Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a5989a56-1ba6-405a-b90d-8a9825ecce2b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A brazil szövetség azóta cáfolta a pletykákat, amely szerint ikonikus kék idegenbeli mezét vörösre cserélte volna a nemzeti csapat.","shortLead":"A brazil szövetség azóta cáfolta a pletykákat, amely szerint ikonikus kék idegenbeli mezét vörösre cserélte volna...","id":"20250430_brazil-valogatott-foci-piros-mez-lula-bolsonaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5989a56-1ba6-405a-b90d-8a9825ecce2b.jpg","index":0,"item":"7771f1e1-3eb4-42dd-9c4a-c41c51ecc67e","keywords":null,"link":"/elet/20250430_brazil-valogatott-foci-piros-mez-lula-bolsonaro","timestamp":"2025. április. 30. 19:10","title":"Kiakadtak a brazilok, amiért felmerült, hogy vörös mezben játszhat a válogatott a 2026-os vébén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c17d830-ab6d-4d4d-8d6d-49ae1480f01a","c_author":"Parászka Boróka","category":"eurologus","description":"Donald Trump fia végigrodeózta a Balkánt, zárt ajtók mögött mindenkinek más üzletet és előnyös kapcsolatokat ígért, a sajtót azonban látványosan kerülte. Az oroszbarát erők is barátsággal köszöntötték. Több, a Rogán Antal kitiltásához hasonló ügy is terítékre került. A Trump család érdekeltségeként luxusszállodák, gigavállalatok épülhetnek Szófiától Belgrádig.","shortLead":"Donald Trump fia végigrodeózta a Balkánt, zárt ajtók mögött mindenkinek más üzletet és előnyös kapcsolatokat ígért...","id":"20250430_donald-trump-jr-balkan-romania-rogan-pulse-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c17d830-ab6d-4d4d-8d6d-49ae1480f01a.jpg","index":0,"item":"4077a594-5d65-4228-af4f-218bf8d1043b","keywords":null,"link":"/eurologus/20250430_donald-trump-jr-balkan-romania-rogan-pulse-ebx","timestamp":"2025. április. 30. 19:00","title":"A hét, amikor Trump fia zsebrevágta a Balkánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cbe2dcc-d0a3-4413-863b-e38b1446a4d9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Ibériai-félsziget szinte egészét érintő áramkimaradás a GDP 0,1 százalékával csökkentette a gazdasági teljesítményt.","shortLead":"Az Ibériai-félsziget szinte egészét érintő áramkimaradás a GDP 0,1 százalékával csökkentette a gazdasági teljesítményt.","id":"20250430_spanyolorszag-aramszunet-gazdasag-kieses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cbe2dcc-d0a3-4413-863b-e38b1446a4d9.jpg","index":0,"item":"4d52bb47-8ed0-4e88-bbf6-04969dd1ecf0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_spanyolorszag-aramszunet-gazdasag-kieses","timestamp":"2025. április. 30. 12:58","title":"Több mint 1,5 milliárd euró kiesést okozott Spanyolországban az áramszünet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a283a35a-f7f7-4deb-b0c2-46ebb0afb8f5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Úgy tűnik, az izraeli kormány több halottról tud, mint amennyit eddig beismertek.","shortLead":"Úgy tűnik, az izraeli kormány több halottról tud, mint amennyit eddig beismertek.","id":"20250430_benjamin-netanjahu-izrael-gazai-ovezet-hamasz-tusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a283a35a-f7f7-4deb-b0c2-46ebb0afb8f5.jpg","index":0,"item":"7c60c0e7-a8d7-4191-b519-8fd7d5c10c5d","keywords":null,"link":"/vilag/20250430_benjamin-netanjahu-izrael-gazai-ovezet-hamasz-tusz","timestamp":"2025. április. 30. 14:29","title":"Elszólta magát Netanjahu felesége a gázai túszokkal kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ae11e8c-1ef8-49f5-9e51-a015232807b9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kvantumszámítás meglehetősen elvont, távoli fogalomnak tűnik, holott pár éven belül elterjedtek lehetnek a kvantumszámítógépek. 2021-től már Kvantum Nap (World Quantum Day) is van minden év áprilisában, ünnepelve a természet legkisebb részecskéit tanulmányozó kvantumtudományt. A Google idén ehhez a naphoz kapcsolódóan foglalta össze, miért is lesz jó a hétköznapi embereknek a kvantumszámítástechnika.","shortLead":"A kvantumszámítás meglehetősen elvont, távoli fogalomnak tűnik, holott pár éven belül elterjedtek lehetnek...","id":"20250501_kvantumszamitas-elonyei-google-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ae11e8c-1ef8-49f5-9e51-a015232807b9.jpg","index":0,"item":"eaa0abe4-2ba4-4a09-b6d1-bfb639ce899f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250501_kvantumszamitas-elonyei-google-szerint","timestamp":"2025. május. 01. 16:03","title":"Új gyógyszerek jönnek, az áram meg nem megy majd el annyiszor – mit hozhat még a kvantumszámítás?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6453f5-b2e4-4cf6-bf61-dac9788148d5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"2,5 milliárdos fővárosi költségvetési kötelezettségvállalás mellett.","shortLead":"2,5 milliárdos fővárosi költségvetési kötelezettségvállalás mellett.","id":"20250501_Elfogadta-a-Fovarosi-Kozgyules-indul-a-panelfelujitasi-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6453f5-b2e4-4cf6-bf61-dac9788148d5.jpg","index":0,"item":"e2f391dc-bbe0-4888-a871-d862f1a6bc5c","keywords":null,"link":"/itthon/20250501_Elfogadta-a-Fovarosi-Kozgyules-indul-a-panelfelujitasi-program","timestamp":"2025. május. 01. 14:15","title":"Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés, indul a panelfelújítási program","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1800ab02-34e9-4d95-9772-b836ab7a0a70","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"324 milliárd forintra csökkent a nyereség tavaly.","shortLead":"324 milliárd forintra csökkent a nyereség tavaly.","id":"20250430_mvm-csoport-nyereseg-energia-paks-atomeromu-rezsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1800ab02-34e9-4d95-9772-b836ab7a0a70.jpg","index":0,"item":"40f4a9c6-3005-4664-a43f-03c36c28f3dd","keywords":null,"link":"/kkv/20250430_mvm-csoport-nyereseg-energia-paks-atomeromu-rezsi","timestamp":"2025. április. 30. 16:02","title":"Csökkent az MVM Csoport nyeresége, de így is elégedettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ad43a69-e9c3-42c8-8bac-2d0e1346ec9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Aggasztó méreteket ölt a magyar háztartásokban felhalmozott, használaton kívüli elektronikai eszközök mennyisége – derül ki a MediaMarkt megbízásából készült friss, reprezentatív kutatásból. Az elektronikai üzletlánc szerint rengeteg pénzt hagynak veszni a magyarok azáltal, hogy soha nem kezdenek semmit a fiókban heverő készülékekkel.","shortLead":"Aggasztó méreteket ölt a magyar háztartásokban felhalmozott, használaton kívüli elektronikai eszközök mennyisége –...","id":"20250501_hasznalt-telefonok-laptopok-erteke-elektronikai-eszkozok-kutatas-keszulekbeszamitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ad43a69-e9c3-42c8-8bac-2d0e1346ec9b.jpg","index":0,"item":"9d452181-c2ea-4f85-b91a-07bbe9b181ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250501_hasznalt-telefonok-laptopok-erteke-elektronikai-eszkozok-kutatas-keszulekbeszamitas","timestamp":"2025. május. 01. 08:03","title":"Sok magyar embernek 50-100-200 ezer forint lapul a fiókjában úgy, hogy bele sem gondol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kedden délelőtt a Szeged pályaudvaron vártuk, hogy befusson az utastájékoztató táblán is folyamatosan ígért tram-train. Egy óra várakozást követően egy netes keresés után derült ki, hogy ez mostanában nem fog megtörténni. Kipróbáltuk a Szeged és Hódmezővásárhely belvárosait összekötő járművet, amely megállóinak listája ugyan már a második napon borult, de azért tényleg nagy élmény utazni rajta.
Évtizednyi előkészület, pályaépítés és tesztelés után hétfőn hajnalban tesztüzemben elindult a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamos. A tervek szerint december 31-ig húzódik el a beüzemelési szakasz, a végleges menetrend pedig március közepére állhat össze. Ezzel együtt az utasok már most használhatják, ráadásul április közepéig ingyen.
Hogy miként működik a tram-train, azt kedden délelőtt mi is kipróbáltuk. Röviden összefoglalva: Lázár János jól látja, nem véletlenül nevezhető a mostani próbaüzemnek.
De mi is az a tram-train?
A Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő vonalról először valamikor a 2000-es évek közepén lehetett hallani, az igazán nagy előrelépésre azonban csak 2011-ben került sor: akkor a két város polgármestere, Lázár János és Botka László aláírták azt a megállapodást, amely beindította a végül tíz éven át tartó, és nagyjából 80 milliárd forintba kerülő projektet.
hvg.hu
Tram-trainnek hívjuk, amikor közúti vasúti járművek közlekednek nagyvasúti pályán is. Kevésbé szakmai megfogalmazás szerint a dolog lényege, hogy két település belvárosát kösse össze úgy, hogy a szerelvény a városon kívüli – nem villamosított – vasúti pályán és a városon belüli villamoshálózaton is közlekedni tudjon. Ennek köszönhetően az utasoknak nem kell villamosról vonatra, majd onnan a másik villamosra átszállniuk.
Az első ilyen rendszert még 1992-ben adták át Németországban, Karlsruhét közötte össze Brettenel. Hamar népszerűvé vált, német városok és más európai országok is átvették a megoldást.
hvg.hu
Érdekesség, hogy Magyarországon már jóval korábban épültek hasonló hálózatok, például a Debrecen–Hajdúsámsoni (majd Nyírbátori) HÉV 1906-tól kezdve egészen az 1970-es évekig üzemelt, de Wikipédia vonatkozó szócikke felidézi, hogy a második világháború után a budapesti HÉV egyes szakaszait is villamossá alakították át, így a Fehérvári úton közös HÉV és villamosüzem is folyt 1963-ig. Ezeket akkoriban nem nevezték tram-trainnek, illetve közlekedésszakmai szempontból nem is egészen voltak azok. A megjegyzendő lényeg: a Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő tram-trainnek vannak történelmi előzményei az országban, ám kétségtelenül ez a legmodernebb megoldás.
Pro
Próbánk során azonnal megtapasztaltuk: nem túlzás, hogy a legkorszerűbb tömegközlekedési eszköz állt forgalomba a két város között. A tram-train utasai gyakorlatilag mindent megkapnak, ami a 21. században elvárható egy tömegközlekedési eszköztől: a jármű fedélzetén van ingyenesen használható wifi, több ülés mellé pedig dupla konnektorokat és dupla USB-portot is telepített a járműgyártó, így menet közben egyszerre lehet laptopot és mobilt tölteni. Vagy négy utas négy mobilját.
hvg.hu
Bár manapság alapvetőnek kellene lennie, mi azért még a plusz előnyök közé soroljuk, hogy a járművet a mozgássérült utasok, a babakocsival közlekedők és a kerékpárosok is könnyen tudják használni. Amellett ugyanis, hogy a megállók akadálymentesítettek, a szerelvényen több pontján is van kifejezetten a számukra kialakított hely – közvetlenül az ajtók mellett, így a fel- és leszállás is könnyen megoldható.
Az utasok egyetlen gombnyomással kapcsolatba léphetnek a tram-train vezetőjével, így baj esetén azonnal meg tud állni a szerelvény.
hvg.hu
Az pedig valóban komoly előny, hogy úgy lehet eljutni egyik város központjától a másikig, hogy egyszer sem kell átszállni.
Kontra
Hétfőn kora délutánra a tram-train már késéssel közlekedett: a menetrendhez képest nagyjából 10 perc volt a csúszás, amit végül az boríthatott fel teljesen, hogy az egyik jármű leállt Algyőnél. A Szeged365 beszámolója szerint nem sokkal 14 óra után
Algyő mellett furcsa hangokat adott ki az egyik szerelvény, majd az utasokkal a fedélzetén leállt.
A helyzet kedden reggel tovább bonyolódott: a Promenad24 úgy értesült, hogy az egyik tram-train szerelvény őzekkel ütközött, így szervizelésre szorul.
A Mávinform ugyanakkor a Facebook-oldalán azt írta, hogy „járműmeghibásodás miatt és a menetrend betartása érdekében” döntöttek úgy, hogy a második szegedi állomásról induljanak a járatok, tehát Szeged-Rókus állomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között közlekednek.
A változásról a Mávinform Facebook-oldalán túl nem sok információt kaptak az utasok, ráadásul a helyi megállókban lévő információs táblák a tram-train várható indulási időpontját úgy mutatták, mintha semmi sem történt volna. A Mávinform szerint a teljes vonalon 10:50-től kezdve járnak ismét a szerelvények, addig a Szegedi Közlekedési Társaság segített be az utasszállításba. A szerevényt végül Szeged-Rókusnál sikerült elcsípnünk.
hvg.hu
A két város között a próbaüzem végével már 100 km/h-val közlekedhet a szerelvény, jeleneg 80 km/h a maximális sebesség.
Írjuk a próbaüzem számlájára azt a tapasztalatunkat is, hogy a szerelvény helyenként hol jobban, hol kevésbé, de kileng. Ez csak azért fontos, mert kérdésesnek tűnik, mennyire lesz jó ötlet ezeken a szakaszokon további 20 km/h-val növelni a sebességet. Emellett szintén zavaró, hogy az általunk kipróbált szerelvény igen furcsa hangot hallatt, amikor a vezető bekapcsolja a dízelmotort. Ez is hallható az alábbi videóban.
Az új közlekedési módot az elérhető legfenntarthatóbbnak, legbiztonságosabbnak és legzöldebbnek definiálta Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató. A két dél-alföldi város között napi szinten ingázó több mint tízezer ember kiszolgálása mellett a térség közlekedését is átalakítja majd a vasútvillamos – mondta az újdonságról a Trend FM-nek. A MÁV első embere szerint például Szentesről is gyorsabban el lehet majd jutni így, vasúton Szegedre, mint busszal, közúton.
A vasúttársaság vezetője a rádió kérdésére megerősítette a hétfőn Lázár János próbaútján is említett tervet: a két állam illetékesei dolgoznak a Debrecen és Nagyvárad belvárosai között közlekedő tram-trainen is.
A lassú közlekedésé a jövő – jött rá a Duma Aktuál, miután az új tram-trainekkel a vártnál lassabban lehet eljutni Szegedről Hódmezővásárhelyre. Olyan megoldások nyerhetnek teret ezután, mint a buszpótló metró, a gyalogvasút vagy az utcák közti lanovka.