szerző:
Hárs Géza
Tetszett a cikk?

Déja vu érzetünk támad, ha a pesti utcán a nagy popkoncerteket hirdető plakátokat böngésszük. Joe Cocker, Rod Stewart, Pat Metheny, Mark Knopfler. Tíz évvel ezelőtt pontosan ugyanezeket a neveket lehetett látni.

Ha álmából felébresztik,akkor is el tudná sorolni a magyar poprajongó (itt most a "pop"-ba mindent beleértek, amit hagyományosan nem a komolyzene körébe szoktunk sorolni), mely külföldi sztárok látogatnak hozzánk egy-egy szezonban. Joe Cocker, Rod Stewart, Pat Metheny, Mark Knopfler, aztán biztosan lesz még Santana majd nyáron...nem tévedne nagyot; tíz, tizenöt éve ők a pirosbetűs nevek a hazai koncertnaptárban. S ha így megy tovább, még évekig ők lesznek. Életművük teintélyes, ám rég nem meghatározó már  a kortárs könnyűzenében. Prágába, Bécsbe, Ljulbljanába, Belgrádba, de talán még Pozsonyba is előbb jutnak el a ma meghatározó zenészei, mint Magyarországra. Lemaradásunk - már megint - évtizedes.

Megtelne rá a Sportaréna?
Lenny Kravitz
© www.lennykravitz.com
Megkockáztatjuk: a popzenei befogadás jelenlegi magyarországi állapotát tekintve talán még David Bowie, Lenny Kravitz, vagy a Red Hot Chili Peppers sem mehetne biztosra a Papp László Sportarénában. Hogy az utóbbi egy-két év világszerte befutott zenekarait már ne is említsük. Ki merné meghívni ma a kortárs pop megasikereit, a Franz Ferdinandot, az Interpolt, a Kings Of Leont, a White Stripes-t, vagy az elmúlt időszak trendformáló zenekarait, a Radiohead-et, a Strokes-t?

Ezek az előadók nálunk alacsony lemezeladásokat produkálnak, s így az egyébként olykor "bevállalós" Sziget Fesztivál sem hívhatná meg őket. No persze a gázsijuk is magas - hiszen világszerte most fut a szekerük - , reszkírozásról tehát szó sem lehet. Így aki őket szeretné látni, zarándokolhat Bécsbe. Hozzánk öreg klasszikusok és a tinipop csillagai jönnek - vagy legfeljebb azok a zenekarok, előadók amelyek-akik mindenhol inkább a klubszcéna vendégei. A kettő között semmi sincs.

Ha áttekintjük (helyesebben végighallgatjuk) a hazai zenei média kínálatát, pontosan érthető, miért. A hazai mainstream média kétféle ízlést szolgál ki; nosztalgia van, vagy chart-music. Tehát az elmúlt évtizedek slágerei mennek, vagy a legkönnyebb popzene eladási listáinak éllovasai.

Nézzük az idén hozzánk látogatókat!  Joe Cocker újabb lemezei fel sem tűnnek a hazai eladási listákon, mégis, mivel a nosztalgiamédia agyonjátssza, mondjuk a Summer In The Cityt, vagy a You Are So Beautifult, többé-kevésbé biztosra vehető a tisztes látogatottság budapesti buliján. Knopfler nálunk még mindig fogalom, de gyaníthatóan az egykori Dire Straits lemezek hangzása miatt. Metheny a nyolcvanas években fúziósnak nevezett populáris jazz megbízható szállítója, s a hazai színpadok régi vendége. Rod Stewart pedig a Kívánságműsor kettőtől-ötig óta nem múlik el a hazai zenerádiókról. Ezenkívül eladható még mindaz, ami a hazai -erősen német orientáltságú - tinipop közízlésbe belefér. Anastacia, Britney Spears, Christina Aguilera, vagy újaban a Black Eyed Peas. E tekintetben legalább azonos hullámhosszon vagyunk a világtrenddel; s e körbe még akár izgalmasabb előadók is beleférnek, Pink, vagy Robbie Williams emlékezetes koncertet adott nálunk, jön majd Alanis Morisette májusban; ennyi.

Az állóvizet legfeljebb  egy-egy menetrendszerű Sting, vagy R.E.M koncert kavarja meg. Egyszóval tutira mennek a szervezők s tutira megy a hallgató is. Nem lehet zokon venni se az előbbiektől, se az utóbbiaktól. Ettől azonban folyamatosan az az érzése támad a progresszívebb zenék iránt érdeklődőknek, itt áll az idő. Jó példa erre a tavaly nálunk járt Living Colour, amelynek újjáalkulása mindenhol szenzáció, Budapesten azonban a párszáz férőhelyes A38 hajónál nagyobb helyre nem merte vinni őket a szervező. Közben a környező országokban Petőfi Csarnok-méretű helyeken lépett fel a zenekar. 

A helyzeten gyakorlatilag csak a média változtathat. Ha megváltozna a mainstream média hozzállása az új zenékhez, ha a kínálat valóban szegmentált volna az ízlés tekintetében, ha a közszolgálati televízió végre vállalná, hogy zenét ad Szuperbuli helyett, ha a kábeltévék családi csomagjába nem csak a kommersz MTV kerülne be, hanem az izgalmasabb kínálatú MTV II. is, megmozdulna valami. 

A könnyűzenei ízlés hazai zuhanásával kapcsolatos évtizedes vitákban rendre a tyúk-tojás problémába futottunk: azt adja a média, amire igény van, vagy arra lesz igény, amit a média kínál? Jelentem: minálunk ez már nem kérdés. Egyértelműen a második verzió győzött.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Kult

A legkelendőbb lemezek a magyar piacon

A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (MAHASZ) közzétette a tavalyi év albumlistáit. Az eladási listát egy musical lemez vezeti, a Megasztár győztese a 38. helyen áll, a verseny második helyezettje viszont a harmadikon.

MTI Kult

Brit Awards: a Scissor Sisters triplázott

A Scissor Sisters New York-i dance-rock együttes három, a skót Franz Ferdinand trófeát nyert a Brit Awards szerda esti gáláján, amely a szigetország számára olyan, mint az amerikaiaknak a Grammy-díjkiosztó.

Gazdaság

Hullámlovasok

Ádáz harc dúl a reklámbevételekért a magas műsor-szolgáltatási díjakat nyögő kereskedelmi rádiók között, amelyek szűk repertoárjukkal minél szélesebb közönséghez kívánnak szólni. Az igényesebb zenék kedvelői kénytelenek a kisebb, helyi rádiók egyes műsoraival beérni.

Média

Ősszel többet rádióznak a magyarok

A Szonda Ipsos – GfK Hungária Rádió Navigátor október havi jelentése szerint a 8,5 millió 15 évnél idősebb magyarból 7,6 millió rádióhallgató, többségük a kereskedelmi adókat preferálja - írja a DSH Hírgraph.

MTI Kult

Nőttek az amerikai lemezpiac eladásai

Négy évig tartó visszaesés után 1,6 százalékkal, 666,7 millió darabra növekedett 2004-ben az Egyesült Államokban eladott albumok száma. Még látványosabb az eredmény az összes hanghordozó (album, kislemez, online letöltések) értékesítésénél, amely 687 millióról 817 millióra nőtt.