szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyar légiforgalmi irányítók által is tesztelt 'free route' koncepció bevezetésével éves szinten 4-5 százalékkal csökkenhetne a vizsgált repülési útvonalakon a ténylegesen lerepült távolság, amivel a légitársaságok üzemanyagköltséget spórolnának, és a repülési idő is rövidebb lenne. A Budapesten tesztelt innovatív forgalomszervezési módszer az egész európai légtér működtetésére hatással lehet.

Tizenkét új, rövidített útvonalat vizsgált a magyar, a lengyel és a szlovák légiforgalmi irányító szolgálat közösen végzett tesztsorozatának első lépésében, a Balti tengertől Dél-Magyarországig terjedő, észak-dél irányú légi forgalomban ez év májusában. A most nyilvánosságra hozott elemzés kimutatta, hogy a „free route” koncepció alkalmazása az Európában legelterjedtebb légi járművek repülési paramétereit, és az évente itt közlekedő 3500 repülőt figyelembe véve ebben a térségben minimum 117 ezer kilométerrel rövidebb repülési távolságot és legalább 714 ezer literrel kevesebb kerozin-felhasználást eredményezne. Mindez évi legalább félmillió dollárral alacsonyabb üzemanyag-költséget jelenthet a légitársaságoknak (nem beszélve a kapcsolódó karbantartási és amortizációs költségekről, továbbá a személyi jellegű ráfordításokról). A megtakarítások mellett átlagosan 3,5 perccel rövidülhetne a menetidő és 4,6 százalékkal kevesebb káros anyag kerülhetne a környezetbe. A programban Ausztria, Horvátország, Szlovénia és Szerbia megfigyelőként vett részt.

Szimulációs munka a CRDS-ben
Fülöp Máté

Az európai irányítók szövetsége, az Eurocontrol adatai szerint a légiforgalmi irányításért fizetett díjak átlagosan a légitársaságok működési költségeinek közel 6-7 százalékát teszik ki, miközben a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 32 százalékra becsüli a 2012-es üzemanyag-költségeik arányát. Európa légterében számos olyan útvonal található, amelyek lerövidítésében komoly tartalékok rejlenek. Ezáltal a légitársaságok jelentős repüléssel összefüggő költséget takaríthatnak meg.

A tesztsorozat következő lépésében várhatóan már a horvát légiforgalmi irányítás is részt vesz, így egyre nagyobb régióban nyílik lehetőség a jelenleg repült útvonalak ésszerűsítésének és lerövidítésének tesztelésére. Minél több ország kapcsolódik be a tesztsorozat további állomásaiba, annál komplexebb és jelentősebb eredmények kimutatása válik lehetővé, ami az egész európai légtér működtetésére is hatással lehet.

A szimuláció során a HungaroControl K+F és szimulációs központjának (Center of Research, Development and Simulation, CRDS) mérnökei képesek pontos másolatot készíteni bármely európai ország légtérszektorairól és szoftveres kezelőfelületeiről, így a Budapestre érkező külföldi irányítók a lehető legjobb hatásfokkal tudják elvégezni a szimulációkat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!