Irán visszalőtt: Katari és iraki amerikai bázisokat ért támadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak. Könnyen lehet, hogy Kína küldött hadianyagot Iránnak.
Három, kínai üzemeltetésű teherszállító repülőgép tűnt el a légtérfigyelő radarokról nemrég, épp akkor, amikor az iráni légtérhez közeledtek. A Boeing 747-eseket a luxemburgi székhelyű Cargolux cég üzemelteti, hivatalos úti céljuk pedig Luxemburg lett volna, ám oda soha nem érkeztek meg – számolt be róla a The Standard.
A repülési adatok alapján a három gép Kína különböző pontjairól – a szárazföldről, a kikötőből és Sanghajból – indultak útnak egymás után, nem sokkal azt követően, hogy Izrael június 13-án először mért légicsapást Iránra. A The Daily Telegraph és a Fox News által közölt repülési adatok szerint a gépek azonos útvonalat követtek nyugat felé: átszelték Észak-Kínát, majd Kazahsztánt, Üzbegisztánt és Türkmenisztánt. Ahogy azonban az iráni légtérhez közeledtek, eltűntek a nyomkövető rendszerekből.
A viselkedés annyira szokatlan, hogy a szakértők szerint valójában nem is Luxemburg lehetett az eredeti célállomás. A légi teherszállítással foglalkozó szakértők szerint a Boeing 747-es teherszállító olyan géptípus, amelyet általában katonai felszerelések szállítására vagy kormányzati szerződések keretében használnak.
Kína és Irán között kritikus stratégiai és gazdasági kapcsolat áll fenn. Irán naponta kár kétmillió hordó olajat is szállíthat Kínába, ami létfontosságú energiaforrást jelent Peking számára. Emiatt Kínának erős érdeke fűződik ahhoz, hogy támogassa az iráni rezsimet, a zavargások ugyanis megzavarhatják a létfontosságú energiaszállítást, így pedig a kínai érdekek érvényesítését.
Mindezek alapján az sem elképzelhetetlen, hogy Kína valamilyen hadifelszerelést küldött Iránba, hogy támogassa őt az Izrael elleni harcokban. Ha ez valóban így van, akkor az Egyesült Államok és Kína belépése még az eddig gondoltnál is súlyosabb eszkalációt jelenthet.
A Cargolux a lap megkeresésére azt nyilatkozta, hogy repülőgépei nem léptek be az iráni légtérbe. A vállalat nem árulta el, hogy mit szállítottak a repülőgépek, azt sem, hogy miért tűntek el a Boeing 747-esek a nyomkövető rendszerekből – ahogy azt sem, miért nem érkeztek meg Luxemburgba.
Tuvia Gering, az Atlanti Tanács szakértője szerint előfordulhat, hogy köztes repülőtéren szálltak le valahol a gépek. Szerinte a Cargolux rendszeresen szállít árut Kína és Európa között.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Fizikai és mentális megterhelésre figyelmeztetnek.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.