Pavló Péter
Pavló Péter
Tetszett a cikk?

Kedden délelőtt a Szeged pályaudvaron vártuk, hogy befusson az utastájékoztató táblán is folyamatosan ígért tram-train. Egy óra várakozást követően egy netes keresés után derült ki, hogy ez mostanában nem fog megtörténni. Kipróbáltuk a Szeged és Hódmezővásárhely belvárosait összekötő járművet, amely megállóinak listája ugyan már a második napon borult, de azért tényleg nagy élmény utazni rajta.

Évtizednyi előkészület, pályaépítés és tesztelés után hétfőn hajnalban tesztüzemben elindult a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamos. A tervek szerint december 31-ig húzódik el a beüzemelési szakasz, a végleges menetrend pedig március közepére állhat össze. Ezzel együtt az utasok már most használhatják, ráadásul április közepéig ingyen.

Hogy miként működik a tram-train, azt kedden délelőtt mi is kipróbáltuk. Röviden összefoglalva: Lázár János jól látja, nem véletlenül nevezhető a mostani próbaüzemnek.

De mi is az a tram-train?

A Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő vonalról először valamikor a 2000-es évek közepén lehetett hallani, az igazán nagy előrelépésre azonban csak 2011-ben került sor: akkor a két város polgármestere, Lázár János és Botka László aláírták azt a megállapodást, amely beindította a végül tíz éven át tartó, és nagyjából 80 milliárd forintba kerülő projektet.

hvg.hu

Tram-trainnek hívjuk, amikor közúti vasúti járművek közlekednek nagyvasúti pályán is. Kevésbé szakmai megfogalmazás szerint a dolog lényege, hogy két település belvárosát kösse össze úgy, hogy a szerelvény a városon kívüli – nem villamosított – vasúti pályán és a városon belüli villamoshálózaton is közlekedni tudjon. Ennek köszönhetően az utasoknak nem kell villamosról vonatra, majd onnan a másik villamosra átszállniuk.

Az első ilyen rendszert még 1992-ben adták át Németországban, Karlsruhét közötte össze Brettenel. Hamar népszerűvé vált, német városok és más európai országok is átvették a megoldást.

hvg.hu

Érdekesség, hogy Magyarországon már jóval korábban épültek hasonló hálózatok, például a Debrecen–Hajdúsámsoni (majd Nyírbátori) HÉV 1906-tól kezdve egészen az 1970-es évekig üzemelt, de Wikipédia vonatkozó szócikke felidézi, hogy a második világháború után a budapesti HÉV egyes szakaszait is villamossá alakították át, így a Fehérvári úton közös HÉV és villamosüzem is folyt 1963-ig. Ezeket akkoriban nem nevezték tram-trainnek, illetve közlekedésszakmai szempontból nem is egészen voltak azok. A megjegyzendő lényeg: a Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő tram-trainnek vannak történelmi előzményei az országban, ám kétségtelenül ez a legmodernebb megoldás.

Pro

Próbánk során azonnal megtapasztaltuk: nem túlzás, hogy a legkorszerűbb tömegközlekedési eszköz állt forgalomba a két város között. A tram-train utasai gyakorlatilag mindent megkapnak, ami a 21. században elvárható egy tömegközlekedési eszköztől: a jármű fedélzetén van ingyenesen használható wifi, több ülés mellé pedig dupla konnektorokat és dupla USB-portot is telepített a járműgyártó, így menet közben egyszerre lehet laptopot és mobilt tölteni. Vagy négy utas négy mobilját.

hvg.hu

Bár manapság alapvetőnek kellene lennie, mi azért még a plusz előnyök közé soroljuk, hogy a járművet a mozgássérült utasok, a babakocsival közlekedők és a kerékpárosok is könnyen tudják használni. Amellett ugyanis, hogy a megállók akadálymentesítettek, a szerelvényen több pontján is van kifejezetten a számukra kialakított hely – közvetlenül az ajtók mellett, így a fel- és leszállás is könnyen megoldható.

Az utasok egyetlen gombnyomással kapcsolatba léphetnek a tram-train vezetőjével, így baj esetén azonnal meg tud állni a szerelvény.

hvg.hu

Az pedig valóban komoly előny, hogy úgy lehet eljutni egyik város központjától a másikig, hogy egyszer sem kell átszállni.

Kontra

Hétfőn kora délutánra a tram-train már késéssel közlekedett: a menetrendhez képest nagyjából 10 perc volt a csúszás, amit végül az boríthatott fel teljesen, hogy az egyik jármű leállt Algyőnél. A Szeged365 beszámolója szerint nem sokkal 14 óra után

Algyő mellett furcsa hangokat adott ki az egyik szerelvény, majd az utasokkal a fedélzetén leállt.

A helyzet kedden reggel tovább bonyolódott: a Promenad24 úgy értesült, hogy az egyik tram-train szerelvény őzekkel ütközött, így szervizelésre szorul.

A Mávinform ugyanakkor a Facebook-oldalán azt írta, hogy „járműmeghibásodás miatt és a menetrend betartása érdekében” döntöttek úgy, hogy a második szegedi állomásról induljanak a járatok, tehát Szeged-Rókus állomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között közlekednek.

A változásról a Mávinform Facebook-oldalán túl nem sok információt kaptak az utasok, ráadásul a helyi megállókban lévő információs táblák a tram-train várható indulási időpontját úgy mutatták, mintha semmi sem történt volna. A Mávinform szerint a teljes vonalon 10:50-től kezdve járnak ismét a szerelvények, addig a Szegedi Közlekedési Társaság segített be az utasszállításba. A szerevényt végül Szeged-Rókusnál sikerült elcsípnünk.

hvg.hu

A két város között a próbaüzem végével már 100 km/h-val közlekedhet a szerelvény, jeleneg 80 km/h a maximális sebesség.

Írjuk a próbaüzem számlájára azt a tapasztalatunkat is, hogy a szerelvény helyenként hol jobban, hol kevésbé, de kileng. Ez csak azért fontos, mert kérdésesnek tűnik, mennyire lesz jó ötlet ezeken a szakaszokon további 20 km/h-val növelni a sebességet. Emellett szintén zavaró, hogy az általunk kipróbált szerelvény igen furcsa hangot hallatt, amikor a vezető bekapcsolja a dízelmotort. Ez is hallható az alábbi videóban.

Az új közlekedési módot az elérhető legfenntarthatóbbnak, legbiztonságosabbnak és legzöldebbnek definiálta Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató. A két dél-alföldi város között napi szinten ingázó több mint tízezer ember kiszolgálása mellett a térség közlekedését is átalakítja majd a vasútvillamos – mondta az újdonságról a Trend FM-nek. A MÁV első embere szerint például Szentesről is gyorsabban el lehet majd jutni így, vasúton Szegedre, mint busszal, közúton.

A vasúttársaság vezetője a rádió kérdésére megerősítette a hétfőn Lázár János próbaútján is említett tervet: a két állam illetékesei dolgoznak a Debrecen és Nagyvárad belvárosai között közlekedő tram-trainen is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG360 hvg360

Tram-train után sík fogaskerekű? Duma Aktuál a slow transportról

A lassú közlekedésé a jövő – jött rá a Duma Aktuál, miután az új tram-trainekkel a vártnál lassabban lehet eljutni Szegedről Hódmezővásárhelyre. Olyan megoldások nyerhetnek teret ezután, mint a buszpótló metró, a gyalogvasút vagy az utcák közti lanovka.