100% lett, maradhat? Átment a teszten a hajtómű, ami átírhatja a repülés legrosszabb hatását
Jelenleg mintegy háromezer darab V2500-as hajtómű üzemel a világ repülőgépein. Ha mindegyiket átalakítják úgy, hogy csak fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) égessenek el, az nagy előrelépés lehet az iparág kizöldítése felé.
hvg.hu
A repülőgépgyártók az elmúlt években egyre nagyobb energiát fektettek abba, hogy a jövőben a repülőgépek már 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal is képesek legyenek üzemelni. Az iparági szabályok szerint jelenleg legfeljebb csak úgy használható ilyen üzemanyag, ha azt kerozinnal keverik össze úgy, hogy a két anyag aránya 50-50 százalék legyen.
Az elmúlt évben azonban már több olyan tesztet is végeztek, ami közelebb viheti az iparágat a kizöldítéshez. A Virgin Atlantic légitársaság Boeing 787 Dreamliner típusú gépe például sikeresen teljesítette a New York – London utat úgy, hogy már csak zöld üzemanyagot tankoltak bele, de a levegőbe emelkedett egy olyan Airbus A380-as óriásgép is, amelynek egyik hajtóműve szintén csak SAF-et égetett.
A világon először teszteltek élesben 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) működő hajtóművet Airbus A380-as óriásgépen. Iparági várakozások szerint az ilyen jellegű üzemanyag segítségével akár 85 százalékkal is csökkenthető lehet a kereskedelmi gépek hajtóművének szén-dioxid-kibocsátása.
A sikeres tesztet végzők listájára most a svájci IAE International Aero Engines AG (IAE AG) nevű vállalat is feliratkozott. A cég az általa fejlesztett V2500-as hajtóműve átalakított változatát próbálta ki úgy, hogy az csak SAF-et kapott. A tesztet Hannoverben végezték el – írta meg az Interesting Engineering.
Kim Kinsley, az IAE AG elnöke szerint az eredmény alapján kijelenthető, a V2500-as hajtóművek a következő évtizedekben jelentős szerepet vállalhatnak abban, hogy csökkenjen a légiközlekedés károsanyag-kibocsátása.
A cég eddig nagyjából háromezer ilyen hajtóművet gyártott, így az átalakításuk komoly előrelépés lehet abban, hogy 2050-re el lehessen érni a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást. A hajtóművet először 1987-ben készítette el a konzorcium, ami jelenleg olyan repülőgépekre van felszerelve, mint
az Airbus A320-család,
a McDonnell Douglas MD-90,
az Embraer C-390 Millennium.
Pratt & Whitney
A fenntartható repülőgép-üzemanyag a jelenlegi definíció szerint a kereskedelmi légi közlekedésben használt folyékony üzemanyag, ami akár 80 százalékkal is képes csökkenteni a szén-dioxid kibocsátását. Az üzemanyagot különféle források felhasználásával lehet előállítani. Ide tartozik a fáradt olaj, a zsírok, a zöld- és kommunális hulladékok, valamint a nem élelmiszerként ismert növények. De előállíthatják úgy is, hogy közvetlenül a légkörből vonják ki hozzá a szén-dioxidot. Ha széles körben alkalmazzák a légiiparban, akkor jelentősen csökkentheti annak környezetre gyakorolt hatását.
Akár 90 százalékkal is csökkenthető lehet a repülés karbonlábnyoma egy ürülékből előállított kerozinnal, azonban van egy komoly buktatója az elképzelésnek.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.