szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A mesterséges intelligencia elterjedése igazi kihívássá tette a hamisított képek felismerését. A nagy technológiai cégek már próbálnak tenni ez ügyben, és azzal, hogy a Google is csatlakozott hozzájuk, magas szintű védelmet kapnak a felhasználók.

A mesterséges intelligencia által generált képek néha annyira valódinak tűnnek, hogy ember legyen a talpán, aki leleplezi a hamisítást. Van viszont erre valóban professzionális megoldás: az Adobe, az Arm, az Intel, a Microsoft és a Truepic együttműködése révén kialakított

Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA). Egy nyílt szabványról van szó, amelyik lehetővé teszi, hogy a digitális tartalmakhoz (képek, videók stb.) metaadatokat fűzzenek, és ezek információt nyújtanak arról, hogy a tartalmat ki hozta létre, milyen módosításokon ment keresztül és hogy hol jelent meg először. A szabványról itt olvashatnak részletesebben.

A C2PA különösen fontos szerepet játszhat a mesterséges intelligencia által generált tartalmak hitelességének igazolásában. A deepfake-ek és más mesterséges intelligencia által generált tartalmak egyre valósághűbbek, így egyre nehezebb megkülönböztetni őket az eredeti tartalmaktól. A C2PA segítségével azonban lehetővé válik annak vizsgálata, hogy egy adott tartalmat mesterséges intelligencia hozott-e létre.

MI által generált kép
Google Gemini

Megnyugtató lehet, hogy a Google is benne van a C2PA csapatában, ugyanis a legtöbb kép után még mindig a Google-keresővel vadásznak. A legújabb értesülések szerint most egy új funkció bevezetésére készül a keresőóriás, amely segít különbséget tenni a valódi és a manipulált képek között a keresési eredmények között. Nemrégiben meg is osztott egy frissítést ezzel kapcsolatban: a funkció a C2PA szabvánnyal fogja nyomon követi a képek eredetét és szerkesztési előzményeit. A szabványt „az elkövetkező hónapokban” építi be a termékeibe.

Mindez konkrétabban azt jelenti, hogy hamarosan a Google keresési eredményei között szerepelni fog egy frissített „about this image funkció”, amely tájékoztat arról, ha egy képet mesterséges intelligencia eszközökkel hoztak létre vagy szerkesztettek. A későbbiekben hirdetési rendszereibe is integrálnák a C2PA metaadatokat, és azt is vizsgálják, hogyan továbbíthatnák a C2PA-információkat a YouTube-on a nézőknek, amikor a tartalmat kamerával rögzítik.

A Google egyébként segített a legújabb C2PA technikai szabvány (2.1-es verzió) kidolgozásában, és egy hamarosan megjelenő C2PA megbízhatósági listával együtt fogja használni, amely lehetővé teszi az olyan platformok számára, mint a Google keresés, hogy megerősítsék a tartalom eredetét. „Például, ha az adatok azt mutatják, hogy egy képet egy adott kameramodell készítette, a megbízhatósági lista segít ellenőrizni, hogy ez az információ pontos-e” – mondja Laurie Richardson, a Google bizalomért és biztonságért felelős alelnöke.

Mit tegyek, ha azt gyanítom, csaló hív vagy ír?

A telefonhívásra alapozó átverések elkerülésének egyik módja lehet, ha az ember nem veszi fel a telefont. A többi módszer nagy része a ma elérhető technológiákkal meglepően egyszerűen kijátszható. De néha egyetlen jól feltett kérdéssel is menthető az ügy.

A C2PA szabvány széles körű elterjedése egyelőre még kicsit problémás, mivel jelenleg csak néhány kameramárka (néhány Leica és Sony fényképezőgép) és szoftveralkalmazás támogatja a hitelesítési adatokat. Viszont a Nikon és a Canon is ígéretet tett a C2PA szabvány átvételére, és továbbra is várják, hogy az Apple és a Google beépítse a C2PA támogatást iPhone-okba és az androidos eszközökbe.

Richardson úgy véli, hogy bár nincs mindenki számára megfelelő megoldás, az iparági együttműködés elengedhetetlen, mivel a származás megállapítása összetett és termékenként változó. „További szolgáltatókat és hardverszolgáltatókat is arra biztatunk, hogy fontolják meg a C2PA tartalom hitelesítő adatainak átvételét” – mondja.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!