szerző:
hvg.hu

A frissen megválasztott amerikai elnök, Donald Trump a napokban szólította fel a kormányzatot, állítsák le az új elnöki különgépre szóló megrendelést, ugyanis sokallja érte a mintegy 4 milliárd dollárt, vagyis a nagyjából 1100 milliárd forintot. A Wirednek nyilatkozó szakértő szerint azonban ez az ár egyáltalán nem túlzó a világ legfejlettebb repülőgépéért.

A világ egyik vezető külpolitikai elemző központja, a Center for Strategic and International Studies vezető elemzője szerint a 4 milliárd dolláros számla nagyon is észszerű. Mark Cancian úgy látja, a gép rendkívüli képességeiért igenis reális ár a mintegy 1100 milliárd forint, még akkor is, ha Trump erről másként vélekedik. Tény, hogy a gépet készítő Boeing monopol helyzetben van, más cég (például az európai Airbus) nem is tett ajánlatot a gép elkészítésére, a 747-8-as azonban nem emiatt drága. A repülőgépet ugyanis úgy alakítják át, hogy az elnöknek, a személyzetnek és a vendégeknek olyan biztonságot és kommunikációs lehetőséget nyújtson, mintha a Fehér Házban lennének.

A jelenlegi Air Force One, a Boeing 747-200-as többcsatornás levegő-levegő és föld-levegő, valamint műholdas kommunikációra is képes. Ezeket az elektromos rendszerekkel, a hálózati egységekkel, illetve a speciális katonai és navigációs vezérléssel együtt frissíteni kell. Mindezeket a fejlesztéseket a 2011 óta szolgáló 747-8-asba is be kell építeni, ami éveket vesz igénybe. Már csak azért is, mert ezeknek az elektronikus rendszereknek egy atomrobbanás által keltett elektromágneses hullámoknak is ellen kell állniuk.

©

Mindehhez hozzájön még az is, hogy a gép ajtajaiba lépcsőt, a raktérbe pedig saját poggyászkezelőt építenek, így csökkentve a „kiszolgáltatottságot” a nem amerikai repülőtereken. A repülőt emellett a levegőben is meg lehet tankolni, így szükség esetén a leszállással sem kell semmit kockáztatni.

Az Air Force One-nak a beltere is különleges: a jelenlegi gépben étkezőt, az elnök és a felesége számára külön részleget, a stáb számára pedig irodákat alakítottak ki benne. Ez utóbbinál az egyiket ráadásul bármikor egészségügyi szobává lehet alakítani, ha a szükség úgy kívánná.

A legfőbb probléma, hogy a jelenlegi 747-200-as 1990-ben állt csatasorba, 2017-ben pedig nyugdíjaznák, az új gépek viszont csak 2024-ben készülnének el, így a jelenlegi flottának mindenképpen tovább kell majd repülnie. Feltéve, hogy Trump nem a saját 757-esét akarja majd használni. Merthogy van egy igen jól felszerelt magánrepülőgépe: a rendes utasszállítóból átalakított repülőn még az ülések biztonsági övének csatja is 24 karátos aranyból van. Itt megnézheti az elképesztő luxust.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
8,5 millió forintot is bukhat, aki felveszi a babaváró hitelt, de nem születik gyereke

8,5 millió forintot is bukhat, aki felveszi a babaváró hitelt, de nem születik gyereke

Paul Lendvai szerint a Strache-ügy egy gyógyító válság

Paul Lendvai szerint a Strache-ügy egy gyógyító válság

Rejtélyes módon éhen halt egy anya és két lánya Bécsben

Rejtélyes módon éhen halt egy anya és két lánya Bécsben

Barátság kőolajvezeték: szakértők szerint nagyobb a baj, mint gondolnák

Barátság kőolajvezeték: szakértők szerint nagyobb a baj, mint gondolnák

Ostobának nevezte ibizai kijelentéseit Heinz-Christian Strache

Ostobának nevezte ibizai kijelentéseit Heinz-Christian Strache

A Downing Street macskája máris bejelentkezett Theresa May utódjának

A Downing Street macskája máris bejelentkezett Theresa May utódjának