Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a4aa9add-adf8-441c-b295-2e4d547c98c0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Gyorsan kellett cselekednie a háromszoros Oscar-díjas színésznőnek. ","shortLead":"Gyorsan kellett cselekednie a háromszoros Oscar-díjas színésznőnek. ","id":"20250130_Keritest-atvagva-menekult-Meryl-Streep-a-tuzvesz-elol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4aa9add-adf8-441c-b295-2e4d547c98c0.jpg","index":0,"item":"674fbefb-0acb-4a83-99c7-9202b366dd11","keywords":null,"link":"/elet/20250130_Keritest-atvagva-menekult-Meryl-Streep-a-tuzvesz-elol","timestamp":"2025. január. 30. 17:56","title":"Tűzben edzett színésznő: szomszédja kerítését átvágva menekült Meryl Streep a tűzvész elől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15c62026-2763-486e-93d9-99f865db91cf","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Egy amerikai per apropóján elemzi a Der Spiegel, miért nincs szükségük a nagy techcégeknek arra, hogy titokban felhasználják a telefonok mikrofonját. De akkor honnan „tudják” a hirdetők, min törjük éppen a fejünket?","shortLead":"Egy amerikai per apropóján elemzi a Der Spiegel, miért nincs szükségük a nagy techcégeknek arra, hogy titokban...","id":"20250130_apple-telefon-lehallgatas-per-gyanus-reklamok-tenyleg-lehallgat-a-mobil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15c62026-2763-486e-93d9-99f865db91cf.jpg","index":0,"item":"991ef010-1551-47f5-b069-4f29ea56d673","keywords":null,"link":"/360/20250130_apple-telefon-lehallgatas-per-gyanus-reklamok-tenyleg-lehallgat-a-mobil","timestamp":"2025. január. 30. 17:00","title":"Úgy érzi, hogy lehallgatja a mobilja? Valójában ezért kapunk gyanúsan témába vágó reklámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f289372-81a0-4078-9cda-5133934fa154","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Úgy tűnik, a szelfiutálat egyeseknél különösen erős.","shortLead":"Úgy tűnik, a szelfiutálat egyeseknél különösen erős.","id":"20250130_Inkabb-maszturbalnek-nyilvanosan-mint-hogy-keszitsek-egy-szelfit-Sedaris","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f289372-81a0-4078-9cda-5133934fa154.jpg","index":0,"item":"17fe543a-8c4d-4439-8388-8460f81635e1","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_Inkabb-maszturbalnek-nyilvanosan-mint-hogy-keszitsek-egy-szelfit-Sedaris","timestamp":"2025. január. 30. 13:22","title":"\"Inkább maszturbálnék nyilvánosan, mint hogy csináljak egy szelfit\" – nyilatkozta David Sedaris amerikai humorista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Minimálisan tudott csak nőni a magyar gazdaság teljesítménye 2024-ben, az eredeti növekedési ígéreteknek a közelében sem voltunk – derül ki a KSH most kiadott éves számaiból. Apró jó hír legalább az, hogy a technikai recesszióból kijöttünk, október-decemberben már nagyobb volt a GDP, mint az év közepén.","shortLead":"Minimálisan tudott csak nőni a magyar gazdaság teljesítménye 2024-ben, az eredeti növekedési ígéreteknek a közelében...","id":"20250130_gdp-ksh-novekedes-gazdasag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd.jpg","index":0,"item":"7e817a00-3969-4d9e-badf-e2e4bc62c8b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_gdp-ksh-novekedes-gazdasag-ebx","timestamp":"2025. január. 30. 08:30","title":"4 százalékos GDP-növekedést ígért a kormány 2024-re, 0,6 százalék lett helyette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbcc3f53-3366-48f3-b242-c0e9fac3f618","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"A részletekről később fog dönteni a Magyar Bírói Egyesület. ","shortLead":"A részletekről később fog dönteni a Magyar Bírói Egyesület. ","id":"20250129_Tuntetest-szerveznek-a-magyar-birok-hogy-megvedjek-a-fuggetlenseguket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbcc3f53-3366-48f3-b242-c0e9fac3f618.jpg","index":0,"item":"280feeff-f9b5-40c8-a989-2749b31871af","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Tuntetest-szerveznek-a-magyar-birok-hogy-megvedjek-a-fuggetlenseguket","timestamp":"2025. január. 29. 18:26","title":"Tüntetést szerveznek a magyar bírók, hogy megvédjék a függetlenségüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e16f94a6-486b-4d09-addb-9c8af254b5c9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kevesebb tiszta hajtás kell. A VW már le is fújta, hogy elektromos autót vigyen az USA-ba. ","shortLead":"Kevesebb tiszta hajtás kell. A VW már le is fújta, hogy elektromos autót vigyen az USA-ba. ","id":"20250130_Trump-autok-uzemanyagtakarekossagi-szabaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e16f94a6-486b-4d09-addb-9c8af254b5c9.jpg","index":0,"item":"d60215d7-e331-404d-9049-5e39f7c26ddc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Trump-autok-uzemanyagtakarekossagi-szabaly","timestamp":"2025. január. 30. 08:44","title":"Trumpék máris átírják az autók üzemanyag-takarékossági szabályait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea2b8853-2f60-4f12-b43c-ee505d53e2f5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai gazdasági továbbra is szilárd ütemben bővül, de az infláció kissé magas.","shortLead":"Az amerikai gazdasági továbbra is szilárd ütemben bővül, de az infláció kissé magas.","id":"20250129_A-Fed-nem-valtoztatott-az-iranyado-dollarkamaton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea2b8853-2f60-4f12-b43c-ee505d53e2f5.jpg","index":0,"item":"c8fdc950-ef1c-40fc-aa31-6a9f702ad515","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_A-Fed-nem-valtoztatott-az-iranyado-dollarkamaton","timestamp":"2025. január. 29. 20:35","title":"A Fed nem változtatott az irányadó dollárkamaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cd4176b-0e76-4318-b1f2-b5f916b870f7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A szombathelyi születésű Schäfer jelenleg a berlini Union középpályása.","shortLead":"A szombathelyi születésű Schäfer jelenleg a berlini Union középpályása.","id":"20250130_Schafer-Andras-valogatott-kozeppalyas-bevasarolta-magat-a-Szombathelyi-Haladasba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cd4176b-0e76-4318-b1f2-b5f916b870f7.jpg","index":0,"item":"63eec2e4-c88d-4543-8a57-37ec769d53aa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Schafer-Andras-valogatott-kozeppalyas-bevasarolta-magat-a-Szombathelyi-Haladasba","timestamp":"2025. január. 30. 18:08","title":"Schäfer András válogatott középpályás bevásárolta magát a Szombathelyi Haladásba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot érintő baleset az Egyesült Államokban. Szakértők szerint emberi hiba, valamint a reptér nehéz megközelíthetősége egyaránt szerepet játszhatott a tragédiában.
Mint arról beszámoltunk, helyi idő szerint szerda este kilenc óra előtt összeütközött egy leszállásra készülő utasszállító repülőgép és egy gyakorló repülést végző katonai helikopter Washington belvárosának közelében a Potomac-folyó felett.
A Ronald Reagan repülőtér mellett történt baleset miatt a repteret átmenetileg lezárták, a mentés már nagy erőkkel zajlik; mindkét gép a folyóba zuhant az ütközés után. A legfrissebb hírek szerint már elérte a 30-at a vízből kiemelt áldozatok száma, túlélőkről nincs hír. A Bombardier CRJ700-as típusú utasszállítón (melyet a PSA Airlines üzemeltetett az American Airlines megbízásából) 60 utas, valamint négyfős személyzet utazott. A Sikorsky H-60 (Black Hawk) helikopteren a hírek szerint három katona tartózkodott.
A mentőegységek zord időben kutatnak a túlélők után viszonylag sekély vízben, miközben a hadsereg és a védelmi minisztérium már megindította a vizsgálatot a baleset körülményeinek kivizsgálására.
A legfontosabb kérdés magától értetődő: mégis hogyan ütközhetett össze egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter?
A pontos válaszért meg kell várni a vizsgálati jelentést. Mivel egy reptér mellett történt a baleset, a biztonsági kamerák jól dokumentálták a katasztrófát: ezen a felvételen azt látni, amint a nagy, fényes gép halad a reptér felé, balról pedig egy szintén fénylő, ám apró pont közelít hozzá. Ez volt a helikopter. Néhány pillanattal később, látszólag elkerülő manőver nélkül csapódik az utasszállítóba, egy nagy robbanás történik, majd a lángoló roncsok úgy zuhannak alá, mint egy darab kő.
Valószínűleg nincs túlélője a balesetnek
Magyar idő szerint délután fél 2 körül a repülőtérre egy sajtótájékoztatót hívtak össze, ahol Sean Duffy közlekedési miniszter elmondta: mindkét gép „sztenderd repülési mintázatot” követett, és tiszta volt az idő is a baleset éjjelén.
A miniszter arról is beszélt, hogy az utasszállító törzsének roncsait három darabban, fejjel lefelé találták meg a Potomac-folyóban, a kiemelésük pedig folyamatban van. Amint ezzel végeztek, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) vizsgálni kezdi azokat, együttműködésben a Szövetségi Légügyi Hatósággal (FAA).
A CNN tudósítása szerint úgy tűnik, Robert Isom, az American Airlines vezérigazgatója a katonai helikopterre hárítja a felelősséget. Hangsúlyozta: egyelőre nem világos, hogyan került az utasszállító útjába a Black Hawk.
Emberi hiba?
A Sky News-nak nyilatkozott Paul Beaver helikopterpilóta, aki úgy véli, a balesetet emberi hiba/mulasztás okozhatta. Úgy gondolja, nehéz megmondani, el lehetett-e volna kerülni az ütközést, de annyi bizonyos, hogy egy „szörnyű baleset” történt.
„A légiforgalmi irányító csak tanácsokat adhat, a személyes felelősség a pilóta vállát terheli” – mondja, de felhívja még a figyelmet néhány lényeges részletre. Például arra, hogy az utasszállító már a végső megközelítés szakaszában volt, amikor „elkötelezte magát” az útvonal mellett, közeledve a leszállópályához.
A légügyi szabályok értelmében az utasszállítónak volt elsőbbsége, míg a helikopternek egy „elkerülő manővert” kellett volna tennie
– hangsúlyozta Beaver.
Azt ugyanakkor megjegyezte, hogy ő is repült már korábban a Potomac-folyó felett, amit egy „nehéz légtérnek” írt le. „Nagyon forgalmas, és sajnos esetenként előfordulnak ütközések a levegőben”.
Nehéz légtér
A portálnak nyilatkozott egy volt nyomozó is, akinek vannak tapasztalatai a helyszínnel: korábban dolgozott egy, a helyszínen történt másik baleset ügyén. Szavai szerint egy „rendkívül szűk” légtérről van szó, mely nagyon korlátozott a közelben lévő műemlékek – a Lincoln- és a Washington-emlékmű – miatt.
Alan Diehl, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség korábbi munkatársa az NBC News reggeli műsorában elmondta: „nagyon oda kell figyelni” repülés közben a területen. Szerinte
nagyon kevés tere van a hibázásnak.
Ráadásul éjszaka a sok fény miatt még bonyolultabbá válik a repülés, és ez megzavarhatta a helikopter pilótáit is. Az AP hírügynökség értesülései szerint fél perccel a légiforgalmi irányító megkérdezte a helikopter pilótáitól, látják-e az előttük haladó utasszállítót. A pilóták azonban vélhetően azt hitték, egy másik, szintén előttük haladó gépről beszélt a torony, nem az American Airlines járatától, aminek végül nekimentek.
TCAS, az utolsó védvonal
Bár egyelőre nem tudni, hogy az utasszállítón jelzett-e, de a modern repülőgépeken van egy TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) nevű, ütközéselkerülő rendszer. Ezt kimondottan azért fejlesztették, hogy értesítse a pilótákat a közelben lévő repülőgépekről, és egyfajta utolsó védelmi vonalként szolgáljon az ütközések elkerülésére.
A TCAS – részletezi a National Business Aviation Association oldala – figyeli a repülőgép körüli légteret más, transzponderrel (radar-válaszjeladóval) szerelt, ütközésveszélyt jelentő gépek után kutatva. Ez egy, a földi eszközöktől függetlenül működő berendezés.
Milyen gépek ütköztek?
A balesetben érintett Bombardier CRJ700 egy viszonylag kisméretű utasszállító repülőgép, mely több konfigurációban is létezik. A Delta Airlines adatlapja szerint 65–69 üléses lehet, az utazósebessége 829 km/h körül alakulhat, a két sugárhajtóműve pedig a géptörzs hátsó részén helyezkedik el, kicsivel a vízszintes és függőleges vezérsík előtt.
A 32 méter hosszú, 23,24 méter szárnyfesztávolságú típus 2001 óta teljesít szolgálatot számos légitársaságnál.
Az utasszállítónak csapódó H-60 (Black Hawk) helikoptert a Sikorsky gyártja, a fő rotorja négy lapátból áll, és ikerhajtóművel van ellátva. Egy közepesen terhelhető szállítóhelikopter, amivel a tragédia előtt egy gyakorlórepülést végeztek.
Egyelőre csak sejteni lehet, mi okozta a végzetes balesetet – valóban emberi mulasztás, vagy más, ami a repülés közbeni ütközéseknél még előfordulhat. A rossz időjárás, navigációs probléma, félreértés a kommunikációban egyaránt közrejátszhatott.
Az ugyanakkor kimondottan ritka, hogy két gép még a levegőben ütközik. Az egyik emlékezetes ilyen eset, amikor 2002-ben egy orosz Tupolev TU154M ütközött össze egy Boeing 757-23APF teherszállító géppel Németország felett. A balesetnek nem volt túlélője.
Mint a CBS News kiemeli, az Egyesült Államokban 16 éve nem történt jelentősebb, kereskedelmi járatot érintő légibaleset – a Continental Airlines 2009-ben lezuhant járatán 49 ember halt meg.