Egyszerűsíteni próbálták a fuvarozók életét, de nem sikerült
Lényegesen módosult az EKÁER rendelet a gyűjtőfuvarok szempontjából, ám szakértők szerint az egy egyszerűsítésnek szánt módosítás miatt, a logisztikai partnerrel dolgozó cégeknek mostantól még nehezebb a szabályok jogkövető alkalmazása.
Júniustól változott az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER) működéséről szóló jogszabály. A módosítás szerint akkor is csak egy EKÁER számot kell igényelni, ha egy feladó, több felrakodási címéről, vagy egy címzett, több kirakodási címére történik a szállítás. Eddig ugyanis az ilyen gyűjtőfuvarok esetén minden kirakodási-, illetve felrakodási helyen kellett külön EKÁER számot igényelni. Ez elsőre úgy tűnik, mintha könnyítené a fuvarozók életét, de a gyakorlatban sokkal nehezebb lesz, a szabályok alkalmazása- derül ki a MAZARS közleményéből.
Nyári Zsolt a MAZARS szenior adómenedzsere szerint, az adminisztrációs terhek egyáltalán nem csökkentek, hiszen a fel- és kirakodásokhoz kapcsolódó, változó súlyadatokat, illetve termék megnevezését és a VTSZ számokat továbbra is tételesen és valós időben kell bejelenteni. A szakember szerint még rosszabb a helyzet akkor, ha az érintettek logisztikai szolgáltató igénybevételével szállíttatnak. A nagyobb szállítmányozók fuvarszervezési gyakorlata miatt, gyakran még az indítás pillanatában sem tudja a fuvarozó – és így az adózó sem –, hogy az egyes áruegységek pontosan hogyan jutnak majd el a célállomásaikra, és gyakori a fuvar logisztikai raktárban történő technikai megszakítása, átrakodása is. Ha ugyanis a szolgáltató a címzett minden címére külön járművel intézi a szállítást, akkor a feladónak több EKAER számot kell kérnie, de ha egy gépjárművel történik a teljes kiszállítás, akkor – az új szabályozás alapján – csak egyet, és azon belül kell több felrakodási címet bejelenteni.
A MAZARS szerint az a baj, hogy az új szabály értelmében a gyűjtőfuvar, illetve a külön teherautóval történő szállítás eltérő EKÁER kötelezettséget eredményez, hiszen a csak egy EKÁER szám igénylése júniustól nem opció, hanem kötelező előírás a gyűjtőfuvarokra. Emiatt a bizonytalanság nem oldható fel azzal, hogy az adózó a régi szabályok szerint eljárva minden célállomáshoz igényel egy EKÁER számot, ugyanis, ha a kiszállítás gyűjtőfuvar formájában teljesül, akkor csak egy EKAER szám használata lenne szabályos. Az EKÁER szám pontos meghatározása azért is egyre sürgetőbb, mert az adóhatóság most már nem csak a közúton állítja meg a tehergépjárművet, hanem gyakoriak a célzott, a szállítmány végső állomására kirendelt, közúti fuvarozással járó tevékenységet vizsgáló, valamint az egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló, illetve az adatgyűjtést célzó ellenőrzések is, amelyek során többet között azt is vizsgálhatják, hogy a szállítmányokra összesen hány EKÁER számot kellett megkérnie a bejelentésre kötelezettnek.