Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan máshol kell belépnie a YouTube-ba, ha a fiókjától függetlenül szeretne tartalmat fogyasztani.","shortLead":"Hamarosan máshol kell belépnie a YouTube-ba, ha a fiókjától függetlenül szeretne tartalmat fogyasztani.","id":"20250204_google-youtube-alkalmazas-vendeg-mod-valtozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925.jpg","index":0,"item":"c35e110e-cf5e-4726-b7a1-ddedb0783eba","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_google-youtube-alkalmazas-vendeg-mod-valtozas","timestamp":"2025. február. 04. 16:03","title":"Nem vész el, csak átalakul az egyik funkció a YouTube-on","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és a magyar valóságot a mobiltelefonok számából leszűrő házi elemzői lapunk friss számában. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és...","id":"20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3.jpg","index":0,"item":"e65ee7e8-3b14-4e55-bbf2-7b8af786da19","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","timestamp":"2025. február. 06. 08:00","title":"Dobszay János: Vissza a jövőnket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök folyamatosan azt hajtogatja, hogy a munkásokon akar segíteni. Valójában mindent magáért és a maga köré gyűjtött oligarcháiért tesz.","shortLead":"Az amerikai elnök folyamatosan azt hajtogatja, hogy a munkásokon akar segíteni. Valójában mindent magáért és a maga...","id":"20250206_Robert-Reich-Trump-penzre-valtja-a-hatalmat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6.jpg","index":0,"item":"c62fcd57-a30f-403a-ab51-5d5209cf0758","keywords":null,"link":"/360/20250206_Robert-Reich-Trump-penzre-valtja-a-hatalmat","timestamp":"2025. február. 06. 07:30","title":"Robert Reich: Trump pénzre váltja a hatalmát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"509be3c9-bafa-40cc-8600-da6bd8b20060","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Karla Sofía Gascónt lényegében eltüntették a film Oscar-kampányából.","shortLead":"Karla Sofía Gascónt lényegében eltüntették a film Oscar-kampányából.","id":"20250205_emilia-perez-oscar-netflix-transznemu-karla-sofia-gascon-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/509be3c9-bafa-40cc-8600-da6bd8b20060.jpg","index":0,"item":"f01e89e2-2fe2-4543-9982-d3dd6a5eabb6","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_emilia-perez-oscar-netflix-transznemu-karla-sofia-gascon-botrany","timestamp":"2025. február. 05. 14:38","title":"A Netflix ejtette az Oscar egyik legnagyobb esélyesét, az Emilia Pérez transznemű színésznője körül egyre nagyobb a botrány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bayer szerint, ha a demonstráció után bármilyen kormánypárti szereplőnek peres ügye lesz, és olyan bíró fogja azt tárgyalni, aki tüntetett, akkor elfogultságot kell jelenteni.","shortLead":"Bayer szerint, ha a demonstráció után bármilyen kormánypárti szereplőnek peres ügye lesz, és olyan bíró fogja azt...","id":"20250205_bayer-zsolt-lista-biro-februar-22-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32.jpg","index":0,"item":"dde0b5d6-aae8-4fe2-806e-b165db365497","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_bayer-zsolt-lista-biro-februar-22-tuntetes","timestamp":"2025. február. 05. 19:14","title":"Bayer Zsolt listázná azokat a bírókat, akik részt vesznek a február 22-i tüntetésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a11aa8d-c037-4579-974c-2d854c98b522","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi a rendőrség szerint álcázta magát, úgy ment vissza a lakásba, ahol a volt feleségét holtan találták.","shortLead":"A férfi a rendőrség szerint álcázta magát, úgy ment vissza a lakásba, ahol a volt feleségét holtan találták.","id":"20250204_rendorseg-japan-no-megolese-volt-ferj-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a11aa8d-c037-4579-974c-2d854c98b522.jpg","index":0,"item":"2dc06e8b-8e75-4d65-9406-f73c32d87918","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_rendorseg-japan-no-megolese-volt-ferj-video","timestamp":"2025. február. 04. 12:04","title":"Közzétette a felvételeket a rendőrség, ami alapján elfogták a japán nő megölésével gyanúsított volt férjet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22487a40-fcd0-4ab5-aedf-fcafdcee1a7a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet a depressziós betegekre a kreatin, ha az egy meglévő terápiát egészít ki. Úgy tűnik, érdemes lehet alkalmazni a kezeléseknél.","shortLead":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet a depressziós betegekre a kreatin, ha az egy meglévő...","id":"20250204_depresszio-kezelese-keratin-feherje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22487a40-fcd0-4ab5-aedf-fcafdcee1a7a.jpg","index":0,"item":"0ae99bcd-a4ed-428c-9df2-7bfb4d0c7532","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_depresszio-kezelese-keratin-feherje","timestamp":"2025. február. 04. 13:03","title":"Megvizsgálták, milyen hatással van a kreatin a depresszióra, az eredmény ígéretes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4182af36-de99-4d68-b897-19fe320c53e2","c_author":"Vértessy Péter","category":"360","description":"Belgium annyira elhanyagolta a haderőfejlesztés az elmúlt évtizedekben, hogy egyesek szerint szégyen Brüsszelben tartani a NATO székhelyét. Az ország nem teljesítette a szövetségi előírásokat, ha pedig mégis költött fegyverre, abban nem volt köszönet. Szeretettel Brüsszelből-sorozatunk írása.","shortLead":"Belgium annyira elhanyagolta a haderőfejlesztés az elmúlt évtizedekben, hogy egyesek szerint szégyen Brüsszelben...","id":"20250204_Szeretettel-Brusszelbol-nato-hadsereg-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4182af36-de99-4d68-b897-19fe320c53e2.jpg","index":0,"item":"65693bdb-b6e1-49cf-814f-f2a3aace0ea6","keywords":null,"link":"/360/20250204_Szeretettel-Brusszelbol-nato-hadsereg-fejlesztes","timestamp":"2025. február. 04. 17:30","title":"Repedt alvázú páncélosokkal és létszámhiányos hadsereggel kapott fontos NATO-feladatot Belgium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kedden délelőtt a Szeged pályaudvaron vártuk, hogy befusson az utastájékoztató táblán is folyamatosan ígért tram-train. Egy óra várakozást követően egy netes keresés után derült ki, hogy ez mostanában nem fog megtörténni. Kipróbáltuk a Szeged és Hódmezővásárhely belvárosait összekötő járművet, amely megállóinak listája ugyan már a második napon borult, de azért tényleg nagy élmény utazni rajta.
Évtizednyi előkészület, pályaépítés és tesztelés után hétfőn hajnalban tesztüzemben elindult a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamos. A tervek szerint december 31-ig húzódik el a beüzemelési szakasz, a végleges menetrend pedig március közepére állhat össze. Ezzel együtt az utasok már most használhatják, ráadásul április közepéig ingyen.
Hogy miként működik a tram-train, azt kedden délelőtt mi is kipróbáltuk. Röviden összefoglalva: Lázár János jól látja, nem véletlenül nevezhető a mostani próbaüzemnek.
De mi is az a tram-train?
A Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő vonalról először valamikor a 2000-es évek közepén lehetett hallani, az igazán nagy előrelépésre azonban csak 2011-ben került sor: akkor a két város polgármestere, Lázár János és Botka László aláírták azt a megállapodást, amely beindította a végül tíz éven át tartó, és nagyjából 80 milliárd forintba kerülő projektet.
hvg.hu
Tram-trainnek hívjuk, amikor közúti vasúti járművek közlekednek nagyvasúti pályán is. Kevésbé szakmai megfogalmazás szerint a dolog lényege, hogy két település belvárosát kösse össze úgy, hogy a szerelvény a városon kívüli – nem villamosított – vasúti pályán és a városon belüli villamoshálózaton is közlekedni tudjon. Ennek köszönhetően az utasoknak nem kell villamosról vonatra, majd onnan a másik villamosra átszállniuk.
Az első ilyen rendszert még 1992-ben adták át Németországban, Karlsruhét közötte össze Brettenel. Hamar népszerűvé vált, német városok és más európai országok is átvették a megoldást.
hvg.hu
Érdekesség, hogy Magyarországon már jóval korábban épültek hasonló hálózatok, például a Debrecen–Hajdúsámsoni (majd Nyírbátori) HÉV 1906-tól kezdve egészen az 1970-es évekig üzemelt, de Wikipédia vonatkozó szócikke felidézi, hogy a második világháború után a budapesti HÉV egyes szakaszait is villamossá alakították át, így a Fehérvári úton közös HÉV és villamosüzem is folyt 1963-ig. Ezeket akkoriban nem nevezték tram-trainnek, illetve közlekedésszakmai szempontból nem is egészen voltak azok. A megjegyzendő lényeg: a Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő tram-trainnek vannak történelmi előzményei az országban, ám kétségtelenül ez a legmodernebb megoldás.
Pro
Próbánk során azonnal megtapasztaltuk: nem túlzás, hogy a legkorszerűbb tömegközlekedési eszköz állt forgalomba a két város között. A tram-train utasai gyakorlatilag mindent megkapnak, ami a 21. században elvárható egy tömegközlekedési eszköztől: a jármű fedélzetén van ingyenesen használható wifi, több ülés mellé pedig dupla konnektorokat és dupla USB-portot is telepített a járműgyártó, így menet közben egyszerre lehet laptopot és mobilt tölteni. Vagy négy utas négy mobilját.
hvg.hu
Bár manapság alapvetőnek kellene lennie, mi azért még a plusz előnyök közé soroljuk, hogy a járművet a mozgássérült utasok, a babakocsival közlekedők és a kerékpárosok is könnyen tudják használni. Amellett ugyanis, hogy a megállók akadálymentesítettek, a szerelvényen több pontján is van kifejezetten a számukra kialakított hely – közvetlenül az ajtók mellett, így a fel- és leszállás is könnyen megoldható.
Az utasok egyetlen gombnyomással kapcsolatba léphetnek a tram-train vezetőjével, így baj esetén azonnal meg tud állni a szerelvény.
hvg.hu
Az pedig valóban komoly előny, hogy úgy lehet eljutni egyik város központjától a másikig, hogy egyszer sem kell átszállni.
Kontra
Hétfőn kora délutánra a tram-train már késéssel közlekedett: a menetrendhez képest nagyjából 10 perc volt a csúszás, amit végül az boríthatott fel teljesen, hogy az egyik jármű leállt Algyőnél. A Szeged365 beszámolója szerint nem sokkal 14 óra után
Algyő mellett furcsa hangokat adott ki az egyik szerelvény, majd az utasokkal a fedélzetén leállt.
A helyzet kedden reggel tovább bonyolódott: a Promenad24 úgy értesült, hogy az egyik tram-train szerelvény őzekkel ütközött, így szervizelésre szorul.
A Mávinform ugyanakkor a Facebook-oldalán azt írta, hogy „járműmeghibásodás miatt és a menetrend betartása érdekében” döntöttek úgy, hogy a második szegedi állomásról induljanak a járatok, tehát Szeged-Rókus állomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között közlekednek.
A változásról a Mávinform Facebook-oldalán túl nem sok információt kaptak az utasok, ráadásul a helyi megállókban lévő információs táblák a tram-train várható indulási időpontját úgy mutatták, mintha semmi sem történt volna. A Mávinform szerint a teljes vonalon 10:50-től kezdve járnak ismét a szerelvények, addig a Szegedi Közlekedési Társaság segített be az utasszállításba. A szerevényt végül Szeged-Rókusnál sikerült elcsípnünk.
hvg.hu
A két város között a próbaüzem végével már 100 km/h-val közlekedhet a szerelvény, jeleneg 80 km/h a maximális sebesség.
Írjuk a próbaüzem számlájára azt a tapasztalatunkat is, hogy a szerelvény helyenként hol jobban, hol kevésbé, de kileng. Ez csak azért fontos, mert kérdésesnek tűnik, mennyire lesz jó ötlet ezeken a szakaszokon további 20 km/h-val növelni a sebességet. Emellett szintén zavaró, hogy az általunk kipróbált szerelvény igen furcsa hangot hallatt, amikor a vezető bekapcsolja a dízelmotort. Ez is hallható az alábbi videóban.
Az új közlekedési módot az elérhető legfenntarthatóbbnak, legbiztonságosabbnak és legzöldebbnek definiálta Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató. A két dél-alföldi város között napi szinten ingázó több mint tízezer ember kiszolgálása mellett a térség közlekedését is átalakítja majd a vasútvillamos – mondta az újdonságról a Trend FM-nek. A MÁV első embere szerint például Szentesről is gyorsabban el lehet majd jutni így, vasúton Szegedre, mint busszal, közúton.
A vasúttársaság vezetője a rádió kérdésére megerősítette a hétfőn Lázár János próbaútján is említett tervet: a két állam illetékesei dolgoznak a Debrecen és Nagyvárad belvárosai között közlekedő tram-trainen is.
A lassú közlekedésé a jövő – jött rá a Duma Aktuál, miután az új tram-trainekkel a vártnál lassabban lehet eljutni Szegedről Hódmezővásárhelyre. Olyan megoldások nyerhetnek teret ezután, mint a buszpótló metró, a gyalogvasút vagy az utcák közti lanovka.