Minuszban-zart-a-magyar-tozsde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7b305fc-bda4-42c0-ac53-71ec3a41693e.jpg","index":0,"item":"8c683938-0019-4c86-bb8d-cc538cf5e8fe","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_Minuszban-zart-a-magyar-tozsde","timestamp":"2025. április. 09. 18:36","title":"Trump vámjai miatt szerdán is mínuszban zárt a magyar tőzsde","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d522326b-4b36-4087-89e7-03a8a9ca799a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kósa Lajos – aki annak idején kijelentette, hogy a jegybanki alapítványokba tolt pénz „nem közpénz” – most, hogy botrány van az alapítványok körül, úgy látja, érezték, hogy valami nem stimmel, de nem tehettek semmit, mert az Európai Központi Bank nem hagyta. Ezzel együtt úgy látja, most alaposan ki kell vizsgálni, mi történt, és ha valóban loptak a közből, az illetőt el kell ítélni, mert lopni tilos. ","shortLead":"Kósa Lajos – aki annak idején kijelentette, hogy a jegybanki alapítványokba tolt pénz „nem közpénz” – most...","id":"20250411_Kosa-Lajos-az-MNB-botranyrol-el-kell-kapni-el-kell-itelni-akarhogy-hivjak-Matolcsy-Adam-vagy-mas-mert-lopni-tilos-kozbol-meginkabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d522326b-4b36-4087-89e7-03a8a9ca799a.jpg","index":0,"item":"faa5bc33-6b2a-4693-8a07-c005f7b407f9","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Kosa-Lajos-az-MNB-botranyrol-el-kell-kapni-el-kell-itelni-akarhogy-hivjak-Matolcsy-Adam-vagy-mas-mert-lopni-tilos-kozbol-meginkabb","timestamp":"2025. április. 11. 12:45","title":"Kósa Lajos az MNB-botrányról: „El kell kapni, el kell ítélni, akárhogy hívják, Matolcsy Ádám vagy más, mert lopni tilos, közből méginkább”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2336033c-f19c-40d4-9f82-b92deb055cd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az olasz gyártó megfontolja, hogy egyes modelljeiben újra meghonosítsa a nyitott kulisszás manuális váltót.","shortLead":"Az olasz gyártó megfontolja, hogy egyes modelljeiben újra meghonosítsa a nyitott kulisszás manuális váltót.","id":"20250410_visszaterhet-a-kezi-valtas-elvezete-a-ferrarikba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2336033c-f19c-40d4-9f82-b92deb055cd6.jpg","index":0,"item":"e228e974-f2ac-444a-afd4-4462db6ab42e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_visszaterhet-a-kezi-valtas-elvezete-a-ferrarikba","timestamp":"2025. április. 10. 06:41","title":"Visszatérhet a kézi váltás élvezete a Ferrarikba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy véletlenszerű ellenőrzés során bukott le.","shortLead":"Egy véletlenszerű ellenőrzés során bukott le.","id":"20250409_Reszeg-pilota-miatt-nem-szallhatott-fel-a-repulogep-Dublinban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5.jpg","index":0,"item":"a609cf8f-b0be-4c9c-9e23-63e14a70c9ac","keywords":null,"link":"/vilag/20250409_Reszeg-pilota-miatt-nem-szallhatott-fel-a-repulogep-Dublinban","timestamp":"2025. április. 09. 20:44","title":"Részeg pilóta miatt nem szállhatott fel egy repülőgép Dublinban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08fb9361-ab46-4585-b73d-7a5a2e2c21bf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tavaly debütált Lancia Ypsilon máris átesett egy kisebb ráncfelvarráson.","shortLead":"A tavaly debütált Lancia Ypsilon máris átesett egy kisebb ráncfelvarráson.","id":"20250410_tobbnek-tuno-loero-es-nagyobb-hatotav-itt-a-legfrissebb-lancia-ypsilon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08fb9361-ab46-4585-b73d-7a5a2e2c21bf.jpg","index":0,"item":"0c3dd93d-b0a6-4c8e-ba0e-cc7e6e9b38d3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_tobbnek-tuno-loero-es-nagyobb-hatotav-itt-a-legfrissebb-lancia-ypsilon","timestamp":"2025. április. 10. 08:41","title":"Többnek tűnő lóerő és nagyobb hatótáv: itt a legfrissebb Lancia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Az iPad kezelhetetlen monstrum" - de segíthet a print lapoknak
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Minden lapnak pénzt kellene kérnie az online kiadásban megjelentetett cikkekért – véli Stephan Ruß-Mohl médiakutató. Szorosabbra kell fűzni a nyomtatott és online lapok viszonyát: a New York Times ezer újságírója között egy sincs, aki ne dolgozna az online verziónak is – hívja fel a figyelmet a szakember. Itthon azt remélik, hogy az alapos munka, a széles körű és pártatlan tájékoztatás a hullámvölgy után újra megtalálja a közönségét.
A Die Presse az újságírás jövőjéről kérdezte az amerikai médiaszakértőt, Stephan Ruß-Mohlt a Kreative Zerstörung címmel megjelent könyve kapcsán. A könyvben idézett egyik amerikai kutató szerint az újságírók manapság már nem a „gatekeeper“ (kapuőr) szerepét töltik be, ahogy eddig a kommunikációs teóriák leírták, inkább „kalauzok”. Stephan Ruß-Mohl szerint manapság rengeteg információ landol a szerkesztőségekben jóformán publikálásra előkészítve, a pr-ügynökségek által szinte kész cikk formájában feldolgozva. Az újságírónak ma nem az a dolga, hogy híreket hajtson fel, inkább válogat közöttük.
A minőségi újságírás
Nyerges Csaba (a Kisalföld főszerkesztője), Vass Péter (a HVG főszerkesztője) és Vörös T. Károly (a Népszabadság főszerkesztője) a BarCamp Budapest konferencián beszélt a nyomtatott lapok jövőképéről.
Nyerges Csaba szerint a mai még mindig printvilág, amit az online csak színesít. Szerinte a kulcskérdés az érdekesség és a hasznosság.
Vass Péter is felvetette a kérdést, van-e jövője az internet szélvészgyors és kontrollálatlan világában a minőségi nyomtatott lapoknak. Az újságírók és a szerkesztők azzal áltatják magukat, hogy az elmélyült, alapos munka, a széles körű és páratlan tájékoztatás egy hullámvölgy után megtalálja a közönségét. Kérdés, tudják-e tartani a színvonalat az egyre nehezebb helyzetbe kerülő lapok.
Vörös T. Károly biztos abban, hogy mindig lesz egy olyan réteg, amelyik rendezett formában szeretne információkhoz, elemzésekhez jutni. Szerinte a napilapoknak a primér információkat háttérbe szorítva az összefüggések elemzését kell előtérbe helyezniük.
Nincs kizárva, hogy ez Németországban igaz lehet, itthon azonban a pr-ügynökségektől érkező sajtóanyagok döntő hányada használhatatlan reklám. Elvétve akad egy-egy használható közöttük, az értékes híreket pedig garantáltan nem a közleményekből szerzik be az újságírók.
Nemhogy az USA-t és Magyarországot, de az Egyesült Államokat és Európát sem lehet összehasonlítani sok szempontból. Stephan Ruß-Mohl arra is rávilágít, hogy egyes európai adók például hatalmas állami támogatást kapnak, ami megöli a versenyt. Professzionálisak a videóik is, ami az online világában hatalmas előnyt jelent, hiszen a szövegek mozgóképek nélkül ma már elavultnak hatnak.
A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy az Egyesült Államokban a nyomtatott és az online szerkesztőségek sokkal határozottabban összekapcsolódnak, mint Európában. A New York Times (NYT) ezer újságírója között például egy sincs, aki ne dolgozna az online verziónak. Az USA-ban már arra koncentrálnak, hogy a nyomtatott sajtó kifutóban van. Ugyanakkor nem lehet száz százalékosan pontosan előre jelezni, mi fog történni. Sokan szeretnek a kedvenc újságjukkal elvonulni egy békés sarokba, ott hátradőlni és olvasgatni. A fiatalok viszont nem értik, miért fizet valaki olyan tartalomért, amit ingyen megkaphat a neten. Két óriás, a NYT és a Wall Street Journal már esetében már most bizonyos tartalmaikért fizetni kell. A többiek is követni fogják a példájukat – véli Stephan Ruß-Mohl.
Philip Meyer 2004-ben úgy számolta, az utolsó papírújságot 2043-ban fogják kinyomtatni
Meglehet, nem is kell erre olyan sokáig várni. Nagy kérdés az is, mi fog történni a régi szerkesztőségekkel.
Ha a fizetett tartalom konstrukciója sikeres lesz, két év múlva egészen másképp néz majd ki a világ. Ha nem, tovább zsugorodnak majd a szerkesztőségek. Stephan Ruß-Mohl szerint igenis számításba kell venni, hogy az emberek hajlandóak fizetni. Ezt az USA-ban Barack Obama „Yes we can“ adománygyűjtő kampánya már bebizonyította. A környezetvédők szavára is hallgatunk, megváltozik a hozzáállásunk, ugyanakkor a médiába relatíve kevés pénz áramlik közvetlenül a felhasználóktól.
Kérdés az is, mi lesz a professzionális újságírás jövője, mennyire nyer teret a felhasználók által generált tartalom. Kínában és Oroszországban egyes szerkesztőségek kísérleteznek már a „tömeg mint forrás” módszerrel. Be nem fejezett cikkeket publikálnak, ezekre kell az olvasóknak reagálniuk. A beömlő információt átdolgozza a szerkesztő, ebből születik meg a végleges cikk.
Mindaddig, amíg a kiadók ingyen rendelkezésre bocsátják a tartalmakat a neten, semmi nem fog változni. A NYT ugyanakkor – az egymilliós papírújság-előfizetői számmal szemben – kétmillió online előfizetővel számolhat. Ebből már meg tud élni egy újság hosszú távon is. Nem lehet pusztán a reklámbevételekből finanszírozni egy lapot – a minőségi újságírás esetében legalábbis, ahol hír- és háttérgyártás folyik, ahol kiküldött tudósítói rendszert is finanszíroznak.
Az Apple iPadje sok kiadó szemében mentőöv, úgy vélik, így tudják vegyíteni a printet és az online-t
Stephan Ruß-Mohlt irritálja az iPad körüli felhajtás. Úgy véli, jelentősen megváltozhat a helyezet, de kérdés, hogy ez valóban az iPadnek köszönhető-e. Az iPad kezelhetetlen monstrum szerinte, a mobiltelefonoknak pedig túl kicsi a kijelzője. Persze mindez szokás kérdése.
Halott fákra nyomtatott idejétmúlt tartalom a papírújság, vagy a világ legkúlabb dolga, hiszen valaki már letöltött és ki is nyomtatott minden érdekes információt? E két véglet között mozognak a nyomtatott sajtóval kapcsolatos vélemények. Sorra szűnnek meg a lapok, és a meglevőek is kevesebb létszámmal, kisebb példányszámban, kevesebb oldalon jelennek meg.