Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7f7e4cc7-c832-4ae1-b815-777970f4b92b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több szerv is vizsgálódik, meg kell várni ennek a végét – mondta a parlamentben a gránátbalesetről Vargha Tamás, a honvédelmi tárca miniszterhelyettese, akit az MSZP-s Gurmai Zita kérdezett. Az ellenzéki politikus szerint 82 napja hallgatnak és hazudnak.","shortLead":"Több szerv is vizsgálódik, meg kell várni ennek a végét – mondta a parlamentben a gránátbalesetről Vargha Tamás...","id":"20250611_Csaknem-3-honap-eltelt-de-meg-nincs-gyanusitottja-az-ujdorogdi-granatbalesetnek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f7e4cc7-c832-4ae1-b815-777970f4b92b.jpg","index":0,"item":"e69774a9-de32-44e7-9ede-63ac7221376b","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Csaknem-3-honap-eltelt-de-meg-nincs-gyanusitottja-az-ujdorogdi-granatbalesetnek-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 12:23","title":"Csaknem 3 hónap eltelt, de még nincs gyanúsítottja az újdörögdi gránátbalesetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6801f486-286d-4573-9f55-4a9b4a762ea9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A gibraltári repülőtéren pedig kettős határellenőrzést vezetnek be.","shortLead":"A gibraltári repülőtéren pedig kettős határellenőrzést vezetnek be.","id":"20250611_gibraltar-spanyolorszag-hatarellenorzes-megszunik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6801f486-286d-4573-9f55-4a9b4a762ea9.jpg","index":0,"item":"554b32ea-7ab3-4f2d-9501-5a7b0ac47e68","keywords":null,"link":"/vilag/20250611_gibraltar-spanyolorszag-hatarellenorzes-megszunik","timestamp":"2025. június. 11. 21:07","title":"Véget ért a Brexit óta tartó vita: megszűnik a határellenőrzés Gibraltár és Spanyolország között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae7d8c3-8cdc-416a-80da-34fc9366926a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":" Legalább két ember meghalt, és többen megsérültek hétfő éjszaka.","shortLead":" Legalább két ember meghalt, és többen megsérültek hétfő éjszaka.","id":"20250610_Egy-ukran-szuleszetet-is-eltalalt-Oroszorszag-legutobbi-drontamadasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae7d8c3-8cdc-416a-80da-34fc9366926a.jpg","index":0,"item":"4732aa53-871b-4d64-b882-df7a12ad2ec7","keywords":null,"link":"/vilag/20250610_Egy-ukran-szuleszetet-is-eltalalt-Oroszorszag-legutobbi-drontamadasa","timestamp":"2025. június. 10. 10:30","title":"Újabb komoly orosz dróntámadás érte Ukrajnát, egy szülészetet is eltaláltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"849b36f5-3148-43a4-bd89-aede2764fce3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vitályos Eszter egy hete beszélt arról, hogy van, aki folyamatosan sír és picsog az önkormányzati vezetők közül. Cser-Palkovics András megszólítva érezte magát.","shortLead":"Vitályos Eszter egy hete beszélt arról, hogy van, aki folyamatosan sír és picsog az önkormányzati vezetők közül...","id":"20250611_cser-palkovics-andras-vitalyos-eszter-siras-picsogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/849b36f5-3148-43a4-bd89-aede2764fce3.jpg","index":0,"item":"43754c12-76e2-41a3-8750-c88a81670388","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_cser-palkovics-andras-vitalyos-eszter-siras-picsogas","timestamp":"2025. június. 11. 16:23","title":"Vitályos egy Cser-Palkovicsnak küldött levélben tisztázta a sírás-picsogás kérdést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93b7e1ec-7ff2-4cbd-8cc9-ba7bbe0b5d95","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Azt mondja, a nők tele vannak szorongással az anyai szerepekkel kapcsolatban, megfeszülnek a családalapításban és -fenntartásban, és sokan nem kapnak ehhez megfelelő támaszt.","shortLead":"Azt mondja, a nők tele vannak szorongással az anyai szerepekkel kapcsolatban, megfeszülnek a családalapításban és...","id":"20250610_Jakupcsek-Gabriella-CSOK-csalad-narrativa-noi-szerepek-anyasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93b7e1ec-7ff2-4cbd-8cc9-ba7bbe0b5d95.jpg","index":0,"item":"100da1b6-bc42-42f7-a28b-cc5dbdc3769c","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Jakupcsek-Gabriella-CSOK-csalad-narrativa-noi-szerepek-anyasag","timestamp":"2025. június. 10. 15:51","title":"„Önmagában a csok nem fogja megoldani a problémákat” – Jakupcsek Gabriella szerint ma nem kapnak elég segítséget az anyák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar szerint még Észak-Koreában sincs olyan hazugságkampány, mint amit Lázár csinál a MÁV-nak. ","shortLead":"Magyar szerint még Észak-Koreában sincs olyan hazugságkampány, mint amit Lázár csinál a MÁV-nak. ","id":"20250610_Magyar-Peter-Vitezy-David-Lazar-Janos-hetvegi-MAV-kaosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"a3b2dfd9-c264-4ed7-a4a9-983a15572c5b","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_Magyar-Peter-Vitezy-David-Lazar-Janos-hetvegi-MAV-kaosz","timestamp":"2025. június. 10. 12:54","title":"Magyar Péter és Vitézy Dávid egymásra licitálva okolják Lázár Jánost a hétvégi MÁV-káosz miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A Tesla nagy ígérete régóta a teljes önvezetésen keresztül lezajló mobilitási forradalom. ","shortLead":"A Tesla nagy ígérete régóta a teljes önvezetésen keresztül lezajló mobilitási forradalom. ","id":"20250611_Tesla-robottaxi-szolgaltatas-indulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072.jpg","index":0,"item":"1904780b-263b-43a0-a676-deb2c2fb0ad8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250611_Tesla-robottaxi-szolgaltatas-indulas","timestamp":"2025. június. 11. 08:28","title":"Felbukkant a Tesla első önvezető taxija, Elon Musk elárulta, mikor indul a szolgáltatás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A techmilliárdos megbánást tanúsított, miután összeveszett Donald Trumppal, és több posztban is súlyos vádakat fogalmazott meg az elnökkel szemben.","shortLead":"A techmilliárdos megbánást tanúsított, miután összeveszett Donald Trumppal, és több posztban is súlyos vádakat...","id":"20250611_elon-musk-donald-trump-veszekedes-megbanas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9.jpg","index":0,"item":"677bd1e1-9a9d-4143-bab5-ee266b91a32e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_elon-musk-donald-trump-veszekedes-megbanas-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 10:16","title":"Elon Musk visszavonulót fújt, megbánta néhány bejegyzését, amit Trumpról tett közzé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kedden délelőtt a Szeged pályaudvaron vártuk, hogy befusson az utastájékoztató táblán is folyamatosan ígért tram-train. Egy óra várakozást követően egy netes keresés után derült ki, hogy ez mostanában nem fog megtörténni. Kipróbáltuk a Szeged és Hódmezővásárhely belvárosait összekötő járművet, amely megállóinak listája ugyan már a második napon borult, de azért tényleg nagy élmény utazni rajta.
Évtizednyi előkészület, pályaépítés és tesztelés után hétfőn hajnalban tesztüzemben elindult a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamos. A tervek szerint december 31-ig húzódik el a beüzemelési szakasz, a végleges menetrend pedig március közepére állhat össze. Ezzel együtt az utasok már most használhatják, ráadásul április közepéig ingyen.
Hogy miként működik a tram-train, azt kedden délelőtt mi is kipróbáltuk. Röviden összefoglalva: Lázár János jól látja, nem véletlenül nevezhető a mostani próbaüzemnek.
De mi is az a tram-train?
A Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő vonalról először valamikor a 2000-es évek közepén lehetett hallani, az igazán nagy előrelépésre azonban csak 2011-ben került sor: akkor a két város polgármestere, Lázár János és Botka László aláírták azt a megállapodást, amely beindította a végül tíz éven át tartó, és nagyjából 80 milliárd forintba kerülő projektet.
hvg.hu
Tram-trainnek hívjuk, amikor közúti vasúti járművek közlekednek nagyvasúti pályán is. Kevésbé szakmai megfogalmazás szerint a dolog lényege, hogy két település belvárosát kösse össze úgy, hogy a szerelvény a városon kívüli – nem villamosított – vasúti pályán és a városon belüli villamoshálózaton is közlekedni tudjon. Ennek köszönhetően az utasoknak nem kell villamosról vonatra, majd onnan a másik villamosra átszállniuk.
Az első ilyen rendszert még 1992-ben adták át Németországban, Karlsruhét közötte össze Brettenel. Hamar népszerűvé vált, német városok és más európai országok is átvették a megoldást.
hvg.hu
Érdekesség, hogy Magyarországon már jóval korábban épültek hasonló hálózatok, például a Debrecen–Hajdúsámsoni (majd Nyírbátori) HÉV 1906-tól kezdve egészen az 1970-es évekig üzemelt, de Wikipédia vonatkozó szócikke felidézi, hogy a második világháború után a budapesti HÉV egyes szakaszait is villamossá alakították át, így a Fehérvári úton közös HÉV és villamosüzem is folyt 1963-ig. Ezeket akkoriban nem nevezték tram-trainnek, illetve közlekedésszakmai szempontból nem is egészen voltak azok. A megjegyzendő lényeg: a Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő tram-trainnek vannak történelmi előzményei az országban, ám kétségtelenül ez a legmodernebb megoldás.
Pro
Próbánk során azonnal megtapasztaltuk: nem túlzás, hogy a legkorszerűbb tömegközlekedési eszköz állt forgalomba a két város között. A tram-train utasai gyakorlatilag mindent megkapnak, ami a 21. században elvárható egy tömegközlekedési eszköztől: a jármű fedélzetén van ingyenesen használható wifi, több ülés mellé pedig dupla konnektorokat és dupla USB-portot is telepített a járműgyártó, így menet közben egyszerre lehet laptopot és mobilt tölteni. Vagy négy utas négy mobilját.
hvg.hu
Bár manapság alapvetőnek kellene lennie, mi azért még a plusz előnyök közé soroljuk, hogy a járművet a mozgássérült utasok, a babakocsival közlekedők és a kerékpárosok is könnyen tudják használni. Amellett ugyanis, hogy a megállók akadálymentesítettek, a szerelvényen több pontján is van kifejezetten a számukra kialakított hely – közvetlenül az ajtók mellett, így a fel- és leszállás is könnyen megoldható.
Az utasok egyetlen gombnyomással kapcsolatba léphetnek a tram-train vezetőjével, így baj esetén azonnal meg tud állni a szerelvény.
hvg.hu
Az pedig valóban komoly előny, hogy úgy lehet eljutni egyik város központjától a másikig, hogy egyszer sem kell átszállni.
Kontra
Hétfőn kora délutánra a tram-train már késéssel közlekedett: a menetrendhez képest nagyjából 10 perc volt a csúszás, amit végül az boríthatott fel teljesen, hogy az egyik jármű leállt Algyőnél. A Szeged365 beszámolója szerint nem sokkal 14 óra után
Algyő mellett furcsa hangokat adott ki az egyik szerelvény, majd az utasokkal a fedélzetén leállt.
A helyzet kedden reggel tovább bonyolódott: a Promenad24 úgy értesült, hogy az egyik tram-train szerelvény őzekkel ütközött, így szervizelésre szorul.
A Mávinform ugyanakkor a Facebook-oldalán azt írta, hogy „járműmeghibásodás miatt és a menetrend betartása érdekében” döntöttek úgy, hogy a második szegedi állomásról induljanak a járatok, tehát Szeged-Rókus állomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között közlekednek.
A változásról a Mávinform Facebook-oldalán túl nem sok információt kaptak az utasok, ráadásul a helyi megállókban lévő információs táblák a tram-train várható indulási időpontját úgy mutatták, mintha semmi sem történt volna. A Mávinform szerint a teljes vonalon 10:50-től kezdve járnak ismét a szerelvények, addig a Szegedi Közlekedési Társaság segített be az utasszállításba. A szerevényt végül Szeged-Rókusnál sikerült elcsípnünk.
hvg.hu
A két város között a próbaüzem végével már 100 km/h-val közlekedhet a szerelvény, jeleneg 80 km/h a maximális sebesség.
Írjuk a próbaüzem számlájára azt a tapasztalatunkat is, hogy a szerelvény helyenként hol jobban, hol kevésbé, de kileng. Ez csak azért fontos, mert kérdésesnek tűnik, mennyire lesz jó ötlet ezeken a szakaszokon további 20 km/h-val növelni a sebességet. Emellett szintén zavaró, hogy az általunk kipróbált szerelvény igen furcsa hangot hallatt, amikor a vezető bekapcsolja a dízelmotort. Ez is hallható az alábbi videóban.
Az új közlekedési módot az elérhető legfenntarthatóbbnak, legbiztonságosabbnak és legzöldebbnek definiálta Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató. A két dél-alföldi város között napi szinten ingázó több mint tízezer ember kiszolgálása mellett a térség közlekedését is átalakítja majd a vasútvillamos – mondta az újdonságról a Trend FM-nek. A MÁV első embere szerint például Szentesről is gyorsabban el lehet majd jutni így, vasúton Szegedre, mint busszal, közúton.
A vasúttársaság vezetője a rádió kérdésére megerősítette a hétfőn Lázár János próbaútján is említett tervet: a két állam illetékesei dolgoznak a Debrecen és Nagyvárad belvárosai között közlekedő tram-trainen is.
A lassú közlekedésé a jövő – jött rá a Duma Aktuál, miután az új tram-trainekkel a vártnál lassabban lehet eljutni Szegedről Hódmezővásárhelyre. Olyan megoldások nyerhetnek teret ezután, mint a buszpótló metró, a gyalogvasút vagy az utcák közti lanovka.
Az első nyári hétvégén letérdelt a MÁV, a főváros pedig kis híján csődbe rohant. A két helyzetben közös, hogy még egyiket sem sikerült megoldani. Mit gondol Vitézy a Pride betiltásáról?