A CRISPR/Cas9 genomszerkesztési technológia hatásait tanulmányozó tudósok szerint az új módszer váratlan genetikai károsodást okozhat, amely a sejtekben veszélyes változásokat idézhet elő.

A Nature Biotechnology tudományos folyóiratban közzétett tanulmány megállapításai nagy jelentőségűek a DNS szerkesztéshez használható molekuláris ollót, a CRISPR/Cas9 technológiát alkalmazó génterápiák biztonságosságát tekintve. "Azt találtuk, hogy a DNS-ben végbement változásokat korábban súlyosan alábecsülték" –  közölte Allan Bradley, a brit Wellcome Sanger Intézet professzora, a hétfőn megjelent tanulmány társszerzője. "Arra ösztönzünk mindenkit, aki a génterápiában ezen a technológia alkalmazásán gondolkodik, hogy nagy óvatossággal járjon el, és nagyon alaposan nézze meg, ellenőrizze a lehetséges káros hatásokat."

A CRISPR/Cas9 technológia az egyik legújabb genomszerkesztési módszer. Alkalmazásával megváltoztathatók a sejtekben lévő DNS szakaszai, azok kivágásával és az adott helyen változásokat lehet előidézni a DNS-ben. Tudományos kutatásokban már széleskörűen használják és sokan ígéretes módszernek tartják a génszerkesztési beavatkozásokhoz olyan betegségek esetében, mint az AIDS, a rák vagy a sarlósejt betegség.

A szakemberek szerint az ilyen kezelésekkel inaktiválhatók betegségeket okozó gének, vagy ki lehet javítani egy génmutációt, de jóval több kutatásra van szükség ahhoz, hogy bebizonyosodjon a technológia biztonságossága.

DNS-mintázatú puzzle. Még nem állt össze a kirakó