szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kielemezte a Virgin Atlantic annak a tesztrepülésnek az adatait, amire majdnem fél évvel ezelőtt került sor. Az eredmény ígéretes.

Fontos tesztet hajtott végre a Virgin Atlantic még 2023. novemberében: a légitársaság egy Boeing 787-est repített Londonból New Yorkba. Ez önmagában még nem lenne izgalmas hír – bár a Boeing mélyrepülése miatt talán mégis –, ám mindezt úgy tette meg, hogy a jármű üzemanyagtartályában 100 százalékban fenntartható üzemanyagot (SAF) tankoltak. Most kiderült, az adatok szerint ezzel a megoldással egy hagyományos repüléshez képest

95 tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe az út során

A repülőgép nem szállított sem rakományt, sem szokványos utasokat. Igaz, a Virgin Atlantic alapítója, Richard Branson, a légitársaság vezérigazgatója, Shai Weiss és a brit közlekedési miniszter, Mark Harper ott ültek a fedélzeten.

MTI / EPA / Fraser Hay

A fenntartható repülőgép-üzemanyag a jelenlegi definíció szerint a kereskedelmi légi közlekedésben használt folyékony üzemanyag, ami akár 80 százalékkal is képes csökkenteni a szén-dioxid kibocsátását. Az üzemanyagot különféle források felhasználásával lehet előállítani. Ide tartozik a fáradt olaj, a zsírok, a zöld- és kommunális hulladékok, valamint a nem élelmiszerként ismert növények. De előállíthatják úgy is, hogy közvetlenül a légkörből vonják ki hozzá a szén-dioxidot. Ha széles körben alkalmazzák a légiiparban, akkor jelentősen csökkentheti annak környezetre gyakorolt hatását.

Jelenleg a repülés globális üzemanyag-felhasználása nagyjából 0,1 százalékot tesz ki, az előírások szerint pedig az SAF-fel legfeljebb 50 százalékban lehet megtankolni a repülőgépeket.

A Virgin Atlantic gépén, a Flight100-ason a Rolls-Royce Trent 1000 hajtóműve üzemelt.

100% lett, maradhat? Átment a teszten a hajtómű, ami átírhatja a repülés legrosszabb hatását

Jelenleg mintegy háromezer darab V2500-as hajtómű üzemel a világ repülőgépein. Ha mindegyiket átalakítják úgy, hogy csak fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) égessenek el, az nagy előrelépés lehet az iparág kizöldítése felé.

A rögzített adatokból az is kiderült, hogy az SAF nemcsak a szén-dioxid mérséklésére volt jó hatással: 40 százalékkal csökkent az egyéb részecskék kibocsátása is. A cég szerint mindez jótékony hatással lehet a repülőterek és környékük levegőjének minőségére, és a kialakuló kondenzcsíkok sem lesznek olyan tartósak.

A The Engineer beszámolója szerint mindezek mellett a SAF 1 százalékkal több energiát adott, mint a hagyományos üzemanyagok. A Flight100-asba tankolt üzemanyag 88 százaléka HEFA (hidrogénezett észterek és zsírsavak) volt, amit az AirBP állított elő, míg a maradék 12 százalék SAK, vagyis szintetikus aromás kerozin volt. Ez utóbbit a Marathon Petroleum Corporation leányvállalata, a Virent szállította le.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!