„Nem akarhatnak több ezer békés polgárt erővel szétkergetni” – politikai elemzők a betiltott Pride-ról
Mi lenne, ha a kormány csöndben kiszállna a csatából vagy épp ellenkezőleg, még jobban beleállna?
Miközben a B-2 Spirit lopakodó bombázók Irán felé tartottak, több olyan repülőgép is feltűnt a Flightradar24-en, ami arra utalt, támadásra készül az Egyesült Államok. Épp csak elterelés volt az egész.
Az Egyesült Államok június 21-én hat darab B-2 Spirit lopakodó nehézbombázóval mért csapást Irán három, mélyen a föld alatt felépített atomlétesítményére. A harci gépek olyan bunkerromboló bombákat dobtak le, amelyek képesek súlyos csapást mérni az ilyen építményekre. Donald Trump „látványos sikerként” értékelte az akciót, a szakemberek szerint azonban visszaüthet rá az iráni bombázás.
Bár a támadás meglepte a világot és teljes titokban zajlott, a Flightradar24-en voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Magyar idő szerint június 21-én hajnali 5 óra 13 perc körül az oklahomai Altus Légibázisról indult útnak az amerikai légierő KC-135 Stratotanker repülőgépe, ami a légi üzemanyag-utántöltést biztosítja az arra alkalmas harci repülőgépek számára. Két repülés alatt összesen négy ilyen emelkedett a magasba, és mindegyik ugyanarra indult el: északkeleti irányba, Missouri felé. A Flightradar24 szerint ezek a gépek gyorsan felkerültek a legkövetettebb repülőgépek listájára az oldalon, de nem azért, mert annyira lenyűgözők – sokkal inkább azért, mert a felhasználók sejteni vélték a repülésük célját.
Miután június 15-től kezdve az amerikai légierő repülőgép-hordozóinak aktivitását látva egyre több találgatás indult arról, hogy az Egyesült Államok B-2 Spirit lopakodó nehézbombázókat vethet be Iránban. Amikor a Missouri feletti tankerek nyugat felé fordultak, és a B-2 flotta otthonául szolgáló Whiteman Légibázistól délre szétszóródtak, a járatokat követő felhasználók száma megnőtt, és az elsőként felszállt tanker lett a világ legtöbbet követett járata.
Amint az Altusból indult tankerek visszatértek a bázisukra, a légi forgalmat figyelő amatőrök egy másik tankercsoportra is felfigyeltek, amelyek a kaliforniai Travis Légibázisról indultak útnak.
Kiderült azonban, hogy az egész csak elterelés volt. Miközben a kíváncsi szemek a kelet felé tartó tankereket figyelték, hét B-2-es bombázó és több tucat tanker indult meg keleti irányba. Ezekről a repülőgépekről azután érkezett meg az első jel a pozíciójukat jelző ADS-B nevű jeladón keresztül, amikor azok visszafordultak nyugat felé. Mint azóta ismert, az Egyesült Államok nem sokkal korábban lebombázta Irán három atomlétesítményét. Alig egy héttel korábban pedig felszállt az amerikai légierő gépe, ami nukleáris robbanások nyomait keresi.
A Flightradar24 szerint június 22-én, magyar idő szerint hajnali 5 óra 25 perckor egy legalább hat KC-135 Stratotankerből álló csoportot észleltek a görögországi Haniától nyugatra, a Földközi-tenger felett.
Nagyjából hat órával később egy 10 tankerből álló csoportot – köztük KC-135-ösöket és KC-46-osokat – észleltek a Portugál Azori-szigetektől északkeletre.
A B-2-es bombázók egyáltalán nem voltak láthatók a Flightradar24-en, ami érthető, tekintve, hogy harci repülőgépekről – ráadásul lopakodókról – van szó. Az oldal szerint az egyetlen oka annak, hogy egy katonai gép jelet sugároz az ADS-B-n keresztül, és látni lehet az oldalon az, hogy azt láttatni akarja a hadsereg is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Mi lenne, ha a kormány csöndben kiszállna a csatából vagy épp ellenkezőleg, még jobban beleállna?
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Megjelent a kormány készpénztörvénye, amely szerint a készpénzes fizetés az állampolgárok szabadságának záloga.
Megnéztük, mekkora terhet jelent ez a gyakorlatban.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
A kereskedők ötöde a bezárást fontolgatja.