szerző:
Gécs Dániel

Az év egyik meglepetésének tűnő Fallout 76-ról a megjelenése előtt jó véleménnyel volt a szakma. De végül pont az maradt ki belőle, ami miatt valóban érdekesnek tűnt. A fejlesztői hibák mellett ráadásul adatszivárgás miatt is fájhat a játékosok feje.

Bár az 1997-ben megjelent első Fallout is emlékezetes program lett, a legtöbben alighanem a 2010-es New Vegasszal, illetve a 2015-ben debütált Fallout 4-gyel játszottak. Mindkét rész remek történettel rendelkezett, amit a hatalmas, bejárható vidék, valamint a sokszínű párbeszédek is erősítettek. Utóbbi a három éve készült epizóddal ért csúcsára: az elhangzottaknak komoly hatása volt a játékmenetre, így a történet végkifejletére is.

Egyvalami azonban mindig is hiányzott a Falloutokból: a felhasználóknak soha nem adódott lehetőségük, hogy közösen fedezzék fel a világot; hogy a gyűjthető holmikat egymás között cserélgetve fejlesszék tökélyre karakterüket. A fejlesztő Bethesda Game Studios is felismerte ezt, idei újdonságukat, a Fallout 76-ot már ennek szellemében készítették el. Az eredményt azonban a sorozatos programozói bakik miatt komoly botrányok kísérik, és az egésznek az időközben történt adatszivárgási ügy sem tett jót. Rosszul áll a Bethesda szénája, a helyzetet pedig még kényelmetlenebbé teszi, hogy új játékukról továbbra sem tudni, kinek szól. De azért erre is megpróbálunk választ adni.

A sztori

Az első Fallout-játékoknak megfelelően a Fallout 76 is a Nagy Háború utáni időkre koncentrál. Arra az időszakra, amikor a nagyhatalmak közti atomháború darabjaira rombolta a világot, az emberiség pedig föld alatti bunkerekben igyekezett kivárni, hogy a fenti helyzet javulásával és idővel kimerészkedjen a szabadba. Eltérés csupán abban mutatkozik, hogy a túlélőknek ezúttal Nyugat-Virginia posztapokaliptikus területein kell szerencsét próbálniuk, immár együtt – vagy egymás ellen, ha valaki inkább az ellenoldalt szolgálná.

A történetet jelentő kirakós hiányzó darabjainak összegyűjtése és megfejtése már a felhasználó feladata. Mint ugyanis a sorozat korábbi darabjainál, úgy a Fallout 76-ban (a szám a karakterünknek menedékül szolgáló bázis azonosítója) is rengeteg küldetés teljesítésére kötelezik a játékost. Ezek nagyobb részt a sztori főszálától elkülönülő missziókat jelentenek, de valamennyit azért hozzátesznek a világgal kapcsolatos tudnivalókhoz (meg persze karakterünkhöz). Megoldásuk elsősorban az értük kapott tapasztalati pontok, továbbá a begyűjthető holmik és fegyverek miatt fontos.

©

Nagy kár azonban, hogy az elraktározható karabélyok többségét jórészt a gép által irányított karakterek (NPC) ellen fogjuk használni. Ugyanis nagyon nehéz többszereplős játékként értékelni az új Falloutot, még akkor is, ha a program dobozára amúgy ez van írva. A pályán jó, ha 8-10 ember lézeng (mármint csúcsidőben, hétvégén), arra pedig ne nagyon számítsunk, hogy kalandjaink közben belebotlunk valakibe. Megtörténhet, de inkább csak a szabályt erősítő kivételként.

Félkészen

A játékkal eltöltött harmadik óra után kezdett bennünk motoszkálni, hogy kizárólag a sorozat iránt érzett rajongásunk miatt tartjuk magunkat. De aztán csak kimondtuk: ez a játék nemhogy nincs kész, a beígért funkciók nagy része hiányzik, vagy nem jól működik. A Fallout-játékok mindig a cselekményre hatást gyakorló, változatos párbeszédek miatt voltak a felhasználók kedvencei. A mostani részben viszont nincs „élőbeszéd”, de nagyon karakter sem, akivel szóba elegyedhetnénk. A Bethesda egyszerűen száműzött mindent, ami vagy aki megszólítható, helyükre pedig biodíszletként szolgáló figurákat helyezett. Valamit persze ezek is mondanak, ha a közelükbe érünk, de valójában a párbeszéd érezhető hiányának csillapítása miatt vetették be őket a fejlesztők. A világ azonban velük együtt is ugyanolyan élettelen.

A sorozat másik erősségének számító, izgalmas küldetések helyét felváltották a nagyrészt egyszerű feladatok. Gondolkodni egyiken sem kell, sőt különösebb kihívást sem igényelnek, türelmet azonban annál inkább. Főleg, amikor a játék hibába ütközve levágja az embert a szerverről, s az addig tartó bóklászás során szerzett minden holmiját elveszi, mert úgy érzékeli, hogy az elmúlt két órában semmit nem csináltunk. Igen, utóbbi megtörtént eseményt dolgoz fel.

Mérgünkben mi meg majdnem a konzolt dolgoztuk fel.

Ami jó

Az ordító hiányosságok ellenére azonban pozitívumokat is találni a programban. Ha pedig elvonatkoztunk a korábban ért fájdalmaktól, meglátjuk majd, hogy a Fallout 76 azért még tűrhető játék, ez pedig a negyedik résszel megismertetett szabadságérzetnek köszönhető, mely ezúttal még jobban érezteti hatását: nem nagyon kell erőlködni, hogy az ember letérjen az útról, és egy távolban megpillantott faház felé vegye az irányt, hogy alapanyagok után kutasson. És aztán megint csak menjen, amerre lát.

©

Hasonlóan jót tesznek a játéknak a szükséges XP-ből szerezhető képességkártyák, melyeket a preferált játékstílushoz megfelelően variálhatunk. Általuk nem csak változatos helyzetekre tudunk majd reagálni, karakterünk életét is könnyebbé tehetjük. Kimondottan szórakoztató az ideális kombináció elkészítése, amit a csomagként kapott újabb kártyák kiválogatása csak még izgalmasabbá tesz. Mindegyiket azonban nem tudjuk használni, így okosan és a helyzetnek megfelelő módon kell őket alkalmazni.

És ami nem

A Fallout világának egyik fontos, navigációs eszköze, a Pip-Boy szintén jelen van, bár használata semmiben nem módosult. Nem úgy a korábbi részekben a forró helyzetek lassítására alkalmas V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System). Utóbbi leginkább a fegyveres harcok terén tett jó szolgálatot, általa ugyanis könnyedén célozhatóvá váltak az ellenfelek. Ez most sincs másképp, a lassítás azonban eltűnt, ne is keressük.

©

A Fallout 76 is lehetőséget ad saját bázis építésére, habár a funkciónak a pangó játékkosszám miatt egyelőre nem sok értelme van. Egyszerűen nem viszi rá az embert a lélek, hogy ilyesmivel foglalkozzon, mert tudja jól:

nincs, akinek épülnének.

Bár a játék grafikája változott valamit a 2015-ös Fallout 4-hez képest, szebbnek semmiképp nem mondanánk. A technika ráadásul közel sem tökéletes: az első pillantásra is remekül festő Red Dead Redemption 2-höz képest sokkal gyengébb eredménnyel fut ugyanazon a PlayStation 4-en, amelyen teszteltük. Utóbbit bizonyára javítja majd a Bethesda (a megjelenés utáni napokban már ki is jött egy, az alapjáték méreténél is nagyobb frissítés), de összességében nagyon szomorúvá teszi az embert, hogy a programmal akkor is komoly, stabilitásbeli gondok vannak, ha a megjelenés előtti heteket a fejlesztők elmondása szerint az ilyen problémák megelőzésére szánták.

©

A kellemetlenségeket ráadásul a cég marketingeseinek gyatra munkája is tetőzte: az itthon 56 ezer forintba kerülő gyűjtői kiadás ugyanis nem pontosan olyan lett, mint amilyenre egy ekkora összeg kifizetése után számítana valaki. Az egyik elem helyett egy sokkal olcsóbbnak tűnő holmit raktak bele. A Bethesda illetékesei kommunikációs zavarba keveredtek, arra pedig azóta sem adtak választ, miért nem értesítették erről előre a felhasználókat.

A botrány szerdán ért a csúcsára: bizonyos felhasználók egyelőre ismeretlen okból hozzáférést kaptak a Bethesda ügyfélszolgálati rendszeréhez. Ennek eredményeként nemcsak látták és módosíthatták a beérkező panaszokat, de a játékot megvásárlók személyes adatai sem voltak biztonságban, ugyanis bankkártya-információk is böngészhetővé váltak.

Hogy pontosan hány embert érintő ügyről van szó, még nem tudni, de a kiadó kárpótlást és körültekintőbb adatkezelést ígért. Persze a felhasználók sem voltak „hálátlanok”: az incidens után a kritikai megjegyzéseket gyűjtő Metacriticen még tovább romlott a játék közösség általi megítélése. Cikkünk írásakor 2,7 ponton állt, ami az IMDB-ben sorakozó, hasonló „értékű” filmek számozásával azonos.

Az ítélet

A Fallout 76 sajnos a Bethesda munkájának eddigi leggyengébb darabja, amit a stúdió igyekezete se nagyon látszik javítani. Egy e heti bejelentés szerint a fejlesztők az elkövetkező hetekben rengeteg tartalommal bővítik majd, ami mindenképp dicséretes, de kérdéses, hogy a sorozatos bakikat képesek lesznek-e valaha is feledtetni. Mert a Bethesda soha nem erről volt híres, de hát változnak az idők. És úgy tűnik, a Fallout is.

A játékot 10-ből 4 pontra értékeltük, nagyot csalódtunk.

Többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Schumacher 19 éves fia tesztpilóta lehet a Ferrarinál

Schumacher 19 éves fia tesztpilóta lehet a Ferrarinál

Imádni fogja ezt a karórát – amíg meg nem tudja, mennyibe kerül

Imádni fogja ezt a karórát – amíg meg nem tudja, mennyibe kerül

A lengyel kormánypárt nem állít jelöltet a meggyilkolt gdanski főpolgármester helyére

A lengyel kormánypárt nem állít jelöltet a meggyilkolt gdanski főpolgármester helyére

Mozgáskorlátozottakat átverő cégekre csapott le a GVH

Mozgáskorlátozottakat átverő cégekre csapott le a GVH

Halálra késeltek valakit a bécsi főpályaudvaron

Halálra késeltek valakit a bécsi főpályaudvaron

Gyarmathy Éva: Ez az, fiúk, először a lámpát!

Gyarmathy Éva: Ez az, fiúk, először a lámpát!