szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A frissen megválasztott amerikai elnök, Donald Trump a napokban szólította fel a kormányzatot, állítsák le az új elnöki különgépre szóló megrendelést, ugyanis sokallja érte a mintegy 4 milliárd dollárt, vagyis a nagyjából 1100 milliárd forintot. A Wirednek nyilatkozó szakértő szerint azonban ez az ár egyáltalán nem túlzó a világ legfejlettebb repülőgépéért.

A világ egyik vezető külpolitikai elemző központja, a Center for Strategic and International Studies vezető elemzője szerint a 4 milliárd dolláros számla nagyon is észszerű. Mark Cancian úgy látja, a gép rendkívüli képességeiért igenis reális ár a mintegy 1100 milliárd forint, még akkor is, ha Trump erről másként vélekedik. Tény, hogy a gépet készítő Boeing monopol helyzetben van, más cég (például az európai Airbus) nem is tett ajánlatot a gép elkészítésére, a 747-8-as azonban nem emiatt drága. A repülőgépet ugyanis úgy alakítják át, hogy az elnöknek, a személyzetnek és a vendégeknek olyan biztonságot és kommunikációs lehetőséget nyújtson, mintha a Fehér Házban lennének.

A jelenlegi Air Force One, a Boeing 747-200-as többcsatornás levegő-levegő és föld-levegő, valamint műholdas kommunikációra is képes. Ezeket az elektromos rendszerekkel, a hálózati egységekkel, illetve a speciális katonai és navigációs vezérléssel együtt frissíteni kell. Mindezeket a fejlesztéseket a 2011 óta szolgáló 747-8-asba is be kell építeni, ami éveket vesz igénybe. Már csak azért is, mert ezeknek az elektronikus rendszereknek egy atomrobbanás által keltett elektromágneses hullámoknak is ellen kell állniuk.

©

Mindehhez hozzájön még az is, hogy a gép ajtajaiba lépcsőt, a raktérbe pedig saját poggyászkezelőt építenek, így csökkentve a „kiszolgáltatottságot” a nem amerikai repülőtereken. A repülőt emellett a levegőben is meg lehet tankolni, így szükség esetén a leszállással sem kell semmit kockáztatni.

Az Air Force One-nak a beltere is különleges: a jelenlegi gépben étkezőt, az elnök és a felesége számára külön részleget, a stáb számára pedig irodákat alakítottak ki benne. Ez utóbbinál az egyiket ráadásul bármikor egészségügyi szobává lehet alakítani, ha a szükség úgy kívánná.

A legfőbb probléma, hogy a jelenlegi 747-200-as 1990-ben állt csatasorba, 2017-ben pedig nyugdíjaznák, az új gépek viszont csak 2024-ben készülnének el, így a jelenlegi flottának mindenképpen tovább kell majd repülnie. Feltéve, hogy Trump nem a saját 757-esét akarja majd használni. Merthogy van egy igen jól felszerelt magánrepülőgépe: a rendes utasszállítóból átalakított repülőn még az ülések biztonsági övének csatja is 24 karátos aranyból van. Itt megnézheti az elképesztő luxust.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Lenyűgöző lelet került elő az apokaliptikus Pompejiből: úr és szolgája testét rekonstruálták

Lenyűgöző lelet került elő az apokaliptikus Pompejiből: úr és szolgája testét rekonstruálták

WHO-követ: Ha Európa megint elszúrja, jön a harmadik hullám

WHO-követ: Ha Európa megint elszúrja, jön a harmadik hullám

A telefon, ami akkor sem jön zavarba, ha 180 centiről acélra ejtjük

A telefon, ami akkor sem jön zavarba, ha 180 centiről acélra ejtjük