MTI / hvg.hu

Eddig ismeretlen ősi maja építmények - piramisok, paloták, gátak, összesen több mint 60 ezer különálló szerkezet - nyomára bukkant egy nemzetközi kutatócsoport lézeres távérzékelés segítségével Guatemalában.

Az úgynevezett LIDAR (lézeralapú távérzékelés) technológia a lézer fényét veszi igénybe a talaj alatti építmények részletes felderítéséhez. (Illetve ezáltal "látnak" például az önvezető autók is.) A régészek az új technológiával nyert felvételek alapján elkészítették az újonnan felfedezett maja városok térképét, ahol becsléseik szerint mintegy 10 millióan élhettek.

A települések helyét sűrű őserdő borítja félezer éve, azóta, hogy eredeti lakói elhagyták őket – olvasható a guatemalai PACUNAM nemzeti örökségvédelmi alapítvány közleményében.

Az ősi maja kultúra Amerika egyik legfejlettebb civilizációja volt, bonyolult matematikai műveletek és mérnöki ismeretek birtokában voltak, amelyek lehetővé tették, hogy benépesítsék a mai Mexikó déli részét és Közép-Amerikát. "Korábban el sem tudtuk képzelni, milyen mértékben változtatták meg, tették termővé a maják a tájat csatornákkal, teraszokkal, óriási gátakkal, mólókkal, erődített épületekkel" – mondta Francisco Estrada-Belli, a New Orleans-i Tulane Egyetem kutatója.

A régészek Petén megye őserdejének több mint 2100 négyzetkilométerét vizsgáltak át. Guatemala északnyugati részén, Tikal hajdani maja nagyváros – ma turistaparadicsom – szívében felfedeztek egy piramist. A csaknem 30 méter magas építményről korábban úgy vélték, kisebb természetes hegycsúcs.

A legősibb maja települések Kr.e. 1000 körül jöttek létre és a legtöbb maja nagyváros Kr.u. 900 körül tűnt el. Az összeomlás okait ma is vitatják a tudósok.