szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nem is olyan régen még bunkofonnak emlegetett, azóta elfogadottságában és nevében is okosodó mobil mára ott tart, hogy telt házas szakmai konferenciát lehet róla rendezni Budapesten. Zsebben hordott élet, kétszáz forintokat fizetgető felhasználók, dollármilliókat kaszáló fejlesztők - a Smartmobilon jártunk.  

Sokáig azt hitték, hogy szakmai-tudományos szinten nem érdemes a mobilról külön beszélni, elvégre lényegében ugyanazt lehet vele csinálni, mint vezetékes elődjével: telefonálni. Aztán nemzetközi szinten is viszonylag korán indult be itthon a 21. század kommunikációjának kutatása, majd két éve beindult az okosmobilok és tabletek világára fókuszáló Smartmobil konferencia. A mobilról pedig kiderült, hogy a telefonáláson túl is majdnem mindenre alkalmas.

Ár, érték, arány

Az (okos)mobilok iránti felhasználói igényt jól jelzi, hogy egy amerikai felmérés szerint a felhasználók 80 százaléka hamarabb mondana le egy évre a szexről, mint mobiljáról. A ragaszkodás nem a készülék forintban kifejezhető értéke miatt van, hiszen ahogy a finn Sanomától érkező Lassi Kurkijärvi elmondta, a készülékek ára csökken, a jelenlegi trend alapján kétévenként feleződik, így tíz év múlva már 4-5 ezer forint ellenében hozzájuthatunk majd egy mai iPhone 4S szintjén lévő eszközhöz.

dreamstime.com
A ragaszkodás oka inkább az a rengeteg funkció, melyeket mobilunk életünk megkönnyítésére kínál. A ma Magyarországon jellemzően inkább fiatal, mintsem idős, inkább férfi, mintsem nő és inkább diplomás, mintsem érettségizett okosmobil-használók a teljes lakosság 12-13 százalékát teszik ki. Ők azok, akik közül egyre többen mobilon intézik parkolást, telefonjukba írják be - és osztják meg családtagjaikkal - a bevásárlólistát, átlagosan 20 alkalmazás van telepítve készülékeikre és egy átlagos napon 29 percet neteznek mobiljukon. Az a “függés” pedig, amely miatt félnek, félünk a zsebben hordott életünk elvesztésétől (ez a "no mobile phobia", azaz nomophobia), Pintér Róbert, az Ipsos online ügyfélkapcsolati igazgatója szerint egyébként nem is annyira aggasztó, inkább egy újabb civilizációs fejlettségi szintről beszélhetünk. Ahogy több ezer éve nélkülözhetetlen volt a túléléshez a hegyes kő, úgy válik egyre fontosabb eszközzé a telefonunk.

A felhasználó többet ér, mint a pénz

Elégedettek tehát akkor vagyunk, ha nálunk van a mobil. Még elégedettebbek pedig akkor, ha az alkalmazásboltok összesen 1 milliónál is több szoftvere közül sikerül megtalálnunk az igazán színvonalas darabokat. A felhasználói elégedettség mérésekor a komoly mobilos cégek, mint például az itthonról fejlesztett DragonTape alkotói, szigorú értékekkel dolgoznak. Szakál Tamás társalapító a konferencián elmondta: amennyiben az alkalmazást használók legalább 40 százaléka nyilatkozik úgy, hogy ha másnaptól elérhetetlen lenne az app, akkor nagyon kellemetlenül érezné magát, akkor jó az út. Ha ennél kisebb arányban érzik pótolhatatlannak a szoftvert, akkor ajánlatos lépni valamit, mielőtt még az értékes felhasználók lépnek, más alkalmazások irányába. Merthogy a felhasználó Szakál Tamás szerint többet ér, mint a pénz. Leginkább persze azért, hogy később még több pénzt hozzon, de ezt már csak mi tesszük hozzá.

Az idei Smartmobil konferencia közvetlenül alkalmazásfejlesztéssel foglalkozó előadóinak többsége egyébként a hagyományos, appletöltésért fizetős modell helyett vagy mellett alternatív megoldásokban (is) gondolkodik. Ahogy a Carnation Group kreatív fejlesztője, Suhajda Gábor kiemelte: egyre elterjedtebb az “ingyenes alkalmazás, fizetős tartalom” modell, tehát az a megoldás, amelyben az ingyen letölthető alkalmazáson belüli tartalom egy részéért már pénzt kér a tartalomszolgáltató. Nem sokat, csak néhány dollárt, ami viszont milliós felhasználói számra vetítve már néhány millió dollárt jelent. Így kaszált például hatalmas összegeket csak az utóbbi néhány hétben a rajzolós activityként meghatározható Draw Something, amely 9 nap alatt érte el az 1 milliós felhasználói szintet. Csak érdekességként: az America Online-nak anno 9 évébe került ugyanez, de még a Facebooknak is 9 hónap kellett hozzá.

Ezer szinten szinte minden

A 9 napos adat érdekes, de végül mégsem ez lett a konferencia legmeglepőbb momentuma, hanem az, amikor a PSION-t képviselő Fehér Zsolt váratlanul földhöz vágta a kezében lévő eszközt. Persze nem véletlenül, ezzel szerette volna bemutatni az ipari PDA-k értékét. Merthogy az egyre vékonyabb és törékenyebb mobilos korszakban azért ezek a 6-7 éven át strapabíró eszközök is jelen vannak, van tehát választék. A Smartmobil’12 több mint nyolcvan előadásának üzenete is ez volt: van itt minden, csak egészség legyen. Meg térerő.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Februárban is csökkent a mobil-előfizetők száma

Februárban 14 ezerrel 11,647 millióra csökkent a három hazai mobiltelefon-szolgáltató teljes előfizető-száma. A forgalmat generáló ügyfeleké az előző hónaphoz képest 19 ezerrel lett kevesebb, így ez az érték közel 11,059 millió volt a vizsgált hónapban.

hvg.hu Tech

Ujjlenyomatos jelszó mobilokhoz

Jelszó helyett ujjlenyomat-ellenőrzés okostelefonoknál - ilyen szabadalmat nyújott be a Sony az Egyesült Államokban.

hvg.hu Tech

2012 a mobilitás, a felhő és az adat éve

Az infokommunikációs iparág nagy horderejű átalakuláson megy keresztül, miután a növekedés alapját immár a mobil, a felhőalapú, a közösségi és a Big Data technológiákra épülő harmadik platform alkotja. Az International Data Corporation szerint az átállás 2012-ben olyan mértékben felgyorsul, hogy az év végére már az is körvonalazódik, mely szállítók alkotják majd az élbolyt 2020-ban, és melyek maradnak le végképp ebben a versenyben.

hvg.hu Tech

Minden nagy mobilgyártót beperel a GPH

Samsung, Apple, RIM, HTC, Sony és LG - mindenüket bíróság elé citálja a Graphics Properties Holdings, mely a Silicon Graphichoz annak 2009-es bankcsődjét követően jutott hozzá.

hvg.hu Tech

Nem veszik komolyan a cégek a mobilos kockázatokat

Az új generációs mobil készülékek (okostelefonok, táblagépek) biztonsági kockázatait még mindig nem veszik elég komolyan a vállalatok. A kategória óriási eladási számai és az így elérhető tömegek nagy vonzerőt jelentenek a digitális bűnözők számára. A mobileszközök elleni támadások jellege is megváltozott mára, és a diákcsínyek helyett már a haszonszerzés által motivált támadások dominálnak.