Már csak néhányat kell aludni: kiderült, mikor térhet vissza a Földre az üres Boeing Starliner űrhajó
Viszonylag gyorsan, már szeptember első napjaiban hazahozza a Starlinert a Boeing és a NASA. Az űrhajó önállóan fog visszatérni, de szükség esetén a földi irányítás be tud avatkozni.
HVG
Megszületett a döntés: legkorábban szeptember 6-án térhet vissza a Földre a Boeing űrhajója, a Starliner. Az űrkapszula személyzet nélkül, üresen dokkol le a Nemzetközi Űrállomásról (ISS), majd indul vissza a Földre, hogy hat órával később ejtőernyőkkel landoljon Új-Mexikó White Sands Rakétakísérleti Telepén – írja a Space.com.
Mint a NASA illetékesei közölték, a szonda önállóan fogja végrehajtani a teljes visszatérést, melyet két repülésirányító központból (Houston, Florida) fognak levezényelni. Előbbi a Starliner, utóbbi a Boeing küldetésirányító központját takarja.
A földi csapatok szükség esetén képesek távolról irányítani a szondát, legyen szó a ledokkolásról, a légkörbe belépésről, vagy az ejtőernyős landolásról – jegyzi meg az űrügynökség. A Starliner két korábbi tesztrepülése során – 2019-ben és 2022-ben – már képes volt visszatérni a Földre személyzet nélkül, bár első alkalommal az ISS-t sem érte el.
Több mint fél évszázaddal az Apollo-17-küldetés után az Amerikai Egyesült Államok január 8-án újra leszállóegységet indított a Holdra, ám nem sokkal később kiderült: a Peregrine küldetése kudarccal fog végződni. Most kiadták az erről szóló jelentést, amelyből kiderült, mi volt a hiba oka.
A Starliner júniusban indult el az ISS-re, fedélzetén két amerikai űrhajóssal, Butch Wilmore-ral és Suni Williamsszel. Az eredeti tervek szerint csak 8 napot töltöttek volna a Nemzetközi Űrállomáson, ám a már az indítása előtt is problémás Starliner gondjai csak sokasodtak a repülés során: a 28 hajtóművéből 5 leállt. Így újra és újra halasztották a visszatérést, míg végül néhány napja megszületett a döntés: nem kockáztatnak, inkább egy SpaceX Dragonnal, az ISS normál személyzetcseréjével hozzák vissza az űrhajósokat. Igaz, csak 2025 februárjában – a most szeptemberi személyzetcserével csak két asztronautát indítanak a Dragonnal, így az ISS-en pont annyian lesznek, hogy a következő, februári csere alkalmával a Starliner űrhajósainak is legyen hely visszatéréskor.
A Boeing a polgári repülésben is komoly problémákkal kell szembenézzen, kapcsolódó cikkeinket ide kattintva találja.
2021 óta az 55 fontos csúcsról 10 fontra csökkent a Wizz Air részvényeinek árfolyama, a befektetők az elmúlt 15 céges jelentésből 13-ra negatívan reagáltak. A magyar gyökerű légitársaság életét a háborúk és az olajárak sem könnyítették meg, de a mélyrepülésben a menedzsment is szerepet játszott Bukta Gábor, a Concorde elemzője szerint.