szerző:
Kasza János
Tetszett a cikk?

Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot érintő baleset az Egyesült Államokban. Szakértők szerint emberi hiba, valamint a reptér nehéz megközelíthetősége egyaránt szerepet játszhatott a tragédiában.

Mint arról beszámoltunk, helyi idő szerint szerda este kilenc óra előtt összeütközött egy leszállásra készülő utasszállító repülőgép és egy gyakorló repülést végző katonai helikopter Washington belvárosának közelében a Potomac-folyó felett.

A Ronald Reagan repülőtér mellett történt baleset miatt a repteret átmenetileg lezárták, a mentés már nagy erőkkel zajlik; mindkét gép a folyóba zuhant az ütközés után. A legfrissebb hírek szerint már elérte a 30-at a vízből kiemelt áldozatok száma, túlélőkről nincs hír. A Bombardier CRJ700-as típusú utasszállítón (melyet a PSA Airlines üzemeltetett az American Airlines megbízásából) 60 utas, valamint négyfős személyzet utazott. A Sikorsky H-60 (Black Hawk) helikopteren a hírek szerint három katona tartózkodott.

„Csak egy tűzgolyót láttam, ami aztán eltűnt” – nyilvánosságra hozták, mit mondtak a légiirányítók a washingtoni légi katasztrófa idején

A gyakorlórepülést végző helikoptert határozottan figyelmeztették, hogy az utasszállító felé tart.

A mentőegységek zord időben kutatnak a túlélők után viszonylag sekély vízben, miközben a hadsereg és a védelmi minisztérium már megindította a vizsgálatot a baleset körülményeinek kivizsgálására.

A legfontosabb kérdés magától értetődő: mégis hogyan ütközhetett össze egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter?

A pontos válaszért meg kell várni a vizsgálati jelentést. Mivel egy reptér mellett történt a baleset, a biztonsági kamerák jól dokumentálták a katasztrófát: ezen a felvételen azt látni, amint a nagy, fényes gép halad a reptér felé, balról pedig egy szintén fénylő, ám apró pont közelít hozzá. Ez volt a helikopter. Néhány pillanattal később, látszólag elkerülő manőver nélkül csapódik az utasszállítóba, egy nagy robbanás történik, majd a lángoló roncsok úgy zuhannak alá, mint egy darab kő.

Sky News on X (formerly Twitter): “A passenger plane and helicopter have collided in the skies above Washington DC.A web camera shot from the Kennedy Center showed a flash of light mid-air across the Potomac River around 8.47pm local time.https://t.co/giM6v2ky4J pic.twitter.com/LNGGlWLSIF / X”

A passenger plane and helicopter have collided in the skies above Washington DC.A web camera shot from the Kennedy Center showed a flash of light mid-air across the Potomac River around 8.47pm local time.https://t.co/giM6v2ky4J pic.twitter.com/LNGGlWLSIF

Valószínűleg nincs túlélője a balesetnek

Magyar idő szerint délután fél 2 körül a repülőtérre egy sajtótájékoztatót hívtak össze, ahol Sean Duffy közlekedési miniszter elmondta: mindkét gép „sztenderd repülési mintázatot” követett, és tiszta volt az idő is a baleset éjjelén.

A miniszter arról is beszélt, hogy az utasszállító törzsének roncsait három darabban, fejjel lefelé találták meg a Potomac-folyóban, a kiemelésük pedig folyamatban van. Amint ezzel végeztek, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) vizsgálni kezdi azokat, együttműködésben a Szövetségi Légügyi Hatósággal (FAA).

A sajtótájékoztatón az is elhangzott az illetékesektől, hogy feltételezhetően senki sem élte túl a balesetet.

A CNN tudósítása szerint úgy tűnik, Robert Isom, az American Airlines vezérigazgatója a katonai helikopterre hárítja a felelősséget. Hangsúlyozta: egyelőre nem világos, hogyan került az utasszállító útjába a Black Hawk.

Nem találtak túlélőt, valószínűleg mindkét gépen mindenki meghalt a balesetben, ahol egy utasszállító repülő és egy katonai helikopter ütközött Washingtonban

Sajtótájékoztatón jelentették be, hogy valószínűleg az utasszállítón utazó 64 fő, valamint a helikopteren tartózkodó 3 katona is életét vesztette, amikor a két gép egymásnak ütközött Washingtonban.

Emberi hiba?

A Sky News-nak nyilatkozott Paul Beaver helikopterpilóta, aki úgy véli, a balesetet emberi hiba/mulasztás okozhatta. Úgy gondolja, nehéz megmondani, el lehetett-e volna kerülni az ütközést, de annyi bizonyos, hogy egy „szörnyű baleset” történt.

„A légiforgalmi irányító csak tanácsokat adhat, a személyes felelősség a pilóta vállát terheli” – mondja, de felhívja még a figyelmet néhány lényeges részletre. Például arra, hogy az utasszállító már a végső megközelítés szakaszában volt, amikor „elkötelezte magát” az útvonal mellett, közeledve a leszállópályához.

A légügyi szabályok értelmében az utasszállítónak volt elsőbbsége, míg a helikopternek egy „elkerülő manővert” kellett volna tennie

– hangsúlyozta Beaver.

Azt ugyanakkor megjegyezte, hogy ő is repült már korábban a Potomac-folyó felett, amit egy „nehéz légtérnek” írt le. „Nagyon forgalmas, és sajnos esetenként előfordulnak ütközések a levegőben”.

American Airlines jet crashes near Washington airport

An American Airlines regional passenger jet and a U.S. Army Black Hawk helicopter crashed into the Potomac River after a midair collision near Reagan Washington National Airport on Wednesday night, officials said. An American Airlines source told Reuters that 60 passengers, along with two pilots and two crew members, were scheduled to be on the flight.

Nehéz légtér

A portálnak nyilatkozott egy volt nyomozó is, akinek vannak tapasztalatai a helyszínnel: korábban dolgozott egy, a helyszínen történt másik baleset ügyén. Szavai szerint egy „rendkívül szűk” légtérről van szó, mely nagyon korlátozott a közelben lévő műemlékek – a Lincoln- és a Washington-emlékmű – miatt.

Alan Diehl, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség korábbi munkatársa az NBC News reggeli műsorában elmondta: „nagyon oda kell figyelni” repülés közben a területen. Szerinte

nagyon kevés tere van a hibázásnak.

Ráadásul éjszaka a sok fény miatt még bonyolultabbá válik a repülés, és ez megzavarhatta a helikopter pilótáit is. Az AP hírügynökség értesülései szerint fél perccel a légiforgalmi irányító megkérdezte a helikopter pilótáitól, látják-e az előttük haladó utasszállítót. A pilóták azonban vélhetően azt hitték, egy másik, szintén előttük haladó gépről beszélt a torony, nem az American Airlines járatától, aminek végül nekimentek.

TCAS, az utolsó védvonal

Bár egyelőre nem tudni, hogy az utasszállítón jelzett-e, de a modern repülőgépeken van egy TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) nevű, ütközéselkerülő rendszer. Ezt kimondottan azért fejlesztették, hogy értesítse a pilótákat a közelben lévő repülőgépekről, és egyfajta utolsó védelmi vonalként szolgáljon az ütközések elkerülésére.

A TCAS – részletezi a National Business Aviation Association oldala – figyeli a repülőgép körüli légteret más, transzponderrel (radar-válaszjeladóval) szerelt, ütközésveszélyt jelentő gépek után kutatva. Ez egy, a földi eszközöktől függetlenül működő berendezés.

Milyen gépek ütköztek?

A balesetben érintett Bombardier CRJ700 egy viszonylag kisméretű utasszállító repülőgép, mely több konfigurációban is létezik. A Delta Airlines adatlapja szerint 65–69 üléses lehet, az utazósebessége 829 km/h körül alakulhat, a két sugárhajtóműve pedig a géptörzs hátsó részén helyezkedik el, kicsivel a vízszintes és függőleges vezérsík előtt.

A 32 méter hosszú, 23,24 méter szárnyfesztávolságú típus 2001 óta teljesít szolgálatot számos légitársaságnál.

American Airlines, American Eagle, CRJ-700, Takeoff (MHT)

Amazing Takeoff of American Airlines American Eagle at Manchester Boston Regional Airport.

Az utasszállítónak csapódó H-60 (Black Hawk) helikoptert a Sikorsky gyártja, a fő rotorja négy lapátból áll, és ikerhajtóművel van ellátva. Egy közepesen terhelhető szállítóhelikopter, amivel a tragédia előtt egy gyakorlórepülést végeztek.

Egyelőre csak sejteni lehet, mi okozta a végzetes balesetet – valóban emberi mulasztás, vagy más, ami a repülés közbeni ütközéseknél még előfordulhat. A rossz időjárás, navigációs probléma, félreértés a kommunikációban egyaránt közrejátszhatott.

Az ugyanakkor kimondottan ritka, hogy két gép még a levegőben ütközik. Az egyik emlékezetes ilyen eset, amikor 2002-ben egy orosz Tupolev TU154M ütközött össze egy Boeing 757-23APF teherszállító géppel Németország felett. A balesetnek nem volt túlélője.

Világbajnok műkorcsolyapáros és több versenyző is van a washingtoni légi baleset áldozatai között

Edzőtáborozásból visszatérő sportolók és edzők is ültek a repülőn, amelynek nekiütközött a Black Hawk helikopter.

Mint a CBS News kiemeli, az Egyesült Államokban 16 éve nem történt jelentősebb, kereskedelmi járatot érintő légibaleset – a Continental Airlines 2009-ben lezuhant járatán 49 ember halt meg.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!