szerző:
hvg.hu/MTI

A magyar fiatalok átlagosan 11 és fél éves koruktól vannak jelen valamelyik közösségi oldalon, az ezzel kapcsolatos szülői ellenőrzés azonban sokszor elmarad.

Újabb taggal bővül a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság médiaértést oktató Bűvösvölgy-központjainak hálózata. A hálózat célja, hogy a fiatalok jobban megértsék és megismerjék az internet nyújtotta lehetőségeket és azok működését. Az új központban hét oktató tart majd előadásokat a fiataloknak. Az NMHH elnöke szerint a 2014-ben megnyílt fővárosi központ foglalkozásain eddig 26 ezernél több, a tavaly nyílt debrecenién pedig csaknem hétezer fiatal vett már részt, ezért bővítették új taggal a hálózatot.

A hatóság nemrég egy kutatást is végzett a fiatalok internethasználati szokásaival kapcsolatban. A kutatásban kétezer szülő és ugyanennyi, 7 és 16 év közötti gyerek vett részt. Az eredmény azt mutatja, hogy ma Magyarországon a 7-8 évesek 14 százalékának, a 9-10 évesek felének, majd 16 éves korig a gyerekek egyre nagyobb többségének van mobilja, ami az esetek 88 százalékában okostelefon.

A facebookos regisztrációnak már kezdetektől feltétele a legalább 13 éves kor, ám miután a Channel 4 brit tévécsatorna egyik újságírója – eredeti foglalkozásáról mit sem szólva – felvételt nyert a Facebook moderátorai közé, kiderült, hogy a hivatalos korhatár betartására maga a Facebook sem figyel. A közösségi oldal a műsor adásba kerülése után jelezte: ezentúl keresik és felfüggesztik a 13 év alattiak fiókjait.

Az okostelefonnal pedig a legtöbb esetben együtt jár a közösségi oldalak használata is: a 9-10 évesek 19 százaléka már annak ellenére jelen van valamelyik közösségi oldalon, hogy a csatlakozás alsó korhatára 13 év. A magyar fiatalok átlagosan 11 és fél éves koruktól vannak jelen a közösségi médiában, általában 3-4 helyen; a legnépszerűbb körükben a Facebook, a Youtube és az Instagram.

Mindez önmagában még nem jelent veszélyt a gyerekekre nézve, ha a fiatalok tisztában vannak az internet árnyoldalaival, szüleik pedig igyekeznek ellenőrzésük alatt tartani annak használatát. A kutatásból azonban az derült ki, hogy a mobillal rendelkező 11-13 évesek családjainak mintegy felénél nincsen se előzetes szabály, se utólagos ellenőrzés azzal kapcsolatban, milyen internetes tartalmakat nézhetnek vagy tölthetnek le, vagy hogy miben vehetnek részt mobileszközükön a fiatalok. Sok esetben ha van is ilyen szabály, az elsősorban költségoldalról fogja fel a kérdést.

Ráadásul a fiatalok a szakemberek tapasztalatai szerint igen könnyen adnak meg magukról adatokat az internetes felületeken, amelyek révén pontosan beazonosíthatók.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!