A vizsgálat szerint a Boeing hibájából szakadt ki az Alaska Airlines gépének vészkijárata

Megállapították, hogy a gyártó nem biztosított „megfelelő képzést, útmutatást és felügyeletet” a munkásoknak a gyártás során.

  • HVG HVG
A vizsgálat szerint a Boeing hibájából szakadt ki az Alaska Airlines gépének vészkijárata

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) vizsgálata szerint azért szakadt ki repülés közben a vészkijáratként szolgáló panel az Alaska Airlines Boeing 737 Max 9-es repülőgépéből tavaly januárban, mert a Boeing nem biztosított „megfelelő képzést, útmutatást és felügyeletet” a munkásoknak a gyártás során – írja az Airways Magazine

Az NTSB azt is megállapította, hogy a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) nem volt hatékony annak biztosításában, hogy a Boeing kezelje az alkatrészek eltávolítási folyamatával kapcsolatos „ismétlődő és rendszerszintű” kérdéseket. Hozzátették, hogy a balesetet megelőző két évben a Boeing önkéntes biztonságirányítási rendszere (SMS) nem volt megfelelő, nem volt hivatalos FAA-felügyelet alatt, és nem azonosította és mérsékelte proaktívan a kockázatokat. 

Kiszakadó ajtó, lezuhanó repülők – mit kell tudni a Boeing 737-es gépről, amelynek törzséből most kiszakadt egy darab?

Nem a mostani az első eset, hogy gond van a Boeing 737 Max géptípussal. Ezúttal ugyan nem történt tragédia, de ez minden bizonnyal csak a szerencsének köszönhető. Összeszedtünk minden fontos információt, ami a balesetről és az évek óta problémás repülőgépről tudható.

Az NTSB vizsgálata szerint a balesethez az alábbi hibák vezettek: 

  • a vészkijárat-panelt a Boeing rentoni gyárában 2023. szeptember 18-án a szükséges dokumentáció nélkül nyitották ki, hogy a törzsön szegecsjavítási munkálatokat végezzenek; 
  • bár a Boeing eljárási rendje szerint a vészkijárat-panel bezárásához speciális technikusokat kell alkalmazni, az ominózus gép paneljének bezárásakor egyetlen speciális munkás sem dolgozott; 
  • a megfelelő dokumentáció hiánya azt jelentette, hogy nem került sor minőségbiztosítási ellenőrzésre.

2024. január 5-én az Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9-ese Portlandből indult kaliforniai úti célja felé, amikor néhány perccel a felszállás után, csaknem ötezer méter magasságban a vészkijáratként szolgáló panel kiszakadt az üléssor mellett, jókora nyílást hagyva a jármű törzsén. Az incidens után a repülőgép biztonságosan landolt. Az amerikai hatóságok egy családi ház kertjében találták meg a repülőgép vészkijárat-paneljét, amelynek vizsgálata után arra jutottak, hogy a rögzítéséhez szükséges csavarok közül négy hiányzott a baleset előtt. 

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.