szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Digitális Fizetési Index néven új mérőszámot vezetett be Magyarországon a Mastercard. A vállalat szerint a 45 mutatóból kalkulált index célja, hogy erre alapozva a bankok és más szolgáltatók megismerjék a fogyasztókat annak érdekében, hogy újfajta fizetési megoldásokat találhassanak ki.

Ahhoz, hogy a bankok és más szereplők egyszerű, kényelmes és biztonságos fizetési megoldásokat találjanak ki, fontos ismerniük az adott piac fejlettségét, a fogyasztói elvárásokat és a felhasználók tudását – hangsúlyozza közleményében a Mastercard, amely szerint Magyarországon eddig nem volt olyan átfogó kutatás, amely évről-évre mind a három szempont figyelembevételével teljes képet mutatott volna. A Digitális Fizetési Index bevezetésével ezt a hiányt szeretné pótolni a kártyatársaság.

A tájékoztatásból kiderül, az index az alábbi három fő kategória mentén tudja mindezeket számszerűsíteni:

  • A meglévő infrastruktúra fejlettsége, alkalmassága, a készpénz nélküli fizetési módok rendelkezésre állása,
  • A fogyasztók digitális fizetésekkel kapcsolatos tudásszintje és a digitális megoldások használatához szükséges ismeretei,
  • A digitális fizetési szokások elterjedtsége, az ezzel kapcsolatos viselkedési mintázatok és a digitális fizetések készpénzzel szembeni aktuális pozíciója.

Az először bejelentett Digitális Fizetési Index adatai a 2020-as évre vonatkoznak, amikor is a mutató a 100-as skálán 51 pontot ért el. Ezt az eredményt az egyes pillérek egyedi pontszámaiból számították ki: 64 az infrastruktúra, 51 a tudás és 38 a használat esetében.

Mastercard

Az index összesen 45 féle, kvantitatív és kvalitatív mutató alapján állt össze, a különböző mérőszámokat az adatok elérhetősége és minősége, valamint az adatforrás fenntarthatósága alapján választották ki. A mérőszámokat ágazati szakértők is áttekintették, és azokat helyezték előtérbe, amelyek a fizetéseket széleskörűen és releváns szemszögből képesek megmutatni. Az így létrehozott alindexek 100-as skálán mérik a magyar digitális fizetések aktuális helyzetét.

Az infrastruktúra alindex eredménye azt jelzi, hogy a digitális fizetéseknek erős alapja van, amely a lakosság és a kereskedők digitalizációjával, valamint a piacra lépő új fizetési technológiáknak köszönhetően tovább bővülhet. Másodszor, a fogyasztók tudásszintje, amelyet a tudás alindex foglal össze, arra utal, hogy a digitális fizetésekkel kapcsolatos hozzáállás és a digitális fizetések használatához szükséges készségek még növekedésre várnak,

a lakosság tudatosságának növelésére és a készpénzmentes fizetés előnyeivel kapcsolatos oktatására van szükség.

Ennek eredményeképpen a használat alindex kapta a legalacsonyabb pontszámot, ami összhangban van a másik két pillér eredményeivel.

A jelentés elkészítéséhez a Mastercard részben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által negyedévente közzétett hivatalos statisztikákból, a KSH népesség- és vállalkozási statisztikáiból dolgozott, másrészt saját rendszerének (aggregált) statisztikáiból. A hiányos vagy nem elérhető adatok helyettesítésére a vállalat kutatásokat végeztetett.

Az index becslése szerint az ügyfélkiszolgálási potenciállal rendelkező vállalkozások 42 százaléka rendelkezik kártyaterminállal, vagyis bőven van még lehetőség a hazai elfogadói hálózat bővítésére. Ennek támogatására a Mastercard Doppio néven infrastruktúra-fejlesztési programot is indított, amely segíti a terminálok vállalkozásokhoz történő eljuttatását.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!