szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A napokban indította el egyelőre fizetős ügyfelei számára az OpenAI a ChatGPT Search szolgáltatást, ami nem is titkoltan a Google keresőjével versenyezne. De vajon hogyan állja meg a helyét? Egy korai felhasználó már tesztelte is a lehetőségeket.

A netes keresések területén egyértelmű egyeduralkodó a Google, azonban az OpenAI felkavarná ezt az állóvizet. Elindította ugyanis a pár hónapja bemutatott GPT-4o finomhangolt változatát, a ChatGPT Searchöt, ami – a nevének megfelelően – már keresésre is alkalmas, így konkurálhat a Google-lel. Nagy előnye, hogy mindeközben mellőzi a hirdetéseket (legalábbis egyelőre).

Az újdonságot a ChatGPT-re előfizetők egy része kapta meg, de fokozatosan mindenki számára elérhetővé válik. A szerencsésebbek közé tartozott a Tom’s Guide munkatársa is, aki érthetően kíváncsi volt arra, hogy mit is kínál a hosszú távú tapasztalattal rendelkező Google-kereső ellenében az ifjonc ChatGPT Search, így gyorsan ringbe küldte a két megoldást. Olyan szempontokat vetett össze, mint a sebesség és a válaszidő, az információ minősége és pontossága, valós idejű frissítések, adatvédelem, általános felhasználói élmény, valós idejű hírek, sporthírek és ezek frissítései.

A sebesség és válaszidő vizsgálata során a keresők a következő kérdést kapták: Melyek Tokió a legnépszerűbb turisztikai látványosságai?

Tom’s Guide

A Google keresőmotorja nagyon gyors, az eredmények ezredmásodperceken belül megjelentek. Ebben persze semmi meglepő sincsen: a keresőmotor több éven át tartó optimalizálást és kifejezetten a nagysebességű indexelésre és visszakeresésre épített infrastruktúrát rejt magában. A kérdésre ebben az esetben is azonnal megérkezett a válasz, releváns eredmények széles skálája több forrásból.

A ChatGPT keresése ugyanolyan gyors volt, ám sokkal áttekinthetőbb, felhasználóbarát módon generált képeket és információkat az egyes helyekről. Nyilvánvaló volt, hogy a mesterséges intelligencia úgy generálta a választ, hogy releváns forrásokból merített, majd megosztotta az információkat egy társalgási válaszban.  A tesztelő ebben a körben a ChatGPT Searchöt ítélte győztesnek az értékes, gyors válaszért, amely társalgási, de tömör módon történt.

Az információ minőségének és pontosságának összevetése során a tesztelő azt kérte a keresőktől, hogy magyarázzák el a klímaváltozás és a globális felmelegedés közötti különbségeket.

A Google válasza a Geminitől érkezett, és egy rövid bekezdésbe foglalta össze az éghajlatváltozást és a globális felmelegedést. Innen lefelé kellett görgetni, és keresni néhány linket a NASA-tól, az USGS.gov-tól és még a Quorától is. Nyilvánvalónak tűnik, hogy az algoritmus a népszerű és hiteles forrásokat részesíti előnyben, de emellett reklámvezérelt, ami azt jelenti, hogy a legjobb eredmények néha egészen nem a témába vágó szponzorált tartalmakat is mutatnak. Az összetett témáknál, mint amilyen ez a kérés is, több linkre is rá kell kattintani a teljes válasz eléréséhez.

A ChatGPT közvetlen választ adott, lehívta az ellenőrzött információkat az internetről, majd hozzáadott egy kattintható „Források” ikont. Ez egy roppant hasznos funkció, ugyanis lecsökkenti azt az időt, amit a több webhelyről történő információgyűjtésre kell fordítani a Google keresésen belül. A ChatGPT Search ezt a fordulót is megnyerte a pontos és kényelmes válaszaival.

Annak vizsgálata során, hogy mennyire frissek az információk, a következő kérdés ment a keresőkhöz: Mekkora az Apple jelenlegi részvényárfolyama, és vannak-e friss hírek?

Tom’s Guide

A Google nem adott azonnali választ, ehelyett egy linkkel szolgált t a Yahoo Finance-hez, ahol kattintgatni lehetett, bízva abban, hogy a felhasználó maga is megtalálja a számára fontos infókat. Ezzel szemben a ChatGPT Search válasza ezredmásodpercek alatt megjelent. Az Apple-ről is adott híreket és frissítéseket, természetesen forrásokkal. A tesztelőt lenyűgözte, hogy azonnali válaszokat kapott a kérésekre anélkül, kutakodnia kellett volna a részletek után, amivel sok idő megtakarítható. Úgy tűnik, hogy a valós idejű részvény- vagy időjárás-frissítésekhez a ChatGPT összehasonlítható pontosságot és még nagyobb mélységet kínál a Google hatalmas vizuális adatbázisa ellenére, így ebben a körben is egyértelmű volt a győztes.

Az adatvédelemmel kapcsolatban az alábbi kérést kapták a keresők: Mutasson legújabb tanulmányokat a közösségi média mentális egészségre gyakorolt ​​hatásairól.

A Google olyan sokféle választ kínált, hogy a tesztelő hirtelen azt sem tudta, hol keressen. A keresési élmény rendkívül zsúfolt volt, de nem is ez volt a legnagyobb probléma. Sokkal inkább a Google hirdetési modellje, ami azt is jelenti, hogy a felhasználói adatokat gyakran felhasználják személyre szabott hirdetések megjelenítésére. Noha a Google kiterjedt adatvédelmi szabályzatokkal és beállításokkal rendelkezik, hirdetésalapú megközelítése olyan célzott tartalomhoz vezethet, amely nem mindig részesíti előnyben a felhasználói adatvédelmet.

A ChatGPT keresés ismét tisztább felületet mutatott reklámozott tartalom nélkül. Az ilyen személyes kereséseknél pedig igazán nagyra értékelhető az adatvédelemre összpontosító megközelítést. Ha kényes keresésekről van szó, igazán értékelendő, ha utána nem céloznak meg hirdetésekkel, így ebből a körből is a ChatGPT került ki győztesen.

Melyik lehet a legjobb televízió a nappalimba? – ezzel a kérdéssel tesztelték az általános felhasználói élményt. A Google azonnal néhány linkkel válaszolt, amelyek mindegyike szponzorált volt. Miután a tesztelő megpróbálta szűkíteni a kérést, a kereső tartalomszolgáltatók linkjeivel tért vissza.

Tom’s Guide

A ChatGPT Search válasza viszont olyan volt, mintha az MI egy barát lenne, aki értékes tudnivalókat kínál. Az egyes televíziók képét egy-egy kivonat kísérte, amely mindegyikről információt kínált. A dizájn sokkal letisztultabb és tömörebb volt a Google-hoz képest. Ráadásul a társalgási formátum intuitív, így görgetni lehetett az ajánlásokat anélkül, hogy több linket kellett volna átböngészni. Egy újabb pont a ChatGPT javára közvetlen válaszaiért és konkrét példáiért.

Talán nem is lehetett volna aktuálisabb kérdést feltenni a hírek frissességének vizsgálatakor, mint hogy ki vezeti éppen az amerikai elnökválasztást?. A Google a választásokkal kapcsolatos hírekkel tért vissza, a felhasználóra bízva, hogy hámozza ki azokból, ami pontosan érdekli. Ezzel szemben a ChatGPT Search pontosan a várt eredményeket adta, pusztán a tényekkel. A választási hírek mindenhol ott vannak, viszont a ChatGPT-nek hála, nem kellett több hírt olvasni, hiszen konkrét választ adott a kérdésre. Újabb ChatGPT Search győzelem: valós idejű válaszok generálása.

A sporthírek, illetve frissésségük vizsgálata során a következő kérdést kapták a versenyzők: Hogyan omlott össze a Yankees a World sorozatban?

Az első találat a Google-től egy idézet volt a New York Times témával foglalkozó történetéből. Ez egy gyors és közvetlen válasz volt, azonban a tesztelőnek mégis olyan érzése támadt, mintha nem lenne meg az egész történet. A ChatGPT Search viszont alaposabb választ adott több forrásból származó információkkal, mégis tisztának és tömörnek tűnt. Ezúttal is a ChatGPT lett a győztes azzal, hogy releváns válaszokkal tért vissza, hozzáadva azt az alaposságot, ami megerősíti, hogy a felhasználó megkapott minden információt.

Bár a fentiek alapján egyértelműnek tűnhet a ChatGPT Search előnye, a végső konklúzió azért ennél árnyaltabb volt. Ugyanis mind a ChatGPT, mind a Google kiváló a maga nemében, azonban kissé eltérő igényeket elégítenek ki. Ha valaki átfogó keresési eredményeket keres források és látványelemek széles választékával, annak továbbra is a Google a megfelelő választás. Azonban ha az egyértelmű, hirdetésmentes, párbeszédes válaszokat részesíti előnyben a beépített valós idejű frissítésekkel, akkor a ChatGPT egyszerűsített, felhasználóbarát élménye lesz a legmegfelelőbb, amely könnyen a mindennapi lekérdezések alapvető elemévé válhat, mintha egy segítőkész barát lenne.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!