szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A Samsung 2027-ben kezdené meg a saját fejlesztésű szilárdtest-akkumulátora tömeggyártását, melyek első körben a szuperprémium elektromos autókba kerülhetnek bele.

Komoly pénzeket ölt a Samsung az elmúlt években abba, hogy hatékonyabb akkumulátorokat fejlesszen. A vállalat a szilárdtest-akkumulátorokban látja a jövőt, olyannyira, hogy egy kísérleti gyártósort is összerakott már. A cég nemrég bejelentette: a rendszer már teljesen működőképes.

A The Elec beszámolója szerint a Samsung SDI képviselői arról beszéltek, hogy 2027-ig megkezdené a cég a szilárdtest-akkumulátorok tömeggyártását. Az első darabokat már le is szállította a vállalat a partnereinek, a visszajelzések pedig állítólag pozitívak voltak. Ha mindez valóban így van, az elhozhatja az iparág régóta várt forradalmát, ezek az elektromos autók számára kínált egységek ugyanis

  • 965 km-re elegendő energiát tudnak tárolni,
  • 9 perc alatt fel lehet őket tölteni, valamint
  • 20 év az élettartamuk.

Mindezt úgy érte el a Samsung, hogy az energiasűrűséget sikerült 500 Wh/kg-ra feltornászni. Ez majdnem a duplája a hagyományos akkumulátorok 270 Wh/kg-jának. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy a 9 perces feltöltési idő minden bizonnyal a 10 vagy 20 százalékról a 80 százalékos állapotra való feltöltést jelenti, nem pedig azt, hogy 0-ról 100-ra tart ennyi ideig telepumpálni árammal.

Ezek az akkumulátorok ráadásul kisebbek, könnyebbek és biztonságosabbak lehetnek, mint a jelenleg elterjedten használt lítium-ion egységek. Utóbbi oka, hogy nincs bennük folyékony anyag, így egy esetleges baleset során sem folynak szét és gyulladnak meg úgy, mint a hagyományos akkuk tennék.

10 000 feltöltést is kibír az újfajta akkumulátor, ami leválthatja a lítium-ion egységeket

A cink-bróm akkumulátorok biztonságosabbak, költséghatékonyabbak és egyszerűbb a kialakításuk, mint a lítiumion-egységeké. Van azonban egy nagy hibájuk, amit úgy tűnik, most sikerült kiküszöbölni.

Azonban, ahogy minden ilyen fejlesztéssel, ezzel kapcsolatban is van egy „de”. Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy az előállításuk rendkívül drága, így a szilárdtest-akkumulátorok minden bizonnyal csak a prémium elektromos autókba kerülnek majd bele. Ez jelentősen lassíthatja az elektromobilitás elterjedését.

A Samsung mindezek mellett lítium-vas-foszfát (LFP) és kobaltmentes akkumulátorokat, valamint szárazelektróda-előállítási módszert is fejleszt, hogy csökkenteni tudja az előállítás költségeit, ezzel együtt pedig az akkumulátorok árait.

Bár a Samsung fejlesztése előremutató, a sikerhez az is kell, hogy elterjedtebbek legyenek azok a töltőállomások, ahol az infrastruktúra lehetővé teszi a 9 perces töltési idő kihasználását.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!